Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schema dieselvoorziening De Liefde

Schema dieselvoorziening De Liefde 19 sept 2022 12:53 #1424374

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
holtere schreef :
Ik ga er vanuit dat Renek dat zo ook niet bedoelt.
Die bacteriën zitten in je systeem en doen geen kwaad. Pas als ze zich vermenigvuldigen door omstandigheden is het handig om je diesel te kunnen filteren en zo verstoppingen kunt voorkomen.
Een glad en optimaal systeem helpt ook niet. Bij iedere tankbeurt krijg je nieuwe bacteriën binnen.
Met een goede filtering heb je ook geen gifrommel nodig.

Dat inderdaad ,
Die samengeklonterde massa er uit filteren om verstoppingen te voorkomen
Af en toe wordt er uit zeer dubieuze bronnen diesel getankt en als je toch al 2 of meer racors in je systeem opneemt zou ik een ‘polishing’ stand maken om problemen zo veel mogelijk te voorkomen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema dieselvoorziening De Liefde 19 sept 2022 13:22 #1424382

In je schema zijn alle gebruikers aangesloten op 1 hoofdaanvoer (met de motor nr 2 van de 4). Een leiding breuk of defect ergens in deze hoofdaanvoer (bv bij kachels of gen) voor de afsluiters is een lastig op te lossen scenario. Je kunt een dedicated hoofdaanvoer leiding voor de motor overwegen met kortst mogelijke lengte en de andere gebruikers via een afsluitbare bypass te voorzien van brandstof.


Laatst bewerkt: 19 sept 2022 13:30 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema dieselvoorziening De Liefde 19 sept 2022 13:41 #1424385

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29265
CeesS schreef :
Zie bv Eriks shop.eriks.nl/nl/leidingsystem...pr-ec010950-0002-pb/

En www.kuilnicos.nl/leidingwerk-b...ywvBEhRoC16oQAvD_BwE

www.techniparts-online.nl/hydr...16ti-8-x-1mm-6-meter

In de handel vast in andere diameters en ook per meter verkrijgbaar. Google is your friend...

Allemaal goed en wel, maar waarom zou het persé naadloze buis moeten zijn?
Alleen het deel tussen hoge drukpomp en verstuivers krijgt te maken met serieuze druk. De rest van het leidingwerk kan in principe ook gewoon met slang worden gedaan.
Laatst bewerkt: 19 sept 2022 17:50 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema dieselvoorziening De Liefde 19 sept 2022 15:45 #1424403

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
Wadloper schreef :
waarom zou het persé naadloze buis moeten zijn?
Alleen het deel tussen hoge drukpomp en verstuivers krijgt te maken met serieuze druk. De rest van het leidingwerk kan in principe ook gewoon met slag worden gedaan.

TS heeft gekozen voor RVS, en wil advies over welke soort buis. Als je kiest voor een gelaste buis, is de druk niet belang, maar moet je zeker zijn van een inwendige gladde afwerking. En de ondergane lokale warmtebelasting bij het lassen van de buis heeft in het productieproces (na)zorg nodig voor de interne corrosiebestendigheid. Als je de garanties in dat opzicht van de fabrikant niet kent, en risico's wilt vermijden, kies je voor naadloze buis.
Als je over alternatieve materialen praat, kun je ook kiezen voor nylon, PTFE, of biodieselbestendige slang. Is niet volgens CE maar dat zijn de filters die TS heeft aangeschaft ook niet.
Laatst bewerkt: 19 sept 2022 15:54 door CeesS. Reden: tikfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema dieselvoorziening De Liefde 19 sept 2022 16:38 #1424414

Alle materialen zijn besteld. Even slikken……en weer door :whistle:

Sommige onderdelen wel een levertijd, maar dat moet dan maar even.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema dieselvoorziening De Liefde 19 sept 2022 17:18 #1424425

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
IK zou overwegen om de retourleiding meteen op de aanvoerleiding te koppelen.

1) Je kunt je dan nooit vergissen dat je zuig en retour in verschillende tanks uitkomen -> overlopen.
2) De temperatuur in de tank blijft laag, wordt niet verhoogd door de warme retour-brandstof -> is weer gunstig tegen bacteriën.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema dieselvoorziening De Liefde 19 sept 2022 17:36 #1424432

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29265
CeesS schreef :
Als je kiest voor een gelaste buis, is de druk niet belang, maar moet je zeker zijn van een inwendige gladde afwerking.

Jaren geleden kwam ik nog wel eens bij Van Leeuwen Buizen in Zwijndrecht, waar ik geboren ben. Die maakten weliswaar geen rvs-buizen, maar alle buizen die ze wèl maakten waren gelast. Ik heb het productieproces gezien en aan het eind is die lasnaad, van binnen en van buiten, voor het oog volkomen glad. Ik heb sindsdien ook de nodige gelaste rvs-buis gezien; net zo glad. Alleen voor heel hoogwaardige toepassingen waar een nog grotere microscopisch gladheid vereist is, zoals in de farmaceutische industrie is een naadloze buis een betere keus.
En de ondergane lokale warmtebelasting bij het lassen van de buis heeft in het productieproces (na)zorg nodig voor de interne corrosiebestendigheid.

Iedere lasnaad in rvs heeft een nabehandeling nodig, anders is de naad niet corrosie-vast. Vanzelfsprekend krijgt een gelaste rvs buis zo'n nabehandeling. Anders kan die buis met goed fatsoen niet als roestvast worden verkocht. Daarna kan die buis zonder problemen in combinatie met (bio-) diesel worden gebruikt.
Alleen als je de buis wilt gebruiken in combinatie met buitengewoon agressieve stoffen en/of een zeer nauwe luisterend productieproces (zie boven) en je elk mogelijk risico wilt uitsluiten is naadloze buis een overweging waard en voor sommige toepassingen zal dit mogelijk ook worden geëist. Dat dit al nodig zou zijn bij toepassing in combinatie met diesel komt mij nogal overdreven voor.
Als je de garanties in dat opzicht van de fabrikant niet kent, en risico's wilt vermijden, kies je voor naadloze buis.
Als je over alternatieve materialen praat, kun je ook kiezen voor nylon, PTFE, of biodieselbestendige slang. Is niet volgens CE maar dat zijn de filters die TS heeft aangeschaft ook niet.

Tja. Ik had sowieso voor slang gekozen, ook al is dat niet conform CE.
Laatst bewerkt: 19 sept 2022 17:51 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema dieselvoorziening De Liefde 19 sept 2022 20:29 #1424468

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4101
Reed schreef :
IK zou overwegen om de retourleiding meteen op de aanvoerleiding te koppelen.

1) Je kunt je dan nooit vergissen dat je zuig en retour in verschillende tanks uitkomen -> overlopen.
2) De temperatuur in de tank blijft laag, wordt niet verhoogd door de warme retour-brandstof -> is weer gunstig tegen bacteriën.
Als het alleen een "verstuiver lekleiding" is,kan dat wel. Als het een echte retour leiding is kan dat niet. Die moet naar de tank terug anders is die leiding nutteloos.
Laatst bewerkt: 19 sept 2022 20:30 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema dieselvoorziening De Liefde 20 sept 2022 14:39 #1424579

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
waar zit het verschil dan in?
Waarom zou retourbrandstof niet meteen naar de aanvoer kunnen?
Ben wel erg benieuwd
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema dieselvoorziening De Liefde 20 sept 2022 14:56 #1424580

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4101
Reed schreef :
waar zit het verschil dan in?
Waarom zou retourbrandstof niet meteen naar de aanvoer kunnen?
Ben wel erg benieuwd

En verstuiver lekleiding zorgt er voor dat je verstuiver blijft werken. Voert lek olie af zodat er geen druk ontstaat boven de verstuivernaald. Zonder deze leiding zou je motor vrij gauw stoppen omdat de verstuivernaald niet meer gelicht wordt tijdens de inspuiting.
Een retour leiding wordt geinstalleerd om het lagedrukststeem automatisch te kunnen ontluchten.
De eerste kan terug naar een willekeurige lokatie in het LP systeem.
De tweede moet terug naar de tank. Anders pomp je geen brandstof rond door het systeem.
Laatst bewerkt: 20 sept 2022 15:02 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema dieselvoorziening De Liefde 21 sept 2022 13:59 #1424758

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Hallo Madock,
Als scheepswerktuigkundige heb ik ruim 10 jaar op de grote vaart gevaren.
Daarnaast heb ik de laatste 35 jaar verschillende zeilscheepjes gehad, allemaal met (kleine) dieseltjes.
Wat jij aangeeft komt me op geen enkele wijze ook maar bekend voor, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Ciao.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema dieselvoorziening De Liefde 21 sept 2022 14:12 #1424759

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4101
Reed schreef :
Hallo Madock,
Als scheepswerktuigkundige heb ik ruim 10 jaar op de grote vaart gevaren.
Daarnaast heb ik de laatste 35 jaar verschillende zeilscheepjes gehad, allemaal met (kleine) dieseltjes.
Wat jij aangeeft komt me op geen enkele wijze ook maar bekend voor, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Ciao.
Dan ligt het aan jouw ;) Maar volg de leidinkjes in je boot maar eens. Als je tenminste nog een boot hebt waar je zelf het motortje onderhoudt.
In principe is het brandstof systeem van een motor op een koopvaardijschip hetzelfde, maar komen er nog een "paar" extraatjes aan te pas.
Laatst bewerkt: 21 sept 2022 14:20 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema dieselvoorziening De Liefde 21 sept 2022 17:55 #1424807

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Ja, dan ligt het aan mij.
Net als met de Herald of free Enterprise, Estonina, Mont Louis, Costa Concordia enz, sorry.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema dieselvoorziening De Liefde 21 sept 2022 17:58 #1424810

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4101
Reed schreef :
Ja, dan ligt het aan mij.
Net als met de Herald of free Enterprise, Estonina, Mont Louis, Costa Concordia enz, sorry.
Deze vat ik niet :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema dieselvoorziening De Liefde 21 sept 2022 20:43 #1424833

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
Vaak wordt vergeten dat in oude bijdragen en discussies veel zaken al in detail zijn bediscussieerd. Gebruik de zoekfunctie eens wat vaker. Zie bv. zeilersforum.nl/index.php/foru...retourdiesel#1027447
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl