Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: onduidelijke anode

onduidelijke anode 27 jan 2025 16:05 #1608946

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2156
Ik heb een nieuwe dopmoer anode gekocht.



Volgens de winkel is het een aluminium anode. Er staat ook op: Al en een kreet "zinc less", maar er staat ook op: "salt and brackish water".

Iemand een idee hoe ik kan testen of het aluminium is of zink?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 27 jan 2025 16:16 #1608953

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28020
pieter2 schreef :
Ik heb een nieuwe dopmoer anode gekocht.



Volgens de winkel is het een aluminium anode. Er staat ook op: Al en een kreet "zinc less", maar er staat ook op: "salt and brackish water".

Iemand een idee hoe ik kan testen of het aluminium is of zink?

Als er 'zinc less' opstaat, mag je ervan uitgaan dat er geen zink in het metaal van de anode zit, lijkt mij.
Daarentegen is het wèl zo dat op zout water normaal gesproken zink-anodes anodes worden gebruikt. De aluminium-anode die je nu hebt zal op zout water wel werken, maar wordt veel snelller opgevreten dan een zink-anode. Op zoet water is het de optimale anode.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 27 jan 2025 16:22 #1608955

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3749
Volume bepalen en wegen. Sm alu 2.7 zink 7.2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 27 jan 2025 16:46 #1608967

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2156
Goede tip!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 27 jan 2025 17:02 #1608977

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2156
Ik ben er uit, het is alu.
De fabrikant geeft op zijn website aan dat dit niet geschikt is voor zoet water, maar alleen voor brak en zout. Voor zoet water leveren ze magnesium. Op zich klopt dat wel, is ook beter voor hun, want dan is de anode weer snel aan vervanging toe.
Voor mij is alu ook goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 27 jan 2025 19:56 #1609021

Het wachten is op een fabrikant die Kalium- en Natriumanodes gaat leveren voor zoet water.
Dat is pas handel!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 27 jan 2025 20:46 #1609031

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2156
:laugh: :laugh:Baasklusje schreef :
Het wachten is op een fabrikant die Kalium- en Natriumanodes gaat leveren voor zoet water.
Dat is pas handel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 27 jan 2025 21:08 #1609034

Goed plan. Even knutselen en je hebt een buitenboordstraalmotor met vaste brandstof.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 27 jan 2025 21:51 #1609037

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18329
pieter2 schreef :
De fabrikant geeft op zijn website aan dat dit niet geschikt is voor zoet water, maar alleen voor brak en zout.
De informatie is juist. Op zoet water doet alu te weinig, dan moet je magnesium hebben. Aluminium is het meest geschikt voor brak water. Er mee op zout varen is ook geen probleem, al zal hij dan inderdaad iets sneller oplossen. Maar voor wie slechts een deel van het seizoen op zout vaart is een aluminium anode prima. Lig je permanent op zout dan is zink de aangewezen weg.

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 28 jan 2025 05:30 #1609049

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28020
ilCigno schreef :
pieter2 schreef :
De fabrikant geeft op zijn website aan dat dit niet geschikt is voor zoet water, maar alleen voor brak en zout.
De informatie is juist. Op zoet water doet alu te weinig, dan moet je magnesium hebben. Aluminium is het meest geschikt voor brak water. Er mee op zout varen is ook geen probleem, al zal hij dan inderdaad iets sneller oplossen. Maar voor wie slechts een deel van het seizoen op zout vaart is een aluminium anode prima. Lig je permanent op zout dan is zink de aangewezen weg.

De informatie verandert met de tijd, naar mijn idee.
Volgens Bartjens was het verhaal altijd: zout water - zink en zoetwater - aluminium.

Ik vraag me ernstig af hoe het komt dat het op zoet nu ineens magnesium zou moeten zijn. Opvallend is ook dat de grote watersportwinkels, zoals Kniest, Kok en Dekker geen magnesium anodes verkopen. Wel zie ik hier en daar de aanbeveling om op aluminium delen, zoals staartstukken van hekdrives, saildrives en bb-motoren, magnesium te gebruiken, wat me dan weer wèl logisch lijkt. Aluminium beschermen met aluminium werk niet.

Misschien moet in het geval van Pieter2 dus de vraag worden gesteld wat hij met de anode wil beschermen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 28 jan 2025 07:27 #1609057

Wadloper schreef :
ilCigno schreef :
pieter2 schreef :
De fabrikant geeft op zijn website aan dat dit niet geschikt is voor zoet water, maar alleen voor brak en zout.
De informatie is juist. Op zoet water doet alu te weinig, dan moet je magnesium hebben. Aluminium is het meest geschikt voor brak water. Er mee op zout varen is ook geen probleem, al zal hij dan inderdaad iets sneller oplossen. Maar voor wie slechts een deel van het seizoen op zout vaart is een aluminium anode prima. Lig je permanent op zout dan is zink de aangewezen weg.

De informatie verandert met de tijd, naar mijn idee.
Volgens Bartjens was het verhaal altijd: zout water - zink en zoetwater - aluminium.

Bartjens heeft nooit verstand gehad van spanningsreeksen.

De informatie van Il Cigno is correct. Al jááááren.
Ik gebruikte 40 jaar geleden al magnesiumanodes om mijn koelbeun te beschermen.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 28 jan 2025 08:40 #1609065

Op permanent zoet gebruikte ik op de gietijzeren kiel gewoon aluminium anodes, maar op de aluminium saildrive magnesium.

Vaar je soms op zout of brak, gebruik dan zeker geen magnesium. Die vreten in een paar weken weg op zout gezien de saildrive anodes niet zo heel groot zijn.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 28 jan 2025 08:41 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 28 jan 2025 08:50 #1609070

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28020
Berghout-2 schreef :

Bartjens heeft nooit verstand gehad van spanningsreeksen.

Nee, maar generaties watersporters hebben aluminium anodes gebruikt op zoet water en doen dat nog steeds. Er is kennelijk ook weinig vraag naar magnesium-anodes, gezien wat de winkels aanbieden. Om staal te beschermen is een aluminium-anode prima. De afstand in de de spanningsreeks is groot genoeg. Theoretisch is dat voor zink al het geval, maar aluminium vreet op zoet water sneller weg en werkt dus wat zichtbaarder.
De informatie van Il Cigno is correct. Al jááááren.

Nou, ik plaats daar toch wat kanttekeningen bij.
Zijn stelling: Aluminium is het meest geschikt voor brak water. Er mee op zout varen is ook geen probleem, al zal hij dan inderdaad iets sneller oplossen. vind ik lichtelijk bezijden de werkelijkheid. Uit eigen ervaring weet ik dat een zink-anode, zoals die op mijn boot zit (om ontzinking van de schroef tegen te gaan) op zout water ongeveer 1,5 seizoen meegaat en dan lig ik 's winters nog vijf maanden op zoet. Een aluminium-anode zou binnen een half jaar weg zijn, denk ik. Toch zonde van het geld en de moeite, want de meesten onder ons moeten uit het water om de anode te vervangen.
Waarom Il Cigno dat grafiekje laat zien, ontgaat me ook, want dat laat zonneklaar zien dat er tussen staal en aluminium ruim voldoende galvanische afstand zit.
Aan de vraag wat Pieter2 precies wil beschermen wordt voorbij gegaan. Heeft Pieter2 een stalen boot, of gaat het om een schroefas, c.q. schroef, die tegen ontzinking moet worden beschermd? Of om een saildrive met een aluminium huis? Speelt allemaal een rol bij de keuze.

Het is vooral psychologie, denk ik. Een magnesium-anode op zoet water gaat tamelijk hard en dan ontstaat kennelijk het idee dat ie daarom beter beschermt dan een aluminium-anode. En inderdaad; hij beschermd prima, maar je hebt er binnen de zelfde tijd 2x zoveel van nodig als bij een aluminium-anode het geval zou zijn.
Ik gebruikte 40 jaar geleden al magnesiumanodes om mijn koelbeun te beschermen.

Als dat ding van staal is, verbruik je dan onnodig veel anodes.
Laatst bewerkt: 28 jan 2025 08:59 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 28 jan 2025 08:54 #1609071

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28020
Orange Sunset schreef :
Vaar je soms op zout of brak, gebruik dan zeker geen magnesium. Die vreten in een paar weken weg op zout gezien de saildrive anodes niet zo heel groot zijn.

Nou, dat zou bijna betekenen dat een aluminium sail-drive op zout niet beschermen is. Tenzij je er elke paar weken uit gaat om een nieuwe magnesium anode te monteren.
Hoe zouden al die jongens met een saildrive in Zeeland dat doen?
Laatst bewerkt: 28 jan 2025 08:57 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 28 jan 2025 09:17 #1609078

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18329
De saildrive is niet van aluminium, maar van een aluminiumlegering die een hoger in de galvanische reeks staat. Een aluminium anode is van zuiver aluminium gemaakt. Daarom beschermd een alu of zinken anode de saildrive wel.

Wat betreft aluminiumanodes op zout, dat gaat goed zolang je niet langdurig op zout ligt. Tijdens vakanties en dergelijke is geen probleem. Met een vaste ligplaats op zout is het niet aan te raden en gaat het te snel. Overigens is het vergaan van je anode ook afhankelijk van je omgeving in de haven. Onbeschermde stalen constructies in de nabijheid of lekstroompjes vanuit buurboten kunnen uiteraard grote invloed hebben.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 28 jan 2025 09:17 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 28 jan 2025 09:32 #1609081

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
Is het dan verstandig zowel de saildrive als de gietijzeren kiel met een anode te beschermen? Op mijn boot zit alleen een anode bij de saildrive.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 28 jan 2025 10:10 #1609086

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28020
ilCigno schreef :
De saildrive is niet van aluminium, maar van een aluminiumlegering die een hoger in de galvanische reeks staat. Een aluminium anode is van zuiver aluminium gemaakt. Daarom beschermd een alu of zinken anode de saildrive wel.

Ook op zoet water? Wat blijft er dan over van de stelling dat op zoet water magnesium anodes moeten worden gebruikt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 28 jan 2025 11:20 #1609103

Wadloper schreef :
[...]

Nou, dat zou bijna betekenen dat een aluminium sail-drive op zout niet beschermen is. Tenzij je er elke paar weken uit gaat om een nieuwe magnesium anode te monteren.
Hoe zouden al die jongens met een saildrive in Zeeland dat doen?

Je begrijpt mij verkeerd. De saildrive is gemaakt van een legering die beter bestand is tegen zout, echter niet zo goed als staal. De saildrive bescherm je op zoet beter met magnesium, maar op brak met aluminium ivm wisselinterval. Op zout is aluminium en zink een betere keuze, maar zink gaat veel langer mee, maar werkt weer slecht op zoet.

De anodes kies ik zodat ze kwa werking ~2 jaar mee gaan op het vaarwater waar ik verblijf. Magnesium werkt prima op zoet, maar haalt die 2 jaar bij lange na niet op zout (bruistablet) of brak water. Zink werkt niet goed op zoet water. Aluminium werkt prima op zout, maar haalt die twee jaar niet (dat seizoen half zoet half zout, maar de anode van de saildrive is gewoon te klein), dus nu alles zink onder de boot.

Ik heb liever een wat groter verschil in spanningspotentiaal tussen de materialen als dat mogelijk is. Maar aluminium anodes is een prima en veilige keuze, afhankelijk van je wisselinterval.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 28 jan 2025 11:48 #1609107

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8351
XanderB schreef :
Is het dan verstandig zowel de saildrive als de gietijzeren kiel met een anode te beschermen? Op mijn boot zit alleen een anode bij de saildrive.

Ja, zeker wel!

Je wilt niet dat de saildrive de laagste in de reeks is die aanwezig is.

Overigens werkt alleen als de kiel en de SD langs de achterkant verbonden zijn.

Daarbij moet je ook nog enige rekening houden met de stroming langs eea. Dus een anode op de SD zal de kiel, zeker varende, niet veel beschermen.

Deze nog maar weer eens:
drive.google.com/open?id=1sfRY...AnzHORo&usp=drive_fs
Laatst bewerkt: 28 jan 2025 12:33 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 28 jan 2025 12:10 #1609111

Wadloper schreef :
Berghout-2 schreef :

Nee, maar generaties watersporters hebben aluminium anodes gebruikt op zoet water en doen dat nog steeds. Er is kennelijk ook weinig vraag naar magnesium-anodes, gezien wat de winkels aanbieden.

Ik gebruikte 40 jaar geleden al magnesiumanodes om mijn koelbeun te beschermen.

Als dat ding van staal is, verbruik je dan onnodig veel anodes.

Er heerst veel onbenul, al generaties lang, over anodes, zowel bij watersporters als bij winkeliers.

Koelbeunen zijn lastige dingen qua corrosie. De aanwezigheid van blank koper maakt het kwetsbaar.

In 1984 bouwde ik een standaardkoeler van Blokland in, die dingen waren toen net op de markt. Een stalen 8-streeps bak met een bundel blank koperen pijpjes erin, met een weekijzeranode en een zinkanode.
Een jaar later ging ik weer even op de helling, de stalen bak was toen al anderhalve mm kwijt en de fabrieks-hoeklassen waren ernstig aangevreten. Het schip had al die tijd niet gevaren maar stilgelegen op zoet water.
Blokland reageerde netjes, op hun kosten werd het gerepareerd. Voor hun was het ook een leerproject.
Ik hing er alu anodes in. Die werkten redelijk op zoet. Vanaf de daarop volgende hellingbeurt hing ik mg-anodes in de bak, en die werkten perfect. Elke anderhalf jaar even een paar nieuwe erin. Incidenteel varen op zout gaf geen problemen, het is echt niet zo dat mg-anodes er binnen een dag van afvallen.

Op mijn sleepboot heb ik een enorme u-bundel koeler ingebouwd, ook een vorm van beunkoeling. Ik heb de stalen bak gemaakt van 20 streep, en hem volgehangen met alu-anodes omdat ik vrij vaak op zout zou varen.
Dat werkte uitstekend.




Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 28 jan 2025 12:37 #1609115

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8351
Dan nog: hoe houdt je ze uit elkaar?

Zink "Voelt zwaar"
Magnesium brandt. Hard. Dus klein splintertje aansteken met een gasvlam. Lucifer is niet heet genoeg.
Alu is de rest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 28 jan 2025 13:57 #1609128

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2156
Joop66 schreef :
Dan nog: hoe houdt je ze uit elkaar?.....
Als het goed is met het stickertje van de fabrikant, toch?

Overigens: Voor mij is de anode alleen bedoeld voor de schroefas/schroef. Meer metaal heb ik niet in het water. Ik vraag me überhaupt af of een anode echt wel zo nodig is (lig bijna altijd in zoet water), maar doe het maar omdat iedereen het doet. Ik denk overigens dat veel mensen gewoon zink gebruiken op zoet. Alu wordt zo weinig verkocht terwijl de meeste bootjes toch in zoet liggen denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 28 jan 2025 14:23 #1609131

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18329
pieter2 schreef :
Ik denk overigens dat veel mensen gewoon zink gebruiken op zoet. Alu wordt zo weinig verkocht terwijl de meeste bootjes toch in zoet liggen denk ik.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar dat wil niet zeggen dat die "veel mensen" de juiste keuze maken. Nieuw worden motoren en boten vaak afgeleverd met zinkanodes. Wel verklaarbaar omdat op wereldschaal de meeste watersport zich op zout water afspeelt en de fabrikanten zich daar dus primair op richten. Deels ook verklaarbaar door een stuk onwetendheid, zowel bij booteigenaren als bij (web)winkels. Een anode is een anode tenslotte voor velen. Dat daar ook nog onderscheid in is weet niet iedereen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 28 jan 2025 15:44 #1609140

pieter2 schreef :
[...]

Overigens: Voor mij is de anode alleen bedoeld voor de schroefas/schroef. Meer metaal heb ik niet in het water. Ik vraag me überhaupt af of een anode echt wel zo nodig is (lig bijna altijd in zoet water), maar doe het maar omdat iedereen het doet. Ik denk overigens dat veel mensen gewoon zink gebruiken op zoet. Alu wordt zo weinig verkocht terwijl de meeste bootjes toch in zoet liggen denk ik.

Maar als een anode helemaal niet nodig is dan wordt deze ook niet opgevreten. Wordt de anode heel langzaam opgevreten dan wordt het metaal dat deze beschermt zonder anode ook langzamer opgevreten. Maar wel opgevreten.

Verder is bij de watersportwinkels rondom de Maasplassen waar ik ben geweest zink zeldzaam, maar aluminium volop verkrijgbaar. Omdat wij naar Zeeland verhuisden, heb ik zelfs de zinkanodes moeten bestellen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 28 jan 2025 15:48 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

onduidelijke anode 28 jan 2025 16:40 #1609144

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3831
Hoe zit dat met een bbm?
Schroef en staartstuk zijn m.i. aluminium.
Geen idee wat er aan anode onder zit ( die zit er bij mij)

Als dat zink is, werkt dat dan niet averechts?
( Nu hangt ie van mij alleen in t water als die draait)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl