Bjentsy schreef :
Hallo,
Ik heb in mijn tjalk (17 meter) een refleks diesel kachel staan. Ik probeer hem nu al een tijdje aan de praat te krijgen maar elke keer als ik hem 2 a 3 dagen aan heb staan bouwt er allemaal roet op in de kachel en gaat de kachel uit.
mijn vraag is nu hoe hoort deze kachel te branden want er gaat duidelijk iets mis.
met vriendelijke groet,
bennie postma
Hi,
Herkenbare frustratie. Ik was ooit in exact dezelfde situatie. Het heeft destijds bijna twee jaar gekost om een duurzame, goede relatie met de kachel op te bouwen
Ik ken de Refleks kachels niet heel goed, maar volgens mij werken ze allemaal ongeveer hetzelfde, dus ik heb wel een paar tips om hier sneller uit te komen:
- Zorg voor een schone tank en een voorfilter. Ik heb een gangbaar autofilter van de sloop gehaald en direct achter de tank gemonteerd, dit hielp enorm; je wilt schone diesel in de kachel.
- carburateur schoonmaken om dezelfde reden.
- Regelmatig de toevoer van de carburateur naar de branderpot doorsteken. Als het goed is is daar een pen voor in de leiding gemonteerd.
- binnenkant van de kachel zo goed mogelijk schoonmaken. In de praktijk bleek dat de aangekoekte teerresten op de bodem van de branderpot beter kunnen blijven zitten; deze zorgen voor een betere verdamping van de diesel
- In het algemeen geldt: zodra de vlam niet meer blauw is, meteen de kachel hoger zetten of uitschakelen, anders zit binnen no-time alles vol met roet.
Om een potkachel op diesel aan de praat te houden, moet er voldoende warmte in zitten om de diesel te kunnen laten verdampen. Dat is de grote truuk……
Als alles schoon is, kun je het beste op een hoge stand testen of de kachel goed brandt. Dan langzaam naar een steeds lagere stand en blijven controleren of de vlam blauw blijft. Eventueel kan je de stelschroef voor de minimum toevoer verdraaien om te spelen met de lage stand. Dit kost een hoop tijd, maar het kan niet anders
Succes!
Arent