Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Massa omvormer aan schip ?

Massa omvormer aan schip ? 26 jan 2021 05:34 #1247635

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 230
Hieronder een schema v/e Mass Gi 3.5. scheidingstrafo. Verbindt je de massa van de uitgang Mass Gi aan een stalen schip of niet ?
Waarschijnlijk wel want anders werkt de verliesstroomschakelaar niet denk ik dan ? Graag advice.

En om dan de techneuten wakker te maken : wat met electrolyse als je de aarding uitgang omvormer aan het schip verbindt of is dat helemaal niet aan de orde ?


Bijlagen:
Laatst bewerkt: 26 jan 2021 14:33 door Broes46. Reden: fout in onderwerp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 26 jan 2021 06:16 #1247640

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Je moet even meten of de aarde die binnenkomt ook werkelijk aan de aarde vast zit die er uit gaat, waarschijnlijk wel.
Tja, om dan de walstroom aarde aan jeromp te verbinden is kiezen uit 2 kwaden.

Scheidingstrafo is de oplossing, maar daar moet je maar net plaats en geld voor hebben.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 26 jan 2021 06:58 #1247648

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
WadnWind of een andere e-neut gaat me straks wel corrigeren als ik t fout heb.

De berichtgeving, en adviezen hierover zijn nogal tegenstrijdig en verwarrend, en vooral onvolledig.

Zoals ik t begrepen heb, wat er nodig is voor een veilig en corrosievrij systeem, zijn een aantal dingen.

1: Scheidingstrafo die de 220V zwevend maakt tov de aarde. Daarmee is de 220 veilig: als je maar 1 ader beet hebt: er kan geen stroom door je heen gaan lopen, want er is geen spanningsverschil. Als je het alsnog voor elkaar krijgt om twee aders beet te pakken verandert dit niks.

2: Galvanische scheiding in de aarde lijn. Dit voorkomt dat er stroom gaat lopen via de aarde lijn naar een damwand of zo. Die kun je maken door 2 dikke diodes in tegengestelde richting parallel te zetten. Er gaat pas stroom lopen als de boord aarde boven de 0.6V boven de wal aarde uit komt. Daarmee heb je de elektropotentialen van de meeste materiaalcombinaties wel afgedekt.

Maar ja. dit zijn nogal dure apparaten. Het lijkt er op dat de MassGI beide functionaliteiten voor zijn rekening neemt.

Dus wat heb ik zelf aan boord? Welnu, ik moet na 15 jaar nog immer een eigen zekering en een aardlek inbouwen. De randaarde van de stopcontacten staat niet in verbinding met de rest van het schip.

Oeps. :blink:
Laatst bewerkt: 26 jan 2021 07:03 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 26 jan 2021 14:40 #1247755

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 230
Idd. meningen zijn uitéénlopend. De één zegt wel en de ander niet.

In de handleiding van Mastervolt staat er niets over om de uitgaande massa van de scheidingstrafo aan de stalen romp te bevestigen... op het schema is de uitgaande massa getekend om met de aarding te verbinden.
Logischer wijs is dat dan de stalen romp.

Momenteel is dit in m'n installatie Mass Gi scheidingstrafo en Mass Combi lader omvormer in alle geval niet het geval en ik denk dat dit fout is...

Iemand advies ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 26 jan 2021 15:00 #1247758

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Broes46 schreef :

Iemand advies ?

Mastervolt bellen. Zij weten wat er in die kist zit.

www.mastervolt.nl/mastervolt-vestigingen/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 26 jan 2021 15:30 #1247766

Het schip zou goed geaard moeten zijn. Voor connectie naar de walstroom toe laat je alles over de scheidingstrafo lopen. De romp van je schip zou dan ook verbonden moeten zijn met de aarde van de scheidingstrafo aan boot zijde. Net zoals de rest van de aarde van je schip.

Verder wat Joost ook zegt, zou er wel in de scheidingstrafo een beveiliging ingebouwd moeten zijn om sluipstromen te voorkomen totdat het over een drempel heen gaat (galvanic isolator). Effectief wordt dan de aarde van de boot van de aarde van de walstroom gescheiden totdat het nodig is totdat er grotere stomen op de aarde komen te staan bij bijv defecte apparatuur of foutieve bekabeling. Beneden de drempelwaarde wordt electrolyse voorkomen die door (foutieve) bekabeling van de wal stroom, buurschepen aan de walstroom of je eigen schip kan voorkomen.

Als je anodes snel worden opgevreten heb je waarschijnlijk een probleem waardoor er electrolyse optreedt. Zo'n galvanic isolator zorgt ervoor dat dit iig niet via de walstroom kan gebeuren en die wat ik heb geeft ook met LED's aan dat als het gebeurd, of het dan aan DC of AC kant zit en walstroom of eigen boot.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 26 jan 2021 16:38 #1247786

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Een scheidingstrafo houdt het boord 230V net zwevend tov de aarde. En de hoofdreden voor een s-trafo is voorkoming van galvanische corrosie via de aardaansluiting.
De walstroomkant aan het schip hangen wil je dus niet, ivm de corrosie.
De scheepszijde is zwevend dat kun je zo laten, of als je aan de scheepszijde een aardlekschakelaar plaatst dan kan/moet je één van de 230V draden samen met de scheeps aarddraad aan het schip vast maken. Een 'zwevend' net heeft geen fase en geen nul, die moet je dus maken door 1 draad geforceerd nul te maken.

Eigenlijk is het mooist, de scheidingstrafo geaard op de steiger en met twee zwevende draadjes het schip in. Dan aanboord, zelf een nul/aarde + fase maken. en aardlek natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 26 jan 2021 17:12 #1247799

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Als je de walaarde verbind met je romp of kiel gaat een scheidingstrafo je echt niet beschermen tegen galvanische corrosie.
Wellicht twee diodes anti parallel geschakeld wel.
Zeker bij een stalen schip is het kiezen uit twee kwaden, of veilig met grote kans op galvanische corrosie, of minder veilig, maar geen kans op galvanische corrosie via de aard aansluiting.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 26 jan 2021 17:20 #1247805

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 230
rooiedirk schreef :

Eigenlijk is het mooist, de scheidingstrafo geaard op de steiger en met twee zwevende draadjes het schip in. Dan aanboord, zelf een nul/aarde + fase maken. en aardlek natuurlijk.

Dat is dan anders dan in het schema bij de start van de topic.
De Mass Gi heeft een aarde aansluiting aan z'n uitgang. Zou het kunnen dat die verbinding tussen aarding en één van de twee stroomdraden al in de omvormer gebeurd is ?
En dat je dan uiteraard zoals in de tekening een aardlekschakelaar plaatst.

De aarding die uit de sch.trafo komt met het schip verbinden ?
Laatst bewerkt: 26 jan 2021 17:22 door Broes46.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 26 jan 2021 18:22 #1247834

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Broes46 schreef :
Dat is dan anders dan in het schema bij de start van de topic.
De Mass Gi heeft een aarde aansluiting aan z'n uitgang. Zou het kunnen dat die verbinding tussen aarding en één van de twee stroomdraden al in de omvormer gebeurd is ?
En dat je dan uiteraard zoals in de tekening een aardlekschakelaar plaatst.

De aarding die uit de sch.trafo komt met het schip verbinden ?
Als de 'wal'aarde en de 'schip' aarde intern in de scheidingstrafo met elkaar verbonden zijn, dan heeft de hele scheidingstrafo nul komma nul zin.
Even de manual gedownload. Mastervolt zelf is gelukkig duidelijk. (Let ook op het 'nul' maken van een van de uitgangen.)


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 27 jan 2021 06:03 #1247933

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 230
Moet ik dan nog wakker liggen van electrolyse als de uit de mass gi uitgaande nulleiding met de uitgaande aarding en het schip verbonden zijn ? Ik heb dan wel 10 kg alu anodes aan de boot(staal) hangen maar toch ?

Ik lig naast een stalen vlet van 30 ton en stel dat zijn installatie niet in orde is... steigers zijn in kunststof dus daar zal geen probleem mee zijn.

Ik had een handleiding gedownload voor de Mass Gi van SVB24.nl en in het schema in die handleiding is de verbinding tussen N out en PE out niet getekend. No blame on Mastervolt, tekstueel stond het wat verder in de handleiding wel in om N en PE te verbinden. Ze zouden dat in hun schema wel mee moeten opnemen.
Laatst bewerkt: 27 jan 2021 06:04 door Broes46.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 27 jan 2021 06:11 #1247935

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 230
rooiedirk schreef :
Broes46 schreef :
Zou het kunnen dat die verbinding tussen aarding en één van de twee stroomdraden al in de omvormer gebeurd is ?

De aarding die uit de sch.trafo komt met het schip verbinden ?
Als de 'wal'aarde en de 'schip' aarde intern in de scheidingstrafo met elkaar verbonden zijn, dan heeft de hele scheidingstrafo nul komma nul zin.

Ik bedoelde hier N en Grnd verbonden met mekaar aan de uitgang uiteraard. Zouden ze toch pre-installed al kunnen doen die verbinding als dat dan toch moet.
Laatst bewerkt: 27 jan 2021 06:12 door Broes46.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 27 jan 2021 06:30 #1247936

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
De scheidingstrafo dient zo ingericht te worden:

t.me/zeilersforum/17

of
zeilersforum.nl/index.php/foru...ven?start=100#667339

Achter de trafo moet het schip wel aan aarde, anders werkt de aardlek niet op het boordnet.

De dieode truuk in de aarde moet ik ten zeerste afraden om verschillende redenen.
1 er van is dat de verschillen tussen je romp en de wal aarde vrijwel altijd hoger zijn dan 1,4 volt drempel van de aardisolator.

Conclussie:
- Je wil wel de uitgangsaarde van de omvormer aan de romp om je aardlek te laten werken aan boord.
- Je wil niet de wal aarde aan je romp verbinden vanwege corrosie.

Nogmaals: Als je daar een scheidingstrafo tussen zet is het opgelost.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 27 jan 2021 07:56 #1247953

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 230
Ik heb alles tot nu toe aangesloten volgens schema 1. Wel met een dubbele zekering op de out.

Volgende klus is omschakelen naar schema 3 en een verliesstroomschakelaar op de out.

Bedankt voor de link WadnWind. Enkel ter informatie, is dan een zwevend potentiaal vrije aansluiting veilig ? (schema 1)


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 27 jan 2021 10:05 #1248001

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Ik heb een (min of meer) vergelijkbare installatie van Victron, maar die zullen elkaar in principewerking weinig ontlopen.
Zowel Mastervolt als Victron geven duidelijke aansluitinstructies in de manuals.
Galvanische corrosie ontstaat wanneer twee verschillende metalen die in een geleidende vloeistof zitten elektrisch verbonden worden. Net als een accu, die in principe hetzelfde is: zonder een draadje tussen de polen gebeurt er niets. Bij schepen is dat draadje tussen de polen de aarddraad tussen wal en schip.
De scheidingstransformator heeft drie ingaande aansluitingen voor de walstroom, fase nul en aarde.
Uitgangen zijn de galvanisch gescheiden secundaire spanning (kan meestal zowel 110 als 230V zijn, afhankelijk van de interne trafoschakeling), en een "kastaarde" van de scheidingstrafo zelf, deze wordt met de scheepsaarde verbonden.
Bij Victron wordt de aardverbinding met een interne link geregeld: wal- en scheepsaarde gescheiden wanneer het schip in het water ligt, met 1 secundaire fase aan de scheepsaarde, en wal- en scheepsaarde doorverbonden wanneer het schip op de wal staat. Een gescheiden aarde kan namelijk gevaarlijk zijn wanneer het schip met walvoeding op het droge staat omdat de romp dan in principe van de aarde geisoleerd is wat de werking van de aardlekschakelaar kan belemmeren.
Deze instructie ontbreekt bij Mastervolt, waar blijkbaar ook de secundaire aardverbinding extern zit.

Een zwevend 230V net aan boord is niet veilig, er moet altijd een aardlekschakelaar zijn. Hiertoe zit de aardverbinding van een van de secundaire uitgangen al in de scheidingstransformator, via de apparaataarding/kastaarde.
De 12/230V omvormer is weer een nieuwe complicatie: onder walspanning schakelt deze de inkomende 230V gewoon door, en wordt de aardverbinding in de scheidingstrafo gebruikt, om de aardlekschakelaar (die dus ACHTER de omvormer zit), actief te houden. Bij omvormerbedrijf, dus zonder walstroom, werkt de aardverbinding in de scheidingstransformator niet, en wordt de aarding van het secundaire 230V net verzorgd door een aardrelais in de (combi)omvormer, via zijn eigen "kastaarde"verbinding met de scheepsaarde.

Een diodescheider in de aardleiding is onnodig als er een scheidingstransformator is geinstalleerd, het nut van deze dingen staat niet helemaal vast, en ze zijn altijd inferieur aan een scheidingstransformator. Galvanische corrosie wordt altijd veroorzaakt door gelijkstroom(component), nooit door wisselstroom.

Zowel Mastervolt als Victron hebben uitstekende en goed toegangkelijke documentatie, en zoals talloze keren vermeld (RTFM), het is met dit soort installaties zaak de manuals goed door te lezen, dat voorkomt het grootste deel van de elektrische problemen die op dit forum terechtkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 18 mrt 2021 16:45 #1264100

Even inhaken.

Op mij stalen schip ga ik een scheidingtrafo aansluiten



Nu rijst er bij mij toch een vraag over de aarde van de walstroom/trafo /boordnet

Bovenstaand schema (3) zie ik de aarde van de wal aan de trafo zitten

Op onderstaand plaatje staat deze duidelijk los getekend


Een technicus van Belpa, erg behulpzame mensen top, raadde mij aan de behuizing van de trafo aan de aarde van het boordnet te knopen



Drie verschillende opties? Of een van de twee is juist?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 18 mrt 2021 18:51 #1264147

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 19 mrt 2021 11:01 #1264314

WADnWIND schreef :
Eh, dank, maar dat is mij allemaal veel te technisch om in voldoende mate te bevatten, vandaar dat ik de vraag platsloeg.
Doe ik in mijn geval optie 1,2 of 3
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 19 mrt 2021 11:24 #1264320

Noorman Txl schreef :
WADnWIND schreef :
Eh, dank, maar dat is mij allemaal veel te technisch om in voldoende mate te bevatten, vandaar dat ik de vraag platsloeg.
Doe ik in mijn geval optie 1,2 of 3

Zo een gaat er bij mij in.

www.kokwatersport.nl/zoeken/Vi...eidingstransformator

Kost wat maar een boot kost meer als deze schade op loopt .

www.google.com/search?q=scheid...EQAQ&biw=320&bih=497

Heel veel simpele modellen.
Als je lichter spul nodig heb.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 19 mrt 2021 11:49 #1264325

Even, vanuit onkunde, deze:
www.motorboot.com/techniek/heb...iting-aan-walstroom/

Zegt dat een scheidingstrafo, in Europa, eigenlijk niet nodig is. Leek me geruststellend. Zitik ernaast?
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 19 mrt 2021 12:14 #1264330

Ligt er aan hoe oud jouw schip is en uit welke materialen.

Bezit je nog steeds verschillende ijzer soorten dan gaat de laagste kwaliteit kapot.
Meestal gaat zink eerst maar als je bronze onderdelen bezit wel dan hebben we een probleem

www.motorboot.com/techniek/kun...-gebruik-van-anodes/

Simpel gezegd door electric gaat de zwakste metaal soort kapot.
In dit geval zink anodes die sneller slijten dan normaal.

Als dat kapot gaat dan gaat de volgende zwakke metaal kapot .
En als je nog kopere lagers bezit of zelf een bronzen schoef dan is die daana aan de beurd

Kijk vervang je elke 2 jaar de anode op je boot dan zal het mee vallen op de rest.
Maar ja er zijn genoeg mensen die hun boot 5 jaar lang in de water liggen met de stroom er op om de accu te laden .
Dan zijn de anode zo kapot.
Maar nu we zonnepanelen gebruiken om de accu te laden en je haalde de stroom af van de boot dan maak het weer niet uit.

Dus elke boot is weer anders.

Mijn boot moet gescheiden systeem hebben .
Logies ook mijn boot is verzinkt en dan zal de zinklaag op de metaal aantasten.
Dus ik moet wel even geld uit geven om gescheiden spoelen te gebruiken .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Laatst bewerkt: 19 mrt 2021 12:15 door account op verzoek verwijderd 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 19 mrt 2021 16:34 #1264402

Dank, maar nog geen antwoord op mijn vraag.
Mijn trafo is overigens een medische
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 19 mrt 2021 18:10 #1264435





Noorman Txl schreef :
Dank, maar nog geen antwoord op mijn vraag.
Mijn trafo is overigens een medische
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Laatst bewerkt: 19 mrt 2021 18:11 door account op verzoek verwijderd 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 19 mrt 2021 18:24 #1264441

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Noorman Txl schreef :
Dank, maar nog geen antwoord op mijn vraag.
Mijn trafo is overigens een medische
Trafo krijgt spanning van de wal en maakt daardoor onderdeel uit van het elektrisch systeem van de wal.
Trafo dus aarden aan wal aarde.
Als je de trafo aard aan de scheepsaarde, en er treed een fout op in de trafo bestaat de, theoretische, mogelijkheid dat heel je boot onder spanning staat zonder dat de (aardlek)automaat op de wal afschakelt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 19 mrt 2021 18:24 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Massa omvormer aan schip ? 19 mrt 2021 18:30 #1264443

(...)
Laatst bewerkt: 19 mrt 2021 22:07 door Noorman Txl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.334 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl