Ik heb een aantal jaar geleden van mijn Etap 22 de Kiel er ook uit gehaald en de kielkast flink onderhanden genomen. Het verwijderen van de kiel hoort heel gemakkelijk te gaan. Hier een foto van mijn kiel nadat deze gestraald en geschilderd was. Dat maakt het verhaal misschien wat duidelijker. De messing trapeziumdraad-moer zit op de foto ook op zijn plek.
In jouw geval stond de kiel omhoog en stak de spindel dus ver door de moer naar beneden op het moment dat de kiel viel. Wat ik meen te zien op jouw foto, is dat de spindel door de klap zich een weg geboord heeft tussen de achterkant van de kielkast en de eindaanslag-pen die van binnenuit door de kielkast gestoken zit. Deze pen heeft aan beide kanten schroefdraad met een moer. Ik vermoed dat dit is wat jij bedoelt met slotbout?
Normaal komt de spindel niet zo laag en kan dit niet gebeuren. Om de kiel er uit te krijgen moet hoe dan ook de eindaanslag-pen er uit, maar dit zal nu zwaar gaan omdat de spindel daar dus tegenaan gedrukt zit. Spindel en kiel zijn met een kleine speling star aan elkaar verbonden middels de messing moer, dus de spindel terugslaan gaat niet werken, dan zou je ook de kiel mee omhoog moeten slaan en dat gaat natuurlijk niet werken.
Het mooiste zou zijn dat je de boot in de kraan op zijn kiel kan laten zetten en dat je probeert de kiel weer een klein stukje omhoog gedrukt te krijgen t.o.v. de romp zodat de spindel niet meer op de eindaanslag drukt en de eindaanslag-pen er makkelijker uit gaat. Daarna de boot omhoog tillen over de kiel heen. Goed opletten dat de losse kiel niet omvalt!
Zolang de boot op de bok staat krijg je dit probleem niet opgelost. Dat je bij de werkzaamheden het polyester wat beschadigd is niet zo erg, er zal sowieso gelamineerd moeten worden als gevolg van de schade die de spindel veroorzaakt heeft. Hopelijk is de spindel zelf nog goed: Bubel in Duitsland verkoopt nog nieuwe, maar deze kosten een halve Etap.
Het lijkt nu misschien een wat hopeloze situatie, maar uiteindelijk zal het best meevallen. Succes!