Berghout-2 schreef :
Bartjens heeft nooit verstand gehad van spanningsreeksen.
Nee, maar generaties watersporters hebben aluminium anodes gebruikt op zoet water en doen dat nog steeds. Er is kennelijk ook weinig vraag naar magnesium-anodes, gezien wat de winkels aanbieden. Om staal te beschermen is een aluminium-anode prima. De afstand in de de spanningsreeks is groot genoeg. Theoretisch is dat voor zink al het geval, maar aluminium vreet op zoet water sneller weg en werkt dus wat zichtbaarder.
De informatie van Il Cigno is correct. Al jááááren.
Nou, ik plaats daar toch wat kanttekeningen bij.
Zijn stelling:
Aluminium is het meest geschikt voor brak water. Er mee op zout varen is ook geen probleem, al zal hij dan inderdaad iets sneller oplossen. vind ik lichtelijk bezijden de werkelijkheid. Uit eigen ervaring weet ik dat een zink-anode, zoals die op mijn boot zit (om ontzinking van de schroef tegen te gaan) op zout water ongeveer 1,5 seizoen meegaat en dan lig ik 's winters nog vijf maanden op zoet. Een aluminium-anode zou binnen een half jaar weg zijn, denk ik. Toch zonde van het geld en de moeite, want de meesten onder ons moeten uit het water om de anode te vervangen.
Waarom Il Cigno dat grafiekje laat zien, ontgaat me ook, want dat laat zonneklaar zien dat er tussen staal en aluminium ruim voldoende galvanische afstand zit.
Aan de vraag wat Pieter2 precies wil beschermen wordt voorbij gegaan. Heeft Pieter2 een stalen boot, of gaat het om een schroefas, c.q. schroef, die tegen ontzinking moet worden beschermd? Of om een saildrive met een aluminium huis? Speelt allemaal een rol bij de keuze.
Het is vooral psychologie, denk ik. Een magnesium-anode op zoet water gaat tamelijk hard en dan ontstaat kennelijk het idee dat ie daarom beter beschermt dan een aluminium-anode. En inderdaad; hij beschermd prima, maar je hebt er binnen de zelfde tijd 2x zoveel van nodig als bij een aluminium-anode het geval zou zijn.
Ik gebruikte 40 jaar geleden al magnesiumanodes om mijn koelbeun te beschermen.
Als dat ding van staal is, verbruik je dan onnodig veel anodes.