Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud stuffy box en uitlijnen motor.

Onderhoud stuffy box en uitlijnen motor. 08 mei 2021 17:35 #1282571

  • Hanssss
  • Hanssss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 107
Net weer wat onderhoud gedaan op mijn nieuwe boot en kwam een tube stuffy grease tegen.

Via google kwam ik er achter dat dit bedoeld is om de seal/water kering van de schoefas te smeren. Er zitten echter geen vetnippels op deze kering. Tenminste niet iets wat je even makkelijk er vanaf schroeft. Wel zitten er twee pluggen (zie fotos) waar aansluitingen in kunnen. Moet ik nu de pluggen er uit halen als een prop en deze daarna wee terug stoppen? Of hoef ik dan niet te smeren?

Tweede vraag is, het nodig om de schoefas in lijn af te stellen met de koppeling die ik heb tussen de keer koppeling en de schoefas? Zo ja ja hoe doe je dat?
Bijlagen:
Ooit moet je zelf het roer in handen nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud stuffy box en uitlijnen motor. 08 mei 2021 17:48 #1282574

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Je schroefasafdichting is een variant van de volvo seal:

www.marinediscounter.nl/websho...HkUsy3hoCGvYQAvD_BwE

Allpa levert een variant met smeer en ontluchtingsnippels:

allpa.nl/aandrijving/allpa-zwe...er-binnenlagers.html

Als jouw seal in het verleden heeft gefunctioneerd in de huidige toestand, dan moet je het seal handmatig ontluchten door in het taps toelopende deel te knijpen tot er geen lucht maar water uit komt. Ook is het de bedoeling om de plek waar seal en as elkaar raken te smeren met een waterbestendig vet (bijv. siliconenvet). Bij de Volvo seal wordt voor dat doel een speciaal gereedschapje geleverd, geloof ik.

Als de aanwezige nippels afgesloten zijn met doppen die kiunnen worden verwijderd dat kunnen er waarschijnlijk messing nippel in worden gedraaid waardoor via een slang naar buiten automatisch wordt ontlucht. De anderen nippel kan dienen om ver toe te dienen. Maar zolang niet duidelijk is om wel fabrikaat het precies gaat, is het lastig om de goede nippels erbij te zoeken.
Kijk ook even naar de pdf op de pagina van Allpa.

Als er geen sprake is van een homokinetische koppeling, zoals een Python-koppeling, tussen de keerkoppeling en de schroefas (dat is hier zo te zien niet het geval), dan moeten keerkoppeling vanzelfsprekend perfect uitgelijnd zijn. Is dat nu niet het geval?
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 17:56 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud stuffy box en uitlijnen motor. 08 mei 2021 18:27 #1282585

  • Hanssss
  • Hanssss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 107
Hoi,

Ik kom bij deze uit. www.tormarine.eu/sites/default.../libretto_stb_en.pdf

Daar staat inderdaad jou onluchtingsmethode voor als je de boot te water laat.

Maar daar lijk het is het net of je wel vet moet toedienen maar ik kan die prop er niet uitdraaien. Dus het is dan toch een anderen. Lijkt mij dan dat dat vet bedoeld is om de seal te smeren zoals jij beschrijft bij de as.

Ik weet niet of de uitlijning nu goed is. Op het oog zie het er goed uit maar dat wil ik graag controleren.
Ooit moet je zelf het roer in handen nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud stuffy box en uitlijnen motor. 08 mei 2021 18:28 #1282586

  • nicos
  • nicos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Bij mijn Allpa/Radice seal is het nippel dat het dichtst bij de keerkoppeling zit, bedoeld om één keer per jaar wat vet in te spuiten. De andere is voor water/ontluchting. Bij jou ontbreekt vreemd genoeg het nippel, als het dopje er makkelijk en zonder schade af en weer op kan, zou je via die weg wat vet in kunnen brengen. Niet teveel, één milliliter is al heel wat denk ik.

Mocht het via dat dopje niet lukken, dan is de enige manier om het langs de schroefas in te brengen. Dat schijnt het beste te gaan met een wegwerprietje. Daar doe je eerst wat vet in, je knijpt het uiteinde plat, schuift het met de platte kant tussen as en seal en dan knijp je het vet zo naar binnen.
Met uitlijnen heb ik minder ervaring.
Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud stuffy box en uitlijnen motor. 08 mei 2021 19:30 #1282609

Dit is een vaste flens verbinding dus ja motor moet uitgelijnd staan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud stuffy box en uitlijnen motor. 09 mei 2021 06:33 #1282700

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Hanssss schreef :
Hoi,

Ik kom bij deze uit. www.tormarine.eu/sites/default.../libretto_stb_en.pdf

Daar staat inderdaad jou onluchtingsmethode voor als je de boot te water laat.

Maar daar lijk het is het net of je wel vet moet toedienen maar ik kan die prop er niet uitdraaien. Dus het is dan toch een anderen. Lijkt mij dan dat dat vet bedoeld is om de seal te smeren zoals jij beschrijft bij de as.

In dat geval zou ik de methode van nicos volgen om wat vet tussen as en seal te krijgen.
Ik weet niet of de uitlijning nu goed is. Op het oog zie het er goed uit maar dat wil ik graag controleren.

Hoe lang staat de motor al in deze configuratie in de boot? Als er geen sprake van overmatige trillingen of bijgeluiden dan zou ik er voorlopig niks aan doen en er vanuit gaan dat de zaak voldoende goed is uitgelijnd.
If it ain't broke: don't fix it.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud stuffy box en uitlijnen motor. 09 mei 2021 06:55 #1282708

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
En als je wel trillingen voelt of resonanties hoort, dan zou ook je buitenlager versleten kunnen zijn.

Bij ons schip twijfelde ik ook aan de uitlijning, maar kwam erachter dat het buitenlager veel speling had.

Nu vervangen en loopt als nieuw. Geen trillingen en resonanties meer.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud stuffy box en uitlijnen motor. 09 mei 2021 07:31 #1282719

  • Hanssss
  • Hanssss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 107
mmaassen schreef :
En als je wel trillingen voelt of resonanties hoort, dan zou ook je buitenlager versleten kunnen zijn.

Bij ons schip twijfelde ik ook aan de uitlijning, maar kwam erachter dat het buitenlager veel speling had.

Nu vervangen en loopt als nieuw. Geen trillingen en resonanties meer.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Er zijn wel redelijk wat trillingen maar ik weet ook niet wat normaal is. De motor staat er denk ik sinds 1989 in.

Hoe controleer je het buiten lager op speling? Cq hoe kwam je er achter dat er speling op zat?
Ooit moet je zelf het roer in handen nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud stuffy box en uitlijnen motor. 09 mei 2021 08:43 #1282743

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Hanssss schreef :
Hoe controleer je het buiten lager op speling? Cq hoe kwam je er achter dat er speling op zat?

Proberen door haaks op de asrichting aan de schroef te jutteren. Dan voel je de speling. Gaat vanzelfsprekend het makkelijkst als de boot op het droge staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud stuffy box en uitlijnen motor. 09 mei 2021 18:49 #1282893

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Inderdaad. Schroef vastpakken en heen en weer bewegen.
Bij ons ca. 1mm speling.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud stuffy box en uitlijnen motor. 10 mei 2021 14:16 #1283161

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Buiten de speling zal het rubber ook hard geworden zijn en dan komen trillingen heftig door.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.264 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl