Dit wordt ons derde seizoen met een Sailhorse waar we tot nu toe veel plezier van hebben. We hebben geen vaste ligplaats maar traileren de boot altijd. Het water in is altijd zo gebeurd. Maar het water is uit is wat "tricky". De boot haakt ergens als de kiel in de buurt is van de eerste rollen (de kiel moet tussen de eerste rollen door maar er is geen "geleiding"). We duwen de boot dan een stukje terug en proberen dan het midden op te zoeken. Omdat het onder water zit kan ik het niet precies zien. Dus het moet op gevoel. Maar na een aantal keer lukt dit altijd wel. Als de boot dit "haak" punt voorbij is dan gaat alles soepeltjes.
Dit heen en weer rond het "haak" punt geeft sommige familieleden wat stress. Vooral als het druk is bij de trailerhelling
Daarom wil ik dit jaar proberen het traileren makkelijker te maken. Ik vermoed dat de kiel achter de eerste rollen blijft haken maar ik weet dat niet zeker. Een en ander gebeurd onder water en ik kan niet zien wat er precies gebeurd. Iemand die vergelijkbare probelemen heeft met zijn sailhorse? Misschien kunnen jullie mee denken hoe ik een en ander kan verbeteren.
De boot is een (Cather) Sailhorse naar ik schat ergens uit 1977. De trailer is er origineel bijgeleverd: een Heinemann type BA kanteltrailer. Ik heb twee foto's bijgevoegd van de achter/onderkant van de boot op de trailer. Bij het oplieren op de trailer zit de hefkiel circa 5 cm hoger dan op de foto (na het oplieren draai ik de kiel iets naar beneden zodat de kiel op de trailer rust.)
Wat ik overweeg:
(1) Centreer wielen onder 45 graden ter hoogte van de kiel voor de eerste rollen. Idee is dat de boot op de kiel centreert. Vergelijkbaar wat ze gebruiken op trailers van Randmeren (
kalftrailers.com/trailers/zeil...meer-met-gedeelde-as)
). Dit is relatief makkelijk te doen denk ik door een beugel te lassen uit koker.
(2) Van de Amerikaanse "guide poles " aan de achterkant van de trailer. Niet fijn om mee te rijden dus die moeten dan wel weer demontable zijn.
(
trailerguidepoles.com/)
Alvast bedankt!