Beste Zeilers,
Afgelopen zomer droop er uit mijn de raamprofielen wat bruine troep en lekte er een drupje water langs een van de ramen. Daarnaast zijn mijn ramen geblindeerd met spiegelende autoruitfolie. Dat is prettig met de inkijk, maar na een aantal jaar is het folie niet heel goed doorzichtig meer. Tijd om de ramen van folie te ontdoen en opnieuw te zetten.
Bij het losmaken bleek dat de ramen gekit zijn met butyl. Prachtig spul maar als het warm wordt dan wil het wat mij betreft toch teveel kruipen. Daarnaast zag ik in de binnenzijde van de raamprofielen twee inkepingen rondom, waardoor ik dacht dat de ramen origineel wellicht op een andere manier gezet zijn dan in een enorme hoeveelheid butyl. Bijvoorbeeld met rubbers, een pees of met Gebo band.
Tot slot ontdekte ik ook waar de bruine druppels vandaan kwamen. Dit leek polyesterhars die is gaan vergaan of überhaupt nooit is uitgehard. Ik zag na het losmaken van de ramen dat de buitenschil en de binnenschil van de opbouw niet aan elkaar vastzitten. Ik twijfel of dit de bedoeling is of dat dit in de loop van de tijd is gedelamineerd.
In de bijlagen een aantal foto’s ter illustratie.
- Is iemand bekend met deze profielen en de originele wijze van monteren? Ik zag bijvoorbeeld www.kroesewatersport.nl/raamrubbers/ verschillende opties.
- Kitten is natuurlijk altijd nog een optie, ik zag dat daar ook wat draadjes over op dit forum staan. Maar tips zijn altijd welkom
- Weet iemand of het normaal is dat de buiten en binnenschil van de opbouw los zijn van elkaar. Is het
Het gaat om een contest 25-1 uit 1965 van de Conyplex Werf. Ik kon geen fabrikant van de profielen vinden. Wel een nummer 62-70-89-R mocht het iemand wat zeggen. Het glas is van Securit SAS / Staalglas.