Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Water gesmeerde schroefas afdichting, duur ding!

Water gesmeerde schroefas afdichting, duur ding! 24 aug 2022 04:50 #1417511

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7185
Even een zijvraagje erbij. Hoe werkt veroudering van rubber??
Een seal lip wordt op een gegeven moment harder, brosser. Is dat enkel door bewegen en temperatuur of speelt tijd ook mee. En als tijd ook een factor is, wat is dan de 'stocklife' van een seal, ofwel heeft het zin om eentje 8 jaar op de plank als reserve te laten liggen.

Voor watercirculatie heb ik een paar flinke gaten in de zijkant van de koker geboord. (buiten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water gesmeerde schroefas afdichting, duur ding! 24 aug 2022 06:37 #1417525

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6311
Invetten met vaseline en dan op de plank?
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water gesmeerde schroefas afdichting, duur ding! 24 aug 2022 08:51 #1417560

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2167
Nav Rooie Dirk:
De veroudering is afhankelijk van (zonder volledig te zijn)
1-verbranding: temperatuur door drooglopen van de lip: ontluchten met de hand of met een slang (watertoevoer bij een snelle motorboot): probleem toenemende maar matige lekkage
2-mechanische vermoeing: uitlijning, trillingsdemping, koud en draaiuren
3-jaarlijkse veroudering: temperatuur, luchtvochtigheid, zonlicht afhankelijk van omstandigheden en compound. We zien dat overal aan dek en in de tuin.

Het monteren van een reserve op de schroefas (bij het plaatsen van een nieuwe) helpt niet tegen jaarlijkse veroudering. Opslag elders, goed geseald en licht(i)dicht is beter.

Je spaart wel tegen verbranding maar als de reserve moet wel gegarandeerd stilstaan en centrisch blijven. Als rubber heel lang in een stand staat duurt het 1-10x zo lang totdat deze de oude stand weer terug heeft.
Zolang je in een DHL regio vaart heeft een reserve weinig zin zolang je ontlucht.

Wil je door een reserve te plaatsen de levensduur van de eerste rekken tot 12 jaar of wissel je ieder 8 jaar. Bij normaal gebruik op een zeilboot gaat ze meestal 10+ jaar mee, maar dat zal op een trailerbare speedboot minder zijn. 2x betalen voor 1,5 de levensduur?
De reserve moet je namelijk ook vervangen want die is net zo oud.

Ik denk dat wij zeilers door 1 en 3 getroffen worden en de speedboten door 1 en 2.
Ik vermoed dat de levensduur in jaren gebaseerd is op de veelvaarder en dus op 2.
Daarom ervaren wij een langere levensduur dan welke wordt opgegeven door fabrikant of langer dan de vervangingstermijn door de verzekering die in alle eenvoud in jaren is.

Doorvaren met een verbrande lip is kan vervelend worden maar voor een zeiler niet noodlottig. Als het onderweg echt te erg wordt dan een touwtje of een klem er omheen en daarmee naar een haven met een kraan zeilen. Laatste stukje op de motor. 1 leidt dus tot beperkt uitstelbaar onderhoud.

De andere problemen kom je alleen tegen als je nooit vervangt.

Wie heeft er al eens een seal gehad die compleet bezweek (niet de lip maar het huis)?
-merk, jaren oud (sinds productie), jaren gemonteerd
en hoe heb je je toen gered?
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 24 aug 2022 08:52 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water gesmeerde schroefas afdichting, duur ding! 24 aug 2022 09:05 #1417568

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2167
dehler schreef :
Ik heb een lange slang door laten lopen tot net onder het dek lucht kan er dan uit.

Zo heb ik dat ook.
Slangtop mag niet onderwater bij slagzij waarbij de schroefas ook nog onder water is.

Maar, die slang is dus buitenwater. Neem dus een goede slang. Doorzichtig ter inspectie. Twee wartels op de seal en ten minste allemaal vervangen als de seal vervangen wordt! De slang en de wartels dienen net zo goed te zijn als de seal.

Volgens CE (opmerking bij mijn boot, 2015) moet er een afsluiter op de aansluiting maar dat neemt al het voordeel weg en de trilling zou tot het bezwijken van het tuitje kunnen leiden.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water gesmeerde schroefas afdichting, duur ding! 24 aug 2022 09:57 #1417582

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6390
mmaassen schreef :
Dank voor de inzichten.
Daarbij draaien de dieselmotoren van onze zeilboten weinig toeren bij kruissnelheid. Bij ons meestal 2.500-2.800 toeren.

Moet wel zeggen dat de Volvo seal er bij ons nu 7 jaar inzit en probleemloos werkt.
Elk jaar beetje vet erin en af en toe ontluchten, zeker bij ter water laten.
De motor heeft ca. 950 uur gedraaid en de originele schroefas van 25 mm zit er nog in.

Bij ons is het wel, zodra we de haven uit zijn, gaat de motor uit en zeilen we.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

En de schroefas?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water gesmeerde schroefas afdichting, duur ding! 11 sept 2022 10:58 #1422365

  • MvdE
  • MvdE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Het gaat hier denk ik om een schroefasafdichting met lager in één behuizing. Ik denk dat daardoor de prijs wat hoger is. Bij mijn zeilboot zit de lagering buiten in zo'n houder. De schroefas wordt afgedicht met een slang met aan het uiteinde een gland. Weet niet wat er in zit, dat ga ik later nog eens ontdekken.
Weet wel uit mijn scheepsverleden dat alle centrifugaalpompen ook zo'n afdichting hebben. Daar zit van dat witte koord in, wat vettig. Met de gland/het flensje pers je het koord in de behuizing waardoor deze tegen de as perst. Niet te strak aandraaien, mag een beetje zweten voor de smering. Maar dat werkt goed, zelfs bij 6 bar. En je kunt als het te hard lekt een beetje aandraaien.

Hier heb je het principe:
www.jachtonderhoudzeeland.nl/m...en/gland-afdichting/

De slang waar alles aanzit is flexibel, en die kan meebewegen.
Volgens mij is dit de meest simpele oplossing. Let wel, als je geen lagering nodig hebt.
Zeevaartschool Vlissingen 1993-1997
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl