Yellow Boat schreef :
Jij hebt het over besparen op brandstof t.b.v. verwarming van water , ik over het besparen van brandstofverbruik voor het verwarmen van de boot.
Dat is in mijn geval hetzelfde, deels een CV systeem aanboord waar water door buizen en radiatoren loopt. Warmteopslag van de motor is daarom direct bruikbaar voor verwarming van de boot. Zie het als een heel erg grote boiler die op de motor is aangesloten.
Water opwarmen kun je veel beter met een ketel op het fornuis . de warmte die daar langs de ketel gaat draagt immers ook bij aan het verwarmen van de kajuit( tenminste als het niet warm genoeg is) en hoeft dus geen verlies te zijn. Bij he gebruik van de koelwarmte van een motor om heet water te maken verdwijnt een groot deel van de verbrandingswarmte naar buiten via de uitlaat net als bij je Dickinson . Bij een fornuis is dat niet of nauwelijks het geval, behalve dan bij een dieselfornuis omdat die ook een schoorsteen heeft .Een inductiekookplaat is nog beter .
Ad
Je haalt hier toch wat dingen door elkaar. Ik heb het niet over een keteltje water om thee te zetten, ik heb et over warm water om een Radiator van energie te voorzien zodat ik 2kW aan warmte in een afgelegen ruimte kan krijgen, dat gaat met een keteltje neit werken.
Een Diesel motor heeft een rendement van net iets meer als 30%. Warmte ontrekken van je diesel motor is hooguit 10%. Mijn Dickinson heeft een redenment van ongeveer 70% in zijn laagste stand tot 77% in zijn hoogste stand. Door een warmtewisselaar in de schoorsteen te zetten krijg je daar nog een procent of 10 bovenop. De motor draaien om de boot te verwarmen is echt geen optie. Een keteltje op het fornuis zetten gaat me ook geen 2kW energie in een andere ruimte opleveren.