Volgende vraag mbt mijn 24 Voet Vivacity kimkielertje.
Graag zou ik het jachtje vanaf Cuijk (WSV De Kraaienbergse Plassen) over het land verplaatsen naar Kamperland te Zeeland.
In een eerdere thread had ik het over varen maar met de gebreken in de motor en het waarschijnlijk langzaam varen hebben we toch besloten te gaan voor transport.
Hebben jullie wellicht nog tips over hoe we dit het beste en goedkoopste kunnen doen?
Heb zelf een auto ambulance of platte kar op het oog. De boot ligt echter nog wel in het water dus deze zal eerst naar een kraan in de buurt gesleept moeten worden. Er is namelijk geen voorstuwing aanwezig.
Een lokaal tranportbedrijf met een eigen autolaadkraan kan dat prima voor je op een aanhanger zetten, echter weegt het scheepje zo'n 1.900 kg volgens Sailboatdata, de aanhanger ook zomaar 900 kg, dus moet er een hele flinke auto voor... Je kan ook het lokale transportbedrijf vragen door te rijden... Actieradius uit de Botlek is een bedrijf die dat heel goed zou kunnen...
Laatst bewerkt: 10 mrt 2021 14:19 door I am Roaring.
het is wel een eind rijden, zal niet goedkoop zijn. en inderdaad je hebt er ook een aardige auto voor nodig.
Vorig jaar heb ik een 2,4 ton wegende stalen motorboot van ca 7 meter verhuist over land. trailer van mij kon het net hebben, auto merkte er weinig van.
In jou geval, boot zonder voortstuwing, je zou er een BB achter kunnen hangen om hem op de kar te varen
Laatst bewerkt: 10 mrt 2021 15:21 door De Optimaal.
kranen kun je in plasmolen doen voor rond de 120-150 euro. in Heijen ook zoiets maar lastiger bereikbaar voor een truck. In Cuijk op de hoek ben je 200-250 kwijt maar kan wel op zaterdag.
waar een truck met eigen kraan bij het water kan en mag zou ik niet weten, bij de grote industriekadrs misschien maar dat kost vast ook wat plus geregel met een bedrijf.
transport laten doen, is niet zo duur en je wilt de risico's van zelf alles regelen en lenen niet doen.
naar de kraan varen kun je bij de watersportvereniging vragen, die hebben dat vaker zelf ook nodig. Wsv cuijk heeft een helling maar die is alleen voor leden.
Boot uit het water halen kan in Cuijk bij Yanga Watersport volgens mij. Qua vervoer kan ik je
deze aanraden. Heeft ook mijn Etap22 vervoerd. Ik ben erg tevreden over zijn service.
het is wel een eind rijden, zal niet goedkoop zijn. en inderdaad je hebt er ook een aardige auto voor nodig.
Vorig jaar heb ik een 2,4 ton wegende stalen motorboot van ca 7 meter verhuist over land. trailer van mij kon het net hebben, auto merkte er weinig van.
In jou geval, boot zonder voortstuwing, je zou er een BB achter kunnen hangen om hem op de kar te varen
Transportbedrijf meestal €80 per uur voor auto met laadkraan. Uur laden, drie uur rijden, uur lossen en drie uur terug. Maakt totaal €640.
Geen antwoord op de vraag die je stelt, want ik heb geen enkele ervaring met boottransport. Maar gewoon uit nieuwsgierigheid: in je andere topic vroeg je je af of je de boot niet gewoon kunt overvaren, en blijkbaar heb je besloten om dat niet te doen. Waarom eigenlijk niet?
Het zal een kleine 100 mijl zijn, dus dat is wel een dagje of drie varen. Over land kan dan praktischer en goedkoper zijn, maar over water is natuurlijk veel leuker. Ik ben gewoon benieuwd naar de beweegredenen...
Rede waarom we toch niet gaan varen zijn tweevoudig. De boot heeft om en nabij de 5 jaar aan aangroeingen aan het onderwaterschip kleven. Dit gaat de vaarsnelheid vrij negatief beinvloeden. Daarbij is de originele binneboordmotor non functioneel en gaat het nog wel even duren voordat die het wel is.
Daarbij hebben we ook geen bun achter de boot hangen dus het monteren van een Buitenboordmotor zal lastig gaan. Helaas ken ik ook niemand van wie ik een om en nabij de 10pk buitenboord motor kan lenen om de toch mee te maken. Wellicht is een goedkope aanschaffen wel mogelijk. Maar als jullie nog ideén hebben sta ik daar zeker voor open . Het varen is alsnog de leukere en goedkopere optie waarschijnlijk.
Hier bijgevoegd de video van de motor.
Laatst bewerkt: 11 mrt 2021 11:27 door KapiteinKaas.
Zo op het eerst is er een ontzettend lekke koppakking te zien, het kan ook zijn dat ie er niet tussen zit... Staat er ook water op je zuiger als je dit zo doet? indien dit niet het geval is en ik er de spareparts catalogus op naslaat lijkt het of je pakking 7 niet erin heb zitten of stuk is, die lijkt het koelwater op zijn plek te houden tussen de zuigerbus (2) en de cilinder (1).... Pakking 56 is de koppakking. Is het zo dat er geen koelwaterverbinding is tussen het onderblok en de kop?
Laatst bewerkt: 11 mrt 2021 12:30 door I am Roaring.
Rede waarom we toch niet gaan varen zijn tweevoudig. De boot heeft om en nabij de 5 jaar aan aangroeingen aan het onderwaterschip kleven. Dit gaat de vaarsnelheid vrij negatief beinvloeden. Daarbij is de originele binneboordmotor non functioneel en gaat het nog wel even duren voordat die het wel is.
Daarbij hebben we ook geen bun achter de boot hangen dus het monteren van een Buitenboordmotor zal lastig gaan. Helaas ken ik ook niemand van wie ik een om en nabij de 10pk buitenboord motor kan lenen om de toch mee te maken. Wellicht is een goedkope aanschaffen wel mogelijk. Maar als jullie nog ideén hebben sta ik daar zeker voor open . Het varen is alsnog de leukere en goedkopere optie waarschijnlijk.
Hier bijgevoegd de video van de motor.
Ja, die ziet er behoorlijk lek uit
Die aangroei zou me niet zo veel zorgen geven. Als je motort dan heeft je motor over het algemeen toch wel meer vermogen dan je boot aankan qua snelheid (rompsnelheid), of dat nu met of zonder aangroei is. Je verbruikt dan misschien wel wat extra brandstof. Of hangen er hele takkenbossen onder je kielen vandaan?
Die extra buitenboordmotor is lastiger, daar zul je een ophanging voor moeten monteren. Maar een knappe tweedehandsmotor + ophanging is misschien prijstechnisch wel identiek aan wegtransport...
"tweedehandsmotor + ophanging is misschien prijstechnisch wel identiek aan wegtransport..." boot zal toch ook terug moeten,....heb je 2x de BB betaald. Ik zou de aangroei er af gaan halen en de motor asap laten herstellen. Ja dat kost geld maar transport over land nog veel meer per keer
"tweedehandsmotor + ophanging is misschien prijstechnisch wel identiek aan wegtransport..." boot zal toch ook terug moeten,....heb je 2x de BB betaald. Ik zou de aangroei er af gaan halen en de motor asap laten herstellen. Ja dat kost geld maar transport over land nog veel meer per keer
Ik dacht dat TS de boot eenmalig wilde overvaren naar een nieuwe ligplaats in Zeeland.