Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bakstagbediening handbediend.

Bakstagbediening handbediend. 19 juli 2021 19:52 #1306353

De bakstagen op de halftonner zitten nu vrijwel zonder vertraging op lieren. Je kan hem dus niet als roerganger bedienen. Kan je met voldoende vertragingen ook de bakstag handbediend maken zodat je geen lieren meer nodig hebt ?

Met de achterstag is het wel handbediend naar de roerganger toe, of moet er op bakstagen een hogere spanning dan op een achterstag ?

Wie heeft hier (enig) verstand van ?
Laatst bewerkt: 19 juli 2021 19:53 door TheoBakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bakstagbediening handbediend. 19 juli 2021 20:04 #1306363

Neen, bakstag moet snaarstrak, strakker dan fractioneel en vergelijkbaar als topgetuigde achterstag het is een stag en heeft die functie aan de wind maar moet ook snel heel los en veel ruimte geven voor de giek.
Voor snaarstrak heb je heel veel vertraging nodig en dan krijg je hem niet snel ruim los.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bakstagbediening handbediend. 22 juli 2021 17:56 #1307420

Snaarstrak: hoeveel spanning praten we dan over ? Op een gegeven moment trek je ook de bot krom, oftewel zijn er richtlijnen ?


Om snel ruimte te geven dacht ik aan een fine tuning met heel veel vertraging die aan een lijn zit die door een blok loopt aan de bakstag en dan een enkele lijn voor het meters maken zeg maar aan de andere kant van het blok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bakstagbediening handbediend. 22 juli 2021 18:20 #1307426

Praktisch dezelfde breeksterkte als je overige stagen anders gebeurt er weinig.

Ik snap je probleem echter niet, zitten de lieren voor de bakstag dan zo ver van de roerganger?

Waarschijnlijk zijn het dan de genua lieren maar dan nog snap ik het probleem niet, ben je met meer dan 1 kan een ander het doen, ben je solo moet je voor de genua ook bij dezelfde lier.
Beetje solozeiler kan met 1 hand op de helm overstag en met de andere hand genua losgooien en aanhalen en anders is er nog zoiets als een automaat.

Vertragingen meer dan 3 niet doen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bakstagbediening handbediend. 23 juli 2021 06:30 #1307514

Bij kleine X yachts (79?) Zit er een bierstrekker op.

Je zet er zo veel spanning op als je nodig hebt voor je trim. Dat weet alleen jij. Kijk naar de lieren en schat de kracht af die je er op zet. Dan kun je kijken of je met 1:3/1:15 fine ergens komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bakstagbediening handbediend. 23 juli 2021 09:16 #1307570

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
bij de kwartton oceaan 25 (oceaan 3) ook maar zelfs daar ging het halend part van de bierstrekker over de liertjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bakstagbediening handbediend. 23 juli 2021 10:15 #1307592

TheoBakker schreef :
Snaarstrak: hoeveel spanning praten we dan over ? Op een gegeven moment trek je ook de bot krom, oftewel zijn er richtlijnen ?


Om snel ruimte te geven dacht ik aan een fine tuning met heel veel vertraging die aan een lijn zit die door een blok loopt aan de bakstag en dan een enkele lijn voor het meters maken zeg maar aan de andere kant van het blok.

Het losgooien word dan een ding: dan moet je eerst de fine lossen en dan het halende part van je bakstagtalie. Een extra handeling...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bakstagbediening handbediend. 23 juli 2021 20:36 #1307709

Bedankt voor de antwoorden.

We varen met clubeedsyrijdje met 4 man, voor avondzeilen met 2 man. De bakstaglieren staan achter de roerganger die ook het grootzeil bedient daarvoor de fokkenan. De bakstag lieren lukt dan dus niet tijdig.
Als roerganger kan je wel de achterstag bedienen bij de overloop, vandaar het idee om handmatig te doen met toerzeilen en met de lieren bij een wedstrijdje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl