Eclips schreef :
Het zal niet snel gebeuren, maar het kan wel degelijk. Omdat op een boot de uitlaat niet per se lager gemonteerd zit dan de kachel. Zoals het ook kan dat de huiddoorvoer niet het laagste punt van de gehele uitlaat is. Daarvoor hebben ze dan weer van die elleboogjes met een stukje koperen leiding om condenswater af te voeren. Als het probleem niet bestond zouden die dingen niet te koop zijn.
Ja , maar zoals ik al schreef , die dingen waren en zijn eigenijk bedoeld voor vrachtwagens , later ook auto's en campers en daar speelt dat condensprobleem wel degelijk.
Bij boten speelt dat absoluut niet , zeker niet als de uitlaatslang en demper ook nog geisoleerd zijn wat zeker op een polyester boot absoluut noodzakelijk is. Of er condensatie kan optreden uit het uilaatgas het ik al eens uitgerekend een jaar of twee geleden en daar kwam uit dat er boven de 50-60 graden geen sprake
kan zijn van condensatie, soms nog wat lager , ook afhankelijk van de overmaat lucht bij de verbranding van de diesel en de luchtvochtigheid van de aangezogen verbrandingslucht. Aangezien je het dieselverbruik uit de manual kunt halen en ook wel kunt uitrekenen uit de KW kun je ook ( als je weet hoe uiteraard) het ontstane water uitrekenen en daarmee samen met de luchtvochtigheid het zogenaamde dauwpunt van het uitlaatgas. Daarboven kan simpelweg geen condens optreden .
Los van condens moet je er uiteraard wel voor zorgen dat er geen water door golven of regen in de uitlaat kan komen dus het laatste stuk moet wel naar buiten toe aflopen of je moet , net als bij de uitlaat van een motor vrij normaal is , een zwanenhals maken .
Ad