Het zou mooi zijn als het 90gr was, want dat geeft een symmetrisch gedrag over alle hoeken.
Echter, het wiel zit discreet (aantal standen) op de as, de levers zijn ongelijk, sommigen roeren staan uit het midden vanwege asdemontage, vele roerkoningen staan schuin en de pedestal juist niet enzovoort en daarom is het niet precies 90gr en hoeft het dat ook niet te zijn. Als het verschil klein is is de arm-verschuiving tov van de middenpositie over kleine hoeken SB en BB gelijk en bij grotere hoeken komt het niet zo precies. Het is geen rally auto.
Wat dan wel.
4 jaar terug heb ik ook mijn roer/stuuriel rechtgezet. Dat was scheef komen te staan na een roerwisseling. De werf kreeg het niet meer voor elkaar omdat de lever op de roerkoning een tikje anders zat.
Het is net als met auto uitlijnen. Je zet eerst het stuurwiel vast precies zoals je het wilt hebben.
Dan stel je de stelarm naar het roer opdat het roer in het midden staat. Het is fijn als je dan op de wal staat maar in helder water gaat het ook. Op jouw foto is te zien dat het oog van jouw stelarm ook instelbaar is.
Vervolgens kijk je of de aanslagen gehaald worden. Die moeten gehaald worden en anders opvullen.
Eerst de aanslagen aan; nooit eerst de machine (of de autopilot of de roergever).
Het is nu (nog) niet van belang of SB en BB uitslag gelijk zijn.
Jij hebt geen stangaandrijving op je roer dus die is niet van belang. Maar normaal gaat die ergens naar een schot en/of romp en die staan ook geen 90gr. Deze dan qua lengte instellen dat die halverwege zit zodat deze evenveel uitslag heeft naar beide kanten.
Bij jouw monteer je de wieldrive nu horizontaal.
Nu kijken of je ook met stuurautomaat eerder de aanslagen haalt dan het einde van de automaat.
Meestal ben je nu klaar. Als de aanslagen nu erg ongelijk zijn of als een kant steeds al direct gehaald werd kan je nog proberen of het helpt (dwz tot grotere uitslagen in de aanslagen te komen) om het wiel 1 tandje te verdraaien. Maar bij een bestaande boot kom je dit niet waarschijnlijk tegen.
Vervolgens pas je de aanslag aan aan de zijde waar de meeste uitslag is om de uitslagen SB-BB gelijk te maken.
Als je zo de beste wiel-lever-uitlijningspositie hebt gevonden met wat je had, kun je gaan bekijken of het alsnog beter.
-de uitslagen kunnen worden vergroot door aan de roer zijde de stang meer naar binnen te monteren of aan de pedestal zijde meer naar buiten.
-zitten je autopilot en stuurstang op de zelfde lever dan kan je deze ook omwisselen: vaak is de range van de autopilot de limiet (in een ander draadje zoek iemand een manier om deze op dezelfde plek te zetten: dat kan helpen om meer uitslag te krijgen).
Nu staat je wiel en roer recht en heb je de maximale symmetrische uitslagen.
Nu ga je varen en regel je de 0 koers in en de autopilot. Dat wijkt iets af van de fysieke 0 vanwege allerlei asymmetrie, wieleffect etc. Zelf kiezen of je roerhoek of koers 0 wilt hebben en bij welke snelheid.
En dan de laatste: zou je de stap “gelijk maken van de uitslagen” niet willen elimineren. Het lijkt zo logisch maar is een nutteloze beperking. Hij kan in de haven juist heel handig zijn. Eventueel daartoe ook de stuurautomaat een beetje uit het midden zetten.
Bij scheelde het 4gr en die heb ik er uiteindelijk weer ingezet. Soms handig.
Vooruit denk je uiteindelijk nooit aan. Achteruit is SB en BB zo verschillende dat die 4 gr het verschil niet maakt.
Maar het kan je op papier dwars zitten. Ik wilde het eerst ook “gelijk” hebben.
Had het beter gekunt. Ja, dan hadden roer, stuurwielpedestal en autopilotmontage op elkaar afgestemd moeten zijn ipv “in het werk gesteld”. Maakt het wat uit? Nee. Waarom kwamen we er achter: omdat de mannen in het werk de zaak te grof hadden afgesteld.
Is het een puzzel? Ja, nogal en dat je vooral de aanslagen niet mag vergeten.
NB: let vooral op je roerstandaangeven: die van Raymarine hoeft maar 1 keer door de eindstand te gaan en dan is deze stuk. Die maak je dus als eerste los en plak je met ducttape vast tot je helemaal klaar bent en dan weer vast.
Ze zijn wel goed voorradig, dus dit is een bekend “probleem”.
Foto’s 2018 van vorige boot (Harmony 42, 2006):
Roer op nul en stuurwiel een beetje scheef.
Deze stand op de roerkoning gemerkt (spaart weer 10x heen en weer klauteren).
Onderzijde stuurwielpedestal met stuurwiel precies in positie.
Aanslag links wordt gebruikt; aanslag rechts moest worden opgevuld.
Deze hoek is dus net geen 90gr
Buitenste is de stuurstang op de juiste afstand ingesteld om stuurwiel en roer te alignen.
Middelste is de stuurcilinder. Die is met de stuurstang omgewisseld omdat deze de grootste slag beperking had.
Daarachter verscholen zit de roerstandgever. Links boven zie je ook nog de voet daarvan tegen het dek.
Geen van de hoeken zijn 90gr, maar voldoende in de buurt.
Als de radius kleiner is dan bij de aangever dan ook nog controleren of er voldoende “verschilhoek” blijft zodat de roer uit de eindstand ook weer terug komt. Als de radius groter is dan is dat altijd het geval (gegeven de aanslagen aan de gever-zijde).
Kortom, alles mooi schoonmaken, bijpunten, eventueel conserveren en in het vet.
Daarna alles weer opbouwen.
Als de stang onvoldoende kan worden aangepast dan alleen daar modificeren, maar zou bij een bestaande boot niet hoeven (stangen zijn in verschillende instelmaten te koop).
Ik heb ook ooit de hele manual doorgewerkt maar heb uiteindelijk bovenstaande gedaan.