Hi allemaal,
Nieuw jaar, nieuw project. Op mijn spirit 36 heb ik het plan opgevat om de lagers van het roer te vervangen, want een centimeter 'klonk' speling is te veel. Was al tijdens de keuring vorig jaar geconstateerd, maar ik wilde er eerst een seizoen mee varen om te zien wat er allemaal nog meer moest gebeuren. Afijn. Nu dus op de kant.
De boot staat inmiddels een week op het droge in Volendam, en wat een simpel klusje moest worden (uit het water, roer laten zakken, nieuwe lagers draaien, ondertussen romp poetsen en antifouling, nieuwe lagers erin, roer erin en op tijd weer weg voor de seizoenscompetitie) is verworden tot een langdurige pokkeklus.
Even wat context: de roerkoning is van aluminium, de uitslagbegrenzer, bovendeks, is van rvs. De hennegatskoker loopt bijna tot bovenaan de roerkoning, maar daar moet een stukje af voor de onderdekse stuurarm voor de autopilot (volgend project).
De kop van mijn roer, aluminium, waar de helmstok op scharniert, kostte me een dag om te verwijderen, met veel kruipolie en verhitting. De rvs sleutel in de sleuf zorgde voor leuke corrosie, net als de rvs bout.
Vervolgens de pin door de uitslagbegrenzer (bovendeks dus). Die was krom, vastgecorrodeerd en heb ik met veel pijn en moeite in anderhalve dag modderen en rammen met zware hamers eruit gekregen.
Nu de begrenzer zelf, die zit zo muurvast dat met een moordenaar op de aluminium roerkoning nu de kop van mijn roerkoning helemaal aan gort geknepen is. Zwaar beschadigd, zodat ik ook de boel niet terug kan zetten en dan maar met speling nog een seizoen doorvaren. Het moet er nu dus uit, dat roer.
Met die moordenaar en een stuk steigerpijp voor de hefboom is er een minimale beweging heen en weer te realiseren (ongeveer 10 centimeter roeruitslag aan het uiteinde van het roer). En alleen heen en weer, niks naar beneden, ondanks herhaald hamergeweld. De klappen worden opgevangen door verend polyester.
Natuurlijk is die begrenzer van rvs, zuigend passend op een aluminium staaf, dus na jaren zonder aandacht is dat één grote chemische verbinding door de corrosie.
Mijn vragen: kan ik onderdeks de hennegatskoker iets inkorten (rondom afzagen, want slijpen onderdeks wil ik mezelf niet aandoen) en dan de roerkoning doorzagen? Is daar dan weer naadloos een stuk aan te zetten (zodat het door de nieuwe lagers past), van aluminium of rvs? Moet vanwege die beschadigde bovenkant sowieso een nieuw stuk op de roerkoning worden gemaakt of kan daar een bus op geperst worden?
Ik kan niets hiervan zelf, ben geen metaalbewerker, maar ik wil weten hoe ik met de metaalman kan meedenken.
Een nieuw roer kost me minimaal 4000 euro, en dan moet de boot naar Lelystad, waar ze pas over een aantal weken tijd hebben.
bijgevoegd een foto van de (toen nog onbeschadigde) top van de roerkoning met de begrenzer.
Alle input is welkom.