Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waarom loopt de aspakking warm?

Waarom loopt de aspakking warm? 23 sept 2024 19:46 #1586763

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
gewoon vetkoord en VET
al 50 jr, ok
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 23 sept 2024 20:28 #1586780

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3583
Op m,n vorige boot vet koord zonder vet en later teflon koord ook zonder vet. In m,n werk meestal pakkingbussen zonder vet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 23 sept 2024 21:48 #1586799

  • Abbyroza
  • Abbyroza's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Tony2920 schreef :
Ik lees in je berichtjes ook 4 vetkoorden. Terwijl normaal gezien, en zeker op mijn klein bootje, standaard 3 vetkoorden gebruikt worden.
Waren er vroeger ook steeds 4 vetkoorden nodig ?
Vermoedlijk heb je als er meer vetkoord inzit ook meer wrijving.

De handleiding van de boot vermeldt er 4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 23 sept 2024 21:57 #1586802

  • Abbyroza
  • Abbyroza's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
sy helios schreef :
gewoon vetkoord en VET
al 50 jr, ok

Werkte bij mij ook 32 jaar prima. Pas nu, na tweede keer vervangen vetkoord in al die tijd, is er een probleem met warmlopen. Tenzij ik het verkeerd inschat en 40 graden nog aanvaardbaar is als temperatuur voor de flens?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 23 sept 2024 22:20 #1586808

Abbyroza schreef :
Werkte bij mij ook 32 jaar prima. Pas nu, na tweede keer vervangen vetkoord in al die tijd, is er een probleem met warmlopen. Tenzij ik het verkeerd inschat en 40 graden nog aanvaardbaar is als temperatuur voor de flens?
40 graden is geen probleem. Moet waarschijnlijk nog een beetje pas slijten. Voorlopig even in de gaten houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 24 sept 2024 06:39 #1586829

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5175
Voor mijn learning. Dit is dan een watergesmeerde afdichting als ik het goed begrijp. Geen vetkoord, geen ‚fopspeen‘, geen mechanica seal?
René
(Rechts op het zwarte deel zit een waterslang met afsluiter)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 24 sept 2024 06:48 #1586837

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3583
Kock1964 schreef :
Voor mijn learning. Dit is dan een watergesmeerde afdichting als ik het goed begrijp. Geen vetkoord, geen ‚fopspeen‘, geen mechanica seal?
René
(Rechts op het zwarte deel zit een waterslang met afsluiter)
Er moet toch een afdichting zijn. Ik zie geen verkoord afdichting en geen"fopspeen" dus blijft over dat het zwarte gedeelte een mechanical seal moet zijn. Ik neem aan dat rechter zijde van de foto de motor kant van het geheel is
Laatst bewerkt: 24 sept 2024 06:54 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 24 sept 2024 07:49 #1586858

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6755
madoc schreef :
.....dus blijft over dat het zwarte gedeelte een mechanical seal moet zijn. Ik neem aan dat rechter zijde van de foto de motor kant van het geheel is
Dit is een 'lipseal'.
Laatst bewerkt: 24 sept 2024 07:53 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 24 sept 2024 11:12 #1586908

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5175
madoc schreef :
Kock1964 schreef :
Voor mijn learning. Dit is dan een watergesmeerde afdichting als ik het goed begrijp. Geen vetkoord, geen ‚fopspeen‘, geen mechanica seal?
René
(Rechts op het zwarte deel zit een waterslang met afsluiter)
Er moet toch een afdichting zijn. Ik zie geen verkoord afdichting en geen"fopspeen" dus blijft over dat het zwarte gedeelte een mechanical seal moet zijn. Ik neem aan dat rechter zijde van de foto de motor kant van het geheel is

Klopt, rechterdeel gaat naar de koppeling/motor.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 24 sept 2024 11:13 #1586909

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5175
rooiedirk schreef :
madoc schreef :
.....dus blijft over dat het zwarte gedeelte een mechanical seal moet zijn. Ik neem aan dat rechter zijde van de foto de motor kant van het geheel is
Dit is een 'lipseal'.

Ow, interessant. Wist ik niet, dank je wel.

Dus we kennen: afdichting met vetkoord, "fopspeen", mechanical seal en Lipseal?
René
Laatst bewerkt: 24 sept 2024 11:14 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 24 sept 2024 11:45 #1586917

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3583
rooiedirk schreef :
madoc schreef :
.....dus blijft over dat het zwarte gedeelte een mechanical seal moet zijn. Ik neem aan dat rechter zijde van de foto de motor kant van het geheel is
Dit is een 'lipseal'.
Idd verbeterde fopspeen k ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 24 sept 2024 13:03 #1586931

Kock1964 schreef :
Dus we kennen: afdichting met vetkoord, "fopspeen", mechanical seal en Lipseal?


En deze nog ("oliegesmeerde lipseals" zal dit systeem heten?)

Onderhoudsvrij en kurkdroog, lekt geen druppel! Elke 10 jaar de seals vervangen. Oliegesmeerde afdichting met oliebadje tussen de seals. Hydrostatische hoogte door olietankje nét boven de waterlijnn. Door foute uitlijning motor afgelopen winter de seals vervangen en even een “modern” systeem overwogen, maar blij dat ik hiermee verder ben gegaan!

Het hele seizoen geen druppel gelekt en olieniveau lijkt ook niet waarneembaar te dalen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 24 sept 2024 13:12 #1586936

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1595
Vet en olie was prima ooit maar is milieutechnisch wel erg achterhaald door afdichtingen zonder.
Ondertussen zijn "water"-afdichtingen zowel in het klein voor "ons" als in het (super)groot al tientallen jaren beschikbaar en betrouwbaar. Zelf de patenten zijn al tientallen jaren verlopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 24 sept 2024 13:55 #1586942

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6755
Nachtvlinder schreef :
En deze nog ("oliegesmeerde lipseals" zal dit systeem heten?)

Onderhoudsvrij en kurkdroog, lekt geen druppel! Elke 10 jaar de seals vervangen. Oliegesmeerde afdichting met oliebadje tussen de seals. Hydrostatische hoogte door olietankje nét boven de waterlijnn. Door foute uitlijning motor afgelopen winter de seals vervangen en even een “modern” systeem overwogen, maar blij dat ik hiermee verder ben gegaan!

Het hele seizoen geen druppel gelekt en olieniveau lijkt ook niet waarneembaar te dalen.
Hoogst waarschijnlijk kan je dat tankje net zo goed met afwasmiddel vullen. (Geen garantie)
Er bestaat ook speciale schroefaskoker olie. Dit is biologisch afbreekbaar, en gaat verzepen als er water bij komt. Klein nadeeltje, erg duur en ik ben het alleen in 200liter verpakking tegengekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 24 sept 2024 14:18 #1586945

Op een of andere manier geloof ik dat vet beter smeert dan water of (een ontvetter als) afwasmiddel ;) Olieniveau is niet merkbaar gedaald; ik denk dat er met onze oude dieseltechniek méér olie in het water komt via de uitlaatgassen dan via zo'n seal.

Gaat om normale, SAE90 (hele visceuze) staartstukolie die ook voor de seals in saildrives en BBM gebruikt wordt.
Laatst bewerkt: 24 sept 2024 14:32 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 25 sept 2024 06:30 #1587083

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1733
TS schrijft dat na een uur moteren bij 2000 rpm de temperatuur van de flens 40°C is en dat dit pas de eerste keer is dat hij de temperatuur meet.

Zou die 40°C ook kunnen komen door de algehele opwarming van de motorruimte?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 25 sept 2024 08:07 #1587100

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7637
SimondeDanser schreef :
Berghout-2 schreef :
Nee. Het wordt dus een smeerboel.
En het kan dan dus ook nooit goed werken.
Mvg Felix

Ja maar die "smeerboel" zorgt dat de as gesmeerd loopt in de schroefasbuis)

Mij is vroeger verteld dat een deel van het vet samen met het water een mengsel vormt dat de schroefas vlot laat ronddraaien. 10 jaar dat ik hiermee vaar heb ik ook geen problemen mee gehad.
Mij lijkt dat een enigszins verhoogde temperatuur van 40 graden te verwachten is bij een vetkoordafdichting.
Aangezien er geen temperatuurs metingen van voordien voorhanden zijn is het wel moeilijk om dat 100% te bevestigen. Maar mij lijkt dat zolang de temperatuur daar niet boven de 70 graden komt er geen reden is om in te grijpen.
Vetkoord is een oudere oplossing, die zich al jaren heeft bewezen. Ja met enkele nadelen, maar ook de nieuwe oplossingen hebben hun nadelen. ( voornamelijk financieel )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 25 sept 2024 10:18 #1587129

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3583
Waar wrijving is ontstaat warmte. Geen wrijving,dan lekt de afdichting ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl