Winter overleeft, klussen aangevangen en dan komen de keuzes uit opties:
Overpeinzingen en plannen, alle tips en trucs welkom. In de loop der tijd van de ontdekkingsreis door onze (verder te noemen 'mijn' aangezien de admiraal hier niet schrijft) boot veranderen de inzichten en daarmee de ToDo lijst uiteraard ook. Waaronder het fenomeen 'diesel tank':
Mijn
(amerikaanse motor)boot heeft een flinke dieseltank (400 liter) midden in de lengte van de boot onder de vloer.
Dat was ooit voor benzine want Amerikanen varen op benzine en liefst volgas. Maar dat terzijde, de aluminium tank is er nog, de motoren vervangen voor Volvo Penta Diesels.
Die tank zit onder de vloer van het 'woon'gedeelte, de slangen naar de motoren lopen naar achteren door een schot gelijk aan de bovenzijde van de tank. De dikkere aanvoer van de 'tap op het gangboord' naar de achterzijde van de tank. Ontluchting is er ook, zoals verwacht. Evenals een pakket stroomkabels van en naar de accuwatch/controller gaat de hele slangenkuil naar de motorruimte ter hoogte van de bovenzijde van de tank.
Ik heb nog geen doorgang kunnen vinden aan de onderzijde van de ruimte waarin de tank gemonteerd zit. Omdat er een watertank in de weg zit. Die is inmiddels leeg en zal ik opzij zetten om e.e.a. nader te bestuderen. Ik wil dit weten vanwege: a) aftappen van water en b) het interieur stink naar ouwe diesel en ik denk (!!) dat dit door gemorste diesel komt, dus onder de tank ligt een 'stank-veroorzakende-laag'. en c) welke kabel loopt waarheen en welke lag er los in de bilge.
Wat ik echter nergens ben tegengekomen is een aftap van de tank zelf. Dus onderin de tank een buisje/slangetje/kraantje naar een bereikbare plaats. Leek mij een zowat verplicht iets om te hebben maar is dat wel zo? Hebben benzine vaarders geen last van water in de tank?
Ik heb nu een aantal punten waar ik mee zit (of het echte problemen zijn is vers twee) en over zit te puzzelen hoe het op te lossen:
1) er is ooit diesel naast de tank gemorst en dat stinkt (mijn conclusie). Spoelen met iets zepigs kan lukken maar er is (?) geen afvoer en de ruimte rond de tank is erg krap (een looplamp kon er net langs vallen maar een hand niet

weer een looplamp weg) Met een creatief gemaakte buis aan de (water)stofzuiger kan ik waarschijnlijk wel wat weghalen uit die ruimte. Maar waar spoel ik het beste mee,
wat lost diesel/stof/prut/koek op?
2) In de tank heb ik gekeken met een endoscoopje en er zweefde wel wat smurrie in. Mayonaise zeg maar, daar werd ik niet blij van. Ik krijg 'm wel leeggepompt verwacht ik en ook de filters (racor, met van die doorzichtige kommetjes) krijg ik wel schoon maar ik zou toch wel graag ook de tank aftappen:
Kan ik een aftap buisje zoals gebruikt voor diesel verwarmingsunits, gebruiken om water uit de tank te halen? buisje tot onderin/achterin de tank, omhoog uit de tank, slang naar motorruimte (lager) en daar een kraantje om af te tappen? tank is ontlucht, buisje/slangetje 1 x vullen. Zou het dan vanzelf weglopen? Of moet er iets als een pompje bij? Kraantje bij de tank (bovenop) en bij de tap (onderaan) lijkt me nodig voor de zekerheid
3) er zitten 'man' gaten op de tank, ik kan er dus in met een arm. Maar
hoe maak je een dieseltank schoon eigenlijk? Gewoon doekje en weghalen wat kan plus wat naspuiten/spoelen met remmenreiniger of zoiets?
4) de motoren lopen nog prima, ondanks de vuile glazen bakjes onder de filters dus ik vaar op krediet voor mijn gevoel. De filters heb ik nog niet open durven maken (never touch a running system) echter: filters gaan eruit, bakjes maak ik schoon. Vraag: wat moet ik met de slangen. Mag ik er van uit gaan dat die OK zijn (want de motoren draaien prima) en dat eventuele restjes prut door de nieuwe filters opgevangen zullen worden? Een extra filter vervangen na een poosje varen (spoelen) maakt me niet uit, die kosten niet veel.
5) ik heb schjinese racor's (op de werkbank) en originele racor's (in de boot). Plan: in eerste instantie vervang ik de oude met de nieuwe maar na schoonmaken had ik eigenlijk bedacht dat ik ze terugzet: dus tank -> 10 micron filter -> 2 micron filter -> brandstoffilter aan motor (? micron). Dat is natuurlijk heel erg netjes, braaf en zeker voor tochten over de grote plas. Maar is het erg overdreven? Ik ben van zins om GTL te gaan gebruiken vanwege de rook/geur en de (nog te monteren) dieselkachel.
Een lange reis door NL staat nog niet op de agenda (maar is ook niet uitgesloten) dus vooralsnog wordt het lokaal getreuzel op stationair+ naar de lokale zwemplas. Echter, ik zou natuurlijk wel alvast klaar willen zijn voor een trip door NL naar het noorden dus als het zonder al te veel extra gedoe kan, doe ik het graag meteen goed. Ik heb nog geen idee wat deze boot uitstoot aan brandstof per afstand dus weet ik niet of ik onderweg zal moeten tanken.