Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vreemde oxidatie schroef

Vreemde oxidatie schroef 23 mrt 2021 07:23 #1265545

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
In 2019 is mijn schroef vervangen. Dit jaar heb ik de schroef gedemonteerd om schoon te maken. Ik zag een vreemde oxidatie op de bladen alsmede op het huis. Het voelt net zo glad als de rest van het materiaal. Het is dus niet (voelbaar) ingevreten.

Ik heb de bladen een kwartiertje in warm water met azijn gelegd en kon ze toen vrij gemakkelijk schoonborstelen. De laatste vervuiling heb ik met een grijs wondersponsje weggepoetst, maar die vreemde vlekken geven echt geen krimp.

Het lijkt dat er door de werf een fout/agressief vet is gebruikt tijdens de montage. Even ging nog galvanische corrosie door mijn hoofd, maar dat ziet er volgens mij wat anders uit.

Bijgaand 2 foto's van de huidige staat en 1tje net na montage in augustus 2019. De anode op de SD is destijds ook vervangen en inmiddels licht aangetast; dus die heeft zijn werk gedaan.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 23 mrt 2021 07:26 door arendonk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemde oxidatie schroef 23 mrt 2021 07:29 #1265548

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
als je een brander erop zet geeft dat bijna hetzelfde effect, is geen oxidatie, is zo van de fabriek gekomen. is een legering van materialen, kun je wel weer mooi krijgen misschien met polijsten.

foto’s naar de verkoper sturen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemde oxidatie schroef 23 mrt 2021 07:59 #1265556

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Ok, niks om zorgen over te maken dus. Ik laat t lekker zo.
Bedankt voor t duidelijke antwoord!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemde oxidatie schroef 23 mrt 2021 10:38 #1265589

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Volgens mij is dit een mangaanbronzen schroef die aan het ontzinken is - galvanische corrosie dus.

Foto is de schroef van mijn oude Pionier die in het Spaanse Water in Curacao lag.
Groot binnenwater met smalle doorgang naar zee: verdamping wordt aangevuld met zout zeewater dus verhoogd zoutgehalte en dito corrosie.
Brons is primair een koper-zink legering. Door galvanische werking verdwijnt het zink en blijft poreus roodkoper achter, met de sterkte van beschuit.
Dit kon je zo van de bladtips afbreken. De betere schroeven zijn van koper-nikkel-aluminium legering: sterker en beter corrosiebestendig.
Ik denk dat je eens naar je elektrische installatie (walaarding) en/of je zinkanodes moet kijken.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemde oxidatie schroef 23 mrt 2021 11:10 #1265598

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Ik heb even gekeken naar het materiaal van de schroef. Dit is volgens Volvo Nikkel-Brons-Aluminium (NiBrAl)

De anodes zijn in 2019 vernieuwd en doen hun werk volgens mij.

Hoe zou ik kunnen vaststellen / uitsluiten dat galvanische corrosie de oorzaak is van deze aantasting?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemde oxidatie schroef 23 mrt 2021 11:20 #1265602

Aad77 schreef :
Volgens mij is dit een mangaanbronzen schroef die aan het ontzinken is - galvanische corrosie dus.

Foto is de schroef van mijn oude Pionier die in het Spaanse Water in Curacao lag.
Groot binnenwater met smalle doorgang naar zee: verdamping wordt aangevuld met zout zeewater dus verhoogd zoutgehalte en dito corrosie.
Brons is primair een koper-zink legering. Door galvanische werking verdwijnt het zink en blijft poreus roodkoper achter, met de sterkte van beschuit.
Dit kon je zo van de bladtips afbreken. De betere schroeven zijn van koper-nikkel-aluminium legering: sterker en beter corrosiebestendig.
Ik denk dat je eens naar je elektrische installatie (walaarding) en/of je zinkanodes moet kijken.

Mangaanbrons is inderdaad door zijn vrij hoge zinkgehalte en lage tingehalte waarschijnljk niet vrij van ontzinkingsgevaar i.t.t. andere soorten die geen of maar heel weinig zink bevatten.Waarschijnlijk vindt mangaanbrons meer toepassing bij binnenvaart schroeven .
Brons van origine een legering van alleen koper en tin die al bijna 5000 jaar geleden is uitgevonden toen men vanuit het middenoosten wat de belangrijkste koper vindplaats was via de opkomende zeevaart contact kreeg met zuid-Engeland waar al eerder grote tinvoorraden gevonden waren en nog steeds bestaan.
Een legering van koper en zink daarentegen is messing en zeker geen brons.
Alleen bestat er ook DZR/CR messing waar lood en arseen in zit wat de ontzinking voorkomt maar ik geloof niet dat dat ook voor scheepsschroeevn wordt gebruikt.
Die opmerking van jou is dus fout.
Ad
Laatst bewerkt: 23 mrt 2021 11:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemde oxidatie schroef 23 mrt 2021 12:09 #1265611

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Zink of tin laat ik even in het midden, het effect blijft hetzelfde, ze delven allebei het onderspit tegen koper.
De kleur van de vlekken wijst op koper, dat kan eigenlijk alleen door galvanisch effect komen.
Maar het is een lastig onderwerp - zo te zien zit de schroef op een saildrive, die zelf van een aluminium legering is en ruim in anodemateriaal verpakt zit.
Er draaien vele Volvo schroeven en ik geloof niet dat dit een veel voorkomend fenomeen is.
Heeft de schroef zijn eigen anodes en hoe gedragen die zich? Dat anodes werken zegt op zich niet zoveel want je weet nooit precies waar ze mee reageren, alleen dat ze "ergens" iets mee doen.
Eerste verdachte is eigenlijk de walaansluiting: of de walaarde contact maakt met de saildrive.
En omdat de kopervlekken lokaal zijn zou het ook nog een missertje in de fabricage (gietproces) kunnen zijn, zoals gezegd: er draaien duizenden saildrives met Volvo schroeven die dit probleem niet hebben.
Het is ook mogelijk dat de schroef(as) stilstaand contact met massa maakt maar draaiend geisoleerd is door oliefilm - altijd belangrijk dat de schroef zijn eigen anodes heeft die vaak erg hard gaan: de RVS schroefas heeft zowiezo al trek in brons en die is altijd (hopelijk) goed verbonden met de schroef.
Kortom: vele mogelijke oorzaken.
De schroef van de foto is indertijd in Nederland vervangen omdat hij veel te zwaar was: 12 x 12 drieblads naar 12 x 9 tweeblads (Radiche), en met de tweeblads in Nederland zijn geen problemen meer geweest, dus bij de drieblads was waarschijnlijk de hoofdoorzaak de combinatie van hoog zoutgehalte en hoge temperatuur (28+C), alhoewel de schroefas via een rubberkoppeling geisoleerd was van de motormassa en het schip nooit aan walstroom lag.
Mijn huidige schroef is een Maxprop, die is ook van koper-nikkel-aluminium, maar het manual wijst meerdere keren op het belang van veel zink in de buurt.
Kortom: een lastig probleem met vele mogelijke oorzaken. Positief is dat je het probleem als zodanig onderkend hebt en dat het (nog) niet direct structureel desastreus is.
Laatst bewerkt: 23 mrt 2021 12:09 door Aad77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemde oxidatie schroef 23 mrt 2021 15:22 #1265655

Aad77 schreef :
Zink of tin laat ik even in het midden, het effect blijft hetzelfde, ze delven allebei het onderspit tegen koper.

Dat is echt onzin hoor , echte bronzen schroeven hebben echt geen last van ontzinking omdat er geen zink maar alleen tin in zit. Ook DR+ZR messing is absoluut zeewaterbestendig ondanks dat er ook vrij veel zink in zit. Overigens is tin in zoet water vrijwel even edel als koper n in zeewater nog staads veel edeler dan zink, zie bijlagen.
de eigenschappen van een egering worden echt niet alleen bepaald door de samenstelling maar ook , en vooral door de chemisch-fysische interactie van de componenten in een legering, dat is een wetenschap op zich.
Denk maar eens aan rvs ( de goede 316 dan) die roest echt niet ondanks dat hij voor bijna 70% uit doodgewoon ijzer bestaat.

Dus a.u.b. geen beoordeling van legeringen zonder enige basiskennis over legeringen en de metalen die erin zitten anders blijf ik aan het commentarieëren :whistle:

Ad
Galvanische reeks zoet water :

En in zeewater:
Laatst bewerkt: 23 mrt 2021 15:24 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemde oxidatie schroef 23 mrt 2021 15:30 #1265657

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Na een beetje poetswerk met een oud schuursponsje en wat cif en een behandeling met commandant is er al een hoop weg.

Ik denk dat het wat aanslag is geweest door uitgeslingerd vet. Galvanische corrosie verwacht ik zelf eigenlijk niet.

Of is dat te gemakkelijk gedacht?
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 23 mrt 2021 15:31 door arendonk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemde oxidatie schroef 23 mrt 2021 15:49 #1265663

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 767
Remmen reiniger werkt super.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemde oxidatie schroef 25 mrt 2021 21:41 #1266505

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Yellow Boat schreef :
Aad77 schreef :
Zink of tin laat ik even in het midden, het effect blijft hetzelfde, ze delven allebei het onderspit tegen koper.

Dat is echt onzin hoor , echte bronzen schroeven hebben echt geen last van ontzinking omdat er geen zink maar alleen tin in zit. Ook DR+ZR messing is absoluut zeewaterbestendig ondanks dat er ook vrij veel zink in zit. Overigens is tin in zoet water vrijwel even edel als koper n in zeewater nog staads veel edeler dan zink, zie bijlagen.
de eigenschappen van een egering worden echt niet alleen bepaald door de samenstelling maar ook , en vooral door de chemisch-fysische interactie van de componenten in een legering, dat is een wetenschap op zich.
Denk maar eens aan rvs ( de goede 316 dan) die roest echt niet ondanks dat hij voor bijna 70% uit doodgewoon ijzer bestaat.
Om hier nog even op terug te komen:

Dus a.u.b. geen beoordeling van legeringen zonder enige basiskennis over legeringen en de metalen die erin zitten anders blijf ik aan het commentarieëren :whistle:

Ad

Vetus catalogus: Schroeven: materiaal: (quote) "Brons" is een verzamelnaam voor veel verschillende legeringen. De Vetus schroeven worden gegoten van mangaanbrons. Dit is een hoogwaardige kwaliteit brons die van nature zeer sterk, maar daarnaast ook zeer elastisch is. (unquote).

De schroef van de foto was een Vetus schroef.
Mangaanbrons is messing met daaraan ijzer en mangaan toegevoegd. (wikipedia ea)
Specificatie mangaanbrons ASTM138:
Cu 58,5%. Zn 39,2%. Fe 1,0%. Sn 1,0%. Mn 0,3%.

Er kan dus wel degelijk ontzinking optreden (bij mangaanbrons), ik denk dat wegpoetsen niet de juiste oplossing is.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2021 21:44 door Aad77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vreemde oxidatie schroef 25 mrt 2021 22:56 #1266522

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Zucht... veel plezier samen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.298 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl