Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boordafsluiters vervangen – wat kan weg?

Boordafsluiters vervangen – wat kan weg? 12 sept 2024 09:06 #1584878

Hoi folks,

We gaan een nieuwe motor in onze contest 33 zetten, en omdat deze een grotere through-hull nodig heeft voor de motorkoeling lijkt het me een goed idee om ze meteen allemaal te vervangen. Al helemaal omdat sommige kraantjes (geen kogelkranen) het niet meer goed lijken te doen.

Nu heeft dit oude barrel 9(!) through-hulls onder de waterlijn. Ik heb daar even een tekeningetje van gemaakt: https://imgur.com/a/TX6CPuK

Nu wil ik zo veel mogelijk vervangen met bijv TruDesign afsluiters, maar die zijn behoorlijk groot en passen niet op de plekken van de huidige motorkoeling en vetkoord afsluiters. Nu heb ik een paar gedachten en daar wil ik graag wat advies over:

1. Ik kán geloof ik de through-hull voor de koeling van de schroefas weg laten door deze op de uitgang van de motorkoeling aan te sluiten (althans dat staat in de handleiding van de motor).

2. Ik zou de motorkoeling kunnen verplaatsen naar de 'dirty water' afsluiter. En dan met een T-splitsing de dirty water en wasbak kunnen combineren.

3. De wasbak in de WC wordt eigenlijk niet echt gebruikt en kan wel weg.

Hier een nieuwe tekening van zo'n situatie: imgur.com/a/UMmwrFNhttps://imgur.com/a/UMmwrFN

Dat zijn alweer 2 through-hulls minder, maar is het wel verstandig om leidingen te combineren? Heeft iemand daar ervaring mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordafsluiters vervangen – wat kan weg? 12 sept 2024 09:29 #1584889

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8397
Maakt het uit of je 7 kranen hebt ipv 9?
Als je niet all the way gaat, zou ik mij daar precies niet echt druk om maken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordafsluiters vervangen – wat kan weg? 12 sept 2024 09:30 #1584890

vitale delen een eigen aansluiting geven dus ...motorkoeling bv niet combineren met bv wc spoelwater waarbij de motorkoeling als vitaal aangemerkt mag worden.
WC spoelwater kan dan wel weer gecombineerd worden met afvoer gootstenen en wasbakken ed...
en ga zo maar door...gewoon goed en logisch nadenken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordafsluiters vervangen – wat kan weg? 12 sept 2024 09:52 #1584912

Bedankt voor de reacties.
Op zich maakt 7 ipv 9 niet héél veel uit, maar stel ik wil die kranen houden dan moet ik op die plekken brons/messing gebruiken omdat composiet kranen daar niet passen.

Wat dat betreft, je leest van alles over welk materiaal je wel of niet moet gebruiken. Ik moet iig geen standaard messing hebben, brons is okay, maar prijzig, RVS oxideert te snel, en DZR is prima.

Als ik het goed begrijp is DZR messing hetzelfde als CR messing en betaalbaarder dan brons. Zou zoiets dan goed moeten zijn?


https://www.svb24.nl/nl/maestrini-kogelkraan-messing-cr.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordafsluiters vervangen – wat kan weg? 12 sept 2024 10:32 #1584935

Je kan de bestaande gaten ook dichtmaken met epoxy en matten en dan de juiste maat boren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordafsluiters vervangen – wat kan weg? 12 sept 2024 14:20 #1584988

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Ik kan sowieso aanraden het allemaal in 1x te doen, omdat je toch epoxy, matten etc moet kopen en je het dan maar 1x hoeft uit te zoeken. Dat beviel mij in elk geval goed deze winter.

Ik ben zelf van pomptoilet naar scheidingstoilet gewisseld (1 uitvoer voor urine) en die heb ik in de badkamer gecombineerd met de afvoer van de wasbak daar. De vuilwaterafvoer keuken heb ik gelijk gehouden en vers water in ook. De 2 openingen boven de waterlijn (Uitlaat gas/koelwater en bilgehandpomp) heb ik gelaten, die waren prima. Al met al toch reductie van 5 uitlaten onderwater naar 3, scheelt ook nog eens flink in de Trudesign materiaalkosten. '

Het dichtmaken van de gaten is echt vrij eenvoudig en kost weinig tijd, zeker als je het kan combineren met andere klussen en er dus niet apart voor naar de boot hoeft. Staan ook veel tips hier op het forum over.
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordafsluiters vervangen – wat kan weg? 12 sept 2024 14:38 #1584990

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
minder kranen = minder kosten met vervangen, trudesign is daarbij ook nog eens veiliger icm mogelijke voorst als je het vergelijkt met de standaardkraan die je bij de watersportwinkel of elders koopt.

Maar het probleem met een doorvoer die gaat lekken zit hem naar mijn idee meer in het gebrek aan onderhoud en inspecties.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordafsluiters vervangen – wat kan weg? 12 sept 2024 15:30 #1584996

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6594
doedelflaps schreef :
Al helemaal omdat sommige kraantjes (geen kogelkranen) het niet meer goed lijken te doen.
Grote kans dat die huidige afsluiters, als het geen kogelkranen zijn, schuifafsluiters zijn. En bij een Contest: waarschijnlijk mooie, echt bronzen exemplaren die gemaakt zijn voor de eeuwigheid.
Werken ze echt niet meer, of zijn ze gewoon ver over hun noodzakelijke smeerbeurt heen, en weer prima werkend te krijgen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordafsluiters vervangen – wat kan weg? 12 sept 2024 16:21 #1585009

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6990
Wat Apae schrijft is ook mijn ervaring. Bij mijn Victoire25 uit 1972 zaten de afsluiters van het toilet muurvast. Het zijn schuifafsluiters van brons die ik met veel geduld en smeermiddel weer gangbaar heb gekregen. Een nadeel is wel dat je bij het bedienen van afsluiter veel omdraaiingen moet maken. Moderne afsluiters zet je haaks open en dicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordafsluiters vervangen – wat kan weg? 13 sept 2024 12:10 #1585110

Jerry en Apae, bedankt voor jullie reactie. Ik was deze winter eigenlijk ook van plan om mijn schuifafsluiters van onze Contest 34 uit 1976 te vervangen.

Wat zou jullie tip zijn? Bijvoorbeeld de oude afsluiters en huiddoorvoeren goed visueel inspecteren? De afsluiters die zwaar gaan, goed smeren met bijvoorbeeld grafiet spray? Als ik die oude schuifafsluiters niet zou hoeven te vervangen, scheelt me dat veel tijd en geld. Dan ga ik alleen de nieuwere RVS afsluiters van de WC en het motorkoelwater vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordafsluiters vervangen – wat kan weg? 13 sept 2024 15:20 #1585127

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Er is best wat voor schuif afsluiters te zeggen. Water in een kogelkraan kan m stuk vriezen, dus altijd de extra handeling om door te blazen of maar te hopen dat er wat antivries in zakt door m kort open en weer dicht te zetten. Op een motorjacht is de waterlijn tegenwoordig een gatenkaas, alle openingen zitten boven de waterlijn. Heb ze zelf ook zo voor de keuken en natte cel. Vrij ideaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boordafsluiters vervangen – wat kan weg? 15 sept 2024 10:27 #1585315

Bedankt voor de reacties. Er zitten inderdaad schuifafsluiters in, waarschijnlijk brons. Een paar van deze afsluiters gaan prima open en dicht, ik zou kunnen kijken of ik die kan reviseren op de 1 of andere manier. Ik denk alleen niet dat ik ze er nog uit krijg zonder te beschadigen. Er zijn er echter echter ook een paar die ik wel kan draaien, maar die niet meer dicht gaan. Het lijkt alsof er intern iets is afgebroken waardoor het kraantje niet meer in contact staat met de afsluiter. Ik weet niet of je zoiets kan reviseren, en ik ben er dan ook een beetje bang voor dat dit ook een keer gebeurt met de andere kranen. Deze kan ik nu dus op geen enkele manier dicht krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl