Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Evo 100 of Evo 200

Evo 100 of Evo 200 21 nov 2022 22:33 #1439420

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 753
Op onze Elan 333 van 5.5t vaarklaar gewicht voldoet de EVO-100 prima. Ook bij ruime wind 5 met schuin achterop komende golven van 1.5m.
Maar dan moet je echt je zeilen goed getrimd hebben.

Voor een schip van 7.5t zou ik liever een EVO-200 kiezen met een lineaire drive. Die is sterker dan de wheel drive.

Denk er wel aan dat inbouwen van de lineaire drive meer werk zal zijn en dus duurder als je het laat doen. Daarbij moet er ook voldoende ruimte onderdeks zijn.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 22 nov 2022 05:49 #1439435

  • Wxnil
  • Wxnil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 144
Het is helaas iets ingewikkelder dan geschetst. Een 36 cws heeft het kwadrant namelijk in een relatief open ruimte. Het plaatsen van een onderdeks gaat dan ook gepaard met wat aanpassingswerken die de boel waterdicht moeten maken. Als je lid bent van Dehler Nederland, kan je daar ergens op het forum een pdf vinden hoe iemand ons dat al voordeed. Als je daar geen zin in hebt, wordt het dus gewoon een stuurwiel versie. Je kan dan nog gokken dat het goed afloopt met een roerstandaanwijzer in de vochtige condities. Dat zou prestaties moeten kunnen verbeteren. Na rondvraag zijn er trouwens genoeg 36 cws die voldoen met de stuurwiel optie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 22 nov 2022 11:50 #1439487

Beste WXNIL

Op het Dehlerforum heb ik idd al e.e.a. doorgenomen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een evo 100, dat is makkelijk monteren en iets prijs vriendelijker.
Ik denk dat ik hem dan wel voorzie van een roerstand gever.
Die probeer ik dan een onderdeks plekje te geven en via een gaatje met een rubber naar het kwadrant te koppelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 22 nov 2022 12:23 #1439492

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 713
Let op, de 100 heeft geen aansturing voor koppelen ontkopplenen, die kan alleen op een stok de je dus handmatig koppelt door hem aan de helmstok te koppelen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 22 nov 2022 12:32 #1439495

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1352
aluijten schreef :
Let op, de 100 heeft geen aansturing voor koppelen ontkopplenen, die kan alleen op een stok de je dus handmatig koppelt door hem aan de helmstok te koppelen

Of met de MK2 wheeldrive voor montage op het stuurwiel! Dat kan dan weer wel met de Evo 100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 22 nov 2022 19:52 #1439614

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 753
lschip schreef :
aluijten schreef :
Let op, de 100 heeft geen aansturing voor koppelen ontkopplenen, die kan alleen op een stok de je dus handmatig koppelt door hem aan de helmstok te koppelen

Of met de MK2 wheeldrive voor montage op het stuurwiel! Dat kan dan weer wel met de Evo 100.

Dat is helemaal juist!
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 22 nov 2022 22:39 #1439647

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Ik heb met beide ervaring, dus zowel de EVO100 als de EVO200 stuurautomaat, op een boot van 29ft en beladen pakweg 4 ton.

De EVO100 is een hele fijne automaat. Aangevuld met een roerstandgever (absoluut aan te raden) stuurde hij bij mij in alle (Noordzee) omstandigheden goed en betrouwbaar. De EVO200 stuurt op zich net zo goed, want de EV1 stuurcomputer is beide gevallen dezelfde.

Het grote verschil zit hem in de kracht van de drive maar vooral in het gebruiksgemak. Waar je bij de EVO100 telkens handmatig de drive moet koppelen en ontkoppelen (aan de helmstok of aan het stuurwiel), is dat bij de onderdekse drive uiteraard niet meer nodig. Op een knopje drukken volstaat om de ijzeren hand van de stuurautomaat aan het werk te zetten. Onderschat dat niet, het is ‘s-nachts en/of in golvige omstandigheden soms echt niet makkelijk om de drive te koppelen. En in sommige kritische situaties was het zelfs bepaald stressvol om de drive maar op het nippertje van de helmstok te kunnen wippen. De rust van ‘knopje’ en vervolgens ‘alles onder controle’ is soms onbetaalbaar.

Dat, gecombineerd met de onderdelen veilig onderdek en de enorme kracht van de Type-1 drive maakt dat ik de EVO200 absoluut kan aanbevelen aan TS.

Je kunt overigens de EVO100 upgraden naar een EVO200, dat heb ik ook gedaan. Daarbij moet de ACU100 en de drive uitgewisseld worden voor een ACU200 met een Type-1 drive (of Type-2 voor zware boten of hogere performance). De P70 bediening, EV1 sensorpuck/stuurcomputer en roerstandgever kunnen gehandhaafd blijven.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 29 jan 2023 15:59 #1455289

Heb gisteren de EV-200 gekocht, ( op aanraden van Boone watersport ) en ga die de komende weken inbouwen.
Zal jullie op de hoogte houden met foto's

Gr Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 29 jan 2023 22:48 #1455386

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Verstandige keuze. Beter een keer door de zure appel bijten dan een halve oplossing die eigenlijk te licht is voor de boot. De inflatie van de stuurautomaat-prijzen is gigantisch geweest het afgelopen jaar, alles is pakweg 50% duurder geworden en dat maakt het er niet gemakkelijker op om de juiste automaat te kiezen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl