Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Condens polyesterboot

Condens polyesterboot 08 nov 2024 02:38 #1595429

  • ZazoeDB1
  • ZazoeDB1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Iemand tips of raad? Ik houd mijn boot in de winter in het water en heb voornamelijk in de kajuit erg veel last van condens en schimmel. (drupt echt naar beneden) Er is verluchting genoeg zou ik denken daar ik vaak aan boord ben, ook gebruik ik luchtontvochters (verscheidene) Ik verwarm de boot ook zeer regelmatig (ik woon plus minus 4 dagen per week aan boord) Ik begin te denken aan een laserkachel om dan vooral de kajuit bij te verwarmen of een soort isolatie? Wat denken jullie? Ik zou graag kunnen slapen zonder gedoucht te worden ;) Alvast dank
Trotse eigenaar van een Dehler DB1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condens polyesterboot 08 nov 2024 05:08 #1595430

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2072
ZazoeDB1 schreef :
Iemand tips of raad? Ik houd mijn boot in de winter in het water en heb voornamelijk in de kajuit erg veel last van condens en schimmel. (drupt echt naar beneden) Er is verluchting genoeg zou ik denken daar ik vaak aan boord ben,
Een mens produceert 0,5 tot 1 liter water per nacht. Samen met het vocht van de relatief warme lucht van overdag, condenseert die 's-nachts op de koude scheepshuid. Dus met name 's-nachts ventileren en daardoor zorgen dat die vochtige lucht de ruimte verlaat.

Hoewel roest bij een polyester boot geen probleem vormt, kun je op bds.home.xs4all.nl/info_artike...kes,_info_20m-38.pdf het nodige vinden over het belang van goede ventilatie.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 08 nov 2024 14:02 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condens polyesterboot 08 nov 2024 05:44 #1595433

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Waarschijnlijk kook je ook aan boord. Ook al is het slechts een koffie. Bij het koken op gas ontstaat naast warmte een enorme hoeveelheid water. Het water komt uit het gas. Dat condenseert dan weer.
Dus koken op hout zoals wij of elektrisch. Elektrisch koken en zorgen voor een deksel op de pan of ketel. Het is nu November en ik zou kunnen puur elektrisch koken als ik dat wou. Drie zonnepanelen en twee windgeneratoren zorgen voor stroom. Ik gebruik een slow cooker. Gebruikt 60 watt eens de pot warm is. Maar, naast koken verwarmt het houtkacheltje de boot met stralings en convectie warmte, dus nu hoofdzakelijk hout. Hout verwarmt dubbel, een keer als je het haalt en dan als je het verbrand.
Heb ook in Nederland pakweg 10 jaar aan boord gewoond. Soms in 25 cm ijs. Bootje is overal 4 cm dik hout dus erg goed geïsoleerd, wij hadden enkel condens op luiken en ramen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condens polyesterboot 08 nov 2024 05:46 #1595434

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3622
@Gerard,
Lijkt me beetje enthousiast.
Mij staat bij ca 0.5 l per nacht uitademen/ uitdampen.
Voedingscentrum spreekt van een vochtbehoefte van ca 1,5-2 l per dag. Daar zit ook het 'toiletverlies' bij...
Rest is natuurlijk duidelijk, je vocht slaat neer op de koude delen. En de inhoud van een boot is relatief klein tov een woning. Dus ventileren is noodzaak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condens polyesterboot 08 nov 2024 05:48 #1595435

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3622
Wat OB aangeeft telt natuurlijk ook, en stel je voor, je komt in de regen aan boord, kleding nat, tel uit....

Dus isoleren, verwarmen en ventileren als je t vocht kwijt wil.
En dwijlen
En zorgen dat er zo min mogelijk in komt.
Laatst bewerkt: 08 nov 2024 05:50 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condens polyesterboot 08 nov 2024 06:02 #1595436

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8435
Misschien heeft Gerard last van vapeurs, dan kan dat.

Wij varen ook door in de winter en slapen eveneens op de boot.
Om het kookvocht te minderen worden gerechten thuis gemaakt en enkel opgewarmd op de boot.
Als er toch wat te koken valt (spaghetti...) zijn het snelklaar producten en komt de elektrische kookplaat boven.

Aangezien de verwarming 's nachts uitgaat, wordt ventilatie belangrijker.
Gelukkig is onze boot een beetje geïsoleerd en hebben we enkel aan de ramen zichtbare condens.

Vanaf nu gaat de ontvochtiger aan als we de boot verlaten (Meaco junior dd8l).
Verder is de boot zo leeg mogelijk gemaakt; goed moment om al de stiekem aan boord gekropen zomerkilo's aan te pakken ;)
Laatst bewerkt: 08 nov 2024 06:05 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condens polyesterboot 08 nov 2024 06:02 #1595437

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Verwarmen helpt niet, je verhoogt dan alleen de hoeveelheid vocht die de lucht kan bevatten maar het condenseert dan evengoed op koude oppervlakken en dan lig je alsnog in de drup.

Ventileren dus (als de buitenlucht relatief droog is) of een luchtdroger aan tijdens winternachten. De Meaco DD8L Junior die Ilex noemt verricht bij ons al vele jaren probleemloos zijn diensten.

Afnemen met een droge doek werkt ook maar is als je wilt slapen geen optie.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 08 nov 2024 06:09 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condens polyesterboot 08 nov 2024 06:25 #1595440

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3622
Doet me denken aan de tijd jaren 80 dat een maat en ik regelmatig in de sneeuw kampeerden.
Vocht in de tent en mn je donzen slaapzak.
We kampeerden bij voorkeur in de Ardennen.
Bever d8 met een oplossing te komen: de vapour barrier liner. Een dampdichte hoes die je in je slaapzak deed en waar je in ging liggen....
Wij hielden het bij niet koken in de tent en overdag bij gelegenheid de slaapzak uithangen.
Grappige was dat Bever daarvoor een winterkampeer bijeenkomst in Den Haag georganiseerd had en dit vocht probleem mn uit het publiek naar voren kwam.
Bever had het over de alpen en grote hoogte kamperen met een lage rv.
'Wij' het publiek, over een sneeuwweekend in de Benelux.. mrt een heel hoge rv..
Laatst bewerkt: 08 nov 2024 06:28 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condens polyesterboot 08 nov 2024 06:39 #1595444

Isoleren, stoken én ventileren. Net als thuis eigenlijk. Warme lucht die je ververst kan meer vocht opnemen en via de ventilatie je boot uit verdrijven. Isoleren zorgt daarbij dat dat verwarmen makkelijker gaat én zorgt in sommige gevallen dat je geen condensvorming krijgt, al blijft er altijd ergens een koudste punt natuurlijk waar dat dan des te eer gebeurt (bilge, raamlijsfen etc)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condens polyesterboot 08 nov 2024 09:09 #1595452

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14923
De hoeveelheid vocht die lucht kan opnemen is afhankelijk van de temperatuur. Hoe lager de temperatuur hoe kleiner die hoeveelheid vocht.
Condens ontstaat op het moment dat lucht waar vocht in zit afkoelt en de hoeveelheid vocht die de lucht kan opnemen minder is dan opgenomen kan worden.

Remedies om condens te voorkomen zijn.

Hoeveelheid vocht in de lucht verminderen door;
A. Niet ademen op die plek. Dus niet aan boord.
B. Geen kookvocht maken.
C. Vocht wegnemen met een luchtdroger.

Zorgen dat de lucht niet zover af kan koelen dat er condensatie optreed.
A. beter isoleren
B. het zo warm stoken dat nergens, ook niet bij de wanden, de temperatuur zo laag wordt.
C. zorgen dat de vochtige lucht niet op die koude plekken kan komen. Damp dichte folie aanbrengen zodat de vochtige lucht niet op die koude plekken kan komen. (zie reactie JB-NL)
D. Extreem ventileren. De vochtige lucht waait weg voordat die kans ziet te gaan condenseren.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condens polyesterboot 08 nov 2024 09:42 #1595463

‘ C. zorgen dat de vochtige lucht niet op die koude plekken kan komen. Damp dichte folie aanbrengen zodat de vochtige lucht niet op die koude plekken kan komen.’

Behalve de ramen, zijn koude delen te isoleren door aanbrengen van een coating. Kan net het verschil maken.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condens polyesterboot 08 nov 2024 11:07 #1595475

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Klopt allemaal tot nu toe. Een zaak die wel kan helpen is na het koken de boot eventjes 20 minuten helemaal open gooien zodat de waterdamp van het koken en wat er door verwarmen uit de bekleding is vrijgekomen naar buiten afgevoerd wordt.
Daarna elektrisch of via dieselkachel boot terug op temperatuur brengen.
Isoleren van de buitenschil is ook goed, alleen zo lastig uit te voeren.
Onze bootjes zijn helaas, meestal, niet gemaakt om te gebruiken in de koudere tijd van het jaar.
Daardoor zijn ze veel te weinig geïsoleerd.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condens polyesterboot 08 nov 2024 11:32 #1595481

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Tony2920 schreef :
Onze bootjes zijn helaas, meestal, niet gemaakt om te gebruiken in de koudere tijd van het jaar.
Daardoor zijn ze veel te weinig geïsoleerd.

Dat is het probleem waarom verwarmen op de meeste ZF boten alleen in theorie een goede oplossing is tegen condens. Met droog weer buiten kun je met luchten proberen de relatieve vochtigheid binnen flink naar beneden te krijgen. Maar als je aan boord woont (zoals TS part-time doet) lijkt 's winters met open ramen/luiken de hele nacht doorstoken me niet de manier om het condensprobleem te lijf te gaan.

Iets met energierekening en klimaat...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 08 nov 2024 11:34 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condens polyesterboot 08 nov 2024 11:36 #1595483

Je kan er natuurlijk aan rekenen.

Een mens verliest per nacht 0,5 tot 1 liter vocht (niet zoveel als Gerard zei)
Nemen we het midden: 0,750 liter ofwel 750 cm3.

Nemen we ook aan dat het in de boot 18 graden is.
In 1 m3 lucht past dan 17 cm3 water. Dat is 100% RV.
Elke gram water meer past er niet meer bij, dat water zal meteen condenseren.

Nemen we even aan dat de boot 70% RV heeft aan het begin.
Net als in de winter in huis.
Bij 18 graden en 70% RV zit er in elke m3 lucht 12 cm3 water.

Als de boot in kwestie nu eens 20 m3 lucht bevat in de kajuit (een 30+ voeter) dan zit er totaal 20 * 12 cm3 water in de lucht. 240 cm3.

Bij 100% RV kan er 20 * 17 = 340 cm3 water.

Er kan dus 100 cm3 bij in de lucht, en dan heb je 100% RV
De rest (750 - 100 = 650 cm3) wordt condens.
Het meeste zal je niet zien, want dat gaat in matrassen, gordijnen, hout, papier zitten.
Er zal ook wat verdwijnen door ventilatie.

Dat was de eerste nacht en maar 1 persoon.
Je kan wel raden wat er daarna gaat gebeuren, of met meer mensen ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condens polyesterboot 08 nov 2024 12:42 #1595488

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Niet iedereen wil in een vreemd land gaan wonen. Ik heb reeds meerdere keren van land gewisseld, velen denken dat ik gek ben, slechts wie me goed kent weet dat het slechts gedeeltelijk zo is. Ik ben wel "niet normaal"
Meer en meer Scandinaviërs zie ik hier in Griekenland komen wonen. De meesten kopen zich villa´s, enkelen wonen op grote catamarans, een enkeling op een AWB (average white boat)
Voor wie online kan werken is het in het buitenland wonen erg goed te doen, voor Nederlanders strikt gezien verboden.
Helaas, ook hier is op een polyester jacht condens een probleem tijdens de winter. Ik ken enkelen die hier overwinteren doen, bij hun is het condens probleem opgelost door de hele dag alles open te hebben. Meestal geen probleem, toch heb je ook hier soms dagenlang geen zon en ijskoude snijdende wind. Dan ga je toch gewoon in de taverna zitten. Doen de meeste Grieken ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condens polyesterboot 08 nov 2024 14:04 #1595494

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2072
JB-NL schreef :
@Gerard,
Lijkt me beetje enthousiast.
Mij staat bij ca 0.5 l per nacht uitademen/ uitdampen.
Je hebt volkomen gelijk. Ik had het opgezocht op het internet maar niet verschillende bronnen geraadpleegd en toevallig wel de verleerde bron. Ik heb het inmiddels gecorrigeerd.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condens polyesterboot 08 nov 2024 14:10 #1595495

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2072
OldBawley schreef :
Voor wie online kan werken is het in het buitenland wonen erg goed te doen, voor Nederlanders strikt gezien verboden.
Hoe zo "strikt verboden"? Het deels van een jaar werken en/of wonen in het buitenland? Het is administratief wel lastiger, maar dat is alles wat afwijkt van
normaal". Ik hoef niet meer te werken, maar de AOW-uitkerende instantie gaat moeilijk doen, dat heb ik al ervaren toen ik geen waladres meer had.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condens polyesterboot 08 nov 2024 15:16 #1595505

@TS: Wat ik hier nog nergens lees, maar in mijn ogen wel belangrijk is. Hoe is de luchtaanzuiging van je huidige verwarming?

Is dit circulatie, of verwarm je altijd lucht van buiten? Toevallig ga ik binnenkort mijn nieuwe dieselkachel inbouwen, en daarbij ga ik er voor zorgen dat de aanvoerlucht van buiten komt. Zodoende verwarm je droge (maar ook koudere) buitenlucht, in plaats van dat je gaat circuleren.

Voor wat ik op ZF gelezen heb, kiezen hier toch nog best veel mensen voor circulatie van de lucht uit de kajuit, ipv verwarmen van buitenlucht. Bij circulatie wordt dan iets sneller warm en het bespaart wat energie om te stoken. Maar het heeft ook een groot nadeel: de lucht in de kajuit blijft vochtig.

Kies je voor verwarmen van de drogere buitenlucht, raak je ook beter af van vocht in de kajuit. Er ontsnapt immers ook warme lucht door kieren etc, terwijl je drogere (verwarmde) lucht van buiten blijft aanvoerren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condens polyesterboot 08 nov 2024 15:31 #1595509

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
Hersenspinsel:

Thuis heb ik een WTW unit geinstalleerd op de ventilatie lucht. Ik kan nu ongegeneerd flink ventileren, gestuurd door luchtvochtigheid en co2 waarden zonder dat ik bakken met energie buiten de deur zet. Bevalt erg goed, we ventileren daardoor nu meer en vochtpercentage is gezakt.
ALs het buiten koud is, komt er een straaltje water uit als dat ding flink staat te blazen, mooie visualisatie van wat er nu eigenlijk allemaal aan water in de lucht zit.

Tegenwoordig zijn er ook decentrale WTW units te koop, bedoelt voor kleinere ruimten zonder het gedoe van veel pijpen trekken.



Zou zoiets niet iets voor aan boord zijn als je 's winters doorvaart? Dan kun je flink ventileren en toch de hut warm houden. Met ~200 euro zijn de kosten te overzien maar dan moet zo'n ding wel een beetje boot-proof gemaakt worden. Dan zal de prijs wel weer richtign x3 gaan of zo :P

Edit:
De werking is iets anders dan bij een centrale WTW: voor ongeveer een minuut staat ie af te zuigen en warmte op de slaan en de volgende minuut draait ie weer om en staat ie de warmte weer af aan de binnenkomende lucht. De inhoud van een boot zal hier wel weer te klein voor zijn :(
Laatst bewerkt: 08 nov 2024 15:35 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Condens polyesterboot 08 nov 2024 21:29 #1595567

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 614
Philip schreef :
Hersenspinsel:

Thuis heb ik een WTW unit geinstalleerd op de ventilatie lucht. Ik kan nu ongegeneerd flink ventileren, gestuurd door luchtvochtigheid en co2 waarden zonder dat ik bakken met energie buiten de deur zet. Bevalt erg goed, we ventileren daardoor nu meer en vochtpercentage is gezakt.
ALs het buiten koud is, komt er een straaltje water uit als dat ding flink staat te blazen, mooie visualisatie van wat er nu eigenlijk allemaal aan water in de lucht zit.

Tegenwoordig zijn er ook decentrale WTW units te koop, bedoelt voor kleinere ruimten zonder het gedoe van veel pijpen trekken.



Zou zoiets niet iets voor aan boord zijn als je 's winters doorvaart? Dan kun je flink ventileren en toch de hut warm houden. Met ~200 euro zijn de kosten te overzien maar dan moet zo'n ding wel een beetje boot-proof gemaakt worden. Dan zal de prijs wel weer richtign x3 gaan of zo :P

Edit:
De werking is iets anders dan bij een centrale WTW: voor ongeveer een minuut staat ie af te zuigen en warmte op de slaan en de volgende minuut draait ie weer om en staat ie de warmte weer af aan de binnenkomende lucht. De inhoud van een boot zal hier wel weer te klein voor zijn :(
Het probleem als het buiten vriest is dat het binnen in huis meestal te droog wordt en je bijkomend moet bevochtigen.
Als er bij een decentrale WTW eerst lucht wordt afgezogen komt er ergens anders toch koude lucht binnen anders zuig je vacuu?
Laatst bewerkt: 08 nov 2024 21:32 door hfx. Reden: Foutje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl