CeesS schreef :
Als je kiest voor een gelaste buis, is de druk niet belang, maar moet je zeker zijn van een inwendige gladde afwerking.
Jaren geleden kwam ik nog wel eens bij Van Leeuwen Buizen in Zwijndrecht, waar ik geboren ben. Die maakten weliswaar geen rvs-buizen, maar alle buizen die ze wèl maakten waren gelast. Ik heb het productieproces gezien en aan het eind is die lasnaad, van binnen en van buiten, voor het oog volkomen glad. Ik heb sindsdien ook de nodige gelaste rvs-buis gezien; net zo glad. Alleen voor heel hoogwaardige toepassingen waar een nog grotere microscopisch gladheid vereist is, zoals in de farmaceutische industrie is een naadloze buis een betere keus.
En de ondergane lokale warmtebelasting bij het lassen van de buis heeft in het productieproces (na)zorg nodig voor de interne corrosiebestendigheid.
Iedere lasnaad in rvs heeft een nabehandeling nodig, anders is de naad niet corrosie-vast. Vanzelfsprekend krijgt een gelaste rvs buis zo'n nabehandeling. Anders kan die buis met goed fatsoen niet als roestvast worden verkocht. Daarna kan die buis zonder problemen in combinatie met (bio-) diesel worden gebruikt.
Alleen als je de buis wilt gebruiken in combinatie met buitengewoon agressieve stoffen en/of een zeer nauwe luisterend productieproces (zie boven) en je elk mogelijk risico wilt uitsluiten is naadloze buis een overweging waard en voor sommige toepassingen zal dit mogelijk ook worden geëist. Dat dit al nodig zou zijn bij toepassing in combinatie met diesel komt mij nogal overdreven voor.
Als je de garanties in dat opzicht van de fabrikant niet kent, en risico's wilt vermijden, kies je voor naadloze buis.
Als je over alternatieve materialen praat, kun je ook kiezen voor nylon, PTFE, of biodieselbestendige slang. Is niet volgens CE maar dat zijn de filters die TS heeft aangeschaft ook niet.
Tja. Ik had sowieso voor slang gekozen, ook al is dat niet conform CE.