Ik heb met beide ervaring, dus zowel de EVO100 als de EVO200 stuurautomaat, op een boot van 29ft en beladen pakweg 4 ton.
De EVO100 is een hele fijne automaat. Aangevuld met een roerstandgever (absoluut aan te raden) stuurde hij bij mij in alle (Noordzee) omstandigheden goed en betrouwbaar. De EVO200 stuurt op zich net zo goed, want de EV1 stuurcomputer is beide gevallen dezelfde.
Het grote verschil zit hem in de kracht van de drive maar vooral in het gebruiksgemak. Waar je bij de EVO100 telkens handmatig de drive moet koppelen en ontkoppelen (aan de helmstok of aan het stuurwiel), is dat bij de onderdekse drive uiteraard niet meer nodig. Op een knopje drukken volstaat om de ijzeren hand van de stuurautomaat aan het werk te zetten. Onderschat dat niet, het is ‘s-nachts en/of in golvige omstandigheden soms echt niet makkelijk om de drive te koppelen. En in sommige kritische situaties was het zelfs bepaald stressvol om de drive maar op het nippertje van de helmstok te kunnen wippen. De rust van ‘knopje’ en vervolgens ‘alles onder controle’ is soms onbetaalbaar.
Dat, gecombineerd met de onderdelen veilig onderdek en de enorme kracht van de Type-1 drive maakt dat ik de EVO200 absoluut kan aanbevelen aan TS.
Je kunt overigens de EVO100 upgraden naar een EVO200,
dat heb ik ook gedaan. Daarbij moet de ACU100 en de drive uitgewisseld worden voor een ACU200 met een Type-1 drive (of Type-2 voor zware boten of hogere performance). De P70 bediening, EV1 sensorpuck/stuurcomputer en roerstandgever kunnen gehandhaafd blijven.