Afhankelijk van de hoogte van de tank zou je met een lange slang de diesel kunnen overhevelen naar een lager punt. Dit kun je via de vulopening (of inspectieluik) van de tank doen naar een jerrycan op een lager punt dan de tankinhoud. Als je een kraantje op het uiteinde zet kun je ook nog zonder al te veel morsen de jerrycan wisselen.
Echter zal net zoals bij het loskoppelen tussen de groffilter en pickup zoals swblom suggereert, nog steeds lucht in het systeem komen waardoor ontluchten verstandig is.
Als je persé wil voorkomen de motor te ontluchten, dan kan de tank ook niet geheel geleegd worden. Als er lucht in de pickuppijpjes van de aanvoer naar de motor komt dan heb je al een luchtbel erin. Dus de uiteindes van de pijpjes moeten nog in de diesel blijven staan.
Echter om ontluchten zo gemakkelijk mogelijk te maken kun je een
brandstofbalg monteren in de leiding tussen tank en groffilter. Ontluchten is daarmee een kwestie van <5 minuten werk: ontluchten groffilter, ontluchten motor (op fijnfilter in mijn geval) en motor even laten doorstarten (volgas/koudestart) om de laatste lucht door de leidingen te persen. Dit balgje zou je ook kunnen gebruiken om de tank te legen