Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Reparatie ingesleten as

Reparatie ingesleten as 02 okt 2024 09:52 #1588711

Bij het aftappen van de saildrive bleek er water in de olie te zitten.
Lager verroest en as ter hoogte van de keerringen wat ingesleten.
Losse as (ZF) niet verkrijgbaar, alleen een compleet lower leg voor €2220 ex btw.
Ik zie 2 andere opties, een speedi sleeve of een as renovatie.
Een speedi sleeve wordt door de monteur afgeraden.
Zouden breken en/of lekken tussen sleeve en as.
As renovatie lijkt me de betere oplossing.
Oplassen/spuiten en afdraaien.
Iemand hier ervaring mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie ingesleten as 02 okt 2024 10:05 #1588715

747driver schreef :
Iemand hier ervaring mee?

De Optimaal heeft hier ervaring mee. Ik zou hem een PB sturen.
Laatst bewerkt: 02 okt 2024 10:05 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie ingesleten as 02 okt 2024 10:12 #1588716

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18188
Ik heb gewoon de shims en de (nieuwe) keerringen in een andere volgorde teruggeplaatst zodat de keerringen op een vers stukje van de as draaien. Aan de as zelf niets gedaan behalve goed schoonmaken, licht polijsten en goed invetten.

Ook preventief de O-ringen vervangen, maar echt nodig leek dat niet.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 02 okt 2024 10:27 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie ingesleten as 02 okt 2024 10:17 #1588717

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8481
Op vorige boot speedi sleeves geplaatst. Nooit problemen mee gehad (nog 3 à 4 jaar mee gevaren voordat hij verkocht werd).
Laatst bewerkt: 02 okt 2024 13:19 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie ingesleten as 02 okt 2024 10:32 #1588722

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4486
747driver schreef :
Bij het aftappen van de saildrive bleek er water in de olie te zitten.

Een speedi sleeve wordt door de monteur afgeraden.
Zouden breken en/of lekken tussen sleeve en as.

Iemand hier ervaring mee?

Onzin, speedy sleeve is prima oplossing, zie bijlage


Bijlage:

Bestandsnaam: reparaties...efas.pdf
Bestandsgrootte:549 KB






Laatst bewerkt: 02 okt 2024 12:13 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie ingesleten as 02 okt 2024 11:42 #1588728

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
747driver schreef :
Bij het aftappen van de saildrive bleek er water in de olie te zitten.
Lager verroest en as ter hoogte van de keerringen wat ingesleten.
Losse as (ZF) niet verkrijgbaar, alleen een compleet lower leg voor €2220 ex btw.
Ik zie 2 andere opties, een speedi sleeve of een as renovatie.
Een speedi sleeve wordt door de monteur afgeraden.
Zouden breken en/of lekken tussen sleeve en as.
As renovatie lijkt me de betere oplossing.
Oplassen/spuiten en afdraaien.
Iemand hier ervaring mee?

Speedisleeve monteren met siliconenkit. Werkt prima. Zonder kit, gaatie inderdaad onder de sleeve door lekken.

NB: Je hebt er 2 nodig: er zitten ook 2 keerringen in. Een om t water buiten te houden, Dus met de open kant/veer naar buiten, de andere om de olie binnen te houden, andersom dus. Die buiten zit, MOET een RVS veer hebben. Of de veer vervangen door een passende O-ring. Ook de Sleeves RVS versie nemen. Eentje zit voor de helft buiten.

Inmiddels heb ik bij t knippen en scheren bijna standaard een setje met sleeves, keerringen en tool om de lagerwartel los te maken, bij me. Maar die heb ik nu al 5 jaar voor niks bij me.
Laatst bewerkt: 02 okt 2024 11:47 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie ingesleten as 02 okt 2024 12:06 #1588733

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4486
Joop66 schreef :

Speedisleeve monteren met siliconenkit. Werkt prima. Zonder kit, gaatie inderdaad onder de sleeve door lekken.
Je moet een sleeve kiezen die met een lichte perspassing op de as gaat. Uit ervaring : dan heb je geen last van lekkage.

Joop66 schreef :
NB: Je hebt er 2 nodig: er zitten ook 2 keerringen in. Een om t water buiten te houden, Dus met de open kant/veer naar buiten, de andere om de olie binnen te houden, andersom dus. Die buiten zit, MOET een RVS veer hebben. Of de veer vervangen door een passende O-ring. Ook de Sleeves RVS versie nemen. Eentje zit voor de helft buiten.(...)

De waterkeerring is degene die meestal inslijt op de as. Ik heb nog geen as voorbij zien komen, waar ook de oliekeerringen waren ingelopen. Dus bekijk je as eerst even voordat je onderdelen gaat bestellen.

Als het goed is, heeft de bestaande waterkeerring een RVS veer om de afsluitlip. Als je een nieuwe keerring koopt, die geen RVS veer heeft, kun je de veer van de nieuwe keerring vervangen door de RVS veer van de oude. Is geen kwestie van geld, maar van verkrijgbaarheid. Standaard keerringen hebben vaak geen RVS veer.
Laatst bewerkt: 02 okt 2024 12:07 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie ingesleten as 02 okt 2024 13:17 #1588744

  • benE
  • benE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Ik heb als watersport monteur een aantal keren speedy sleeves gebruikt,maar ben over gestapt op as revisie.
Toch te veel lekkage met de sleeve,of de keerring zit dan precies op de rand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie ingesleten as 02 okt 2024 13:20 #1588746

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8481
Wat is een "watersport monteur"?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie ingesleten as 02 okt 2024 13:22 #1588748

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5288
Maakt geen vuile handen maar natte?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie ingesleten as 02 okt 2024 14:27 #1588766

  • lelyboot
  • lelyboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Ik heb de as afgelopen winter gedemonteerd en laten spuiten. Dit leek mij om een uniforme diameter te krijgen, wat niet het geval is met Speedy hulzen, ook al zijn ze erg dun, en ten tweede om een betere weerstand te krijgen (hogere Rockwell-hardheid). Er zouden geen inkepingen in de asafdichtingen mogen zitten en ze zouden veel langer dicht moeten blijven. Een ander argument tegen de speedy sleeves is volgens mij dat de twee kogellagers niet meer via de speedy sleeves kunnen worden verwijderd als ze moeten worden vervangen.
Ik heb dit door een Duits bedrijf laten doen, omdat ik in Duitsland woon en dit bedrijf praktisch voor de deur zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie ingesleten as 02 okt 2024 15:47 #1588786

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 826
Op de vorige boot een sleve gehad werkte prima. Juiste maat kopen (dieseldokter of Eriks)

Op het werk gebruiken we ze heel veel om centrifugaal pompen een tweede leven te geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie ingesleten as 02 okt 2024 16:02 #1588793

  • benE
  • benE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Ilex schreef :
Wat is een "watersport monteur"?

Een monteur die in de watersport werkt.
lijkt me simpel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie ingesleten as 02 okt 2024 17:29 #1588809

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Als professional die een reparatie uitvoert voor een particulier zou ik zo'n speedy sleeve ook afraden. Te goedkoop en een behoorlijk risico dat het toch niet goed is. En dan heb jij het gedaan. Een nieuw staartstuk verdien je meer aan en als het niet goed is kun je naar je leverancier.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie ingesleten as 04 okt 2024 20:00 #1589216

Ben naar de eerstvolgende jachthaven gegaan voor een second opinion.
Het eerste bedrijf heeft me wel even laten schrikken met de rekening voor het demonteren van de as.
Mij was eerder verteld dat dit een half uur zou kosten maar uiteindelijk moest ik 2,25 uren aftikken.
Hij kreeg de aftapplug niet los en zou daar wat tijd aan verloren zijn.
Nadat de monteur van het andere bedrijf de as schoon had gemaakt bleek dat de groef veroorzaakt door de keerring aan olie zijde vrijwel niets voorstelde en die aan de water zijde niet zo veel dat een nieuwe as direct nodig was.
Schoonmaken en nieuwe keerringen was zijn advies.
Dan zou de as zeker nog 3 jaar meekunnen.

@ilCigno, Heb de monteur net een berichtje gestuurd met de vraag of het in andere volgorde monteren van de shims en keerringen een idee zou zijn.

Na het lezen van jullie positieve ervaringen mbt speedi sleeves is dat voor de volgende keer dat er mayonaise ipv doorzichtige olie in de saildrive zit wellicht een goedkoop alternatief.

Las in een stuk over speedi sleeves: "Diepe slijtagegroeven of krassen moet je behandelen met een opvulmiddel zoals bijvoorbeeld Loctite 660. Hiermee voorkom je mogelijke lekkage tussen de as en de speedi-sleeve."

@Joop66,De sleeve heeft een perspassing, smeer je de siliconenkit in de groeven?

@BenE, ondanks perspassing toch lekkage?
Zat de sleeve er koud op of was er iets gebruikt zoals bv Locktit 660?
Je moet 'm inderdaad wel op de juiste locatie weten te monteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie ingesleten as 04 okt 2024 20:13 #1589218

lelyboot schreef :
Een ander argument tegen de speedy sleeves is volgens mij dat de twee kogellagers niet meer via de speedy sleeves kunnen worden verwijderd als ze moeten worden vervangen.

Is de diameter van de as ter hoogte van de naaldlagers niet groter dan die waar de keerringen zitten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie ingesleten as 05 okt 2024 21:50 #1589401

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4486
Bij de Yanmar SD20 saildrive is de binnenring van het stuwdruklager op een duidelijk grotere diameter gemonteerd dan die van het loopvlak van de keerringen (ca 5 mm diameter verschil). Eventuele sleeves vormen dus geen enkele belemmering voor (de-)montage van het lager.
Zo zijn er in de diverse reakties meerdere 'bezwaren' vermeld tegen sleeves die niet getuigen van kennis van de feitelijke situatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie ingesleten as 10 okt 2024 09:15 #1590300

De as is schoongemaakt en dusdanig behandeld dat de groeven niet meer zichtbaar zijn.
Nieuwe keerringen zijn gemonteerd en inmiddels heb ik de as weer op z'n plek zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie ingesleten as 11 okt 2024 13:00 #1590637

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4486
747driver schreef :
De as is schoongemaakt en dusdanig behandeld dat de groeven niet meer zichtbaar zijn.
Nieuwe keerringen zijn gemonteerd en inmiddels heb ik de as weer op z'n plek zitten.

Gefeliciteerd met het resultaat. Hoe heb je de as uiteindelijk behandeld ? Heb je foto's om te delen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie ingesleten as 11 okt 2024 13:12 #1590640

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
747driver schreef :
Las in een stuk over speedi sleeves: "Diepe slijtagegroeven of krassen moet je behandelen met een opvulmiddel zoals bijvoorbeeld Loctite 660. Hiermee voorkom je mogelijke lekkage tussen de as en de speedi-sleeve."

@Joop66,De sleeve heeft een perspassing, smeer je de siliconenkit in de groeven?

@BenE, ondanks perspassing toch lekkage?
Zat de sleeve er koud op of was er iets gebruikt zoals bv Locktit 660?
Je moet 'm inderdaad wel op de juiste locatie weten te monteren.

Dingen die lang vast gezeten hebben, kunnen HEEL vast zitten. Tja. Na een paar keer gedaan te hebben (inderdaad, de eerste set ging lekken), heb ik die as nu binnen een uur in mijn handen, en een uur later zittie er al weer in. Speciale tooling: Een bankschroef en een plank met wat gaten waar het lagerhuis op vast kan.

Ik heb kit op de sleeve gedaan en op de plek waar hij moest komen. Daarna met aceton afdoen en de poetsdoeken na elke streek vouwen en wegdoen. Veel keukenrol! Montage tool voor de sleeve: stuk pvc regenpijp van de goede diameter. Het originele tool is te kort!

De juiste locatie is midden over het bestaande spoor. Vooraf aftekenen met een dun stiftje of een plakbandje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie ingesleten as 11 okt 2024 13:13 #1590641

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
747driver schreef :
De as is schoongemaakt en dusdanig behandeld dat de groeven niet meer zichtbaar zijn.
Nieuwe keerringen zijn gemonteerd en inmiddels heb ik de as weer op z'n plek zitten.

Als de groeven niet diep zijn, voldoet ook een stukje schuurlinnen op de draaibank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie ingesleten as 11 okt 2024 13:47 #1590654

Was zo blij met het resultaat dat ik vergeten ben om er een foto van te maken.
Leek er inderdaad op dat ze met schuurlinnen de as netjes hebben gemaakt.
Een volgende keer zou ik waarschijnlijk wel de speedi sleeve oplossing durven toe te passen.
Foto van hoe de as er eerst uitzag.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 11 okt 2024 13:49 door 747driver. Reden: Toevoegen foto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie ingesleten as 11 okt 2024 16:23 #1590686

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
lelyboot schreef :
Ik heb de as afgelopen winter gedemonteerd en laten spuiten. Dit leek mij om een uniforme diameter te krijgen, wat niet het geval is met Speedy hulzen, ook al zijn ze erg dun, en ten tweede om een betere weerstand te krijgen (hogere Rockwell-hardheid). Er zouden geen inkepingen in de asafdichtingen mogen zitten en ze zouden veel langer dicht moeten blijven. Een ander argument tegen de speedy sleeves is volgens mij dat de twee kogellagers niet meer via de speedy sleeves kunnen worden verwijderd als ze moeten worden vervangen.
Ik heb dit door een Duits bedrijf laten doen, omdat ik in Duitsland woon en dit bedrijf praktisch voor de deur zit.

Heb je het tandwiel en lager hiervoor moeten demonteren?

Ik begreep dat ze bij Modus Marine (nog te controleren) de as afdraaien en een lange bus erop persen. Je hoeft dan niet het lager en tandwiel eraf te halen.

Ook nog bij Abma geweest. Nieuwe as Eur 1400, montage komt er nog bij en het tandwiel moet geblauwd worden.
Als je je seal dan ook nog moet vervangen kun je beter een nieuwe SD25 kopen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie ingesleten as 11 okt 2024 17:51 #1590725

Een aantal jaar terug bleek ik ook een flinke groef in mij as te hebben.

Ik heb de as toen een stuk afgedraaid en er met een krimp passing een overmaatse bus overheen gezet/geperst. De as koud gemaakt en de bus warm. Als alles weer op normale temp is zit de bus als een huis. Daarna de as weer op de juiste maat afgedraaid.

De as heb ik inclusief lagers in de draaibank gezet. Ik had haast en geen zin deze eraf te persen.

Als ik meer tijd zou hebben gehad dan had ik op de as doormiddel van HVOF een harde coating laten aanbrengen. Die laag verslijt je nooit meer wel is het belangrijk dat de oppervlakte ruwheid van de coating binnen de specificaties van de keerringen valt. Is de coating bijvoorbeeld te ruw dan slijten de seals sneller maar is het oppervlak te glad dan worden de seals te warm omdat er dan onder de lip geen olie film ontstaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl