Jurrien schreef :
Maar ik verwacht dat de doorvoeren nooit meer vervangen hoeven te worden.
AndreAzuree schreef :
waarom dan eerst wel vervangen, en daarna nooit meer?
Jurrien schreef :
Omdat we tegenwoordig Trudesign hebben.
Ik ben er van overtuigd dat ook (juist) Trudesign doorvoeren gewoon kapot kunnen, vooral de variant met uitwendige flens die de meeste hebben. Ook al zijn vervangingen die nu plaatsvinden misschien ver voorbij mid-life van de boot, in 10-20-30 jaar kan er best veel gebeuren. Een keer verkeerd in hijsbanden, ergens tegenaan, etc. Vooral kwetsbaar bij omgang/handling van de boot uit het water. De kunststof flens is misschien kwetsbaarder dan de oude metalen die hij vervangt, en zal naar mijn verwachting ook eerder kans op schade hebben.
Neemt niet weg dat Trudesign op dit moment de way-to-go is vanwege de vele andere voordelen (met name dan de afsluiters), ik heb er zelf ook voor gekozen. Bij het monteren van de nieuwe doorvoer heb ik dan wel bewust gekozen voor kit ipv epoxy. Niet zozeer om de doorvoer zelf te besparen (die kosten echt niks), meer om schade aan de romp bij het verwijderen in de toekomst te voorkomen.
In het geval van Topicstarter is epoxy inderdaad een goede keuze, vanwege de verzwakking/uitholling in de romp ter plaatse. Of dat eerst aanpakken met epoxy, om pas daarna de doorvoer op de reguliere manier met kit te plaatsen.
Maar @Topicstarter, weet je zeker dat de nieuwe doorvoer in het oude gat past zonder deze te vergroten? Voor zover ik weet hebben alle Trudesign afsluiters (bij behoud van dezelfde inwendige diameter als je oude afsluiter) een grotere doorvoer en helaas dus groter gat nodig.