Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe hoort een Refleks 61MS te branden

Hoe hoort een Refleks 61MS te branden 19 okt 2020 15:44 #1219473

  • Bjentsy
  • Bjentsy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Hallo,

Ik heb in mijn tjalk (17 meter) een refleks diesel kachel staan. Ik probeer hem nu al een tijdje aan de praat te krijgen maar elke keer als ik hem 2 a 3 dagen aan heb staan bouwt er allemaal roet op in de kachel en gaat de kachel uit.

mijn vraag is nu hoe hoort deze kachel te branden want er gaat duidelijk iets mis.

met vriendelijke groet,
bennie postma
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe hoort een Refleks 61MS te branden 19 okt 2020 17:19 #1219517

  • standbly
  • standbly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
Waar vormt de roet zich? In de branderpot, zodat de diesel inlaat dicht gaat zitten of elders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe hoort een Refleks 61MS te branden 19 okt 2020 18:27 #1219540

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1642
Bjentsy schreef :
Hallo,

Ik heb in mijn tjalk (17 meter) een refleks diesel kachel staan. Ik probeer hem nu al een tijdje aan de praat te krijgen maar elke keer als ik hem 2 a 3 dagen aan heb staan bouwt er allemaal roet op in de kachel en gaat de kachel uit.

mijn vraag is nu hoe hoort deze kachel te branden want er gaat duidelijk iets mis.

met vriendelijke groet,
bennie postma

Hi,

Herkenbare frustratie. Ik was ooit in exact dezelfde situatie. Het heeft destijds bijna twee jaar gekost om een duurzame, goede relatie met de kachel op te bouwen :)
Ik ken de Refleks kachels niet heel goed, maar volgens mij werken ze allemaal ongeveer hetzelfde, dus ik heb wel een paar tips om hier sneller uit te komen:

- Zorg voor een schone tank en een voorfilter. Ik heb een gangbaar autofilter van de sloop gehaald en direct achter de tank gemonteerd, dit hielp enorm; je wilt schone diesel in de kachel.
- carburateur schoonmaken om dezelfde reden.
- Regelmatig de toevoer van de carburateur naar de branderpot doorsteken. Als het goed is is daar een pen voor in de leiding gemonteerd.
- binnenkant van de kachel zo goed mogelijk schoonmaken. In de praktijk bleek dat de aangekoekte teerresten op de bodem van de branderpot beter kunnen blijven zitten; deze zorgen voor een betere verdamping van de diesel
- In het algemeen geldt: zodra de vlam niet meer blauw is, meteen de kachel hoger zetten of uitschakelen, anders zit binnen no-time alles vol met roet.

Om een potkachel op diesel aan de praat te houden, moet er voldoende warmte in zitten om de diesel te kunnen laten verdampen. Dat is de grote truuk……
Als alles schoon is, kun je het beste op een hoge stand testen of de kachel goed brandt. Dan langzaam naar een steeds lagere stand en blijven controleren of de vlam blauw blijft. Eventueel kan je de stelschroef voor de minimum toevoer verdraaien om te spelen met de lage stand. Dit kost een hoop tijd, maar het kan niet anders ;)

Succes!
Arent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe hoort een Refleks 61MS te branden 19 okt 2020 19:29 #1219551

  • standbly
  • standbly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
Het is inderdaad zo dat deze kachels snel vervuilen als de verbranding slecht is. Een Refleks kachel met CV spiraal is wel heel mooi maar heeft als nadeel dat de verbrandingsgassen flink afgekoeld worden door de spiraal. De kachel moet eigenlijk nog een tandje harder gezet worden om de verbranding volledig te houden dan bij het model zonder spiraal.

Ik heb ongeveer 6 jaar met een Refleks 62MS geleefd. Na het schoonmaken van de branderpot duurde het ongeveer 3 weken van continue stoken voordat de brander opnieuw schoongemaakt moest worden. In het voor en najaar had ik het meeste "werk" van de kachel omdat het opstoken en afkoelen van de kachel veel roet veroorzaakt. Ik had de kachel in het voorjaar en najaar niet 24 uur per dag branden, 's winters wel. De schoorsteen heb ik overigens nooit hoeven reinigen. In 6 jaar tijd heb ik 1 brander moeten vervangen.

Mijn Refleks kachel heeft nooit een mooie blauwe vlam gehad voordat ik besloot om een 12V computer ventilator te monteren in een pijp onder de brander. Deze ingreep verbeterde het rendement behoorlijk en de vlam werd zichtbaar mooier. De fan forceerde lucht in de verbrandingsruimte, iets wat normaal gesproken door stijgende lucht langs een hete branderpot moet gebeuren.

Voordat ik de Refleks installeerde, had ik een Kabola (zonder spiraal). Deze kachel brandde mooier dan de Refleks. Ik schijf dit toe aan de afkoelende werking van de spiraal op de verbrandingsgassen. De kachels zijn namelijk nagenoeg bouwgelijk.

Schone diesel is natuurlijk beter voor de kachel en zal problemen voorkomen met de carburateur (de regelaar). Het is echter geen voorwaarde voor een schone verbranding. Het plaatsen van een brandstoffilter zal niet voorkomen dat er overmatig veel roet geproduceerd wordt met de verbranding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe hoort een Refleks 61MS te branden 19 okt 2020 19:32 #1219552

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4468
Om een potkachel op diesel aan de praat te houden, moet er voldoende warmte in zitten om de diesel te kunnen laten verdampen. Dat is de grote truuk……
Eens. Afgezien van de toevoer, gaat het ook vaak mis met de afvoer. Dwz de schoorsteen. Te veel trek geeft teveel warmte afvoer uit de pot waardoor de diesel niet meer goed verdampt, en te weinig trek geeft onvolledige verbranding en direkt roetvorming.

Ik neem aan dat je de handleiding gelezen hebt? (https://refleks-olieovne.dk/en/)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe hoort een Refleks 61MS te branden 19 okt 2020 20:05 #1219562

Ik ken de uitdaging van een Refleks (fijne kachel). Vorige week plofte hij nogal en dat leek niet door de wind te komen.
Nadat ik een zakje ‘schoonmaakspul’ in de brandende kachel heb gegooid, was alles weer mooi schoon en brandde hij weer goed. Het schoonmaakspul is een soort gel in een plastic zakje dat je onder andere kan kopen bij Van der Meer in Harlingen.

Groet,
Frank Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe hoort een Refleks 61MS te branden 19 okt 2020 20:21 #1219565

Dag Benny,
Zoals vaker genoemd: het uitlaatsysteem is erg belangrijk. Een korte, rechte pijp met een goede kap, en met een trekonderbreker ingebouwd.
Verder is het zaak om de bodem van de branderpot af en toe te ontdoen van koolaanslag. Die kan heel dik en heel hard worden.
Bij de carburator zit zo'n raar krom hendeltje. Dat is een schrapertje waarmee je de koolaanslag voor de brandstofinloop kunt wegkrabben. Bij voorkeur dagelijks beweeg je dat hendeltje ronddraaiend naar binnen en naar buiten, dan hoor en voel je de koolklonten breken.

De luchttoevoer is ook belangrijk. Er mag geen onderdruk ontstaan door bijvoorbeeld een afzuigkap of een ventilator in de natte ruimte.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe hoort een Refleks 61MS te branden 20 okt 2020 06:48 #1219615

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5576
ik zou m een keer helemaal grondig reinigen en (tijdelijk) op een losse tank met GTL later werken.
Als ie dan wel schoon blijft weet je in ieder geval waar het aan ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe hoort een Refleks 61MS te branden 20 okt 2020 08:48 #1219656

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17863
HPV schreef :
ik zou m een keer helemaal grondig reinigen en (tijdelijk) op een losse tank met GTL later werken.
Als ie dan wel schoon blijft weet je in ieder geval waar het aan ligt.

Dat heb ik ook gedaan, kon me toch niet aan de indruk onttrekken dat GTL minder warmte geeft dan gewone gasolie. Maar wel héél schoon.

Ik heb de regelaar geheel demonteert en in het ultrasoon bad gehad in onderdelen, dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt. Als een zonnetje dus.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 okt 2020 08:49 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe hoort een Refleks 61MS te branden 20 okt 2020 09:52 #1219668

WADnWIND schreef :
Dat heb ik ook gedaan, kon me toch niet aan de indruk onttrekken dat GTL minder warmte geeft dan gewone gasolie. Maar wel héél schoon.

Dat is juist eigenlijk een beetje andersom.
de verbrandingswaarde van GTL is 44 Mjoule/kg en van normale diesel is de officiele EN590 specificatie minimaal 42,9 MJoules/kg .En de verbrandingswaarde geldt altjd per kg omdat immers de dichtheid variëert met de temperatuur. Maar aangezien de dichtheid van GTL maar +/-780 en van diesel +/- 830 is kom je per liter uit op GTL 34,3 en van diesel op 35,6 . Wat betreft per liter heb je dus gelijk. Maar veel scheelt het dus niet , ik denk niet dat je dat kunt merken.
Overigens betekent dat ook dat je in de winter meer km kunt rijden met een liter ( en langer je boot warm kunt houden) dan in de zomer omdat je immers liters tankt maar de energie die er in een motor vrij komt afhangt van de kg's .Scheelt per graad ongeveer 0,1% .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.257 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl