Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Berekening pijpenbundel oppervlakte

Berekening pijpenbundel oppervlakte 24 jan 2021 12:20 #1247068

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Glycol (met water) heeft wel een ander serieus nadeel: Daardat de soortelijke warmte net wat minder is, de viscositeit net wat hoger, geeft t in dit soort leiding systemen een heel ander gaedrag tov warmtetransport.

Ooit had ik zo'n systeem keurig uitgerekend en ontworpen. Klopte perfect. Komt mijn baas aan: we gooien er antivries in. Alles kon op de schop.

Wat Ad zegt: als je dit gaat doen, moet je inderdaad wel zeker weten dat als de kachel brandt, je pijpenbundel gekoeld wordt. Inderdaad ivm koken, drukopbouw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 24 jan 2021 12:37 #1247075

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Joop66 schreef :
nobody schreef :
Joop66 schreef :
Hoe heb je die berekend?

Dit is retorische vraag.
Jij komt op een redelijke delta-T uit ?

Ja. 4C voor het water.

Alleen: dat red je niet vanwege de tradeoff tussen warmte overdracht, flow, temperatuurverschil, drukverlies, etc.

Ik had een vergelijkbare uitkomst. Tegen de 5 aan als ik met een glycol-water mengsel 40%-60% reken.
Dat wordt moeilijk aan de afgifte kant. Leiding verliezen enz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 24 jan 2021 13:08 #1247079

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16281
Ik had het over condens dat corrosief is niet over de glycol. Maar gewoon willen begrijpen speelt soms een grotere rol.
Dit zei ik:
Ga je spelen met met meer warmteafname en dus met de afgastemperatuur dan loop je ook het risico op condens. Condens uit rookgas is zeer corrosief en je warmtewisselaar is daarbij lekker warm. Je loopt dus een grote kans op een lekkage en dan pomp je brandbaar glycol in je kachel.
In vc ketels zitten speciale legeringen voor de warmtewisselaar geen pisbakken aluminium.
Kachelkunde is bijzonder complex.

V.w.b. de drukopbouw is het weer een ander hoofdstuk. Een slimme kachelbouwer gebruikt een drukloos systeem dat gerust op kan koken. Je wilt geen tijdbommetjes.

Ik lijk hier Roozeboos onderhand wel met mijn gewaarschuw.
Blijf er van af als je geen verstand van hebt. Met verstand bedoel ik dan niet theoretisch inzicht in de natuurkundige en scheikundige kant maar gewoon gezond boerenverstand en ervaring met kachels.
Laatst bewerkt: 24 jan 2021 13:12 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 24 jan 2021 13:20 #1247083

Misschien is het het beste om gewoon met trial and error tot het juiste ontwerp te komen.
Gewoon een klein voorbeeldlusje installeren en daar die 10 liter per minuut antivries door pompen en de temperatuurverhoging bij brandende kachel te meten , gewoon vanuit een emmer en weer terug in die emmer .
Enige waar je van tevoren aan moet denken is dat je een stroomsnelheid van 1,5-2,5 meter/seconde moet aanhouden om een beetje goede warmteoverdracht te krijgen . Dat betekent dus een pijp van tussen de 14 en de 18 mm diameter, ik zou zelf 15mm nemen en dan gewone buigzame zachtkoperen waterleiding ( www.gamma.nl/assortiment/buis-...ter-op-rol/p/B119222 ) , nog de beste warmtegeleiding ook.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 24 jan 2021 17:20 #1247148

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Ik zou zelf wat proberen te maken met de geribbelde slang die eerder door Standbly werd gepost.
De ribbels zorgen voor turbulentie in de slang en een groter buitenoppervlak.
De Beaufort zit al in de boot dus ik neem aan dat overdrukbeveiliging er al op zit.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 24 jan 2021 17:23 #1247149

rooiedirk schreef :
Even op de JBF manier.
en ik schat het afgevoerde vermogen op 500 tot 700 Watt
Je wilt naar ~2000 W, dus 3 á 4 keer zoveel. Dan moet je (pijp) oppervlak dus ook 3 á 4 keer groter worden. Pijp een maatje groter en met 'ribbels'?
Dat is de lucht-lucht warmtewisselaar in de schoorsteen. Ik heb een lucht-water warmtewisselaar nodig om de warmte op een plek ver weg te krijgen.

@allen. Bedankt voor het meedenken. mogelijk moet het een combinatie van oplossingen worden, eerst de grootste spiraal welke Dickinson zelf levert, dan een praktische hoeveelheid pijpen in de over de oven ruimte en dan een koperen spiraal om de schoorsteen heen wikkelen. Eens zien hoever ik daarmee kom. Ik wil de topplaat eigelijk ook vervangen door eentje van RVS, dus mogelijk maak ik er een die gedeeltelijk dubbelwandig is en laat daar de vloeistof doorheen stromen. Genoeg weer om over na te denken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 24 jan 2021 17:41 #1247159

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
Erikdejong schreef :
rooiedirk schreef :
Even op de JBF manier.
en ik schat het afgevoerde vermogen op 500 tot 700 Watt
Je wilt naar ~2000 W, dus 3 á 4 keer zoveel. Dan moet je (pijp) oppervlak dus ook 3 á 4 keer groter worden. Pijp een maatje groter en met 'ribbels'?
Dat is de lucht-lucht warmtewisselaar in de schoorsteen. Ik heb een lucht-water warmtewisselaar nodig om de warmte op een plek ver weg te krijgen.

@allen. Bedankt voor het meedenken. mogelijk moet het een combinatie van oplossingen worden, eerst de grootste spiraal welke Dickinson zelf levert, dan een praktische hoeveelheid pijpen in de over de oven ruimte en dan een koperen spiraal om de schoorsteen heen wikkelen. Eens zien hoever ik daarmee kom. Ik wil de topplaat eigelijk ook vervangen door eentje van RVS, dus mogelijk maak ik er een die gedeeltelijk du
bbelwandig is en laat daar de vloeistof doorheen stromen. Genoeg weer om over na te denken.
Eenvoudig gedacht!
De enige mogelijkheid om meer capaciteit te creeren met de zelfde hoeveelheid brandstof is het vergroten van het verwarmde oppervlak van de ketel/kachel
Eind effect is een lagere schoorsteentemperatuur. Die moet niet beneden een kritiek waarde komen i.v.m.condensatie.
Laatst bewerkt: 24 jan 2021 17:43 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 24 jan 2021 17:44 #1247162

madoc schreef :
De enige mogelijkheid om meer capaciteit te creeren met de zelfde hoeveelheid brandstof is het vergroten van het verwarmde oppervlak van de ketel/kachel
Eind effect is een lagere schoorsteentemperatuur. Die moet niet beneden een kritiek waarde komen.
Het zal niet dezelfde hoeveelheid brandstof zijn. Als je 2kW aan warmte gaat onttrekken uit de kachel dan zal de kachel dus ook 2kW meer vermogen moeten leveren en dus meer diesel verbranden (en hopelijk ook efficienter want minder warmte uit de schoorsteen)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 24 jan 2021 17:48 #1247167

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Erikdejong schreef :
een koperen spiraal om de schoorsteen heen wikkelen.
Dat kun je vergeten dat zet geen zoden aan de dijk.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 24 jan 2021 17:53 #1247170

Waarom niet? De lucht-lucht warmtewisselaar van Dickinson in mijn eerdere plaatje onttrekt zo'n 500-700 Watt van de schoorsteen en dan is de schoorsteen daarboven nog steeds heel heet. De pijp zelf is een graad of 120-140, meer nog als de kachel flink moet werken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 24 jan 2021 18:15 #1247178

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Dat plaatje moet je nog eens posten want dat is onzichtbaar geworden ;)

Wat de koperspiraal betreft: ten eerste krijg je geen warmteoverdracht tenzij je de koperspiraal soldeert over de hele lengte. Ten tweede wordt, als je al warmteoverdracht hebt, de grenslaag lucht in de schoorsteen gewoon koud en dan houdt het ook op. Je moet dan al zorgen voor flinke turbulentie in de schoorsteen.
Al met al denk ik dat het niet werkt. Ik heb ook ervaring met zo'n soort (mislukt) project maar ik weet niet meer waar en hoe het precies was.
Je kunt natuurlijk een spiraal van boven naar onder door de schoorsteen trekken, die zal wel warmte oppikken. Die moet je wel er in lassen om lekkage van verbrandingsgassen te voorkomen. In dat geval blokkeer je de rookgassen ten dele, daar moet je rekening mee houden, bijvoorbeeld door een fan in te bouwen.
Al met al niet makkelijk.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 24 jan 2021 18:19 #1247180

Gijper schreef :
Dat plaatje moet je nog eens posten want dat is onzichtbaar geworden ;)
Dit is de kachel waar het om gaat:



Dit is de warmtewisselaar die dickinson levert voor de schoorsteen:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 24 jan 2021 18:21 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 24 jan 2021 18:38 #1247189

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
OK dat plaatje heb ik inderdaad al ergens gezien.
Ik zou de schoorsteen laten voor wat die is en zo'n ribbelslang in de kachel proppen.
Al het andere is theorie, als het zo makkelijk was had de fabrikant de eenvoudige uitbreidingen wel op de site gezet.

En wat ik eerder schreef, koper op de uitlaat solderen, dat gaat natuurlijk helemaal niet want het soldeer loopt zo er vanaf :)
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 24 jan 2021 18:40 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 24 jan 2021 21:04 #1247232

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Gijper schreef :
OK dat plaatje heb ik inderdaad al ergens gezien.
Ik zou de schoorsteen laten voor wat die is en zo'n ribbelslang in de kachel proppen.
Al het andere is theorie, als het zo makkelijk was had de fabrikant de eenvoudige uitbreidingen wel op de site gezet.

En wat ik eerder schreef, koper op de uitlaat solderen, dat gaat natuurlijk helemaal niet want het soldeer loopt zo er vanaf :)

Zou natuurlijk hard-soldeeer (zilversoldeer) moeten zijn. Lood-tin loopt er bij 200C vanaf.

Pijp om de shcoorsteen wikkelen, zelfs solderen heeft nauwelijks zin: Er is te weinig oppervlakte aan de lucht kant om warmte uit te wisselen. Reken tussen de 1 en 5 W/m2K luchtzijdig. En dan moet je al flinke flow hebben. Een RVS ribbelslang aan de binnen kant, heeft meer kans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 24 jan 2021 21:30 #1247244

Hier in huis heb ik een dubbelwandige koperen pijp in de doucheafvoer gemaakt. De binnenpijp is 38mm en de buitenpijp zit maar een mm van de binnenpijp. Het koude water dat je gebruikt voor de douche loopt op die manier langs het nog warme afvoer water. Je hebt dan minder koud water bij de mengkraan waardoor je minder warm water gebruikt. Het scheelt zo rond de 30% in warmwaterverbruik.

In diezelfde context denk ik dat een dubbelwandige schoorsteen natuurlijk ook kan. Twee RVS pijpen over elkaar heen schuiven met een minimale afstand tussen de binnen en buiten pijp.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 24 jan 2021 21:33 #1247246

holtere schreef :
Blijf er van af als je geen verstand van hebt. Met verstand bedoel ik dan niet theoretisch inzicht in de natuurkundige en scheikundige kant maar gewoon gezond boerenverstand en ervaring met kachels.
bedankt voor de waarschuwing, ik heb voldoende kachels gebouwd om te weten waar ik het over heb. Ik heb aanboord ook warmteopslagsystemen ingebouwd dus de praktijk is zeker niet nieuw voor me. Alleen de berekeningen er achter zijn me niet allemaal bekend, vandaar de vraag.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 24 jan 2021 21:42 #1247249

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16281
Ik snap dat die opmerking prikkelend was.
Misschien is deze post waard om te herhalen.
Ga niet rekenen maar probeer wat zou ik zeggen.

Een kladblokschets met wat puntjes om over na te denken en voor basaal begrip :

Uitgangspunt is dat je je huidige rookgastemperatuur wilt behouden i.v.m. trek en condensatie. (150 tot 180 graden rookgas is een heel mooie afgastemp)

Er is nu een balans tussen warmteafgifte kachelzijdig en waterzijdig.
Stel 60% aan de kachel en 20% aan het water (glycol). 20% is voor de schoorsteen.

Stel 20% is 700 Watt dan heb je kachelzijdig 2100 watt aan warmte.
Ga je met gelijke afgastemp naar 3 x 700 Watt, is dus 2100 Watt dan gaat je kachel 6300 Watt leveren.
De balans tussen kachelzijdig en waterzijdig bepaalt of je kachel bruikbaar is. Bedenk nu zelf of je zoveel meer warmte aan de kachelkant kwijt kunt in je woonvertrek.

Waarschijnlijk kun je meer warmtevraag waterzijdig alleen leefbaar houden door de kachel beter te isoleren.
Maak een los warmwatertoestel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 24 jan 2021 22:01 #1247252

De moeilijkheid van gewoon proberen is dat de kachel uit elkaar moet en daarvoor moet de schoorsteen van het dak af en zit je met een gat in de boot die telkens weer waterdicht gesealed moet worden. Uiteraard niet het einde van de wereld, maar wel een hoop werk. Vandaar dat het leuk is om iets van een orde van grootte te hebben zodat het in minder iteraties kan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 24 jan 2021 23:21 #1247267

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Terug naar de schoolbankjes. Na xx jaar hebben we het allemaal niet meer paraat.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 25 jan 2021 09:20 #1247338

Gijper schreef :
Dat plaatje moet je nog eens posten want dat is onzichtbaar geworden ;)

Wat de koperspiraal betreft: ten eerste krijg je geen warmteoverdracht tenzij je de koperspiraal soldeert over de hele lengte. Ten tweede wordt, als je al warmteoverdracht hebt, de grenslaag lucht in de schoorsteen gewoon koud en dan houdt het ook op. Je moet dan al zorgen voor flinke turbulentie in de schoorsteen.
Al met al denk ik dat het niet werkt. Ik heb ook ervaring met zo'n soort (mislukt) project maar ik weet niet meer waar en hoe het precies was.
Je kunt natuurlijk een spiraal van boven naar onder door de schoorsteen trekken, die zal wel warmte oppikken. Die moet je wel er in lassen om lekkage van verbrandingsgassen te voorkomen. In dat geval blokkeer je de rookgassen ten dele, daar moet je rekening mee houden, bijvoorbeeld door een fan in te bouwen.
Al met al niet makkelijk.

Ik heb zelf een (gesloten) geiser met een dubbelwandige schoorsteen die dus ook warmte uitwisseld van het uitlaatgas naar de verbrandingslucht . Levert wel een beetje op maar niet meer dan een paar % en zeker geen 10 of 20% . dat komt gewoon door het beperkte oppervlak van de binnenschoorsteen wat dus de wearmetoverdracht beperkt. Echet verbrandinsglucht-schoorsteen warmtewisselaars zoals bijv. in moderne cv ketels zitten zijn daarom pijpen wisselaaars met veel hele dunen pijpjes (6 mm inwendig of zoiets) of platenwarmtewisselaars omdat die een groot oppervak kunnen combineren met een voldoende hoge gassnelheid.
Zie plaatjes.
Die laatse koelt bij mij ook het uitlaatgas van zo'n 150-250 graden ( is immers al afgekoeld voor de hetelucht van de verwarming ) terug naar een graad of 40 en condenseert daarbij ook flink veel water wat het meerendeel van de efficientie oplevert, veel meer dan alleen de luchtwarmte. Om diezelfde reden zul je ook nooit veel meer dan 5-8% van de schoorsteenwarmte kunnen terugwinnen tenzij je ook gaat condenseren.
Dar is ook het verschil tussen een VR en een HR cv ketel. De eerste wint alleen warmte uit het gas terug en de tweede ook door condenseren. Dat scheelt zo'n 12% efficientie.
Ad

Laatst bewerkt: 25 jan 2021 09:24 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 25 jan 2021 11:46 #1247382

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 722
Domme vraag waarschijnlijk, Erik, maar waarom plaats je niet een 7kW Kabola?


groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 25 jan 2021 12:11 #1247388

Op zich best een leuke kachel echter ook ( net als de evrgelijkbare van Webasto en de chinese varianten voor water) zonder warmteterugwinnig van de verbrandingsgassen ( zie manual pagina 9 : kabolaheaters.nl/wp-content/up...ompact7_2019_ENG.pdf) en heeft dus ook maar een efficientie van maximaal 80%.
Loopt dus nogal achter op de huidige normen omdat de huidige cv. ketels allemaal minstens op 895% zitten.
Tot nu toe heb ik eigenlijk nog nooit een dieselkachel gezien met warmtewisselaar in de uitlaat en die hogere efficientie . Zal uiteraard wel duurder worden .
Vraag me toch af wanneer er een keer een fabrikant met zoiets komt want brandstofbesparing is op vrijwel elke boot , vooral zeilboot , een hot item.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 25 jan 2021 12:40 #1247397

Onvergelijkbaar veel beter produkt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 25 jan 2021 15:47 #1247441

Zeehaen schreef :
Domme vraag waarschijnlijk, Erik, maar waarom plaats je niet een 7kW Kabola?
Die hebben we op onze andere boot (de koopmans). Het stroomverbruik is echter zodanig dat je er al een generator of walstroom voor nodig hebt en ze maken best wel een hoop geluid. Daarnaast heb je met zo'n Dickinson altijd een hete oven en altijd een hete kookplaat.
Die Kabola's verbruiken uiteindelijk een hoop extra brandstof vanwege dat hoge elektrische verbruik en het feit dat je er naast nog een kooktoestel/oven aan moet zwengelen om een hete hap klaar te kunnen maken.

Die Kabola's zijn mooie machines en erg betrouwbaar, maar niet voor mij. Ten minste, niet voor deze boot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Berekening pijpenbundel oppervlakte 25 jan 2021 15:49 #1247442

Yellow Boat schreef :
Op zich best een leuke kachel echter ook ( net als de evrgelijkbare van Webasto en de chinese varianten voor water) zonder warmteterugwinnig van de verbrandingsgassen ( zie manual pagina 9 : kabolaheaters.nl/wp-content/up...ompact7_2019_ENG.pdf) en heeft dus ook maar een efficientie van maximaal 80%.
Die wij op de Koopmans hebben is een hydronische uitvoering van de kachel, en die doet wel aan warmte terugwinning van de uitlaat. Die kachel is er in 2014 ingekomen tervervanging van een hydronische webasto. De Kabola deed aan terugwinning van uitlaatgassen warmte, en de Webasto niet. Het verschil in temperatuur van de uitlaat is bijna 300 graden.
Vraag me toch af wanneer er een keer een fabrikant met zoiets komt want brandstofbesparing is op vrijwel elke boot , vooral zeilboot , een hot item.
Waarom denk je dat ik hier mee bezig ben? Door warmte opslag van de hoofdmotor breng ik bijvoorbeeld mijn kacheluren behoorlijk naar beneden. Brengt de efficientie van je diesel van net iets boven de 30% naar net iets boven de 40%.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 25 jan 2021 15:51 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.276 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl