Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: NMEA bericht HDG en VHW

NMEA bericht HDG en VHW 01 feb 2021 12:08 #1249622

Wat is het verschil tussen de HDG en VHW NMEA 0183 berichten?

In HDG zit (1ste veld) Magnetic Sensor heading in degrees en in het eerste veld van VHW zit "Degress True". Wat is het verschil? Of zijn deze twee waarden gelijk?

In mijn NMEA log komt het HDG bericht van gever SA en het VHW bericht komt van gever VW.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA bericht HDG en VHW 01 feb 2021 12:19 #1249625

En eigenlijk dezelfde vraag voor het RMC en VTG bericht, in beide zit de "speed over ground" informatie, correct? Geven beide getallen hetzelfde aan?

RMC, veld 7: Speed over ground, knots
VTG, veld 5: Speed Knots
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA bericht HDG en VHW 01 feb 2021 13:45 #1249646

Bij HDG heb je de magnetische koers en wordt variatie en deviatie ook vermeld daarmee kan je dan de true heading berekenen.
Als ik je schema van je vorige post zie neem ik aan dat deze zin van het kompas van je autopilot komt.
De VHW komt van de dieptemeter en log, die zit ook op je SeaTalk netwerk en heeft dus de beschikking over de HDG van de autopilot en heeft daarmee de true heading uitgerekend.

De VTG en RMC komen beide van de GPS en bevatten deels gelijke informatie.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA bericht HDG en VHW 03 feb 2021 09:31 #1250079

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Bron VW staat voor: speed, water, mechanical. (Velocity Water)

SA als bron is uit mijn hoofd een door de multiplexer gegenereerd/omgezet bericht. Jij hebt een Roosmux toch? Alweer uit mijn hoofd: net als andere multiplexers kan de Roosmux berichten omzetten naar ander type berichten en HDG zal daar tussen zitten. Het zijn truukjes om instrumenten die bepaalde berichten niet kunnen laten zien/gebruiken toch werkend te krijgen. Dat is een prima truuk, maar wees je bewust: als je cog omzet naar heading blijft het een cog vermomd als heading terwijl het toch echt twee verschillende dingen zijn.

Ook is het heel verleidelijk om alles aan te zetten, terwijl je daar misschien helemaal geen gebruik van maakt. Dan creeer je extra drukte op de lijn die niet nodig is. Dat kan verstorend werken, zeker bij baudrate 4800.
Plaatje is een screenshot van een handleiding van Shipmodul.


Laatst bewerkt: 03 feb 2021 09:54 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA bericht HDG en VHW 03 feb 2021 09:50 #1250083

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
ER is onwijs veel info te vinden over NMEA en deze site wordt ook bijgehouden. Wel veel leeswerk, maar dan gaat er een wereld voor je open :laugh:
Meer naar onderen vind je hoe NMEA berichten zijn opgebouwd.

gpsd.io/NMEA.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA bericht HDG en VHW 03 feb 2021 10:17 #1250093

Dank Koko en Zeilprutser voor de suggesties, ik heb idd heel veel gevonden op het internet, ben ook aan het lezen. Wat ik niet kon vinden is of er verschillende berichten zijn die dezelfde data (dezelfde waarde) bevatten. Dat kom je niet echt tegen op de verschillende web-sites. Vandaar de vragen.

Ook zijn bij de verschillende NMEA berichten de beschrijving niet hetzelfde voor velden die hetzelfde zijn. Dus dat maakt het er dan ook niet makkelijker op.

Ik blijf puzzelen en lezen. Ik zal vast nog wel met meer vragen komen.

En idd ik heb een RoosMux aan boord.
Laatst bewerkt: 03 feb 2021 10:18 door zeilbootje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA bericht HDG en VHW 03 feb 2021 10:27 #1250095

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Effe zitten kijken in mijn eigen logjes uit de Roosmux: SA is bij de Roosmux berichten vertaald uit Seatalk. Je kan in de Roosmux de Talker ID wijzigen en zo je eigen ID maken. Daarmee kan je wellicht iets beter nagaan waar je berichten vandaan komen.

Er zijn inderdaad wat versies in NMEA, met de jaren werden de mogelijkheden uitgebreider en zijn er aanpassingen gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA bericht HDG en VHW 03 feb 2021 10:30 #1250098

koko schreef :
Effe zitten kijken in mijn eigen logjes uit de Roosmux: SA is bij de Roosmux berichten vertaald uit Seatalk. Je kan in de Roosmux de Talker ID wijzigen en zo je eigen ID maken. Daarmee kan je wellicht iets beter nagaan waar je berichten vandaan komen.

Er zijn inderdaad wat versies in NMEA, met de jaren werden de mogelijkheden uitgebreider en zijn er aanpassingen gedaan.

Dank je. Idd ik ben bekend met het kunnen aanpassen van de talker. Heb ik nog niet mee gespeeld, ga ik eens doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl