Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Geinige propvorm. Zou t wat zijn?

Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 10 feb 2023 21:48 #1458467

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837


Dit staat er recent op.

Of we op dit moment genoeg weten over de optimale vorm van een schroef... Nee, zou ik zeggen.

Hier weer een tamelijk bijzonder voorstel.

Leuk, want dit soort ideeën gaan uiteindelijk wat opleveren.

Maar of deze dat is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 11 feb 2023 07:56 #1458497

Wordt toch toegepast op speedboten?
Even gegoocheld: www.schuttevaer.nl/nieuws/tech...roterende-schroeven/
Contra roterende schroef
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 11 feb 2023 08:10 #1458501

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
Dit is volgens mij een Toroidal schfroef. Lijkt ook meer op snellere boten en drones gericht www.designboom.com/technology/...-sectors-01-27-2023/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 11 feb 2023 08:11 #1458502

ISO788 Hans schreef :
Contra roterende schroef

Dat is dit niet

Gelijkenis met tandemkiel; 2x een leading edge? Vanavond borrel ik met een kennis die bij Marin aan schroeven werkt -zal hem eens vragen.
Laatst bewerkt: 11 feb 2023 08:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 11 feb 2023 08:49 #1458511

Ik kwam het filmpje ook enkele dagen terug tegen, er staat ook een curve in over het versschil in efficiëntie tussen een normale en dit soort schroeven.

Deze curve is totaal anders dan bij de meeste plaatjes over het kiezen van de optimale schroef, maar zal beslist zo zijn omdat deze curves icm een bepaalde motor (Twin Mercury 400hp) en bootmodel (Galeon 325 GTO) zijn gemaakt.



En nog een grafiekje over geluid reductie.



Ik vraag me wel af in hoeverre je de propellor kunt optimaliseren bij lage toeren van onze diesels en de extreem late toeren van grotere scheepsmotoren.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 11 feb 2023 08:53 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 11 feb 2023 09:01 #1458513

Leuk, is er al een klapschroef uitvoering?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 11 feb 2023 09:26 #1458517

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 806
Noballast schreef :
Leuk, is er al een klapschroef uitvoering?

Gelijk geschikt als anti wier uitvoering.
Tijdens het zeilen blijft in dit type waarschijnlijk ook meer wier hangen.
Ben wel benieuwd wat de praktijk voor veel schepen gaat uitwijzen.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 11 feb 2023 09:50 #1458524

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
Alleen voor planerende boten met heel sneldraaiende schroeven. Voor grote schepen telt elke % efficiëntie en die hebben al lang ontdekt dat een enkele vaste schroef het beste rendement geeft.
Laatst bewerkt: 11 feb 2023 09:57 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 11 feb 2023 10:39 #1458533

Noballast schreef :
Leuk, is er al een klapschroef uitvoering?
Wou ook net zeggen inderdaad, voor de meeste zeilboten is dit concept juist niet geschikt omdat een inklapbare variant constructietechnisch heel lastig lijkt (bij de water variant van de toroidal prop).

Uiteraard wel weer interessant voor zeilboten met buitenboordmotor natuurlijk :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 11 feb 2023 18:36 #1458650

Of voor echte toerzeilers natuurlijk ;)

Of wellicht zeilboten met elektromotoren die tevens als sleepgenerator werken. Geen idee hoe efficient deze schroef hiervoor in te zetten is.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 11 feb 2023 18:38 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 11 feb 2023 18:37 #1458651

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
wel benieuwd wat de tipwervel doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 11 feb 2023 19:40 #1458679

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6446
JRomkes schreef :
wel benieuwd wat de tipwervel doet.
Dat is juist de truuk, geen tip dus ook geen tipwervel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 11 feb 2023 20:02 #1458684

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Orange Sunset schreef :
Ik kwam het filmpje ook enkele dagen terug tegen, er staat ook een curve in over het versschil in efficiëntie tussen een normale en dit soort schroeven.

Deze curve is totaal anders dan bij de meeste plaatjes over het kiezen van de optimale schroef, maar zal beslist zo zijn omdat deze curves icm een bepaalde motor (Twin Mercury 400hp) en bootmodel (Galeon 325 GTO) zijn gemaakt.


Ja, een rendementswinst van 108% zo lust ik er nog wel een paar. Ding gaat eerder planeren. Wat betekent dat er bij een lagertoerental al voldoende kracht wordt ontwikkeld. Nog immer beter, maar minder spectaculair.

Ik denk dat dit ook werkt bij langzamere schroeven: bij elke vleugel is de tipwervel het grootste verlies. Ook langzaamdraaidende schroeven zijn daar geen uitzondering op.

Of de huidige status quo bij grote schepen bewijst dat dat de optimale configuratie is betwijfel ik. Zonder disruptieve ideeën en iemand die lef heeft, kunnen maatige ideeën lang voortduren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 11 feb 2023 20:05 #1458685

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Orange Sunset schreef :
Of voor echte toerzeilers natuurlijk ;)

Of wellicht zeilboten met elektromotoren die tevens als sleepgenerator werken. Geen idee hoe efficient deze schroef hiervoor in te zetten is.

Als ik t goed begrijp: allebei veel beter. Dit is een truuk voor tipwervelreductie. Dat werkt beide kanten op. De winglets die ontwikkeld zijn in de autosport, gemeengoed zijn geworden in de verkeersvliegerij, zie je ook terug bij windmolens.

Ik zou geen reden weten te verzinnen waarom niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 12 feb 2023 07:42 #1458749

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Joop66 schreef :
[
Ja, een rendementswinst van 108% zo lust ik er nog wel een paar. Ding gaat eerder planeren. Wat betekent dat er bij een lagertoerental al voldoende kracht wordt ontwikkeld. Nog immer beter, maar minder spectaculair.
Dus voor ons soort bootjes moet je naar het toerenbereik 500-2000 kijken, en zie je een rendementsverbetering van een kleine 10%?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 12 feb 2023 07:54 #1458751

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6446
Dus voor ons soort bootjes moet je naar het toerenbereik 500-2000 kijken, en zie je een rendementsverbetering van een kleine 10%?
Waarbij je niet moet vergeten dat deze testschroef is ontworpen voor een bbmotor met een veel hoger toerental. Zou leuk zijn als verder onderzoek naar gedaan wordt. Er is een beperkte serie gemaakt voor drones, en enkele daarvan waaren beslist de moeite waard.
Zal nog wel even duren voordat er een goed produkt tekoop komt. Al kan het snel gaan als de koopvaardij of nog beter de marine het wel ziet zitten.
In de koopvaardij wordt er nu al veel geld uitgegeven aan brandstoff besparende maatregelen, en vergeleken met de bestaande mogelijkheden zou 1s 10% gigantisch.
Laatst bewerkt: 12 feb 2023 08:08 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 12 feb 2023 08:34 #1458758

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 806
Als de marine het oppakt zien we daar juist niks van terug bij hun.
Schroeven van onderzeeboten worden altijd ingepakt tegen spionage.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 12 feb 2023 08:59 #1458769

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Áls ze dat ooit ontwikkelen voor lagere toerentallen en ook jachten is het vooral interessant voor verbrandingsmotoren. Het kracht verschil van deze schroef zit niet in de top maar rond in het midden. De vermogenskromme van een verbrandingsmotor ligt ook iets boven het midden van het max toerental.
dat zou een behoorlijke rendementsverbetering kunnen geven in rendement van de aandrijflijn in het geheel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 feb 2023 09:00 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 12 feb 2023 12:33 #1458837

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Apae schreef :
Joop66 schreef :
[
Ja, een rendementswinst van 108% zo lust ik er nog wel een paar. Ding gaat eerder planeren. Wat betekent dat er bij een lagertoerental al voldoende kracht wordt ontwikkeld. Nog immer beter, maar minder spectaculair.
Dus voor ons soort bootjes moet je naar het toerenbereik 500-2000 kijken, en zie je een rendementsverbetering van een kleine 10%?

Met deze schroef en schip wel. Deze schroeven hebben een enorme rake. Vooral effectief bij planderende schepen.




Deze ziet er al weer anders uit. Groter en vlakker. Meer bedoeld voor iets commercieels en groots.

Een klapschroef kon idd nog wel eens ingewikkeld worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 12 feb 2023 12:39 #1458838

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837


Kijkend naar dit plaatje:
1: Veel vermogen weinig snelheid, veel cavitatie rond de tippen.
Knik omlaag.
2: Rompsnelheid. Meer snelheid kost meer kracht, meer slip, effectiviteit gaat omlaag.
3: Volgende knik: planeren.

Als je er zo naar kijkt, kan het rendement dus een procent of 15 tot 20 omhoog voor het gebied wat voor ons interessant is. En havenmanouvres zijn VEEL beter. Door minder tipwervel verwacht ik ook veel minder wieleffect.
Laatst bewerkt: 12 feb 2023 12:41 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 12 feb 2023 12:57 #1458843

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837


Dit grafiekje (wederom een of ander speedboat ding) geeft directe vergelijking van propslip.

Laatst bewerkt: 12 feb 2023 12:57 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 12 feb 2023 14:10 #1458860

Jullie blijven hangen in het lage toerental vergelijken en op basis van onze dieseltjes.
Je kan juist heel efficiënt kleine elektromotoren krijgen maar die werken juist alleen beter op hogere toeren.
Dus tel 1+1 eens op en kijk daar eens naar!
Kleine elektromotor met hoger toerental icm kleinere schroef in deze uitvoering die dan meteen weer minder weerstand heeft als je hem zeilend niet gebruikt.
Succes!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 12 feb 2023 15:16 #1458865

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Zeilprutser schreef :
Jullie blijven hangen in het lage toerental vergelijken en op basis van onze dieseltjes.
Je kan juist heel efficiënt kleine elektromotoren krijgen maar die werken juist alleen beter op hogere toeren.
Dus tel 1+1 eens op en kijk daar eens naar!
Kleine elektromotor met hoger toerental icm kleinere schroef in deze uitvoering die dan meteen weer minder weerstand heeft als je hem zeilend niet gebruikt.
Succes!

Misschien moet je het even anders zien. Je kan helemaal gelijk hebben, zeker als het om nieuwbouw of elektrificatie hebt.
Maar bij de bestaande schepen ligt het voordeel van deze schroef prima in de buurt van het maximale koppel toerental. Het onderzoek bij lagere toerentallen zal dus nog wel gebeuren, zker als de koopvaardij er lucht van krijgt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 16 feb 2023 06:16 #1459702

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Nachtvlinder schreef :
ISO788 Hans schreef :
Contra roterende schroef

Dat is dit niet

Gelijkenis met tandemkiel; 2x een leading edge? Vanavond borrel ik met een kennis die bij Marin aan schroeven werkt -zal hem eens vragen.

En? Ga je ons nog langer in spanning houden?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geinige propvorm. Zou t wat zijn? 16 feb 2023 07:13 #1459708

Oeps, we hebben lekker geborreld en naar een bandje geweest, maar niet over schroeven gepraat. Niet meer aan gedacht.

Heb ‘em net geappt.
Laatst bewerkt: 16 feb 2023 07:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.312 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl