Orange Sunset schreef :
Baasklusje schreef :
Reed schreef :
Zou er een max. levensduur zijn of een andere reden om te vervangen?
Volvo zegt 7 jaar.
10 gaat ook nog goed.
Volvo zegt ook vervangen na 500 draaiuren dacht ik, en iedere 100 uur/ieder seizoen wat vet tussen de lipjes aanbrengen.
Dat laatste zou ik wel goed aanhouden om de levensduur te verlengen. Tevens uitlijning van de motor in de gaten houden.
Dat is de levensduur van het rubber manchet. Dwz het risico op bezwijken.
Schoon houden (gewoon niets mee doen en anders met een natte doek) en donker (gaat vanzelf) verlengt dit.
Daarnaast heb je de slijtage van de seal. Die verraadt zich door te lekken.
Daarvan kan je de levensduur vernielen door droog te draaien (niet ontluchten: handmatig of met een slangaansluiting). Dan ontbreekt de koeling en de watersmering.
De maximale droogdraaitijd is onbekend; cumulatief en onherstelbaar.
Zodra het lekken vervelend wordt, moet je vervangen.
Bij goed gebruik overleven beide verouderingen de vastgestelde levensduur in jaren.
Voor een seal zonder (“Volvo”) en met (Radice) is allebei wat te zeggen:
-bij het bezwijken van de slang van de Radice ben je lek en bij het bezwijken van de seal van Volvo door droogloop heb je druppel-lekkage.
-vroeger had ik daarom een Volvo (één keer knijpen per jaar); nu heb ik een Radice vanwege het traileren. Voor droogvallen is het ook handig.
-formeel moet op een Radice volgens CE een huidafsluiter op de seal, maar dan heb je er niets aan. Dan kan je net zo goed knijpen.
“Uitdroging”, veroudering of vermoeiing laat zich bij rubber slecht preventief inspecteren. Vandaar de termijn in jaren.
Maar, als je wel iets kan zien dan heb je al bonusjaren gehad en moet je zeker wisselen.