Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nogmaals bilgepomp

Nogmaals bilgepomp 29 okt 2020 17:31 #1222664

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Ik heb geprobeerd antwoord op mijn vraag te krijgen, maar ik heb het op het forum niet kunnen vinden. Het is namelijk zo dat het meeste dat hier is geschreven over dit onderwerp betrekking heeft op een pomp in de bilge die het water dus omhoog moet pompen.
Mijn bilge is behoorlijk moeilijk bereikbaar en ik wil naast de bestaande in de kuip gemonteerde hand(zuig)lenspomp, een electrisch bediende pomp aanleggen. Het is voor mij veel gemakkelijker om een aanzuigslang in de bilge te krijgen die dan gaat naar een pomp ergens in een bakskist. Daarbij een vlotterschakelaar en een handbediende schakelaar. Wat zijn de voor en nadelen van de 2 systemen en wie heeft er ervaring mee en kan daar wat over kwijt. De aanzuigslang is minstens 2 meter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 29 okt 2020 17:59 #1222682

+1, een belangrijk item, velen zitten met dezelfde vraag.
ik weet het ook niet en al die andere experts hier schijnbaar ook niet,
want de vraag is nog steeds welke bilge pomp!

ik geloof erik heeft wel een subtiel antwoord gegeven destijds
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 29 okt 2020 18:20 #1222689

Laatst bewerkt: 29 okt 2020 18:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 29 okt 2020 19:18 #1222713

mag niks kosten ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 29 okt 2020 19:37 #1222719

Easyzeiler,

Wanneer het niets mag kosten is het niet verstandig om een bootje te bezitten!!

Wanneer je het probleem opgelost wilt hebben dan is het verstandig om de membraam pomp uit de onderste link van Nachtvlinder aan te schaffen en goed te instaleren!
Die centrifugaal pomjes zijn speelgoed voor een poppenhuis.

Bij mij aan boord pompt zo´n pomp het badwater weg en met een keuze afsluiter kan ik vloeistof wegzuigen van elke gewenste plaats aan boord.
Ik gebruik hem ook om de olie uit de motor te zuigen, of vacuum te pompen waar dat gewenst is.

Wordt al 20 jaar meermaals per dag gebruikt (voor het douche water, mijn bilge is droog)
Nog nooit het geringste probleempje er mee gehad.

Kost een paar centen, maar je geniet
Laatst bewerkt: 29 okt 2020 19:39 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 29 okt 2020 19:42 #1222723

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5017
@ Saeftinghe: De olie gaat dan overboord? En op elke plaats aan boord afzuigen? Met een losse slang?
Kortom hoe heb je dat geïnstalleerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 29 okt 2020 21:26 #1222766

Waterblok,

Waarom denk je dat die olie overboord gaat !!??

Nooit zo´n drummetje gezien waarop je vacuum zet en daar de olie in zuigt??

De pomp staat standaard op duochewater afzuigen.
Een andere slang licht onder de vloerplanken, kan ik door een opening met een dekseltje bereiken en zuigen waar maar nodig is.
Er blijft geen vingerhoedje water over, één servetje is genoeg om de bodem droog te maken.

Zoals het condens uit het afvoer slangetje van de koelkast zuigen, gemorst water en lek water wanneer de impellerpomp ringetjes aan vervanging toe zijn.
Het laatste beetje water uit de dinghy zuigen wanneer die een keer volgeregend is.
De lucht uit de bijboot zuigen wanneer die een keer aan boord geborgen moet worden.

In de praktijk is het eigenlijk alleen een douchewater afvoerpomp.
De slang is altijd direct gebruiksklaar en ligt nooit in de weg.
Etap dacht aan zulke dingen bij het ontwer«pen van hun scheepjes.
Laatst bewerkt: 29 okt 2020 21:29 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 30 okt 2020 00:02 #1222802

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Het verschil voor zover ik weet tussen een gewone en ander pompen voor de bilge is dat de normale centrifugaal pompen met lage druk en dikke slangen héél erg veel water kunnen verpompen en dat voor relatief weinig geld. 66,- voor 220L/min. Maar dan ook in dit voorbeeld 16A (veel) stroom verbruiken. Wat niet elke vlotterschakelaar zomaar kan schakelen. Nadeel is verder dat ze helemaal niet tegen drooglopen kunnen. de capaciteit door de lage druk snel afneemt met elke meter opvoer, bochten, terugslagkleppen en soort slang. En een goed werkende vlotterschakelaar is absoluut!! een voorwaarde is voor het behoud. En er blijft altijd een onpompbaar laagje water staan. Een platte lage zuigkorf kan helpen. Maar pomp en korf zijn voor jouw bilge geen optie begrijp ik.
Toch vind ik het toch geen speelgoed:) ik heb maar een kleine boot en beetje water is al snel veel en moet weg. Met de hand met 80 liter of dus met wat haken en ogen zo'n pomp.

Impellerpompen hebben een rubber/neopreen waaiervormige schoepen en je kunt je wel voorstellen wat er met die scheepjes gebeurd als dat kleine boutje wat je ooit verloor ineens opgezogen wordt en in de pomp beland. Zulke pompen behoeven voorfilters.

Vandaar dat Saeftinghe ook wijst naar een membraan pomp. Zijn zelf aanzuigend en in meerdere soorten verkrijgbaar voor schoonwater maar dan absoluut NIET geschikt voor vuil water.
En je hebt de membraampompen met een groter membraan, die vuilwater, olie etc, kunnen verpompen. Net als het membraan in je handpomp.


let verder op dat:
- De vlotterschakelaar het amperage aankan van de pomp en liever de helft meer wat bij inschakelen trekt deze veel meer stroom.
- Positie: De vlotterschakelaar moet ook onder een helling goed kunnen werken. En de positie van het water in de bilge is dan ook anders.
- Positie: Stel je alles te krap af, en op automatische stand kan bij golfslag het water in de bilge heen en weer klotsen en zo de vlotter activeren. Met mogelijk een lege accu tot gevolg. Automatisch is geweldig als je het uit kan zetten, maar gevaarlijk als je het vergeet aan te zetten.

- Daarvoor Een 2e vlotter/voeler op een hoger niveau, met een alarm (buiten ook goed hoorbaar) een goed idee zijn als er toch iets mis gaat met de eerste vlotter/automatisch systeem.

- Voor een pomp van belang, kort aan de accu, bereken de lengte en verlies en dus dikkere kabels ook voor de inschakelstroom en goed afgekeerd zorgt voor max capaciteit van de pomp en veilige werking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 30 okt 2020 07:24 #1222831

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1292
Nachtvlinder schreef :
Grootste nadeel van dergelijke pompen lijkt me de zeer beperkte capaciteit (30 en 19 lt/min). Leuk als je een klein beetje water door de ingang binnen hebt gekregen maar in geval van problemen ontoereikend lijkt me zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 30 okt 2020 08:23 #1222854

HotSnail schreef :
Nachtvlinder schreef :
Grootste nadeel van dergelijke pompen lijkt me de zeer beperkte capaciteit (30 en 19 lt/min). Leuk als je een klein beetje water door de ingang binnen hebt gekregen maar in geval van problemen ontoereikend lijkt me zo.

Geen enkele pomp gaat dat probleem oplossen. Een pomp is ervoor om je tijd te geven om het instroomprobleem te vinden en op te lossen of om meer tijd te hebben voor een redding. Je accucapaciteit is ook maar beperkt dus het probleem oplossen is je grootste prioriteit. Je boot laten drijven door pompcapaciteit is een illusie.
Laatst bewerkt: 30 okt 2020 08:25 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 30 okt 2020 09:33 #1222883

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Geen enkele pomp gaat dat probleem oplossen.

Dat is ook wel meer dan duidelijk maar het geeft je wel tijd!
Tegelijkertijd is het bootpompen gebied op ZF wel wat mistig lijkt en misschien in de handel ook wel. Er zijn pompen genoeg voorgesteld en in de handel aangeboden maar die zijn veelal piepklein. Wat grotere pompen, met meer capaciteit die ook nog betaalbaar en bruikbaar zijn die ben ik in de suggesties hier en bij de shops nog niet tegengekomen!
Laatst bewerkt: 30 okt 2020 09:34 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 30 okt 2020 09:41 #1222885

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1292
Rob10 schreef :
HotSnail schreef :
Nachtvlinder schreef :
Grootste nadeel van dergelijke pompen lijkt me de zeer beperkte capaciteit (30 en 19 lt/min). Leuk als je een klein beetje water door de ingang binnen hebt gekregen maar in geval van problemen ontoereikend lijkt me zo.

Geen enkele pomp gaat dat probleem oplossen. Een pomp is ervoor om je tijd te geven om het instroomprobleem te vinden en op te lossen of om meer tijd te hebben voor een redding. Je accucapaciteit is ook maar beperkt dus het probleem oplossen is je grootste prioriteit. Je boot laten drijven door pompcapaciteit is een illusie.

Klopt, maar ik zou zelf wel graag een pomp hebben met een capaciteit van meer dan twee emmers per minuut, gewoon om wat meer tijd te hebben voor het oplossen van het probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 30 okt 2020 10:15 #1222895

HotSnail schreef :
Rob10 schreef :
HotSnail schreef :
Nachtvlinder schreef :
Grootste nadeel van dergelijke pompen lijkt me de zeer beperkte capaciteit (30 en 19 lt/min). Leuk als je een klein beetje water door de ingang binnen hebt gekregen maar in geval van problemen ontoereikend lijkt me zo.

Geen enkele pomp gaat dat probleem oplossen. Een pomp is ervoor om je tijd te geven om het instroomprobleem te vinden en op te lossen of om meer tijd te hebben voor een redding. Je accucapaciteit is ook maar beperkt dus het probleem oplossen is je grootste prioriteit. Je boot laten drijven door pompcapaciteit is een illusie.

Klopt, maar ik zou zelf wel graag een pomp hebben met een capaciteit van meer dan twee emmers per minuut, gewoon om wat meer tijd te hebben voor het oplossen van het probleem.

Dan moet je de grootste pomp installeren die je kwijt kunt. Met een lange slang eraan waarmee je elk deel van de boot kunt bereiken. Een pomp in de bilge heb ik altijd een vreemde plek gevonden. Op mijn boot kan op meerdere plekken water staan zonder dat het in de bilge komt (3 waterdichte schotten tot boven de waterlijn in de punt en een waterdicht schot achter in de boot). Onder helling doet een pomp in de bilge ook weinig. Zoals zo vaak gezegd is detecteren belangrijker dan pompen. Hoe meer water in de boot hoe kleiner de kans dat je het lek vindt en kunt dichten. Water aan de verkeerde kant van de romp hoeft op zich geen probleem te zijn, als ik het maar op tijd ontdek.
Laatst bewerkt: 30 okt 2020 10:19 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 30 okt 2020 13:45 #1222965

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Dank voor al jullie reacties. Heb hier en daar nog wel wat vragen.

@Saeftinghe, ik begrijp jouw systeem niet helemaal. Je hebt de pomp ergens vast gemonteerd, maar kan met losse slangen ook op andere plekken zuigen? Hoe lang kan die aanzuigslang zijn?

@Scope, ik denk aan een Vetus vlotterschakelaar. Die hebben een verschillend in en afschakelmoment, waardoor de pomp langer aan en uit zal zijn.
@Scope, De pomp komt ergens achterin de boot. Ik denk dat ik de voeding ga afhalen van de verwarmingsaansluiting. Dat betekent dat hij altijd onder stroom zal staan en niet wordt uitgeschakeld door de hoofschakelaar bij het van boord gaan.

@Rob 10. Welke pomp gebruik jij en waar is die gemonteerd en ook de vraag hoe lang kan zo'n aanzuigslang zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 30 okt 2020 15:50 #1223003

Rob10 schreef :
HotSnail schreef :
Grootste nadeel van dergelijke pompen lijkt me de zeer beperkte capaciteit (30 en 19 lt/min). Leuk als je een klein beetje water door de ingang binnen hebt gekregen maar in geval van problemen ontoereikend lijkt me zo.

Geen enkele pomp gaat dat probleem oplossen. Een pomp is ervoor om je tijd te geven om het instroomprobleem te vinden en op te lossen of om meer tijd te hebben voor een redding. Je accucapaciteit is ook maar beperkt dus het probleem oplossen is je grootste prioriteit. Je boot laten drijven door pompcapaciteit is een illusie.
30 lpm is natuurlijk ook verrekte weinig en geeft je vrijwel helemaal geen tijd om een gebroken afsluiter te verhelpen. Een beetje capaciteit van een bilge systeem mag natuurlijk wel verwacht worden zodat je ook echt wat tijd hebt om reparaties uit te voeren.

Zelf heb ik mijn boot uitgevoerd in 6 waterdichte compartimenten. Ieder compartiment heeft een pomp van 170 liter per minuut en de grote compartimenten met elk een pomp van 350 lpm. Daar blijft ongeveer nog 70% van over als je opvoerhoogte ed meeneemt. Daarnaast heb ik een stripper pomp van 30 liter per minuut met een slang die lang genoeg is om bijna iedere plek in de boot te bereiken, dat is om kleine beetjes hier of daar weg te pompen. De grote capaciteiten zijn voldoede om me bijvoorbeeld 30 minuten tijd te geven om een afgebroken afsluiter dicht te maken zonder dat ik onder water werk.

In essentie heb je gelijk, je boot drijvende houden met een pomp is natuurlijk een ilussie, maar een 30lpm pomp doet helemaal niets voor je. Er zit nog wat tussenin.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 30 okt 2020 15:52 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 30 okt 2020 15:59 #1223004

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Welke pompfabrikant heeft een leuk assortiment met pompen tussen de 50 en 150 liter, 12 volt...?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 30 okt 2020 16:04 #1223005

Ik ben een fan van Marco pompen Marco.it
Als je dat te duur vind dan werkt Rule ook redelijk betrouwbaar. Johnston zou ik ver van wegblijven. Jabsco zal ze ongetwijfeld ook maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 30 okt 2020 18:36 #1223042

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Ik was heel tevreden over de automatische Whale bilgepomp. Werkt zowel op de schakelaar als op een vlotter.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 30 okt 2020 19:05 #1223046

martinw,

de pomp zit naast de motor, compact weggewerkt, maar wel makkelijk bereikbaar voor eventueel onderhoud.
De slang komr helemaal voorin de motorruimteop een keuzeafsluiter uit, korte slang naar douche bak, de andere slang komt onder de vloer uit direct bij de ingang, dus daar waar je water naar binnen haalt met natte kledeing en eventueel regen water.
De slang kan de huiddoorvoeren van diepte meter/log bereiken. het water wat binnen komt bij schoonmaken log wieltje kan ik dan daat wegpompen.
De slang kan ieder punt op de vloer bereiken.
De slang kan dan weer teruggeschoven worden door het dekseltje, dekseltje op de opening en klaar. Het is even een handigheidje om die slang zonder kinken terug te schuiven.

Bij Etap is die pompcapaciteit niet zo heel erg van belang, Etaps zinken niet.
Het is natuurlijk wel erg oncomfortabel werken met 30cm diep water in de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 31 okt 2020 01:08 #1223117

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
Een Jabsco waterpuppy zou best eens jouw oplossing kunnen zijn. Het zijn vrij betrouwbare impellerpompjes. Monteer de pomp op een droog en bereikbare plek, en steek een passende slang met groffilter in de moeilijk bereikbare bilge. Als jouw bilge nou erg vies is, dan kun je overwegen een wierpot tussen bilge en pomp te plaatsen.

Het onderhoud is bijna gelijk aan de koeling van je diesel. Je zou zelfs gelijke onderhouds interval kunnen overwegen.

De meeste goedkope centrifugaal bilgepompen, die je in de sump plakt, hebben echter één goed ding gemeen. Ze zijn waterdicht. De meeste membraan en impellerpompen gaan gewoon stuk, als ze onder water komen.
Vrij recent was ik betrokken bij de lichting van een oude orkaan boot. Twee jaar geleden gezonken. De oude Rule 1500 deed het gewoon nog, en heeft een klein handje geholpen, met verse accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 31 okt 2020 18:51 #1223243

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Erikdejong schreef :


Ieder compartiment heeft een pomp van 170 liter per minuut en de grote compartimenten met elk een pomp van 350 lpm. Daar blijft ongeveer nog 70% van over als je opvoerhoogte ed meeneemt.

Erik bedankt. Is die 170 liter pomp een membraampomp of anders? En wat is daarvan de aanzuighoogte en het afvoerbereik?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 31 okt 2020 21:15 #1223296

martinw schreef :
Erik bedankt. Is die 170 liter pomp een membraampomp of anders? En wat is daarvan de aanzuighoogte en het afvoerbereik?
Het blijkt zelfs een 230 lpm pomp te zijn. Ik gebruik pompen van "Rule". Aanzuighoogte is nul, ze moeten op het vlak gemonteerd worden. Opvoer hoogte verschilt per pomp en opbrengst vs opvoerhoogte verschilt ook per pomp. Hier de technische documentatie met de grafiekjes voor de pompen.


Bijlage:

Bestandsnaam: BilgepumpRule.pdf
Bestandsgrootte:1,332 KB
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 05 nov 2020 12:46 #1224667

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
martinw schreef :
Dank voor al jullie reacties. Heb hier en daar nog wel wat vragen.

@Scope, ik denk aan een Vetus vlotterschakelaar. Die hebben een verschillend in en afschakelmoment, waardoor de pomp langer aan en uit zal zijn.
@Scope, De pomp komt ergens achterin de boot. Ik denk dat ik de voeding ga afhalen van de verwarmingsaansluiting. Dat betekent dat hij altijd onder stroom zal staan en niet wordt uitgeschakeld door de hoofdschakelaar bij het van boord gaan.

Het is een lastige afweging wel/niet automatisch en dus altijd onder stroom.
Automatisch of niet, zou ik er toch er altijd de mogelijkheid willen hebben de boot geheel en/of in delen geheel stroomvrij te kunnen maken dmv een of meerdere schakelaars.
En eigenlijk moet mijn inziens een hoofdschakelaar ook precies dat doen wat het zegt.
Mijn uitgangspunt is dat voor een onbekende, het helder moet zijn wat alles uitschakelt.

Ik weet niet welke pomp of beter elektrisch vermogen je op het oog hebt, maar omdat de pomp op afstand van de vlotterschakelaar staat zou de dikte van de draden aan je vlotterschakelaar wel eens een beperking op dit maximale vermogen en een beperking op een vrije of beste plaatsing als de vlotterschakelaar in serie geschakeld is met de pomp.

De Vetus, als vele overigens zegt 15A te kunnen schakelen, doet dat op 1,5mm2 draden van 1 meter lengte.
Met een maximaal verlies van 3%. want je wil zeker niet onder de 12 volt uitkomen met een pomp, is dat ook meteen de theoretisch maximale lengte. Waarbij er overigens geen rekening gehouden is met de inschakelstroom die hoger ligt.
De vlotterschakelaar is dus ontworpen met het idee heel dicht bij de pomp en accu te staan. In de praktijk is dat meestal niet zo. En dus is die 15Amp zeker niet realistisch.

Voor een 5 Amp pomp is de theoretische lengte max 3 meter op 1,46mm2 en is eigenlijk 2mm2 geadviseerd. Maar omdat de dikte van de draden aan de vlotterschakelaar vast staat is enkel de lengte variabel. Dus eigenlijk al een kortere lengte aanbevolen is.
Voor een 8 Amp pomp max 1,9 meter op 1,46mm2
Voor een 10 Amp is dat max 2 meter op 1,46mm2
Voor de 15 Amp is dat max 1 meter op 1,46 mm2

Als je jouw pomp op een fijne beste plek hebt wilt plaatsen met een slang naar de bilge, waar ook de vlotterschakelaar zit, is de vlotterschakelaar een relais laten schaken dat de stroom in/uitschakelt voor de pomp de beste optie op vermogen niet in in te hoeven leveren. Daarnaast het voordeel dat er naar het schakelpaneel ook dunne kabels hoeven lopen, voor bv een manuele bilge schakelaar.

Weer een relais, extra contacten etc en risico op probleem is niet zeker niet ideaal, maar met een goede bouw en installatie beter dan een slecht werkende pomp of te warme draden.

Ledtuning.nl had ooit een fijne draaddikte calculator, nu www.luxalight.eu/nl/draadcalculator maar deze rekent met een 10% voltage drop. Teveel voor een pomp.
Bij deze www.sjoerd.be/tools/camper-draaddikte/ kan je het percentage zelf instellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 05 nov 2020 17:40 #1224751

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Ik heb na veel wikken en wegen besloten de volgende combinatie aan te schaffen:

www.nauticgear.nl/bootaccessoi...pomp-smart-1100.html

www.nauticgear.nl/bootaccessoi...-alarmindicatie.html

Ik zal zeker nog enige moeite hebben een goede bevestiging te maken voor de pomp onder n de bilge. Daar kan ik heel moeilijk bij komen. Maar het voordeel van deze pomp zijn de kleine afmetingen, die ook nog eens vooral in de lengte zit. Deze breedte kan ik in de bilge kwijt. Verder is de opbrengst groter dan bij een membraanpomp en bovendien kan ik deze pomp dicht bij de accu's plaatsen, waardoor de draadlengte beperkt is. Wel komt hij net als de kachel constant aan de stroom. Dat vind ik belangrijk want als ik er niet bij ben moet hij wel zijn werk kunnen doen, indien nodig. Verder kan ik hem ook handmatig schakelen en uitschakelen. Ook zit er een visueel en akoestisch alarm op.
Veel geld voor iets wat ik nooit nodig hoop te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nogmaals bilgepomp 05 nov 2020 21:11 #1224807

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
@ Martinw,

Is die zuigmond van die Whalepomp ook te vervangen door een slangaansluiting?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.310 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl