Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vetus ankerlier smeren?

Vetus ankerlier smeren? 21 juli 2024 20:01 #1573380

Ik heb een hand ankerlier van vetus. Lijkt op lofzang maar er staat echt vetus in gegoten letters op. Dateert uit 1981. Theoretisch onderhoudsvrij maar begint nu wat stroef te lopen. Boven op zit een dikke moer. Kan ik daar wellicht olie of vet inbrengen? Veilig te openen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus ankerlier smeren? 21 juli 2024 20:41 #1573386

Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus ankerlier smeren? 21 juli 2024 20:48 #1573388

Wellicht is de opbouw vergelijkbaar met deze?

zeilersforum.nl/index.php/foru...r-werkt-niet#1566963
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus ankerlier smeren? 21 juli 2024 20:56 #1573390

Uit de draadjes lijkt het niet de bedoeling om de bout er uit te draaien. Verder ben ik nog niet veel wijzer geworden. Misschien even zoeken op dat andere merk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus ankerlier smeren? 21 juli 2024 21:06 #1573391

  • Skadi
  • Skadi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 163
Dat die liertjes (Vetus Ursus/ Lofrans Royal) stroever gaan lopen komt in mijn ervaring meestal doordat de aluminium delen die in de kunststif glijlagers lopen gaan corrigeren (vooral icm zout water) en dus dikker worden en gaan klemmen in de lagers. Compleet demonteren en corrosie (witte aanslag) verwijderen en weer monteren met wat vet oid tegen de corrosie.

En die bovenste plug is geen olievulgat maar een boutas en die houdt intern een tandwiel op zijn plek. Niet zo maar verwijderen dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus ankerlier smeren? 22 juli 2024 06:01 #1573401

Skadi schreef :
Dat die liertjes (Vetus Ursus/ Lofrans Royal) stroever gaan lopen komt in mijn ervaring meestal doordat de aluminium delen die in de kunststif glijlagers lopen gaan corrigeren (vooral icm zout water) en dus dikker worden en gaan klemmen in de lagers. Compleet demonteren en corrosie (witte aanslag) verwijderen en weer monteren met wat vet oid tegen de corrosie.

En die bovenste plug is geen olievulgat maar een boutas en die houdt intern een tandwiel op zijn plek. Niet zo maar verwijderen dus.

Dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl