Ron-Gibsea84 schreef :
Goede middag
Bij de etap zijn bij de keuring een paar issues gezien
Osmose plekken 20-25x blaren
Zou opgelost kunnen worden op alleen die plekken
Maar is dat genoeg?
Kiel zou overmatig wijken laatste kielbout heeft verhoogd vocht (300/900)
Advies is kiel er af en opnieuw plaatsen
Roerblad heeft overmatig vocht 250/999
Mijn vraag is zijn dit serieuze dealbreakers
Alles is op te lossen wordt er gezegd, maar hebben bedrijven ook tijd
Is er ander inzicht over deze issues bij een etap 34s
Kort antwoord op je vraag is; ja, dit zijn serieuze dealbreakers.
Goed dat je een keuring hebt laten doen. Sla deze over en zoek verder.
Toelichting. Het roer op zich is op te lossen en osmose ook afhankelijk hoe vergevorderd het is. Als de boot in het water lag en er voor de keuring is uitgehaald kun je zelfs wat vraagtekens zetten bij bijvoorbeeld constatering "nat roer" als er verder geen bijzonderheden te zien zijn aan het roer. Relatief hoog vochtgehalte rondom een specifieke kielbout vergeleken met gebied rond andere kielbouten in combinatie met een scheve kiel is zorgelijk. Zit er een tandemkiel of vin kiel onder en is de kiel scheef in de lengte richting of dwars op de lengte as? Ik zou je aanraden deze boot niet te kopen hoe hoog de korting ook is, een natte romp met verzette kiel zou mij geen vertrouwen geven in de boot ook na een reparatie ( die je overigens het hele vaarseizoen 2023 gaat kosten). Wel leuke boot die Etap34 maar er komt vast nog meer leuks op de markt zeker nu.