Ik ken de constructie niet. Afgaande dus puur op de foto’s:
Er hangen druppels (water?) aan de einden van de boutjes. Het lekt dus inderdaad. De flens eraf en dan kit/tape eronder, ook netjes strak rond de boutjes. De lange bout en hoge moer hebben geen speciale functie, mogelijk dat de hoge moer er voor zorgt dat je ze makkelijker met een steeksleutel vast kan draaien. Dus kortere boutjes, flinke carrosserie-ringen eronder (wel evt binnenkant polyester vlak maken, lijkt het nu niet te zijn) en dan met normale moeren vastzetten met een dopsleutel.
Ik gok dat er maar 2 lagers in zitten, die in het ding in het dek, en die onderaan de hennegatskoker. Het ding boven lijkt me meer een afdichting ofzo, maar de foto is niet heel duidelijk. Afdichting zou ervoor kunnen zijn dat als het onderste lager niet (meer) waterdicht is, er water in de hennegatskoker staat, en er aan de bovenkant evt uit kan lopen onder helling?
De moer met de bout bovenop lijkt op wat er op onze Victoire ook zat: die stel je in hoogte af en daarmee bepaal je hoe ver de helmstok kan zakken. Dus als je die wat hoger wilt, moet je die bout wat verder uitdraaien. Moet dus wel ‘vast’ zitten, maar dient verder geen constructief doel
Bovenste lager lijkt delrin of nylon (delrin is beter, dat neemt geen/nauwelijks water op en zet daardoor dan ook minder uit als het nat wordt) te zijn, dat heeft in principe geen onderhoud nodig. Uiteraard slijt het wel, dus als er teveel speling is, vervangen.
Speling in de spiebaan is wel lastig. Misschien is messing genoeg, anders rvs strip van maken
[edit]: Bertil was me net voor, blijkbaar sneller op ‘toevoegen’ gedrukt… Gelukkig lijken we het er aardig over eens te zijn hoe het zit