Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Massa omvormer aan schip ?

Massa omvormer aan schip ? 19 mrt 2021 18:35 #1264445

Eh, eh ik zie drie plaatjes waarvan als k het goed lees bij de bovenste en de onderste de trafo aan de Wal gepaard is en bij het middelste via het schip
Los van dag ik geen idee heb wat jumpers zijn en doen en ik die in ieder geval niet heb

Oftewel, dank maar geen dank, ligt aan mij hoor haha
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 19 mrt 2021 19:15 #1264456

Noorman Txl schreef :
Eh, eh ik zie drie plaatjes waarvan als k het goed lees bij de bovenste en de onderste de trafo aan de Wal gepaard is en bij het middelste via het schip
Los van dag ik geen idee heb wat jumpers zijn en doen en ik die in ieder geval niet heb

Oftewel, dank maar geen dank, ligt aan mij hoor haha

Waarom laat je dat ding niet inbouwen.
In een uur gepiept.
Uur loon en klaar
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 19 mrt 2021 20:54 #1264478

Dat lijkt me nu ook weer wat overdreven ik heb één vraag over de aarding van de trafo zelf en daar lijken drie antwoorden op te zijn als ik alle adviezen lees

Walaarde aan de wal laten vs walaarde aan de primaire zijde trafo wel aansluiten
Zoals hier in de draad beweerd lijkt te worden

Walaarde aan de wal laten en aarde trafo beide zijdes aan boord aarde knoppen
Zoals Belpa mij adviseert en wat ik dus genegen ben te doen, maar wat ik hier dus even wil toetsen

Walaarde aan de wal laten en aarde trafo primair/behuizing niet aansluiten en aarde secundair aan boord aarde knoppen
Zoals in het oorspronkelijke plaatje

Zie plaatjes

Wat is slim, dom of is het eigenlijk om het even
Noorman Txl schreef :
Even inhaken.

Op mij stalen schip ga ik een scheidingtrafo aansluiten



Nu rijst er bij mij toch een vraag over de aarde van de walstroom/trafo /boordnet

Bovenstaand schema (3) zie ik de aarde van de wal aan de trafo zitten

Op onderstaand plaatje staat deze duidelijk los getekend


Een technicus van Belpa, erg behulpzame mensen top, raadde mij aan de behuizing van de trafo aan de aarde van het boordnet te knopen



Drie verschillende opties? Of een van de twee is juist?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 19 mrt 2021 21:12 #1264481

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Noorman Txl schreef :
Dat lijkt me nu ook weer wat overdreven ik heb één vraag over de aarding van de trafo zelf en daar lijken drie antwoorden op te zijn als ik alle adviezen lees
Wat wil je nou? Je legt drie opties voor, ik kies er een voor je, onderbouw mijn keuze.
Het antwoord bevalt je niet/Is je niet duidelijk.
Geeft iemand je het advies om het te laten doen, is het ook niet goed.....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 19 mrt 2021 22:00 #1264490

PvO schreef :
Als je de walaarde verbind met je romp of kiel gaat een scheidingstrafo je echt niet beschermen tegen galvanische corrosie.
Wellicht twee diodes anti parallel geschakeld wel.
Zeker bij een stalen schip is het kiezen uit twee kwaden, of veilig met grote kans op galvanische corrosie, of minder veilig, maar geen kans op galvanische corrosie via de aard aansluiting.

Die had ik gemist

Maar ik wil de walaarde niet aan het schip verbinden dat is nergens een optie dacht ik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 19 mrt 2021 22:06 #1264491

PvO schreef :
Noorman Txl schreef :
Dank, maar nog geen antwoord op mijn vraag.
Mijn trafo is overigens een medische
Trafo krijgt spanning van de wal en maakt daardoor onderdeel uit van het elektrisch systeem van de wal.
Trafo dus aarden aan wal aarde.
Als je de trafo aard aan de scheepsaarde, en er treed een fout op in de trafo bestaat de, theoretische, mogelijkheid dat heel je boot onder spanning staat zonder dat de (aardlek)automaat op de wal afschakelt.

Heldere onderbouwing.
Daarom leek mij trafo aan boordaarde vreemd,
ook al zit er een aardlek tussen trafo en boordnet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 19 mrt 2021 23:09 #1264497

rooiedirk schreef :
Een scheidingstrafo houdt het boord 230V net zwevend tov de aarde. En de hoofdreden voor een s-trafo is voorkoming van galvanische corrosie via de aardaansluiting.
De walstroomkant aan het schip hangen wil je dus niet, ivm de corrosie.
De scheepszijde is zwevend dat kun je zo laten, of als je aan de scheepszijde een aardlekschakelaar plaatst dan kan/moet je één van de 230V draden samen met de scheeps aarddraad aan het schip vast maken. Een 'zwevend' net heeft geen fase en geen nul, die moet je dus maken door 1 draad geforceerd nul te maken.

Eigenlijk is het mooist, de scheidingstrafo geaard op de steiger en met twee zwevende draadjes het schip in. Dan aanboord, zelf een nul/aarde + fase maken. en aardlek natuurlijk.

Dit vind ik erg duidelijk en is ook hoe Victron het voorschrijft als “typical”. Bij mijn woonschip loopt de walstroomaarde tot en met de metalen behuizing van de scheidingstrafo aan boord. Verder hangt daar niets aan. Aan de secundaire kant is een van de uitgangen van deze secundaire wikkeling op nulpotentiaal gelegd door deze te verbinden met de scheepshuid. Daar komen ook de randaarden, het grid onder de douchevloer etc samen.

Voor op de werf in het droogdok is er een jumper die je kunt zetten om de scheepsaarde WEL met de walstroomaarde te verbinden. Laatste keer puntlastte de werf die walstroomaarde zelf gewoon op de romp overigens en was het zetten van die jumper overbodig. “Dan wisten ze zeker dat er veilig gewerkt kon worden” ;)
Laatst bewerkt: 19 mrt 2021 23:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 20 mrt 2021 07:19 #1264512

Helder, hartelijk dank.
Ik ga de laatste drie draadjes vast knoppen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 24 mrt 2021 20:35 #1266067

Zo, ding zit er in, aangesloten door de scheeps electrotechnicus die toch met de boegschroef bezig was nog, "laat mij maar even doen, ben er toch" gelijk de Victron accumeter ook maar eens aangesloten en de ali-AB voor de boegschroef.

Beetje decadent voelt het wel


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.373 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl