Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 21 juli 2021 18:16 #1307105

Wie heeft er ervaring met dit type dat hij te heet wordt?
Volgende is gecheckt door monteur:
Oude koelwater eruit met flush en nieuwe erin gedaan.
Luchtbel die erin zat eruit
Waterpomp is goed
Impeller is goed
Slangen zijn schoon
Warmtewisselaar is schoongemaakt (was niet heel erg vuil)
Thermostaat is gecontroleerd en werkt.

Nu na een uur varen op 1200 rpm geen probleem maar dan daarna meer gas geven wordt hij weer te heet.
(Wel eenverbetering want eerst was het al na 5 - 10 minuten varen dat hij te heet werd)

Hoor graag jullie adviezen. De schroef is overigens niet origineel en oude eigenaar heeft hem nooit boven de 1500 rpm gehad….
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 21 juli 2021 19:13 #1307120

Ook het impellerpomphuis gecontroleerd op slijtage? Als de impeller niet goed aansluit pompt deze niet goed water rond. Dat zou je ook moeten kunnen zien aan dat er misschien wat weinig water uit de uitlaat komt en veel witte rook (water verdampt doordat de uitlaat te warm wordt).

Niet zeker, maar misschien is het controleren van de oliekoeler ook verstandig mocht deze op deze motor zitten.

Als er iets met de schroef zou zijn (te zwaar) dan zou ik wat donkere rook ivm overbelasting uit de uitlaat verwachten? Te lichte schroef zou niet moeten uitmaken voor temperatuur lijkt mij.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 21 juli 2021 19:14 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 21 juli 2021 19:38 #1307125

De motor rookt totaal niet….er klotst ook genoeg water uit de uitlaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 21 juli 2021 20:14 #1307143

Hoi!

Klinkt als een flauwe vraag, maar als je niks anders kan vinden:

Hoe weet je dat de motor te heet wordt?
Zit er een meter ergens, zo ja waar, en klopt de meter? Eventueel een andere meter opscharrelen / lenen en testen of de voeler in een waterbadje opwarmen.

Als er genoeg water langs de wisselaar stroomt, dan moet het de circulatie in het binnencircuit zijn. Of een lekke koppakking.

Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 21 juli 2021 20:41 #1307155

De motor wordt te heet doordat hij op dat moment zijn koelwater uit het overloopje spuit.
Ook verliest hij vermogen op dat moment.
Lekke koppakking is uitgesloten (test door monteur)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 21 juli 2021 21:28 #1307165

Als het externe circuit het niet kan zijn en het interne ook niet, dan wordt het wel erg bijzonder. Zit er misschien een verstopping in een koelleiding van het interne circuit waardoor het water niet goed door de warmtewisselaar kan stromen?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 21 juli 2021 22:13 #1307175

Hallo alweer,
matoren schreef :
De motor wordt te heet doordat hij op dat moment zijn koelwater uit het overloopje spuit.
Ook verliest hij vermogen op dat moment.
Lekke koppakking is uitgesloten (test door monteur)

Vergeef me de domme vragen, maar ik weet natuurlijk niet wat je wel en niet hebt getest... of hoe.

Dat het koelwater uit de overloop spuit betekent nog niet zomaar dat de motor "als geheel" te heet wordt. Het kan zijn dat er toch ergens een luchtbel zit, en het water lokaal gaat koken.
Mijn klassieke auto had dat kwaaltje ook. Oorzaak: een luchtbel. Daarom de vraag over de echte temperatuur.
Je zegt dat een beetje schoonmaken en ontluchten al veel hebben geholpen... misschien nog eens doen en als dat neit helpt binnen in de motor kijken.
Die motoren zijn al oudjes toch, of heb ik de verkeerde voor?

Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 22 juli 2021 04:49 #1307183

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 851
Je schrijft dat de koelvloeistof er uit geperst wordt, kun je controleren of die dan ook echt een te hoge temperatuur heeft?

Hoewel je schrijft dat de monteur heeft geconcludeerd dat er geen lekke koppakking is houdt ik het wel voor mogelijk dat er een lekje tussen cylinder en koelkanaal zit. Dat bouwt dan druk op in het koelsysteem met als gevolg dat de koelvloeistof eruit gedrukt wordt. Ik weet uit ervaring dat dit kan, weliswaar met een Ford motor.
Misschien heeft de monteur alleen gekeken of de olie en koelvloeistof nog schoon zijn en daaruit de conclusie getrokken dat de koppakking niet lekt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 22 juli 2021 06:50 #1307210

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Alabastine schreef :
Die motoren zijn al oudjes toch, of heb ik de verkeerde voor?
De jongste zijn van rond 1990, de oudste van rond 1950. En dan zijn er nog klonen die jonger zijn dan 1990. Het is een extreem lang doorgebouwde motor.
Je hebt vast de goede voor ogen, en de meeste exemplaren zijn inderdaad flink op leeftijd, ook kwa draaiuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 22 juli 2021 07:27 #1307228

Alabastine schreef :
Hallo alweer,
matoren schreef :
De motor wordt te heet doordat hij op dat moment zijn koelwater uit het overloopje spuit.
Ook verliest hij vermogen op dat moment.
Lekke koppakking is uitgesloten (test door monteur)

Vergeef me de domme vragen, maar ik weet natuurlijk niet wat je wel en niet hebt getest... of hoe.

Dat het koelwater uit de overloop spuit betekent nog niet zomaar dat de motor "als geheel" te heet wordt. Het kan zijn dat er toch ergens een luchtbel zit, en het water lokaal gaat koken.
Mijn klassieke auto had dat kwaaltje ook. Oorzaak: een luchtbel. Daarom de vraag over de echte temperatuur.
Je zegt dat een beetje schoonmaken en ontluchten al veel hebben geholpen... misschien nog eens doen en als dat neit helpt binnen in de motor kijken.
Die motoren zijn al oudjes toch, of heb ik de verkeerde voor?

Richard

Echte temperatuur weet ik niet, maar lamp gaat branden en heb dan minder vermogen als het gebeurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 22 juli 2021 07:31 #1307233

Is het schadelijk om je schip twee uur in werking te zetten terwijl deze aangemeerd is?
Het testen is dan voor mij wat makkelijker namelijk (en wat veilger voor het gevoel nu)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 22 juli 2021 07:34 #1307235

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Dat je merkt dat je minder vermogen hebt, betekent ofwel dat er iets zwaar gaat lopen, ofwel dat een (of meer) van de cilinders hun volle vermogen niet ontwikkelen.
Dat laatste kan komen door een doorslaande koppakking, of bijvoorbeeld doordat een verstuiver niet goed sproeit. In combinatie met de warmteontwikkeling is de koppakking toch wel mijn hoofdverdachte. Is er gemeten of er uitlaatgassen in het interne koelwatercircuit zitten, als onderdeel van uitsluiten dat de koppakking lek is? Of, zoals SwBlom vraagt, alleen dat olie en koelvloeistof niet vermengen?
Naast koppakking zou ik alleen nog aan een bij warmte vastlopende waterpomp kunnen denken. Overigens moet die wel zeer regelmatig gesmeerd worden bij een (oudere) OM636. Ik deed dagelijks en op lange tochten om de vijf uur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 22 juli 2021 21:51 #1307492

Ik ga morgen weer verder met jullie adviezen. Omdat de motor totaal niet rookt en met vol gas al het koelwater
(in neutraal) blijft zittem plus geen vermenging met water en olie op peilstok te zien is, denken we dat de koppakking goed is. Ga nu richting lucht in het systeem zoeken en bramdstof dubbel checken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 22 juli 2021 22:04 #1307497

Thermostaat.
Even er tussen uit halen en dan opnieuwe testen.
Best kans op dat er een verkeerde inzit namelijk.
Er hoort geen auto thermostaat in te zitten die gaan pas open bij 80 graden en hoger.

Simpele test en zo gedaan.
Kost je alleen wat koelvloeistof.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 22 juli 2021 22:13 #1307499

matoren schreef :
...
plus geen vermenging met water en olie op peilstok te zien is, denken we dat de koppakking goed is.
...

Hoi!
Een lek(je) naar het koelwater zie je niet op die manier!
Het symptoom is "bubbels in je koelwater vooral bij grotere belasting" en te hoge temperatuur door de hete gassen erin.
En eventueel waterdamp in je uitlaatgassen, maar dat heb je toch al zoveel dat het niet opvalt.

Ik ben benieuwd.

R.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 23 juli 2021 06:03 #1307509

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Je koelsysteem kent een overdruk van hooguit een bar, de cilinders een druk van vele barren. Als een koppakking lek is tussen koelkanaal en cilinder, zal er vrijwel nooit kvs de cilinders in stromen maar altijd uitlaatgas in de KVS komen. Bij een gesloten koelsysteem met drukdop zie je dan dat de koelslangen hard worden. Bij een open koelsysteem als ik van de meeste OM636'en ken, zie je dat het koelwater uit het overloopvaatje wordt geperst.
Een monteur meet of er uitlaatgassen in de kvs zitten om zo'n doorgeslagen koppakking uit te sluiten. Dat kan met een snuffelaar.
Laatst bewerkt: 23 juli 2021 06:04 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 23 juli 2021 06:32 #1307515

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7625
Scheurtje culasse
Of joint de culasse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 23 juli 2021 20:00 #1307696

Puur toeval vandaag buren die even aan meerde.

Die hadden 2x 636 motoren er in zitten.
Motor water temp is 80 tot 85graden
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 23 juli 2021 20:25 #1307703

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7625
Logisch, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 23 juli 2021 21:49 #1307720

Wat blijkt…….het schijnt toch lucht geweest te zijn. Motor heeft probleemloos bijna drie uren gevaren.
Ik heb de uitgang van de carterontluchting via eenslang naar buiten geleid, leek me beter.
(Tijdje geleden gedaan)
Deze heb ik er weer afgehaald, moest geen verschil maken….
Zeg het maar…..motor loopt als een zonnetje.

Dus zoals het lijkt is het eencombi van lucht geweest en een mogelijke niet lekkere uitgang van de carterontluchting.

Ik weet het….vreemde zaak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 24 juli 2021 00:29 #1307728

Ilex schreef :
Logisch, toch?

Nee ik had al op de motorboot forum bekeken.
Daar werd ook 40 tot 50 graden aan gegeven.
Aangzien ik nu direct aan de buren kon vragen heb ik dat gedaan.
Zekere voor het onzeker.

Was tenslotte een kleine moeite om het na te vragen.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 24 juli 2021 04:36 #1307731

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Hoe dan ook: fijn dat het opgelost is!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 24 juli 2021 13:33 #1307832

Mooi, dat mysterie is weer opgelost! En weer lekker onderweg zonder (of met minder) zorgen :)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring te hete mercedes om 636 4 cylinder 39 pk 24 juli 2021 13:49 #1307837

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
direct gekoeld 50 / 60 graden, indirect gekoeld 85 graden.

Carter ontluchting terug voeren naar lucht inlaat, scheelt een vette bende in het motor hok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.257 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl