Ik heb een heel oude Control international bv 125AY olie kachel aan board. Het ding doet het prima Soms zelfs te goed, ik heb hem de afgelopen week 1 keer in stand 1 gezet, de rest vd tijd op de pilot stand. Spiritusblokje erin, 3 minuten wachten, kraan open en hij gaat. Hij heeft helaas geen raampje ofzo. Alleen een klein gaatje in de bovenplaat waar je een blauwe gloed ziet. (Als ik te snel ben gaat hij vergassen en wordt roodgloeiend, dat heb ik in het begin een paar keer gehad) Er lagen wat aantekeningen van de vorige eigenaar hoe hem aan te maken en hij wordt op diesel gestookt. Hij had ook het verbruik
gemeten in de pilot stand (200 mL/uur)
Ik kon geen specifieke info vinden maar via wat youtube videos begreep ik dat het een soort van olie druppel kachel is en dat dit soort kachels in the USA veel gebruikt worden voor schuren en blokhutten. Ik begreep daaruit dat ze zo'n beetje op alles branden van frietuur-vet, motor-olie tot diesel.
Ik heb twee grote dieseltanks met oude diesel erin (jaar of 7, niet meer in gebruik). Ik heb een paar liter er uit gepompt. Veel zweefvuil (roest ?). Water zat er zo te zien niet bij, maar zit mogelijk onderin. Ik heb dat gefilterd.
Hoe kritisch zijn die kachels qua brandstof ? Als ik die diesel kan opstoken scheelt het aardig in de stookkosten (ik woon aan board)
plus ik kan die tanks zo mooi leeg maken.
plus ik hoef niet steeds 18 km te rijden om een 10L jerrycan diesel te halen.