Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waarom loopt de aspakking warm?

Waarom loopt de aspakking warm? 21 sept 2024 21:36 #1586328

  • Abbyroza
  • Abbyroza's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
De 40 mm dikke schroefas van mijn motorsailer wordt aangedreven door een Volvo Penta MD22 en een 3-bladsschroef.

Die as wordt gedragen door 2 watergesmeerde pakkingen: een achterste rubberlager vlak voor de schroef en een pakking met vetkoord en een aandrukflens net achter de flexi-koppeling.

Nu doet zich volgend probleem voor, nadat de set vetkoordringen onlangs vervangen werd: bij de start van een tocht, wanneer motor, as, pakking en flens nog koud zijn (20 graden), dan drupt er om de 5 seconden een druppel water uit de pakking, wat aanvaardbaar is.

Na een uur varen echter, bij ca. 2000 rpm, stopt het gedruppel en loopt de temperatuur van de flens op tot ca.40 graden. Logisch, want het geheel wordt niet meer gekoeld door watersmering. Bij nog verder doorvaren blijft de temperatuur oplopen. Dat is dus niet OK.

De vraag is nu: hoe komt het dat de watertoevoer voor de smering na enige tijd stopt? De ringen vetkoord hebben de juiste maat, de nippel om vet toe te voegen is niet verstopt, er wordt niet te veel vet toegevoegd en de flens is zeker niet te hard aangedrukt: de moeren kunnen nog met de vinger worden aangedraaid. Eerder te los, dus.

Waarom stopt de watertoevoer die bij het begin van de tocht overvloedig is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 22 sept 2024 03:02 #1586336

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
Op wat voor een water vaar je? Is er veel troep of zand in het water dan kan je watergesmeerde deel vollopen met troep en dus afdichten.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 22 sept 2024 05:47 #1586341

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6106
Het is wrijving die de warmte ontwikkeld. Verminder dus de wrijving door meer vet of minder druk.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 22 sept 2024 06:27 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 22 sept 2024 05:59 #1586342

  • Abbyroza
  • Abbyroza's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Kock1964 schreef :
Op wat voor een water vaar je? Is er veel troep of zand in het water dan kan je watergesmeerde deel vollopen met troep en dus afdichten.
René

Bedankt, René. We varen in Zeeland, weinig troep of zand in het water in deze periode. Onze boot is echter al een aantal jaren niet op de wal geweest en dus is er wat meer aangroei aan de romp, alhoewel we die duikend regelmatig verwijderen. We checken ook regelmatig of er in de ‘schelpjes’ die het koelwater voor de as moeten ‘happen’ nog geen aangroei of andere rommel zit.

Maar het is zeker een mogelijke oorzaak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 22 sept 2024 06:04 #1586344

  • Abbyroza
  • Abbyroza's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Jutter schreef :
Het is wrjving die de warmte ontwikkeld. Verminder dus de wrijving door meer vet of minder druk.

Bedankt voor de reactie. De druk kan niet worden verminderd want de aandrukflens staat al zo los dat ik ze met de hand een paar millimeter kan bewegen, en ook de moeren kunnen met twee vingers worden aangedraaid. Dus de vetkoordpakking staat zeker niet te vast aangedrukt.

Er zit vet zat in het lager, en ik heb vroeger ervaren dat te veel vet de watersmering eerder hindert dan bevordert. Waar vet is kan immers geen water zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 22 sept 2024 06:14 #1586345

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6746
Zoals Jutter aangeeft de oorzaak is wrijving! De vraag is eigenlijk waarom heb je meer wrijving dan zou moeten. Dat waterlekage stopt komt door de opwarming. Iets wat warm wordt zet uit, ook de schroefas en pakkingen.

Te veel vet inspuiten kan niet, te weinig kan wel. Overtollig vet gaat via het buitenlager naar buiten. (Of bij slechte vetkoorden ook wel naar binnen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 22 sept 2024 06:29 #1586347

  • Abbyroza
  • Abbyroza's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
rooiedirk schreef :
Zoals Jutter aangeeft de oorzaak is wrijving! De vraag is eigenlijk waarom heb je meer wrijving dan zou moeten. Dat waterlekage stopt komt door de opwarming. Iets wat warm wordt zet uit, ook de schroefas en pakkingen.

Te veel vet inspuiten kan niet, te weinig kan wel. Overtollig vet gaat via het buitenlager naar buiten. (Of bij slechte vetkoorden ook wel naar binnen)

Vet zat, maar het komt inderdaad aan de binnenkant te voorschijn. De smeernippel zit dan ook aan de rand van binnen. De vier vetkoordringen zijn zo goed als nieuw, van de juiste maat.
Laatst bewerkt: 22 sept 2024 06:30 door Abbyroza.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 22 sept 2024 06:49 #1586349

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Er is geen enkele reden om je zorgen te maken. 40 graden is een prima temperatuur waarbij je pakking echt niet verbrand.De pakking wordt ook gekoeld door de schroefas,die weer gekoeld wordt door het water waar hij in draait.
Laatst bewerkt: 22 sept 2024 06:52 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 22 sept 2024 06:53 #1586351

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2395
Ik heb dat ook wel meegemaakt. Maar na verloop van tijd, als een en ander wat verder ingesleten is, wordt het vanzelf minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 22 sept 2024 07:25 #1586354

  • Abbyroza
  • Abbyroza's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
madoc schreef :
Er is geen enkele reden om je zorgen te maken. 40 graden is een prima temperatuur waarbij je pakking echt niet verbrand.De pakking wordt ook gekoeld door de schroefas,die weer gekoeld wordt door het water waar hij in draait.

Dat vroeg ik mij ook al af. Dit is het eerste seizoen in 40 jaar varen dat ik een laserthermometer gebruik en ik heb dus geen idee hoe warm de flens vroeger, met de oude pakking, liep. Misschien inderdaad altijd zo geweest… ik denk in ieder geval niet dat de temperatuur ver boven 40 graden zal uitkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 22 sept 2024 07:26 #1586355

  • Abbyroza
  • Abbyroza's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
martinw schreef :
Ik heb dat ook wel meegemaakt. Maar na verloop van tijd, als een en ander wat verder ingesleten is, wordt het vanzelf minder.
Het is inderdaad al wel wat verbeterd tegen in het begin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 22 sept 2024 08:28 #1586371

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7626
Ik lees in je berichtjes ook 4 vetkoorden. Terwijl normaal gezien, en zeker op mijn klein bootje, standaard 3 vetkoorden gebruikt worden.
Waren er vroeger ook steeds 4 vetkoorden nodig ?
Vermoedlijk heb je als er meer vetkoord inzit ook meer wrijving.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 22 sept 2024 09:26 #1586384

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2395
Tony2920 schreef :
Ik lees in je berichtjes ook 4 vetkoorden. Terwijl normaal gezien, en zeker op mijn klein bootje, standaard 3 vetkoorden gebruikt worden.
Waren er vroeger ook steeds 4 vetkoorden nodig ?
Vermoedlijk heb je als er meer vetkoord inzit ook meer wrijving.

Bij mij zitten er ook 4 in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 22 sept 2024 10:51 #1586394

Misschien kan iemand mij uitleggen wat dit voor systeem is. Het is een watergesmeerd systeem. Maar het binnenlager of alleen de binnengland wordt gesmeerd met vet. En de binnenafdichting bestaat uit vetkoord. Ik ken deze combinatie niet. Ik ken alleen maar vet gesmeerd of water gesmeerd.
Hoe wordt dat vet naar achter toe tegen gehouden? Als er niets tussen de binnengland en de schroefaskoker zit druk je met het vet het water steeds verder naar achter. En bij het vetkoord zal nauwelijks of geen vet komen omdat het vet nu eenmaal gemakkelijker naar achter wil omdat daar minder weerstand is.
Mvg Felix
Laatst bewerkt: 22 sept 2024 16:31 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 23 sept 2024 05:44 #1586506

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
SimondeDanser schreef :
Misschien kan iemand mij uitleggen wat dit voor systeem is. Het is een watergesmeerd systeem. Maar het binnenlager of alleen de binnengland wordt gesmeerd met vet. En de binnenafdichting bestaat uit vetkoord. Ik ken deze combinatie niet. Ik ken alleen maar vet gesmeerd of water gesmeerd.
Hoe wordt dat vet naar achter toe tegen gehouden? Als er niets tussen de binnengland en de schroefaskoker zit druk je met het vet het water steeds verder naar achter. En bij het vetkoord zal nauwelijks of geen vet komen omdat het vet nu eenmaal gemakkelijker naar achter wil omdat daar minder weerstand is.
Mvg Felix

Ik heb dezelfde vraag.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 23 sept 2024 06:16 #1586507

Kock1964 schreef :
SimondeDanser schreef :
Misschien kan iemand mij uitleggen wat dit voor systeem is. Het is een watergesmeerd systeem. Maar het binnenlager of alleen de binnengland wordt gesmeerd met vet. En de binnenafdichting bestaat uit vetkoord. Ik ken deze combinatie niet. Ik ken alleen maar vet gesmeerd of water gesmeerd.
Hoe wordt dat vet naar achter toe tegen gehouden? Als er niets tussen de binnengland en de schroefaskoker zit druk je met het vet het water steeds verder naar achter. En bij het vetkoord zal nauwelijks of geen vet komen omdat het vet nu eenmaal gemakkelijker naar achter wil omdat daar minder weerstand is.
Mvg Felix

Ik heb dezelfde vraag.
René

Ik begon net met een lang en ingewikkeld technisch antwoord, maar heb dat gewist.
In het kort: de combinatie watergesmeerd-vetpakking wordt toegepast door luie of domme ontwerpers en/of gierige klanten. Het is namelijk goedkoop en makkelijk.
Gevolg: flinke slijtage, vooral aan roestvast stalen assen, lekkage, vieze vettigheid, warmlopen.
De beste oplossing: zet er een goede mechanical seal op. Kost wat, maar daarna heb je er de komende halve eeuw geen omkijken meer naar.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 23 sept 2024 07:56 #1586526

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Berghout-2 schreef :
Kock1964 schreef :
SimondeDanser schreef :
Misschien kan iemand mij uitleggen wat dit voor systeem is. Het is een watergesmeerd systeem. Maar het binnenlager of alleen de binnengland wordt gesmeerd met vet. En de binnenafdichting bestaat uit vetkoord. Ik ken deze combinatie niet. Ik ken alleen maar vet gesmeerd of water gesmeerd.
Hoe wordt dat vet naar achter toe tegen gehouden? Als er niets tussen de binnengland en de schroefaskoker zit druk je met het vet het water steeds verder naar achter. En bij het vetkoord zal nauwelijks of geen vet komen omdat het vet nu eenmaal gemakkelijker naar achter wil omdat daar minder weerstand is.
Mvg Felix

Ik heb dezelfde vraag.
René

Ik begon net met een lang en ingewikkeld technisch antwoord, maar heb dat gewist.
In het kort: de combinatie watergesmeerd-vetpakking wordt toegepast door luie of domme ontwerpers en/of gierige klanten. Het is namelijk goedkoop en makkelijk.
Gevolg: flinke slijtage, vooral aan roestvast stalen assen, lekkage, vieze vettigheid, warmlopen.
De beste oplossing: zet er een goede mechanical seal op. Kost wat, maar daarna heb je er de komende halve eeuw geen omkijken meer naar.
Maar vroeger was het toch wel een algemene afdichting. Daarna kwamen de lipseals en andere "hightech" afdichtingen.
Laatst bewerkt: 23 sept 2024 07:58 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 23 sept 2024 08:09 #1586528

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6746
Vroeger ja.
Maar toen had je ook last van ingesleten schroefassen, lekkage en een hoop smerig vet aan de binnenkant onder je afdichting :)

Met die rubber seals ben je af van het vet, maar nog steeds schroefas slijtage.

Mechanical seal ben je ook daar vanaf.
PS Iemand ervaring met mechanical seal en vorst??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 23 sept 2024 08:50 #1586535

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
rooiedirk schreef :
Vroeger ja.
Maar toen had je ook last van ingesleten schroefassen, lekkage en een hoop smerig vet aan de binnenkant onder je afdichting :)

Met die rubber seals ben je af van het vet, maar nog steeds schroefas slijtage.

Mechanical seal ben je ook daar vanaf.
PS Iemand ervaring met mechanical seal en vorst??
Als het water tussen de loopvlakken zou bevriezen zorgt de veer die de vlakken tegen elkaar drukt ervoor dat de druk tussen die vlakken niet oploopt zodat de afdichtings ringen niet zullen breken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 23 sept 2024 08:54 #1586538

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1380
Mechanical seal - ik moest het even opzoeken - bij deze een fraaie uitleg. Het betreft dus zeker niet zo'n fopspeen om je as.

www.aesseal.com/en/resources/a...s-a-mechanical-seal/
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 23 sept 2024 08:56 #1586539

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Mijn mechanical seal ervaring dateert uit de tijd dat ik verantwoordelijk was voor het werktuigkundig onderhoud van een grote produktie locatie van een van onze multinationals. Mechanical seals werden daar voornamelijk gebruikt in pompen. Het principe is simpel, maar de keuze van afdichtings materiaal (keramisch, staalsoort, RVS etc. van afdichtingsvlakken en verdere essentiële onderdelen) is sterk afhankelijk van het medium waartegen moet worden afgedicht, en uiteraard de bedrijfsomstandigheden. Mechanical seals komen het beste tot hun recht in continu bedrijf, en vergen dan weinig onderhoud. Als er onderhoud nodig is, is vakkundig personeel essentieel. Voor het vervangen van de ringvormige (niet deelbare) componenten moet de as altijd splitsbaar zijn. Schroefassen op pleziervaartuigen bieden vaak niet die hiervoor genoemde voorwaarden.
Simpele 'ouderwetse' asafdichtingen zoals een stopbus met vetkoord of een rubber afdichting (van bv Vetus) lijken voor plezierboten met amateur sleutelaars een meer voor de hand liggende en goedkopere oplossing. (zonder commerciële bijbedoeling)

Zie bv www.dedieseldokter.nl/c-4226663/vetkoord-vervangen/

bakker-ijlst.nl/product-catego.../filters/merk/vetus/
Laatst bewerkt: 23 sept 2024 09:03 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 23 sept 2024 09:28 #1586553

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1059
rooiedirk schreef :
Vroeger ja.
Maar toen had je ook last van ingesleten schroefassen, lekkage en een hoop smerig vet aan de binnenkant onder je afdichting :)

Met die rubber seals ben je af van het vet, maar nog steeds schroefas slijtage.

Mechanical seal ben je ook daar vanaf.
PS Iemand ervaring met mechanical seal en vorst??

Ik heb jaren een Hollex seal gehad, werd aangeraden voor een aluminium boot. Na 10 jaar toch vervangen, er bleken nl miniscule koolstof slijtage deeltjes van de keramische ring af te komen. Die vervolgens lekker gingen invreten op de aluminium romp.

Nu een "fopspeen" en geen problemen meer. Slijtage op de as is minimaal, ik draai ongeveer 100 uur per seizoen. De as gaat al 35 jaar mee, waarvan 25 dus met een rubber seal. Ik heb wel 1 keer de as iets verschoven waardoor de seal weer op een nieuw stuk as loopt. Maar echt nodig was het niet.

Problemen met vorst gaf de Hollex seal niet. Wat ik wel lastig vond is dat de afdichting axiaal is. Als je de motor verschuift, bijv om nieuwe motorsteunen te monteren, gaat hij lekken. Geldt natuurlijk niet als je een druklager ertussen hebt, wat overigens ook wordt aangeraden door de leverancier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 23 sept 2024 09:46 #1586560

Berghout-2 schreef :
Ik begon net met een lang en ingewikkeld technisch antwoord, maar heb dat gewist.
In het kort: de combinatie watergesmeerd-vetpakking wordt toegepast door luie of domme ontwerpers en/of gierige klanten. Het is namelijk goedkoop en makkelijk.
Gevolg: flinke slijtage, vooral aan roestvast stalen assen, lekkage, vieze vettigheid, warmlopen.
De beste oplossing: zet er een goede mechanical seal op. Kost wat, maar daarna heb je er de komende halve eeuw geen omkijken meer naar.
Dank voor je uiteenzetting. Maar de werking wordt me hiermee nog niet duidelijk. Je beschrijft alleen verschijnselen die er bij deze wijze van afdichting optreden.
Mijn vraag: hoe komt dat vet nu wel bij het vetkoord maar gaat het niet de schroefaskoker in? Zit er dan net achter de smeernippel nog een afdichting om het vet tegen te houden?
Mvg Felix

PS een mechanical seal kan je alleen toepassen op een as die geen radiale bewegingen maakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 23 sept 2024 11:04 #1586593

SimondeDanser schreef :
Zit er dan net achter de smeernippel nog een afdichting om het vet tegen te houden?
Mvg Felix

Nee. Het wordt dus een smeerboel.

Eerlijk gezegd zie ik geen voordeel in een watergesmeerde as zolang er nog een vetbak voorhangt.

Verder kunnen de meeste mechanical seals een beperkte axiale beweging opvangen.
Maar een stuwdruklager op de as is aanbevelingswaardig (trouwens ook zonder mech. seal).
Ik heb enkele seals van Amartech ingebouwd in schepen. Topspul. @rooiedirk, In NL nooit problemen gehad met vorst. Onderin de machinekamer vriest het nooit zo hard.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom loopt de aspakking warm? 23 sept 2024 12:44 #1586610

Berghout-2 schreef :
Nee. Het wordt dus een smeerboel.
En het kan dan dus ook nooit goed werken.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl