Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Chinese kachel

Chinese kachel 11 sept 2020 08:05 #1205214

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1128
Eclips schreef :

Het zal niet snel gebeuren, maar het kan wel degelijk. Omdat op een boot de uitlaat niet per se lager gemonteerd zit dan de kachel. Zoals het ook kan dat de huiddoorvoer niet het laagste punt van de gehele uitlaat is. Daarvoor hebben ze dan weer van die elleboogjes met een stukje koperen leiding om condenswater af te voeren. Als het probleem niet bestond zouden die dingen niet te koop zijn.

Wat voor elleboogjes en waar zou ik dat kunnen kopen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 11 sept 2020 08:21 #1205218

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6506
bteaux schreef :

Wat voor elleboogjes en waar zou ik dat kunnen kopen?

Hier bijvoorbeeld.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 11 sept 2020 08:24 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 11 sept 2020 08:52 #1205229

Re-Fresh schreef :
Zou iemand een tekening kunnen maken.
Het is de bedoeling dat mijn kachel in de de bakkist aan stuurboord komt.
De kachel moet dan aan de kant vd kuip komen.
Vooral hoe ik met de uitlaat naar achteren moet.
Als ik die uit laat nl. zie lijkt het mij slecht te doen ,de slang er van bovenaf aan te koppelen.
Dan komt er een rare bocht in.

Toch zul je dat wel moeten .De uitlaat moet nl. altijd zodanig zitten dat hij vanaf de branderkamer naar beneden loopt , niet alleen vanwege condens risico ( wat er i.h.a. helemaal niet is bij een boot) maar ook vanwege het uitsluiten dat er brandstof vooral tijdens opstarten zolang de kachel nog niet brandt , in de uitaat kan lopen.
Hier de betreffende voorschriften van de Planars en die van een Chinese kachel.
Je zut , althans bij een boot , vrijwel altijd een bocht krijgen dirct na de uitgang aan de kachel amar dat is met de bijgeleverde slang geen enkel probleem. En zoals ik al schref hoef je voor condens echt niet bang te zijn in een boot. Ben je dat desondanks toch , dan moet je op het laagste punt de demper zetten en de condensafvoer aansluiten . daarna kan de slang dan gewoon schuin omhoog lopen en aan het eine voor de spiegeldoorvoer weer naar beneden of met een zwanenhals..
Niet teveel aantrekken van de verhalen erover in de handleidingen want daar kun je ook zien dat ze het altijd hebben over installatie in een voertuig of bouwmachine en daar kan condensatie uiteraard wel optreden vanwege het feit dat daar de uitlaat buiten in de rijwind zit en voroal in de winter uiteraard flink gekoeld wordt. In een boot zit de uitlaat uit de wind en moet bovendien enigszins geisoleerd worden tegen brand en schroeirisico en eigen risico van verbranding.
Ad

Laatst bewerkt: 11 sept 2020 08:58 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 11 sept 2020 08:57 #1205232

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2159
Ik heb inmiddels ook een Chinese kachel ontvangen die ik wil gaan inbouwen. Er was ooit al een kachel op de boot aanwezig, waarvan de uitlaatdoorvoer vrij hoog in het achterschip zit. Uit het voorgaande begrijp ik dan dat ik een zwanenhals zal moeten toepassen? De uitlaat gaat immers omhoog lopen vanaf de kachel. Moet die zwanenhals dan vlakbij de huiddoorvoer zitten?

Andere vraag: er zit een dieseltank en een dieselpompje bij de kachel. Ik wil die dieseltank niet gebruiken. Kan ik vanf het groffilter van de motor een leiding naar het dieselpompje laten lopen en zo de kachel voeden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 11 sept 2020 09:33 #1205253

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1128
Eclips schreef :
bteaux schreef :

Wat voor elleboogjes en waar zou ik dat kunnen kopen?

Hier bijvoorbeeld.
Bedankt voor fe tip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 11 sept 2020 09:44 #1205260

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6506
XanderB schreef :
Ik heb inmiddels ook een Chinese kachel ontvangen die ik wil gaan inbouwen. Er was ooit al een kachel op de boot aanwezig, waarvan de uitlaatdoorvoer vrij hoog in het achterschip zit. Uit het voorgaande begrijp ik dan dat ik een zwanenhals zal moeten toepassen? De uitlaat gaat immers omhoog lopen vanaf de kachel. Moet die zwanenhals dan vlakbij de huiddoorvoer zitten?

Andere vraag: er zit een dieseltank en een dieselpompje bij de kachel. Ik wil die dieseltank niet gebruiken. Kan ik vanf het groffilter van de motor een leiding naar het dieselpompje laten lopen en zo de kachel voeden?

Nou, een complete zwanenhalsvorm zorgt wel voor heel veel luchtweerstand. Je moet proberen het aantal bochten zoveel mogelijk te beperken. Waar de (mini)zwanenhals komt is vooral afhankelijk van de omstandigheden op jouw boot en de beschikbare ruimte. Zelf zou ik er naar neigen om hem zo dicht mogelijk bij de kachel te plaatsen, waar de uitlaat het heetst wordt. Dan ben je het snelst van het vocht in de uitlaat af.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 11 sept 2020 09:44 #1205261

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Mag de kachel ook gemonteerd worden met de inlaat en uitlaat naar boven?
Dan wordt het monteren een stuk eenvoudiger.
Is er ook een soort klep om het uitlaat stuk dat door de spiegel gaat af te sluiten.
Het is nl. toch niet de bedoeling om de kachel te gaan gebruiken onder het varen.
Dat scheelt rare bochten te maken.
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 11 sept 2020 09:47 #1205262

Xander,

Het lijkt me verstandig om de kachel een eigen brandstof toevoer te geven, dan ben je zeker dat er geen lucht via de kachelleiding in de motorleiding komt.

De lage prijs van chinese kacheltjes moet ergens vandaan komen.
Frequent heb ik kachels voor buurboten ontlucht omdat de afdichtingen niet 100% luchtdicht waren.

Overigens vind ik de hete uitlaat van kachels in de bakskist niet erg goed doordacht voor een scheepskachel.
Ik heb weleens zeilen gezien die er tegen gelegen hadden.
Dan komt de lage prijs in een heel ander licht te staan.

Een wallas mag dan flink duurder zijn, maar is ontworpen als scheepskachel, de uitlaat zit boven, wat goed is voor natuurlijke trek, zoals het ook in woningen werkt.
Die uitlaat loopt door de brandstof inlaat, warmte wordt teruggewonnen uit die uitlaat. Nergens aan een Wallas kun je brandblaren krijgen bij aanraken!
Geen scheepskachel met een beter rendement en veiliger dan Wallasachtige kachels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 11 sept 2020 09:56 #1205267

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6506
Saeftinghe schreef :
Xander,

Het lijkt me verstandig om de kachel een eigen brandstof toevoer te geven, dan ben je zeker dat er geen lucht via de kachelleiding in de motorleiding komt.

De lage prijs van chinese kacheltjes moet ergens vandaan komen.
Frequent heb ik kachels voor buurboten ontlucht omdat de afdichtingen niet 100% luchtdicht waren.

Overigens vind ik de hete uitlaat van kachels in de bakskist niet erg goed doordacht voor een scheepskachel.
Ik heb weleens zeilen gezien die er tegen gelegen hadden.
Dan komt de lage prijs in een heel ander licht te staan.

Een wallas mag dan flink duurder zijn, maar is ontworpen als scheepskachel, de uitlaat zit boven, wat goed is voor natuurlijke trek, zoals het ook in woningen werkt.
Die uitlaat loopt door de brandstof inlaat, warmte wordt teruggewonnen uit die uitlaat. Nergens aan een Wallas kun je brandblaren krijgen bij aanraken!
Geen scheepskachel met een beter rendement en veiliger dan Wallasachtige kachels.

Wat bedoel je daarmee? Aan een Chinese kachel valt niks te ontluchten. De uitlaat van een Chinese kachel kan je gewoon isoleren, net als bij een Autoterm, Webasto of Eberspaecher. En je moet wel heel veel varen of zelfs aan boord wonen voor het prijsverschil tussen een Wallas en een Chinese kachel te rechtvaardigen is.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 11 sept 2020 10:17 #1205274

Re-Fresh schreef :
Mag de kachel ook gemonteerd worden met de inlaat en uitlaat naar boven?
Dan wordt het monteren een stuk eenvoudiger.
Is er ook een soort klep om het uitlaat stuk dat door de spiegel gaat af te sluiten.
Het is nl. toch niet de bedoeling om de kachel te gaan gebruiken onder het varen.
Dat scheelt rare bochten te maken.

Wat dat eerste betreft , zie de gebruiksaanwijzing en daarin staat altijd dat dat niet is toegestaan.
En wat dat tweede betreft: kan natuurlijk wel , betwijfel wel of je bijv. een kachelklep kut vinden van die afmetingen, maar het is wel gevaarlijk omdat die kachels niet zijn voorzien van beveiligingen voor de afvoer van uitlaatgas . Dat is trouwens net zo bij de aanvoer van verbrandingslucht en ook de aan en afvoer van de te verwarmen lucht.
Afsluiten daarvan kan daarom heel gevaarlijek risico's geven .
Niet doen dus!!

En vvor wat betreft die zwanenhals. Die extra drukval zal wel meevallen hoor en speelt dan ook als je de uitlaatslang verlengt. Ben je daar bang voor moet je een grotere diameter gebruiken. of een zwanenhals van rvs maken met een grotere diameter .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 11 sept 2020 10:24 #1205275

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Dit ding moet dus volgens jouw naar boven gemonteerd worden.
Dat is wel logies ivm water dat binnen kan komen.
Maar dat wordt wel een vervelende bocht en moet deze ook weer een stuk lager in d spiegel gemonteerd worden .
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 11 sept 2020 10:35 #1205277

Eclips,

Wanneer er ook maar iets in de kachel brandstofleiding niet 100% dicht is zakt de brandstof terug naar de tank, of naar de aansluiting waar ook de motor z´n brandstof haalt.
Dan werkt motor noch kachel.

Er zit inderdaad geen enkele mogelijk tot ontluchten op de kachel.
Om die reden werd mij gevraagd een motor en kachel weer werkend te krijgen.
Een vervelend verschijnsel wat steeds zal terugkeren, vooral wanneer de motor stopt op een verkeerd moment.
Een kachel die niet starten wil is nog wel overheen te komen.
Een verstandig mens combineert kachel en motor niet op de brandstof toevoer. Maar geluk hebben speelt ook een rol.

En heb je wel eens een zeil gezien wat tegen een (ongeisoleerde) kachel uitlaat heeft gelegen?
Dat was wel de waarde van 10 chinese kacheltjes. En het had ook brand kunnen zijn!!
Het is maar net wat de koper het belangrijkst vindt

Er zijn meerdere merken kachels die wel voor schepen ontworpen zijn, en goedkopere dan Wallas denk ik.

Een ontwerp kachel voor vrachtauto´s, waar altijd ruim brandstof en electra voorhanden is ziet er wel anders uit dan een ontwerp voor gebruik op schepen, waar zowel branstof en electra schaars is.
Meet het verbruiksverschil van beide maar eens.
En let ook eens op de veiligheids risico´s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 11 sept 2020 10:44 #1205281

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6506
Yellow Boat schreef :
En vvor wat betreft die zwanenhals. Die extra drukval zal wel meevallen hoor en speelt dan ook als je de uitlaatslang verlengt.
Ad

Ga je me nou bij alles wat ik schrijf corrigeren, Ad?
Je moet er bij de montage naar streven om, alle bochten in de uitlaat bij elkaar opgeteld, onder een totaal van 170 graden te blijven en de uitlaat in zijn totaliteit niet langer dan 2 meter te maken. Lukt dat om welke reden dan ook niet, dan moet je overgaan op een grotere diameter. Hoe ik daarbij kom? Volgens mij stond het in de montagehandleiding van mijn kachel, maar die heb ik nu niet bij de hand. Het is alweer even geleden dat ik hem ingebouwd heb.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 11 sept 2020 10:53 #1205284

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6506
Saeftinghe schreef :
Eclips,

Wanneer er ook maar iets in de kachel brandstofleiding niet 100% dicht is zakt de brandstof terug naar de tank, of naar de aansluiting waar ook de motor z´n brandstof haalt.
Dan werkt motor noch kachel.

Er zit inderdaad geen enkele mogelijk tot ontluchten op de kachel.
Om die reden werd mij gevraagd een motor en kachel weer werkend te krijgen.
Een vervelend verschijnsel wat steeds zal terugkeren, vooral wanneer de motor stopt op een verkeerd moment.
Een kachel die niet starten wil is nog wel overheen te komen.
Een verstandig mens combineert kachel en motor niet op de brandstof toevoer. Maar geluk hebben speelt ook een rol.

En heb je wel eens een zeil gezien wat tegen een (ongeisoleerde) kachel uitlaat heeft gelegen?
Dat was wel de waarde van 10 chinese kacheltjes. En het had ook brand kunnen zijn!!
Het is maar net wat de koper het belangrijkst vindt

Er zijn meerdere merken kachels die wel voor schepen ontworpen zijn, en goedkopere dan Wallas denk ik.

Een ontwerp kachel voor vrachtauto´s, waar altijd ruim brandstof en electra voorhanden is ziet er wel anders uit dan een ontwerp voor gebruik op schepen, waar zowel branstof en electra schaars is.
Meet het verbruiksverschil van beide maar eens.
En let ook eens op de veiligheids risico´s.

Ten aanzien van de leiding heb je natuurlijk gelijk, die moet sowieso 100% dicht zijn, ongeacht het systeem. En verder is zo'n chinees gewoon een standkachel. Geschikt voor gebruik in trucks, caravans, campers, expeditievoertuigen en ook boten, mits op de juiste wijze geïnstalleerd. Als een chinese standkachel niet geschikt is voor een boot, is een Webasto of Eberspaecher dat ook niet. Nogmaals: als je (semi)permanent op je boot verblijft wordt het misschien een ander verhaal.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 11 sept 2020 13:37 #1205320

Re-Fresh schreef :
Dit ding moet dus volgens jouw naar boven gemonteerd worden.
Dat is wel logies ivm water dat binnen kan komen.
Maar dat wordt wel een vervelende bocht en moet deze ook weer een stuk lager in d spiegel gemonteerd worden .

Dat is inderdaad zo maar hangt er ook sterk vanaf of je een negatieve of positieve spiegel hebt.
Bij mijn positieve spiegel ( en dat hebben de meeste zeilboten ) komt is die hoek juist goed en wijst niet meer steil omhoog.
Misschien is dat de reden van die gehoekte doorvoer?
Vandaar misschien dat er ook deze bestaan: www.dewitschijndel.nl/planar-h...orvoer-schuin-24-mm/
Maar je kunt zo'n gehoekte en ook die andere toch ook zodanig draaien dat hij bij elke spiegelhoek nog net een beetje omhoog loopt of zelfs horizontaal of juist omlaag?
Misschein hebben ze die hoek daarom zo gemaakt zodat je hem aan je eigen spiegelhoek kunt aanpassen. Met een rechte kan dat immers niet ;)
Ad
Laatst bewerkt: 11 sept 2020 13:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 11 sept 2020 14:02 #1205332

Eclips schreef :
Yellow Boat schreef :
En vvor wat betreft die zwanenhals. Die extra drukval zal wel meevallen hoor en speelt dan ook als je de uitlaatslang verlengt.
Ad

Ga je me nou bij alles wat ik schrijf corrigeren, Ad?
Je moet er bij de montage naar streven om, alle bochten in de uitlaat bij elkaar opgeteld, onder een totaal van 170 graden te blijven en de uitlaat in zijn totaliteit niet langer dan 2 meter te maken. Lukt dat om welke reden dan ook niet, dan moet je overgaan op een grotere diameter. Hoe ik daarbij kom? Volgens mij stond het in de montagehandleiding van mijn kachel, maar die heb ik nu niet bij de hand. Het is alweer even geleden dat ik hem ingebouwd heb.

Sorrie maar dat totaal van 170 graden is eerder bedoelt voor degenen die de invloed op de drukval van een bocht niet kunnen berekenen. Bijv. een haakse hoek van 90 graden heeft eggaranderd meer drukval dan drie ruime bochten van 66 graden . Toch heeft die eerste lang niet die 170 graden totaal. het hangt er helemaal vanaf hoe ruim je bochten maakt , dat geldt voor de extra drukval bij elke leiding of slang.
Voorbeeldje?
Bij een kniestuk van 90 graden ( dus in feite een "bocht" van 0 D ) in een leiding is de daardoor veroorzaakte extra drukval gelijk aan die van maar liefst 1,5 meter leiding.
Bij een bocht van 1D nog 0,4 meter en bij een bocht van 4D nog maar 0,3 meter.De invloed wordt logischerwijze steeds kleiner omdat het stuk leiding wat in de bocht zit ook steeds groter wordt.
Daardoor daalt die weerstand asymtotisch tot 0,2 meter leiding , daarna telt alleen nog de leidinglengte zelf . Een bocht van meer dan 6D ( bij de kacheluitlaat dus ongeveer een straal van meer dan 15 cm) telt dus niet meer mee voor de drukval door de bochten.
Ad
Laatst bewerkt: 11 sept 2020 14:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 11 sept 2020 14:35 #1205336

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Yellow Boat schreef :
Re-Fresh schreef :
Dit ding moet dus volgens jouw naar boven gemonteerd worden.
Dat is wel logies ivm water dat binnen kan komen.
Maar dat wordt wel een vervelende bocht en moet deze ook weer een stuk lager in d spiegel gemonteerd worden .

Dat is inderdaad zo maar hangt er ook sterk vanaf of je een negatieve of positieve spiegel hebt.
Bij mijn positieve spiegel ( en dat hebben de meeste zeilboten ) komt is die hoek juist goed en wijst niet meer steil omhoog.
Misschien is dat de reden van die gehoekte doorvoer?
Vandaar misschien dat er ook deze bestaan: www.dewitschijndel.nl/planar-h...orvoer-schuin-24-mm/
Maar je kunt zo'n gehoekte en ook die andere toch ook zodanig draaien dat hij bij elke spiegelhoek nog net een beetje omhoog loopt of zelfs horizontaal of juist omlaag?
Misschein hebben ze die hoek daarom zo gemaakt zodat je hem aan je eigen spiegelhoek kunt aanpassen. Met een rechte kan dat immers niet ;)
Ad

Ja en bij mij is de spiegel dus helemaal recht.
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 12 sept 2020 08:13 #1205510

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1244
Zelf geen ervaring maar ik liep tegen een paar schijnbaar nuttige tips aan voor eerste-keer installateurs:
abigpeacheyadventure.com.au/diesel-heater-mistakes/


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 12 sept 2020 22:25 #1205740

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1993
Ook wel verstandig: test de kachel eerst even uit voor je hem inbouwt.





Ik heb nu een paar 5kw exemplaren meegemaakt die echt bagger waren. Wat je ook rommelde aan de instellingen/opstelling, ze bleven slecht branden en zaten in record tempo helemaal dicht met roet. 1 kachel maakte het helemaal bont, de diesel liep gewoon uit de uitlaat, het pompje bleef vrolijk doorpompen.
De meest betrouwbare is wel de kleine 2kw (31cm lang, 11cm hoog/breed ongeveer) met een draaiknop waarmee je hem aan/uit en harder of zachter kan zetten. Die van mij draait nu 3 jaar, nog steeds brandschoon en loopt op gewone diesel. Vergeet ook niet om de uitlaat goed te isoleren.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 13 sept 2020 05:41 #1205754

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Als ie op de laagste stand draait bij mij en dat is 1.6 hz, verbruikt de kachel 0,7A aan stroom opname.
en dat is 8,4 watt

Ik vind ook de warmte aangenaam, veel beter dan electrakachel.
kachel doet prima zijn werk , al heb ik hem van de week voor het eerst even aangezet in de avond, starte meteen.


ik heb de simpele draaiknop bediening binnen, en het display gaat eraf.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 13 sept 2020 05:44 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 13 sept 2020 07:44 #1205790

Re-Fresh schreef :
Yellow Boat schreef :
Re-Fresh schreef :
Dit ding moet dus volgens jouw naar boven gemonteerd worden.
Dat is wel logies ivm water dat binnen kan komen.
Maar dat wordt wel een vervelende bocht en moet deze ook weer een stuk lager in d spiegel gemonteerd worden .

Dat is inderdaad zo maar hangt er ook sterk vanaf of je een negatieve of positieve spiegel hebt.
Bij mijn positieve spiegel ( en dat hebben de meeste zeilboten ) komt is die hoek juist goed en wijst niet meer steil omhoog.
Misschien is dat de reden van die gehoekte doorvoer?
Vandaar misschien dat er ook deze bestaan: www.dewitschijndel.nl/planar-h...orvoer-schuin-24-mm/
Maar je kunt zo'n gehoekte en ook die andere toch ook zodanig draaien dat hij bij elke spiegelhoek nog net een beetje omhoog loopt of zelfs horizontaal of juist omlaag?
Misschein hebben ze die hoek daarom zo gemaakt zodat je hem aan je eigen spiegelhoek kunt aanpassen. Met een rechte kan dat immers niet ;)
Ad

Ja en bij mij is de spiegel dus helemaal recht.

Nou én? Als je die doorvoer niet rechtop zet maar 70 graden verdraaid komt de aansluiting niet meer onderaan of bovenaan te zitten maar aan de zijkant en een klein beetje naar boven of beneden en als dan de uitaat zoveel mogelijk in het midden van de spiegel zit ( wat sowieso de betere plaats is bij helling van de boot) heb je van die hoek weing of geen last.
Daarvoor is dan wel de "normale"beter geschikt natuurlijk.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 13 sept 2020 07:47 #1205792

ironman schreef :
Zelf geen ervaring maar ik liep tegen een paar schijnbaar nuttige tips aan voor eerste-keer installateurs:
abigpeacheyadventure.com.au/diesel-heater-mistakes/


Gepost met de officiële Zeilersforum-app

En dat zijn dus allemaal mistakes bij installatie onder een (vracht) auto of camper ( waar die dingen nu eenmaal oorspronkelijk voor bedoeld zijn) en met name bij boten zijn de mistakes voor de uitlaat niet meer allemaal doeltreffend om eerder door mij genoemde redenen. De rest van de mistakes zijn vrijwel zonder uitzondering simpelweg te wijten aan het niet opvolgen van de handleiding dus maar weer eens de egenlijk belangrijkste mistake: niet navolgen van RTFM !

Ad
Laatst bewerkt: 13 sept 2020 07:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 13 sept 2020 15:58 #1205967

Zelf ook gekeken naar de kachels van China.
Maar na veel YouTube films ga ik toch maar voor een echte merk .
Zeker omdat ik ga wonen op de boot ook in de winter.
En ja ik heb wel wal stroom maar dat is ook maar beperkt laat staan als ik ga varen.
Dus ik ga deze inbouwen .
Zie link.
www.safire.nu/Marine-Kachels/Safire-1600D

Kost wat maar weet zeker dat ik geen kou zal lijden.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 13 sept 2020 16:54 #1205984

Waarom dan geen echte CV die voor continue gebruik geschikt is?

kabolaheaters.nl/category/compact-7-cv/ (bijvoorbeeld...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese kachel 13 sept 2020 17:33 #1205996

Nachtvlinder schreef :
Waarom dan geen echte CV die voor continue gebruik geschikt is?

kabolaheaters.nl/category/compact-7-cv/ (bijvoorbeeld...)

geen idee voor wie deze link bedoelt is .
Maar even gekeken en is zeker een mooi systeem maar het heeft wel 220volt nodig en gebruikt 240watt .
Vermoedelijk voor de pomp om het water door te pompen.
Als ze nu een 12volt of een 24 volt pomp was.
Dan had ik deze nu direct besteld .


Hier trouwens een lijst van verbruik van diverse diesel kachels.

www.amritwatersport.nl/safire-...bnncg3saAnTuEALw_wcB
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.318 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl