Bas van Dijk schreef :
Orange Sunset schreef :
Bij een grote genua (bijv 150%) wil dit vaker moeizaam gaan. Heb ik op mijn schipje ook last van. Dus moet regelmatig naar voren om de genua even te helpen.
Het is ook mogelijk een wegneembare babystag ervan te maken ben bijv dyneema. Hier op het forum zijn enkele die dit ook gedaan hebben, ben even de namen kwijt. Maar sommige zelfs een elastiek eraan zitten en verstelbaar vanuit de kuip. Bij lossen trekt de elastiek de stag naar de mast toe waardoor de babystag minder of niet meer in de weg zit. Extra voordeel is dat de mastbuiging dan makkelijker aan te passen is en ook vanuit de kuip.
Wegnemen van de babystag kan ook, maar dan verlies je wel de buiging en dus trim van de mast en kan de mast bij golfgang gaan pompen. Dat wil je niet. Maar in theorie zou je met vrij rustig weer zonder kunnen.
Dat het met een grote Genua langzamer gaat snap ik en weet ik uit ervaring ook, maar echt blijven hangen/eromheen slaan daar is denk ik meestal wel iets aan de toen. Moet toch ergens aan blijven hangen. Dat zeil wil naar de andere kant.
Het hangt natuurlijk wat van de omstandigheden af, als ik alleen ben en grotere slagen maak soms gewoon de genua slagje inrollen voor overstag. Maar in een wedstrijd natuulrijk niet, dan staat er iemand op het voordek om te helpen.
Ik kruis regelmatig op op de oude maas met weinig wind en begroeiing langs de wal (lekker rust nemen na een werkdag). De oude maas hier is ~90m breed, zonder problemen overstag gaan is dan wel gewenst. Soms wordt ik door het aan de babystag hangen blijven gedwongen om te gijpen, geen probleem natuurlijk, maar wel irritant als het te vaak voorkomt. Als er wat meer wind staat gaat het meestal wel goed. En ik zeil meestal solo, of met mijn gezin met kleine kinderen en maar soms met iemand die actief kan meehelpen, dus kan meestal geen hulp verwachten.
Ipv knopen hebben mijn genuaschoten oogsplitsen en worden dmv een softshackle. Hierdoor is de kans dat het blijft hangen aan de wanten en stagen al een stuk minder.