elixer schreef :
Waarschijnlijk heb je in het grootzeil op het achterlijk twee rifogen.
De goedkoopste oplossing en ook de meest effectieve is om de kraaanlijn door twee rvs ringen (drie als je drie reefogen hebt) te halen. Aan de ringen worden korte lijntjes bevestigd en het andere eind van de lijn aan een reefoog.
Bij het strijken van het zeil Kraanlijn doorhalen. Zeil strijken en het achterlijk wordt naar de kraanlijn strak getrokken. Het grootste gedeelte van het grootzeil komt zodoende op de giek en kan niet wegwaaien.( ik noem het de lazy paul methode.
Groot voordeel is ook dat je bij het hijsen van het zeil geen probleem hebt met zeillatten die in de knel komen met de lazy jacks.
Paul.
Zo heb ik het precies ook. Bevalt echt goed.
Kraanlijn is ook reserve grootzeilval, heeft een vaste stand op mijn boot. Van dyneema. Komt los genoeg bij gehesen zeil en houdt de giek hoog genoeg boven de buiskap. Schoot strak bij het strijken en de kraanlijn staat strak.
Drie reven dus drie touwtjes van de reefogen in het achterlijk naar RVS ringen om de kraanlijn. Ik heb daar mooie LFR's geprobeerd, maar die bleken te licht en zakten niet mooi mee naar beneden.
Poosje fine-tunen zodat de touwtjes goed strak (maar niet te) staan als het grootzeil helemaal gestreken is. Het grootste deel van het zeil ligt dan op de giek. Van achter naar voor vouwen en opbinden.
Een nadeel is de kraanlijn met de RVS-ringen die onder het zeilen aan het achterlijk "hangt". Nooit last van gehad. Maar staat niet "rees" natuurlijk.
Ik was nog een beetje bang dat het in de weg zou zitten bij reven, maar daar heb ik er totaal geen last van.
Ik heb dat zo gemaakt omdat ik op mijn vorige bootje (wegneembare) lazy-jacks had. Was op zich een prima constuctie met het voordeel dat je zeil bijna helemaal goed ligt als het gestreken is. Ik ergerde me echter dood aan het blijven hangen van zeillatten, vooral bij het hijsen. Ik kan nu een stuk slordiger in de wind liggen en hijsen, en strijken trouwens ook.
Goedkoop en simpel!