Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stuurwieautopilot, hydraulische stuurinrichting

Stuurwieautopilot, hydraulische stuurinrichting 26 aug 2021 15:24 #1318876

  • bramvs
  • bramvs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Hi,

Ik wil mijn autopilot vervangen omdat ik nu een ouderwetse NECO heb welke nog functioneert maar er is natuurlijk veel beters op de markt tegenwoordig.

De goedkoopste optie zou zijn een stuurwiel autopilot zoals de evolution ACU-100 maar deze is volgens de beschrijving geschikt voor boten tot 7,5 ton. Mijn boot is 7,5 ton zonder spullen dus dat zou niet gaan, maar omdat het een hydraulische stuurinrichting heeft en geen mechanische zou het volgens mij niet uit moeten maken, de besturing zal ongeacht het weer niet veel zwaarder worden dan hij nu is omdat het hydraulisch is. Een roer stand gever zou natuurlijk wel erbij moeten

Een hydraulische stuurpomp kan natuurlijk ook maar is meteen bijna 2 keer zo duur daarom een voorkeur voor de stuurwiel autopilot.


Zie ik iets over het hoofd? Het is moeilijk om ergens informatie hierover te vinden.

Graag hoor ik jullie input.
Trintella 3
Laatst bewerkt: 26 aug 2021 15:25 door bramvs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurwieautopilot, hydraulische stuurinrichting 26 aug 2021 17:28 #1318915

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8880
Hi Bram,

Ik heb een Optima 92, met inderdaad een hydraulische stuurkolom. Het grote nadeel van dit systeem is, dat het een heel klein beetje slipt. Niet veel. 60 graden in een uur of zo.


Daardoor zul je geen windvaan op je stuurwiel kunnen aansluiten. Je moet steeds alles weer opnieuw instellen.

De Wheelpilot van Raymarine kan daar prima mee omgaan. Een roerstandgever is niet eens nodig, maar maakt de besturing een heel stuk patenter. Bovendien zijn je eindstops veilig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurwieautopilot, hydraulische stuurinrichting 26 aug 2021 19:34 #1318957

  • bramvs
  • bramvs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Goed om te weten, maar een windvaan ga ik hoogst waarschijnlijk toch nooit gebruiken. Een optima 92 is wel een stuk lichter dan een trintella lll. Ik vraag mij af of het Max geadviseerde gewicht van de boot relevant is als je hydraulische stuurinrichting hebt.
Trintella 3
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurwieautopilot, hydraulische stuurinrichting 26 aug 2021 20:03 #1318971

Mijn 2 cents, als het financieel uit kan, kies dan voor de hydrolische stuurpomp.

Doet zeer bij aanschaf, maar ga je daarna nooit spijt van krijgen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurwieautopilot, hydraulische stuurinrichting 26 aug 2021 20:10 #1318974

weet niet zeker of Joop66 dat ook bedoelt maar je kunt de stuurautomaat ook op de windinformatie vanuit de windinstrumenten zetten en als dat werkt wordt je daar heel blij van als aan het kruisen bent en je echt zo hoog mogelijk wilt varen. Ik tenminste wel. De onderdekse variant heeft als voordeel dat het ook bij wegvallen van de hydroliek van je stuurwiel de automaat blijft werken een andersom je nog steeds met je stuurwiel kunt sturen als je stuurautomaat niet werkt. Ik heb destijds advies gehad bij Kok Watersport toen ik in eest instantie de stuurwiel versie van de Raymaine stuurautomaat wilde aanschaffen. Het kwam er op neer dat mijn langkieler van 6 ton meer gebaad was met de onderdekse variant Dat verschil ging dan vooral over sturen van de automaat met meer dan 4 beaufort op zee. Omstandigheden waarvan je juist verwacht dat de stuurautomaat feilloos zijn werk doet. Ze stuurden me vervolgens liever door naar een gecertificeerd Raymarine inbouwbedrijf dan zelf de losse spullen leveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurwieautopilot, hydraulische stuurinrichting 27 aug 2021 07:18 #1319060

Joop66 schreef :
De Wheelpilot van Raymarine kan daar prima mee omgaan. Een roerstandgever is niet eens nodig, maar maakt de besturing een heel stuk patenter. Bovendien zijn je eindstops veilig.

Als een roerstandgever niet nodig is , leg me dan eens uit waarom mijn Raymaren wheelpilot niet werkt als ik de roerstandgever electrisch afkoppel, tenzij ik in de instelling kies voor helmstokbesturing?
Eigenlijk ook wel logisch omdat je een stuurwiel dan door kunt gaan sturen totdat inderdaad je tegen de eindstop van de stuurkolom aan komt maar ook dan wil hij gewoon door en kan daardoor kapot gaan, vooral de electromotor, bij een hydraulische zal de overstortklep openen vanwege een te hoge druk .
Bij dezelfde Raymarine stuurautomaat voor een helmstokbesturing hoeft dat niet omdat immers de uitslag van een stuurcilinder beperkt is .
Overigens adviseert Raymarine inderdaaad ook bij een helmstokbesturing een roerstandgever maar is dat niet standaard.
Ad
Laatst bewerkt: 27 aug 2021 07:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurwieautopilot, hydraulische stuurinrichting 27 aug 2021 08:41 #1319100

Met zowel de stuurwiel automaat als de onderdekse variant hebben we wel wat ervaring. De stuurwiel automaat is een prima oplossing. Het meest betaalbaar in ieder geval. Ik geloof ook dat deze wel met een hydraulische inrichting overweg kan, maar er zijn , in mijn ogen, een paar nadelen:
- Het installeren is minder makkelijk dan beschreven wordt, tenminste bij ons was dat zo; de ring van de automaat moet gefixeerd worden aan de stuurstand, dat is meestal geen standaard pen...en de elektromotor zat bij ons in de weg, dus moest er een gat gezaagd worden in de stuurstand waar de motor in kon vallen, en weer waterdicht gemaakt worden uiteraard.
- Het ding blijft maar geluid maken; krrrk een beetje naar BB, krrrk een beetje naar SB en dat continue. Ook klinkt dat geluid elke keer of de stuurautomaat uit elkaar gaat vallen, dat doet ie overigens niet...
- Als je de automaat wil gebruiken moet je ervoor zorgen dat eerst de handmatige koppelingshandel op de stuurwiel automaat wordt ingeschakeld, daarna kan je op het bedieningspaneel op "auto" drukken. Dus 2 handelingen om van manueel naar automatisch te gaan en omgekeerd.
- Na een aantal maanden liep de clutch bij ons wel eens los, de handel schoot terug in de manuele stand... Ik heb dat nooit degelijk kunnen oplossen, uiteindelijk werd deze op de plek gehouden middels een elastiek...

Ook een onderdekse stuurautomaat heeft zijn nadelen:
- Hij is een stuk duurder
- Het inbouwen gaat ook niet vanzelf, hoewel een hydrauliek pomp geen stevige fundatie nodig heeft om het roer te kunnen bewegen

Maar het in- en uitschakelen gaat met een druk op de knop, het stuurgeluid hoor je (buiten) niet, de hele installatie zit binnen, dus is beter tegen de elementen beschermd.

Als je van plan bent lang met deze boot te varen en je kunt het je veroorloven zou ik serieus de onderdekse automaat overwegen.... Succes met de keus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurwieautopilot, hydraulische stuurinrichting 27 aug 2021 15:36 #1319238

  • bramvs
  • bramvs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Hartelijk dank voor jullie input!

Ik leunde al een beetje stiekem richting een hydraulische pomp waar hoopte nog op een goedkopere oplossing.

Denk dat de post van “I am roaring” het laatste zetje was wat ik nodig had.

Dank voor jullie input.
Trintella 3
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurwieautopilot, hydraulische stuurinrichting 28 aug 2021 05:49 #1319312

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8880
Yellow Boat schreef :
Joop66 schreef :
De Wheelpilot van Raymarine kan daar prima mee omgaan. Een roerstandgever is niet eens nodig, maar maakt de besturing een heel stuk patenter. Bovendien zijn je eindstops veilig.

Als een roerstandgever niet nodig is , leg me dan eens uit waarom mijn Raymaren wheelpilot niet werkt als ik de roerstandgever electrisch afkoppel, tenzij ik in de instelling kies voor helmstokbesturing?
Eigenlijk ook wel logisch omdat je een stuurwiel dan door kunt gaan sturen totdat inderdaad je tegen de eindstop van de stuurkolom aan komt maar ook dan wil hij gewoon door en kan daardoor kapot gaan, vooral de electromotor, bij een hydraulische zal de overstortklep openen vanwege een te hoge druk .
Bij dezelfde Raymarine stuurautomaat voor een helmstokbesturing hoeft dat niet omdat immers de uitslag van een stuurcilinder beperkt is .
Overigens adviseert Raymarine inderdaaad ook bij een helmstokbesturing een roerstandgever maar is dat niet standaard.
Ad

Weet ik niet Ad. Ik vermoed, dat als je de setup en trail run gedaan hebt met, dat hij er dan op rekent. Point of fact: Ik heb jaren zonder rondgevaren. Dat ging. Pas later heb ik de roerstandmelder toegevoegd. Dat leverde serieus ander gerdag op. Regelparameters blijkbaar flink strakker aangetrokken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurwieautopilot, hydraulische stuurinrichting 28 aug 2021 05:55 #1319313

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8880
Herman Hartman schreef :
weet niet zeker of Joop66 dat ook bedoelt maar je kunt de stuurautomaat ook op de windinformatie vanuit de windinstrumenten zetten en als dat werkt wordt je daar heel blij van als aan het kruisen bent en je echt zo hoog mogelijk wilt varen. Ik tenminste wel. De onderdekse variant heeft als voordeel dat het ook bij wegvallen van de hydroliek van je stuurwiel de automaat blijft werken een andersom je nog steeds met je stuurwiel kunt sturen als je stuurautomaat niet werkt. Ik heb destijds advies gehad bij Kok Watersport toen ik in eest instantie de stuurwiel versie van de Raymaine stuurautomaat wilde aanschaffen. Het kwam er op neer dat mijn langkieler van 6 ton meer gebaad was met de onderdekse variant Dat verschil ging dan vooral over sturen van de automaat met meer dan 4 beaufort op zee. Omstandigheden waarvan je juist verwacht dat de stuurautomaat feilloos zijn werk doet. Ze stuurden me vervolgens liever door naar een gecertificeerd Raymarine inbouwbedrijf dan zelf de losse spullen leveren.

Nee, met windvaan bedoel ik een volledig mechanische windvaan installatie. Zoiets dus:




Die waterverplaatsing aanduiding heb ik nooit zo begrepen. Daar gaat het niet eens echt over. Het gaat over hoe snel en met hoeveel kracht er aan het stuurwiel getrokken moet/kan worden. Een goed gebalanceerd roer heeft nauwelijke kracht nodig, en kan met een korte helmstok super kort sturen.

Koppelen aan instrumenten vind ik wel een echte asset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurwieautopilot, hydraulische stuurinrichting 28 aug 2021 19:13 #1319492

Mijn stuurautomaat is defect en zal waarschijnlijk vervangen moeten worden. Ik heb een onderdekse hydraulische stuurinrichting met 1pomp, 1 cilinder, keerkleppen en kortsluithendel. Zit met de volgende vragen. Kan ik een stuurautomaat van een ander merk aansluiten. (Nu navman, niet meer leverbaar).
2. Kan ik de pomp in de tussentijd rechtstreeks voorzien van 12v voeding? 3 als ik de kortsluithendel open zet kan het stuurwiel vrij bewegen maar krijg het roer mbv de helmstok met geen mogelijkheid in beweging. Moet hiervoor de cilinder losgemaakt worden of zo?
Ik verneem graag van jullie.
Mvg Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurwieautopilot, hydraulische stuurinrichting 31 aug 2021 13:11 #1320399

Dehler98ws schreef :
Mijn stuurautomaat is defect en zal waarschijnlijk vervangen moeten worden. Ik heb een onderdekse hydraulische stuurinrichting met 1pomp, 1 cilinder, keerkleppen en kortsluithendel. Zit met de volgende vragen. Kan ik een stuurautomaat van een ander merk aansluiten. (Nu navman, niet meer leverbaar).
2. Kan ik de pomp in de tussentijd rechtstreeks voorzien van 12v voeding? 3 als ik de kortsluithendel open zet kan het stuurwiel vrij bewegen maar krijg het roer mbv de helmstok met geen mogelijkheid in beweging. Moet hiervoor de cilinder losgemaakt worden of zo?
Ik verneem graag van jullie.
Mvg Rob

3. Is de kortsluit afsluiter een L of een T kraan? Als het een L-kraan is is het circuit van het stuurwiel kortgesloten, maar waarschijnlijk het circuit waar de cilinder en de pomp inzit blijft gesloten. Je moet ervoor zorgen dat de olie van de stuurcilinder vrij kan lopen, dan kan je met het stuurwiel niet sturen (sturwiel draait vrij rond), niet met de stuurpomp sturen, maar wel met de helmstok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurwieautopilot, hydraulische stuurinrichting 31 aug 2021 13:23 #1320402

Dank voor je reactie. Dit bevestigd mijn vermoeden. Voorlopig maar even stuurwiel gebruiken zonder automaat. Als er nieuwe automaat in moet komen dan misschien ook maar een extra bypass plaatsen voor de cilinder.

Weet je toevallig ook of nieuwe automaten om kunnen gaan met oudere pompen? Of moet die dan vaak ook vervangen worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurwieautopilot, hydraulische stuurinrichting 31 aug 2021 13:34 #1320407

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31643
Dehler98ws schreef :
Mijn stuurautomaat is defect en zal waarschijnlijk vervangen moeten worden. Ik heb een onderdekse hydraulische stuurinrichting met 1pomp, 1 cilinder, keerkleppen en kortsluithendel. Zit met de volgende vragen. Kan ik een stuurautomaat van een ander merk aansluiten. (Nu navman, niet meer leverbaar).
2. Kan ik de pomp in de tussentijd rechtstreeks voorzien van 12v voeding? 3 als ik de kortsluithendel open zet kan het stuurwiel vrij bewegen maar krijg het roer mbv de helmstok met geen mogelijkheid in beweging. Moet hiervoor de cilinder losgemaakt worden of zo?
Ik verneem graag van jullie.
Mvg Rob

In principe kan je een willekeurige stuurmachine/motor/pomp aansluiten op een willekeurige piloot, mits...
De maximale stroom niet overschreden wordt van de piloot.
Ik denk dat dat uiteraard niet ondersteunt wordt door de jachten merken.
SIMRAD kan je gewoon aansluiten op alles wat je tegenkomt. Of dat nu een pomp is, lineaire motor, of tandwielkast met clutch of solenoids maakt niet uit.
Ik heb in het verleden veel Simrad piloten ingebouwd en aangesloten op alles wat aan boord oor handen was.

Zo kan je ook de elektronika van een tillerpiloot hergebruiken op een stuurwiel motor (zoek ik nog).
Als je niet van knutselen houdt of bang voor bent moet je gewoon alles kopen en in laten bouwen.

Pompen werken heel mooi, mits de piloot PWM/PBM kan doen. Aan/uit piloten moet je niet op een pomp zetten, geeft veel herrie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 31 aug 2021 13:36 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurwieautopilot, hydraulische stuurinrichting 31 aug 2021 13:46 #1320412

Thanks! Neem ik mee in mijn zoektocht als het een nieuwe moet worden. Hoop dat de navman nog gerepareerd kan worden…
Enne, ik ben niet bang om wat te klussen maar de scheepstechniek is nieuw voor mij dus kost kennis vergaren en voorbereiding wat extra tijd. Bedankt voor je hulp!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl