Eclips schreef :
Yellow Boat schreef :
En vvor wat betreft die zwanenhals. Die extra drukval zal wel meevallen hoor en speelt dan ook als je de uitlaatslang verlengt.
Ad
Ga je me nou bij alles wat ik schrijf corrigeren, Ad?
Je moet er bij de montage naar streven om, alle bochten in de uitlaat bij elkaar opgeteld, onder een totaal van 170 graden te blijven en de uitlaat in zijn totaliteit niet langer dan 2 meter te maken. Lukt dat om welke reden dan ook niet, dan moet je overgaan op een grotere diameter. Hoe ik daarbij kom? Volgens mij stond het in de montagehandleiding van mijn kachel, maar die heb ik nu niet bij de hand. Het is alweer even geleden dat ik hem ingebouwd heb.
Sorrie maar dat totaal van 170 graden is eerder bedoelt voor degenen die de invloed op de drukval van een bocht niet kunnen berekenen. Bijv. een haakse hoek van 90 graden heeft eggaranderd meer drukval dan drie ruime bochten van 66 graden . Toch heeft die eerste lang niet die 170 graden totaal. het hangt er helemaal vanaf hoe ruim je bochten maakt , dat geldt voor de extra drukval bij elke leiding of slang.
Voorbeeldje?
Bij een kniestuk van 90 graden ( dus in feite een "bocht" van 0 D ) in een leiding is de daardoor veroorzaakte extra drukval gelijk aan die van maar liefst 1,5 meter leiding.
Bij een bocht van 1D nog 0,4 meter en bij een bocht van 4D nog maar 0,3 meter.De invloed wordt logischerwijze steeds kleiner omdat het stuk leiding wat in de bocht zit ook steeds groter wordt.
Daardoor daalt die weerstand asymtotisch tot 0,2 meter leiding , daarna telt alleen nog de leidinglengte zelf . Een bocht van meer dan 6D ( bij de kacheluitlaat dus ongeveer een straal van meer dan 15 cm) telt dus niet meer mee voor de drukval door de bochten.
Ad