Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 12 dec 2024 11:35 #1601553

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1343
Uiteindelijk toch maar overstag gegaan omdat ik toch (solo) tochten over de drukke Noordzee maak / ga maken met alleen een AIS receiver.
Mij als 7 meter scheepje wat zichtbaarder maken geeft toch wat meer mantale rust.
Dit betreft een wat ouder type, de Comar CBS200. Op de kop getikt en gereset.

Ik heb twee opties eea aan te sluiten:
Op het hek, met een buis, de (bijgeleverde 25cm hoge) antenne komt dan op circa 250cm boven de waterspiegel.
Het bereik neemt nogal af ivm de geringe hoogte.
Voordeel is dat ik eventueel een noodantenne heb.

De andere manier is dmv een splitter, via de VHF antenne.
In de gebruiksaanwijzing staat dat de antenne uitgang van de AIS niet gedeeld mag worden, alhoewel over een splitter niet gesproken wordt.
Nadeel zijn extra kosten met meer stroomverbruik, iets verlies van signaal maar het voordeel is natuurlijk een beter bereik.

a) kan een splitter wel of niet?
b) welk type splitter?
c) indien op de hekstoel; kan ik dan beter een echte, wat langere, AIS antenne nemen dan de 25cm spriet?
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 12 dec 2024 11:48 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 12 dec 2024 12:02 #1601558

Een aktieve splitter kan altijd; je AIS ziet niet dat er één aanhangt; zou allemaal op een 50 Ohm systeem gediumensioneerd moeten zijn.

Hier kun je spelen met de VHF line of sight berekeningen:
www.qsl.net/w4sat/horizon.htm

De effectieve hoogte van een 1 m lange antenne met de voet op 2.50 boven de waterlijn weet ik niet. Worst case neem je 2.50, maar 3 m (het midden van de spriet) mag wellicht óók (zal Calidris nog wel beantwoorden).

Als ik uitga van 2.50 en een groot schip op 10 m, dan is het zend/ontvangst bereik zo'n 12 NM, een half uur afstand dus.

Worst-case tussen 2 jachten met beide op 2.5 m wordt dit zo'n 8 NM, minder dan een uur vaartijd als je naar elkaar toe vaart.

In de omgeving van een shipping lane lijkt mij het handiger wat méér schepen aan te zien komen, zodat je een eventueel uitwijkplan daarop kunt aanpassen zonder halverwege dat plan verrast te worden.

Zelf prima ervaringen met een Vesper splitter, maar als je je beter voelt met een hard-wired systeem naar de hekstoel moet je dat doen. Een AIS antenne op de zaling zou je ook nog kunnen overwegen: betrouwbaar, minder kwetsbaardan op hekstoel, behoorlijk AIS bereik, geen splitter die kapot kan en een reserve VHF antenne.
Laatst bewerkt: 12 dec 2024 12:05 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 12 dec 2024 19:35 #1601654

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1661
Nu:
AIS via Splitter naar VHF antenne.
Kabel en antenne aangepast conform aanbevelingen Calidris met 7mm kabel en Celmar antenne.

Oude kabel en oude 1/4 lengte antenne aan boord gelaten en antenne voorzien van lier-voet. Die kan op de bestaande contrastekker bij deling onder de mast als die ooit overboord gaat. Dan gaat de reserve antenne in de lier (want die is zonder mast helemaal vrij).

Ik heb ook verloopjes om die kabel aan de mast aan te sluiten en aan de Handheld. Dat scenario (iets elektrisch defect aan boord) is waarschijnlijker.

Toen:
Op mijn vorige boot had ik ook een Comar CBS200. Doet het nog steeds.
Toen had ik geen reserve antenne, en geen verloopjes en voorheen ging ook de mast nog nooit overboord. Of dan de VHF mijn eerste zorg is? De PLB1 doet het ook prima als Epirb zonder overboord te moeten vallen.

Er zitten gleuven in aan de zijkant waar je boutjes in kan schuiven. Met wat eenvoudige hoek beugeltjes van de bouw handel kan je hem dan daarmee voor een paar euro ergens vastzetten.

Mijn mening:
Als je jouw AIS antenne laag hebt dan ontvang je dus nauwelijks andere boten die ook hun AIS laag hebben. 2x2,5m leidt tot nauwelijks bereik.
-andere jachten (nou ja, ok dan)
-KNRM boot (jammer als je gevonden wilt worden; maar ze hebben meer middelen, maar vraagt een grotere inzet)
-AIS MOB van drenkelingen die overboord liggen; ook de eigen drenkeling (heel jammer…)

AIS en VHF zijn community services. Als je ze hebt, doe dan ook volledig mee. (Vind ik)
Laatst bewerkt: 12 dec 2024 19:40 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 12 dec 2024 22:41 #1601697

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
H700 schreef :
Uiteindelijk toch maar overstag gegaan omdat ik toch (solo) tochten over de drukke Noordzee maak / ga maken met alleen een AIS receiver.
Mij als 7 meter scheepje wat zichtbaarder maken geeft toch wat meer mentale rust.
Dit betreft een wat ouder type, de Comar CBS200. Op de kop getikt en gereset.

Ik heb twee opties eea aan te sluiten:
Op het hek, met een buis, de (bijgeleverde 25cm hoge) antenne komt dan op circa 250cm boven de waterspiegel.
Het bereik neemt nogal af ivm de geringe hoogte.
Voordeel is dat ik eventueel een noodantenne heb.

Toch is dat zoals ik het heb gedaan en ik ben er tot nu toe heel tevreden over. Hoewel ik vooralsnog alleen een ontvanger heb en desondanks een grote mentale rust. Heb je al een goede radarreflector? Dat is ook iets dat weinig hoeft te kosten èn meer zichtbaarheid geeft.

Ik houd alle electronica aan boord graag zo simpel mogelijk. Een splitter vind ik een extra complicatie die ik er gewoon niet tussen wil hebben. Weer iets dat kapot kan gaan. En wat gebeurt er eigenlijk als het ding kapot gaat? Werkt dan alleen de AIS niet meer? Of ontvangt ook de marifoon niks?

Met de AIS-antenne achterop en het topje van de antenne op ruim 3 m. boven de waterspiegel ontvang ik in de haven van Stalland zeeschepen op de Westerschelde; een afstand van ruim 20 km, waarbij ik vrij zeker weet dat beide antennes elkaar niet kunnen 'zien'. Op zee is het bereik aanzienlijk groter. In de praktijk ruim voldoende.
Dat een aparte antenne voor AIS ook als noodantenne voor de marifoon kan dienen heb je al begrepen.

Heb je trouwens al gezien wat een beetje splitter kost? Een extra Celmar 0-1 heb je voor een derde van de prijs.

Een echte AIS-antenne is onzin. Een gewone standaard antenne werkt prima, zoals ik hierboven hoop te hebben aangetoond.
Laatst bewerkt: 12 dec 2024 22:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 12 dec 2024 22:55 #1601702

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Nachtvlinder schreef :
Worst-case tussen 2 jachten met beide op 2.5 m wordt dit zo'n 8 NM, minder dan een uur vaartijd als je naar elkaar toe vaart.

Dat lijkt je wel een serieus probleem, begrijp ik?
In de omgeving van een shipping lane lijkt mij het handiger wat méér schepen aan te zien komen, zodat je een eventueel uitwijkplan daarop kunt aanpassen zonder halverwege dat plan verrast te worden.

De schepen in de TSS varen gemiddeld met zo'n 20 knopen en ze hebben hun antenne ook meestal hoger dan 10 m. Tien meter is bij een geladen bulk-carrier op z'n best de afstand waterlijn-dek. Je ziet ze dus al veel verder weg dan jouw 12 mijl, bij een antenne op 2,5 m.
Maar zelfs al zie je ze pas op 12 Mijl, dan nog duurt het meer dan 40 minuten voor ze bij je zijn. Dat lijkt me ruim tijd genoeg om te bepalen wat je te doen staat. Als schepen elkaar oplopen in de TSS blijven ze meestal op ruime afstand van elkaar is mijn ervaring. Het is soms prima mogelijk om voor de één langs te gaan en achter de ander.
Het heeft niet zoveel zin om schepen al op 30 mijl afstand te kunnen zien. Ideeën over het bedenken van slimme strategieën in relatie tot schepen op zo'n grote afstand zijn naar mijn idee wishful thinking.
Laatst bewerkt: 12 dec 2024 22:55 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 12 dec 2024 23:04 #1601706

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Persoonlijk vindt het wel belangrijk om op zee 20 mijl te zien. Zeker als je geen raceboot hebt en je wil een drukke route oversteken. Dan moet je wel Strategisch plannen om er tussendoor te komen.

Of dat je b.v. net iet hoger of lager aanhoudt voor een grote mede gebruiker.

Zeker in donker.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 12 dec 2024 23:21 #1601708

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Calidris schreef :
Persoonlijk vindt het wel belangrijk om op zee 20 mijl te zien. Zeker als je geen raceboot hebt en je wil een drukke route oversteken. Dan moet je wel Strategisch plannen om er tussendoor te komen.

Raceboot doet niet terzake. Op het moment dat ik geen constante 4 knopen over grond kan handhaven tijdens de oversteek van een TSS, start ik de motor. Als de snelheid teveel varieert heb je niet zoveel meer aan de CPA's omdat die dan constant veranderen.
Strategisch plannen is leuk, maar persoonlijk hou ik van m'n rust en wil ik niet langer in een TSS zitten dan nodig is. De schepen houden over het algemeen redelijk afstand tot elkaar. Je hoeft niet te slalommnen tussen schepen die maar 100 m. uit elkaar varen.

Wie singlehanded wil varen (geen idee of H700 dat van plan is, maar ik heb een vermoeden) doet er sowieso wijs aan om, zodra de snelheid minder wordt dan 3 knopen de motor te starten, of je nu in de TSS zit of niet.
Van slapen komt niet veel op de zuidelijke Noordzee. Als het je aardig lukt om 24 uur wakker te blijven, moet je daar geen 36 uur van gaan maken omdat je zonodig wilt zeilen. Daar wordt je beoordelingvermogen niet beter van.
Dat zeilen komt wel weer als je eenmaal langs de Engelse oostkust toert.
Laatst bewerkt: 12 dec 2024 23:27 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 13 dec 2024 05:34 #1601721

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Ieder zijn overwegingen en keuzes.
Varen op zee is voor mij werk, varen in Friesland is lantefanteten.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 13 dec 2024 05:42 #1601722

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Wadloper schreef :
De schepen houden over het algemeen redelijk afstand tot elkaar. Je hoeft niet te slalommnen tussen schepen die maar 100 m. uit elkaar varen.

Hoevaak was jij de afgelopen 20 jaar ook al weer een TSS overgestoken? Schepen in de TSS varen niet allemaal even snel, dus ook niet op constante afstand. Dat kan dus ook wel eens samenklonteren tot een groepje van 3 schepen die elkaar aan het inhalen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 13 dec 2024 05:57 #1601723

Calidris schreef :
Persoonlijk vindt het wel belangrijk om op zee 20 mijl te zien. Zeker als je geen raceboot hebt en je wil een drukke route oversteken. Dan moet je wel Strategisch plannen om er tussendoor te komen.

Of dat je b.v. net iet hoger of lager aanhoudt voor een grote mede gebruiker.

Zeker in donker.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik snap wat je zegt en wil het ook niet betwisten, maar wat is de reden dat je nu aan die 20mijl denkt terwijl dit voor het hele AIS tijdperk niet hadden?
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 13 dec 2024 06:10 #1601724

Omdat TS nu die keuze heeft.

Wadloper schreef :
Strategisch plannen is leuk, maar persoonlijk hou ik van m'n rust en wil ik niet langer in een TSS zitten dan nodig is.

Strategisch plannen van het kruisen van een TSS doe je juist om er zo snel en voorspelbaar mogelijk doorheen te komen. “Rust” is voor mij niet het bewust beperken van je horizon met de kans verrast te worden, maar om in dat uur, anderhalf uur je plan niet hoeven te wijzigen, of daartoe zo vroeg mogelijk in staat te zijn door tijdige informatie. Een blinddoek kan ook een vorm van rust geven, maar ik ben prima in staat mij niet te laten afleiden door targets waar ik geen last van ga krijgen.

Die 20 km die Wadloper in de haven ervaren heeft is ongeveer die 12 NM. Bij bepaalde atmosferische omstandigheden rijkt VHF verder dan zichtlijn overigens.

Worst case (ik had beter “kortste” kunnen zeggen) bereik is tussen jachten met hekstoelantennes onderling, maar zal gezien de lage snelheden geen probleem geven. Eens met de overige argumenten die Booty24 aanhaalt voor een redelijk bereik. Op zaling houdt je je installatie eenvoudig (=geen splitter) en geeft toch een goed bereik. Een groot bereik stelt je ook in staat ruim van te voren vast te stellen hoe druk het is/zal zijn op het moment dat je bij het TSS aankomt en wáár je het beste kunt oversteken.
Laatst bewerkt: 13 dec 2024 06:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 13 dec 2024 06:18 #1601725

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Menno schreef :
Wadloper schreef :
De schepen houden over het algemeen redelijk afstand tot elkaar. Je hoeft niet te slalommnen tussen schepen die maar 100 m. uit elkaar varen.

Hoevaak was jij de afgelopen 20 jaar ook al weer een TSS overgestoken? Schepen in de TSS varen niet allemaal even snel, dus ook niet op constante afstand. Dat kan dus ook wel eens samenklonteren tot een groepje van 3 schepen die elkaar aan het inhalen zijn.

Ja, maar ze weten ook van elkaar dat ze met 20 knopen snelheid geen bochtjes met een straal van 100 m. kunnen draaien. Er kan altijd een reden zijn waarom een schip wat ruimte nodig heeft. Die geven ze elkaar. Elke 'baan' van een TSS is ongeveer 4 mijl breed. daarin kunnen makkelijk 3 schepen naast elkaar varen met onderling nog steeds een mijl afstand.
Laatst bewerkt: 13 dec 2024 06:27 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 13 dec 2024 06:26 #1601726

Nu boven Ameland:


Ik vind het erg handig om op een mijl of 5-10 buiten het TSS al te bepalen waar ik wil gaan oversteken. Met een uur vaartijd en 12 mijl bereik zou ik onvoldoende overzicht hebben om de clusters vs. rustige perioden te herkennen. Natuurlijk kan je ook varen zonder AIS, maar het gaat nu over de voor- en nadelen van hoe z’n AIS en zichzelf van informatie te voorzien.
Laatst bewerkt: 13 dec 2024 06:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 13 dec 2024 06:33 #1601728

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Nachtvlinder schreef :
Nu boven Ameland:

Nou, geef 's een analyse van wat je ziet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 13 dec 2024 06:38 #1601729

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Barre Skik schreef :
Ik snap wat je zegt en wil het ook niet betwisten, maar wat is de reden dat je nu aan die 20mijl denkt terwijl dit voor het hele AIS tijdperk niet hadden?

Totale flauwekul opmerking natuurlijk.
Vroeger liepen we ook in berenvellen en schapenvachten en holden we achter de buffels aan.
Of zou er ondertussen toch een vorm van technische progressie geweest zijn, wat denk je?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 13 dec 2024 06:40 #1601730

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Nachtvlinder schreef :
Ik vind het erg handig om op een mijl of 5 buiten het TSS al te bepalen waar ik wil gaan oversteken. Met een uur vaartijd en 12 mijl bereik zou ik onvoldoende overzicht hebben om de clusters vs. rustige perioden te herkennen. Natuurlijk kan je ook varen zonder AIS, maar het gaat nu over de voor- en nadelen van hoe z’n AIS en zichzelf van informatie te voorzien.

Je hebt op zee met een AIS-antenne op 2.5 - 3 m. veel meer bereik dan 12 mijl, omdat de 10 m. hoogte op het zeeschip, waarmee jij rekent een te krappe aanname is. 20 mijl is realistischer.

De factor snelheid is vaak belangrijker dan dat overzicht waar jij naar op zoek bent. Zeilend is AIS pas een ècht goed hulpmiddel als je eigen snelheid constant is. Dat is zeilend op zee vaker het geval dan op binnenwater. Maar op het moment dat je eigen snelheid heen-en-weer slingert tussen 4 en 6 knopen, heb je eigenlijk heel weinig aan je CPA's.

Wat betreft je plaatje van de TSS boven Ameland; die drie schepen die daar zo'n beetje naast elkaar varen hebben onder iets minder dan een mijl afstand. Ik schat toch altijd nog iets van 1,5 km. Opvallend is trouwens ook dat de meeste van de schepen op dat plaatje niet sneller varen dan 15 knopen. Mijn 20 knopen is misschien ook al wat overdreven.
Laatst bewerkt: 13 dec 2024 07:20 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 13 dec 2024 08:07 #1601732

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
Mijn mening / ervaring is dat als je investeert in ais, je er beter ook voor zorgt dat je er optimaal gebruik van kunt maken. Ik vind het fijn dat de antenne hoog staat, dan kan ik ruim van te voren zien wanneer het druk wordt met schepen en daarop anticiperen. (Bv koken nog een half uurtje uitstellen omdat er daarna een tijdje niks komt. Eerst even langs de shipping lane, omdat je kunt zien dat er verderop een ruimer gat tussen de schepen zit).
Vooral 's nachts geeft het mij rust dat je het ruim van te voren ziet, en dat je dus ook voor hun ruim van te voren zichtbaar bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 13 dec 2024 08:47 #1601737

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1343
Alle discussie met aandacht gelezen en dit helpt mij in de denkrichting.

Defect:
ik weet van sommige splitters dat bij een defect de marifoon kan blijven werken. Valt de splitter uit, dan is de antennekabel eenvoudig weer in de marifoon te pluggen.

Zichtbaarheid:
Een zichtbaarheid van pak 'm beet 20 Nm is mij best wat waard, bedenk dat ik echt een klein bootje heb. Dan is 8 tot 12Nm niet veel.
Met een lage rompsnelheid heb ik ook te maken.
Op een hele goede dag max 6 knopen, maar bij lichte wind, stroom tegen vaak veel minder.
Ik kan mij dus niet snel uit de voeten maken!

Buis, hellingshoek:
Een buis met antenne achterop is gezien het geringe bereik toch een bezwaar. Ook zit ie wat in de weg.
Ik neem ook in overweging een helling van 15% die je op een Hurley zo hebt.
De hellingshoek kan dus een deel van het signaal de ruimte insturen (loefzijde), de lijzijde gaat het water in. Hoger in de mast (op 9 meter) neemt dit effect af, daar zit een goede 0dB antenne.
Geen idee hoe dit effect is op een mast van 2,5mtr als deze mast ook nog eens 15% helt en bij hevig rollen, wel 25% kan zijn.
Hij wordt dan, ten opzichte van het wateroppervlak, immers ook "korter", wat is dan nog het bereik?

Welke splitter:
Ik neem een splitter (heb ik ook beter FM radio ;) )

2e hands of nieuw?
Er is een Comar ast 200 splitter.
Bezwaar is de zeer dunne coax die uit deze splitter komt. Dit moet toch tot verlies leiden?
Ook is er op Marktplaats een oudere True heading splitter (md: srt-mtb-ans).
Ouder type.
Geen idee of deze ook transponders aankan en of een oudje slim is.
Een anders de Quark-elec, rond de 200 euro, dan is ie nieuw wat ook wat waard is.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 13 dec 2024 09:01 #1601739

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Geen ervaring met de genoemde splitters. Ik heb zelf een Vesper splitter, die doet weggestoken achterin een kastje al een jaar of 8 (10?) zonder enig probleem zijn werk. Blijf in iedergeval weg bij Glomex, dat had ik daarvoor even kort en was bagger.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 13 dec 2024 14:29 #1601815

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1343
Glomex heeft alleen splitters voor ontvangst dacht ik.
Maar even rondneuzen..
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 13 dec 2024 14:49 #1601818

Splitters zijn behoorlijk kostbaar werd al genoemd. Heb je een AIS antenne op je zaling overwogen? Scheelt in de kosten, je houdt je installatie (electrisch gezien) eenvoudiger, maar inbouwen kost je wel meer tijd (antenne, kabel door mast voeren, dekdoorvoer etc). Als je de kosten geen issue vindt, dan gewoon een splitter kopen. Ik heb hier nog nooit ervaringen gelezen van falende splitters... Bij mij aan boord een jaar of 10 (voordat ik de boot overnam al geïnstalleerd) een Vesper splitter.
Laatst bewerkt: 13 dec 2024 15:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 13 dec 2024 22:22 #1601893

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1343
De mast zit al redelijk vol en het is best een klusje.
Al met al is een stuk kabel, een goede antenne en montagemateriaal ook niet gratis.
Dit voorjaar heb ik er er net nieuwe Hyperflex doorheen getrokken met een celmar antenne.
Met als gevolg een veel betere ontvangst en een beter bereik. De marifoon met AIS ontvanger ziet schepen soms op dik 25nM.

Als ik dat als uitgangspunt neem dan is een splitter de beste optie.
Nieuwe transponders met splitter beginnen vanaf 700 euro. Met SODMA zelfs 800 euro.
De aanschaf van de (weliswaar oudere CSTDMA) Comar met een splitter blijft daar royaal onder.

De Quark-elec AO15-TX lijkt mij een prima keuze en is betaalbaar; rond de 229 euro.
Iemand ervaring mee?
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 13 dec 2024 22:29 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 14 dec 2024 09:28 #1601933

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
Ik was van plan om een ais ontvanger te installeren, en had daar allerlei spullen voor verzameld, onder andere een true heading actieve splitter (ook klein bootje). Deze, ook voor zenden geschikt: drive.google.com/file/d/1Kzz8W...80/view?usp=drivesdk

Echter recent kwam een Vesper Watchmate 800 transponder met bijbehorende splitter voorbij, dus nu heb ik oa deze splitter nog liggen. Ziet er nog als nieuw uit. Geef maar een pm.
(nog liefhebbers voor de rx-100?)

Laatst bewerkt: 14 dec 2024 09:35 door Johan22. Reden: Edit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Antennesplitter Comar CSB200 ais transponder 14 dec 2024 15:35 #1602006

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1343
Dank Johan, ik stuur je een pm.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl