Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onbekende schroefas afdichting. Hoe werkt dit?

Onbekende schroefas afdichting. Hoe werkt dit? 18 juli 2021 14:21 #1305886

De schroefas afdichting lekt wat.



Wie weet hoe deze afdichting werkt ? Behalve de stelmogelijkheid die ik een aantal slagen heb ingedraaid kan ik niet veel hier aan doen. Zit er een vetkoord in de bus, of moet ik ergens vet toevoegen? Moet er periodiek iets vervangen worden?Graag uw kennis!
Laatst bewerkt: 18 juli 2021 14:22 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onbekende schroefas afdichting. Hoe werkt dit? 18 juli 2021 15:42 #1305895

Dit is een stopbuspakking met vetkoord inderdaad. Op spanning houden, koord af en toe aan vullen maar verder geen onderhoud nodig.

Als de schroefas draait zijn een paar druppels per 10 min toegestaan, maar niet zo strak aandraaien dat as en afdichting meer dan lauw worden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onbekende schroefas afdichting. Hoe werkt dit? 19 juli 2021 08:00 #1306064

  • STAYER
  • STAYER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Misschien ook even een nieuwe slangklem monteren, deze ziet er niet zo fris meer uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onbekende schroefas afdichting. Hoe werkt dit? 20 juli 2021 07:18 #1306490

Dank jullie wel. Hoe vul ik dit? Is dat een kwestie van een ring vetkoord flink vet maken en toevoegen? De slang klem is verroest om dat de draaiende schroefas age en toe wat water opwerpt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onbekende schroefas afdichting. Hoe werkt dit? 20 juli 2021 10:22 #1306570

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Ik weet niet of als je niet ervaren bent met stopbus pakkingen je deze actie in het water zelf moet proberen te doen. Gezien de kleur groen is er meer water lekkage of heeft deze stopbus lang onderwater gestaan. Ik zou nu pakking bij (laten) plaatsen en dit seizoen afmaken. Dan van de winter er uit en alles netjes maken of vervangen door een ander type as afdichting. Kan met een volvoseal of een variant daarop. aangezien je geen vet pomp heb heb je een water gesmeerd buitenlager dus kan je redelijk eenvoudig van afdichting wisselen.

Ik zou als je het netjes maakt de slang die de koker met de afdichting verbindt vervangen de slangenklemmen en alles netjes poetsen en gangbaar maken. Nieuw vet koord er in en klaar.

Kijk goed of de as niet ingesleten is zo ja dan zou je met een korter of langer stuk slang de as op een vers stuk as kunnen terug monteren zodat je een situatie krijgt zoals nieuw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onbekende schroefas afdichting. Hoe werkt dit? 20 juli 2021 12:02 #1306622

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5900
Om zo'n slang te vervangen moet je waarschijnlijk de schroefas trekken?
Ik heb er ook geen ervaring mee, maar heb het voordeel dat Apae op het droge staat. En dit staat ook op de klussenlijst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onbekende schroefas afdichting. Hoe werkt dit? 20 juli 2021 12:13 #1306630

I am Roaring schreef :
? De slang klem is verroest om dat de draaiende schroefas age en toe wat water opwerpt.

De klem is verroest omdat de slangklem bout waarschijnlijk van verzinkt staal is.

Als je toch gaat vervangen, is een goede optie een MIKALOR Supra RVS-316 (W5) slangeklem. Lijkt op de klem die je nu hebt, maar deze zal nooit gaan roesten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onbekende schroefas afdichting. Hoe werkt dit? 20 juli 2021 13:08 #1306640

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5900
Zo'n symmetrische slangklem is fijn natuurlijk. Maar volgens Wildkamp krijg je ook bij de prijzige Mikalor een gewoon verzinkt boutje en moer. Dat dus alsnog gaat roesten.
Je zou eigenlijk een RVS boutje met koperen moer willen. Of kunststof.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onbekende schroefas afdichting. Hoe werkt dit? 20 juli 2021 14:29 #1306658

  • Catalina
  • Catalina's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
De gland is op zich niet onbekend maar lijkt mij niet origineel. Op mijn boot (Scottish made) zat ook deze afdichting met moer i.p.v. een flens met bouten. Op de plek waar op de foto de bout van de borging zit, hoort m.i. de invoer van de vetsmering.
Verder eens met de opmerkingen voor vervanging van e.e.a.
Als er ruimte is tussen roer en schoef kun je de schroefas naar achteren verschuiven om de slang te vervangen
Als je in de buurt van Dokkum woont, ik heb nog wel klemmen liggen en veel rvs bouten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onbekende schroefas afdichting. Hoe werkt dit? 20 juli 2021 15:02 #1306667

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19221
STAYER schreef :
Misschien ook even een nieuwe slangklem monteren, deze ziet er niet zo fris meer uit.

Beinvloed dat de werking hier en nu?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onbekende schroefas afdichting. Hoe werkt dit? 20 juli 2021 15:28 #1306679

Apae schreef :
Zo'n symmetrische slangklem is fijn natuurlijk. Maar volgens Wildkamp krijg je ook bij de prijzige Mikalor een gewoon verzinkt boutje en moer. Dat dus alsnog gaat roesten.
Je zou eigenlijk een RVS boutje met koperen moer willen. Of kunststof.

Bij Wildkamp verkopen ze de W2 versie. Die is inderdaad niet compleet RVS. Dan moet je de W5 versie hebben. Daar is het boutje van AISI 316 cu:

mikalorslangklem.nl/mikalor_su...vs_w5_slangklem.html


Wildkamp is het de W2


W5 is duur, dat wel. Maarja, je bootje drijft er wel op. En nooit meer gezeik met vastgeroeste slangeklem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onbekende schroefas afdichting. Hoe werkt dit? 21 juli 2021 08:40 #1306932

Dank allen voor de reacties. Het is een RVS 316 band met een verzinkte bout, want dat vreet niet… die moet inderdaad vervangen worden(voor rvs, met antivreetpasta). De afdichting blijft nu koud, in plaats van het handwarm wat Nachtvlinder als richtlijn gaf. Dat betekent in mijn ogen net te weinig druk. Ik ben bekend met pakkingbussen bij pompen. Een ring vetkoord schuin afsnijden en dan toevoegen. Maar vul je ook vet bij, in deze situatie? Dat zou hooguit kunnen door het er tussen te kliederen. Voor nu wil ik de pakkingdrukker iets aandraaien en kijken wat voor maat vetkoord erin zit of hoort. Weet een van jullie dit? In het najaar gaat ze de kant op voor alle afsluiters, en wil ik het ineens netjes maken.
Volgend jaar vertrekken wij voor een lange reis. Een Volvo seal is een mooi systeem, maar je kunt er niets aan doen… lek is lek, of versleten is versleten. Hetgeen we nu hebben kunnen we onderhouden ( slang klemmen vervangen, vetkoord toevoegen pakkingdrukker strakker zetten…) en overal verkrijgbaar, lijkt mij een bestendiger oplossing?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.269 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl