ELLoco schreef :
Voor de verwarming op onze boot willen we zowel een planar/autoterm hetelucht verwarming als een waterverwarmer plaatsen.
De heteluchtverwarmer om snel de boot droog te kunnen stoken, en de waterverwarmer voor warm stromend water en radiatoren.
Mijn vragen:
- kan ik dezelfde uitlaat (en dus ook doorvoer) gebruiken voor beide als ik ze niet gelijktijdig gebruik?
- wat als ik ze wel gelijktijdig gebruik?
- moet ik evt de diameter van de uitlaatslang vergroten? If so, met hoeveel?
Ik heb al behoorlijk wat tijd rondgezocht, maar kan er niets concreets over vinden op de interwebs.
Lijkt me niet verstandig . de uitlaatgassen bouwen in de uitaat van de werkende kachel altijd een beetje tegendruk op waardoor deze ook via de uitaat van de afstaande kachel daar binnen kunnen komen. Zo komen ze ook bij de verbrandingslucht ventilator en die kan mogelijk niet tegen die hoge temperatuur want die is , net zo als de andere ventilator van kunststof. Het zou , gezien de kleur kunnen dat die waaier van PPE of PEEK of PES is en dat is wel bestendig tegen die temperaturen maar of daat het geval is kan ik niet zeggen. Misschien Planar eens vragen?
Bij Ali staat er bij dat onderdeel wel bij dat het van PVC is en dat kan er dus helemaal niet tegen :
nl.aliexpress.com/item/4000308...ALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Hier de bijbehorende foto's ( van YT geplukt).
Intereaasant is wel dat hier reclame wordt gemaakt met een waaier die wel tegen 250 graden kan en dezelfde bruine kleur heeft ( PPS ik overigens wel ken want ook daar heb ik bij AkzoResearch mee te maken gehad , net als met PPE/PPO) :
www.rvheater.com/products/comb...armda-parking-heater
Je kunt natuurlijk bij ali gewoon een reserve bestellen en die testen:
nl.aliexpress.com/item/4000308...ALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Conclusies mag je zelf trekken.
Eventueel zou het wel kunnen als je klepjes of een geschikt driewegklepje in de uitlaatslangen zet maar dan moet je die natuurlijk niet vergeten.
Overigens was het voor mij de reden om geen warmtewisselaartje te maken tussen aangezogen verbrandingslucht en uitlaatgas ondanks dat dat de efficientie met 10-20% zou verhogen en dus het verbruik verlagen. Vandaar ook dat ik dit al eerder wist. Misschien koop ik wel eens zo'n waaiertje om te testen

Ad