Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dynamo spanning verhogen

Dynamo spanning verhogen 27 feb 2025 11:44 #1613683

  • Serena33
  • Serena33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Ik heb op mijn Yanmar 3GM mijn dynamo kapot.
Er was hierop een diode geplaatst om de laadspanning te verhogen voor mijn AGM lichtaccu.
Nieuwe dynamo gemonteerd maar hierop kan ik niet de diode plaatsen, dan geeft de dynamo helemaal geen spanning meer. Leverancier zegt, dan zit er een triode in en lukt het niet.
Nu, met nieuwe dynamo, laadt de accu met lagere spanning en stroom, komt niet meer vol.
ik gebruik
Justech 12V 140A Voltage Sensitive Split Charge Relay VSR
om startaccu voorrang te geven bij laden.
Vraag kan ik de AGM lichtaccu rechtstreeks op de accu aansluiten en de lood accu via de splitter aangesloten laten? De AGM accu heeft dan een 0,7V hogere laadspanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo spanning verhogen 27 feb 2025 13:10 #1613712

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 212
Iemand die het heeft over een triode bij een dynamo, heeft het licht niet echt gezien. .....
Triodes werden ooit gebruikt in het glazen radiobuizen tijdperk.
Overigens: AGM accus zij ook loodaccu's alleen van een iets andere platen opbouw, met glasvezel separators. Daardoor kunnen ze een hogere spanning aan zonder uit elkaar te vallen.

Het toepassen van een externe diode om de laadspanning te verhogen is een veel gebruikte truuk om de spanning 0,7 volt te verhogen, maar je moet de diode wel in de goede richting aandluiten. Maar het blijft een compromis, want bij lang varen op de motor krijgt de accu langdurig een te hoge spanning voor zijn kiezen en gaat dan gassen. Ook AGM op den duur

De beste oplossing is het monteren van een externe drie traps geregelde dynamo spanningsregelaar zoals van Sterling of Mastervolt waarbij je de spanningen kunt instellen. Maar die zijn behoorlijk prijzig. En er moet worden gesleuteld aan de dynamo. Want er moet een extra draad van de koolborstels naar buiten worden gevoerd.

Het VSR is overigens ook geen slechte oplossing maar die regelt verder niets.
Als de spanning op de AGM toch te laag blijft (< 14,2 volt) is dat niet erg, hij gaat in ieder geval niet kapot, maar het duurt wel veel langer om hem vol te krijgen.
En je zou additioneel een "smart" drietraps wallader op de AGM kunnen aansluiten (victron, CTEK), dan wordt de AGM wel helemaal vol als hij aan de walstroom ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo spanning verhogen 27 feb 2025 13:37 #1613721

Ik heb even gezocht. Tweaken met een diode lukt niet want deze regelaar heeft geen sense-ingang.

De spanningsregelaar is van de RRLFE serie, ingesoldeerd in het blok met de koolborstels. Als je deze al uit zou willen bouwen, is dit niet het type met separate sense-aansluiting; daarvoor zou je een alternator met regelaar van het type BSLFE moeten hebben. Beide zijn van het A-type: één van de veldaansluitingen hangt aan de +12V, de andere wordt meer/vaker naar massa getrokken als er harder geladen moet worden.







Ik vind geen RRLFE types met 14,4 V setting…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo spanning verhogen 27 feb 2025 13:42 #1613723

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1806
In aanvulling op @egenolf:
Bij die hogere laadspanning hoort dus ook een meertraps laadspanningsregelaar.
Als je een havenhopper bent, voor wie motorladen een back-up is en geen essentie, dan raadde MasterVolt mij bij de vorige boot af om een mooie dynamolaadregelaar te kopen want dan had ik A weer een probleem met mijn startaccu en B als noodoplossing was “zonder en met lagere spanning” wel heel veilig voor de accu en kon je oneindig laden op de (domme) dynamo. Wel om de maand een keer de AGM volladen met de walstroom voor de accu en voor de reset van de accumonitor.
Wel heb ik toen aparte wal laders genomen voor de startaccu en de AGM!

Als je een toekomstbestendige betere oplossing wilt?
Ik weet niet hoe oud je AGM is en of je deze een keer gaat vervangen door een LFP?
In dan geval kan je die verdeler nu alvast vervangen door een DC-DC en laad je de AGM parallel aan de startaccu.
Dan geef je geld uit aan een 100% oplossing voor de AGM en ook geschikt voor je volgende LFP accu.
Bijvoorbeeld een Victron Orion Smart 12/18A of vergelijkbaar met zowel een AGM als een (instelbaar) LFP profiel. Op deze manier kan je dus een ander laadprofiel instellen voor de service accu t.o.v. het dynamo laad voltage voor de startaccu.

Dan kan je later de AGM vervangen door een LFP-drop-in. Zie verder de LFP draadjes over dit onderwerp.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 27 feb 2025 15:51 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo spanning verhogen 27 feb 2025 14:35 #1613734

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 212
Ja helemaal eens! Met later LFP en orion DC/DC converters heb je een toekomst bestendige oplossing.
Die smart dingen van Victron kan je met je telefoon precies instellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo spanning verhogen 27 feb 2025 14:37 #1613735

zo maar een idee wat opkomt, nog nooit geprobeerd:

Wat te denken van in de draad die van het contactslot naar generatorveldwikkeling gaat een regelbare weerstand te zetten? (stroomdoorgang in de buurt van de 4 Ampere verwacht ik)

De spanning zal dan bij de generator veld ingang wat lager worden, met als gevolg dat de in de generator ingebouwde regelaar een lagere spanning meet.

De regelaar verwacht daar de accu spanning, die door die weerstand lager is geworden en zal een grotere veldstroom doorlaten, die de generatoruitgang ook weer een wat hogere spanning geeft.

De spanning is dan simpel in te stellen. Maar wel eerst even controleren of het op de bestaande situatie mogelijk is


Wel heb ik een 20 tal regelaartjes geproduceerd met variabele weerstand naar een zener diode die op die manier windmolens regelt, werken alle alweer zo´n 10 jaren zonder één klacht.
Laatst bewerkt: 27 feb 2025 14:39 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo spanning verhogen 27 feb 2025 16:03 #1613750

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1806
Dat is op zich een hele goede oplossing. Dat zit in mijn BMS. Deze kan op basis van de dynamo-temperatuur de dynamo via de dynamo-sense de dynamo laten denken dat de lfp vol is.

Maar dit werkt alleen op één profile.
Als je dit voor de AGM doet, dan is dat te veel voor de startaccu (geen AGM neem ik aan).

Dus twee verschillende accu’s twee verschillende profielen of de laagste kiezen (voor de startaccu zoals het normaal is).
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo spanning verhogen 27 feb 2025 16:20 #1613753

Saeftinghe schreef :
Wat te denken van in de draad die van het contactslot naar generatorveldwikkeling gaat een regelbare weerstand te zetten?

Kun je in onderstaand schema aangeven waar dat is en waar dat de spanningsmeting beïnvloedt?

Laatst bewerkt: 27 feb 2025 16:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo spanning verhogen 27 feb 2025 18:45 #1613760

  • Serena33
  • Serena33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Dank voor het meedenken.
Een dynamo zoals de oude is niet meer te vinden, dus ik moet het met een nieuwe doen.
De spanning met oude dynamo liep op tot 14,5V (14,8V)
Booty24, ik heb achter de dynamo in de oude situatie al een diode die de startaccu voedt, dus - 0,7V.
Saeftighe, dit lijkt een oplossing voor mijn probleem. Een instelbare weerstand in de draad die van het controlelampje naar de dynamo gaat. Hiermee wordt de laadspanning in te stellen als ik het goed heb begrepen. Ik wil dit graag proberen. Welke instelbare weerstandswaarde is denk je geschikt en welk vermogen moet hij aankunnen?
(p.s. Ik zeil veel vaker dan dat ik op de motor vaar.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo spanning verhogen 27 feb 2025 18:46 #1613761

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29664
ZF blijft een onstuitbare knutselklup.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo spanning verhogen 27 feb 2025 18:50 #1613763

Serena33 schreef :
Een instelbare weerstand in de draad die van het controlelampje naar de dynamo gaat. Hiermee wordt de laadspanning in te stellen als ik het goed heb begrepen.


Dat zou in sesie met "Lamp" zijn in bovenstaand schema. Dat gaat niet werken volgens mij, maar laat Seafhtinge het maar uitleggen; had hem daar hierboven ook al om gevraagd...


Enige kans maak je (door een diode op te nemen) in de draad van het contactslot naar "RR", maar als je pech hebt is deze vast doorverbonden met B+ ergens ín de alternator en kun je daar niet tussen komen.

NB: type "BSLFE" lijkt wel een sensedraad te hebben, namelijk "B"
Laatst bewerkt: 27 feb 2025 20:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo spanning verhogen 28 feb 2025 11:06 #1613826

  • Serena33
  • Serena33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Terug lezend lijkt mij een diode plaatsen in de draad die naar RR gaat, van het contact komt, de enige kans om het eenvoudig op te lossen.
Doel is hogere laadspanning zodat de AGM accu redelijk vol geladen wordt wanneer ik niet aan de walstroom ben aangesloten.
Wat is het risico van een diode in de draad plaatsen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo spanning verhogen 28 feb 2025 13:49 #1613845

Ik zie geen risico om dit te proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo spanning verhogen 28 feb 2025 14:38 #1613846

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13629
50% kans
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo spanning verhogen 28 feb 2025 15:23 #1613849

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29664
Serena33 schreef :
Terug lezend lijkt mij een diode plaatsen in de draad die naar RR gaat, van het contact komt, de enige kans om het eenvoudig op te lossen.
Doel is hogere laadspanning zodat de AGM accu redelijk vol geladen wordt wanneer ik niet aan de walstroom ben aangesloten.
Wat is het risico van een diode in de draad plaatsen?

Hangt 100% af van de vaardigheden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo spanning verhogen 28 feb 2025 16:12 #1613855

Saeftinghe schreef :
Wat te denken van in de draad die van het contactslot naar generatorveldwikkeling gaat een regelbare weerstand te zetten?

Nachtvlinder schreef:
Kun je in onderstaand schema aangeven waar dat is en waar dat de spanningsmeting beïnvloedt?






Tussen accu + pool en ignition SW. zou ik als eerste proberen,

De regelaar meet dan een te lage accuspanning en laat meer veldstroom door, wat dan weer de laadstroom/spanning hoger maakt waardoor de echte accuspanning wat hoger wordt dan de regelaar op de sensordraad gemeten wordt.

De 2 of 3 regelaars waarop ik iets soortgelijks toepaste hebben maar 3 aansluitingen
Hier zie ik 5 aansluitingen.
Hier zou mogelijk ook in de D+ aansluiting iets gedaan moeten worden wat de spanning iets verhoogt.

Daar zou ik eerst meten wat resultaat is op de Ignition schakelaar

In de regelaar op de eigen generator schijnt een temperatuurbegrenzer in te zitten.
De spanning daar loopt op tot 140 Volt en zakt dan na enige tijd naar tussen 13,6 en 13,8 Volt.

De zelfbouw regelaartjes voor wind en solar met zener diode schakelen aan/af op de uitgaande spanning gemeten, met variabele weerstand en condesatoren door de molen/paneel stroom in/uit te schakelen.
Simpel en goedkoop, al 20 jaar zonder problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo spanning verhogen 28 feb 2025 19:18 #1613876

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7733
Serena33 schreef :
Ik heb op mijn Yanmar 3GM mijn dynamo kapot.
Er was hierop een diode geplaatst om de laadspanning te verhogen voor mijn AGM lichtaccu.
Nieuwe dynamo gemonteerd maar hierop kan ik niet de diode plaatsen, dan geeft de dynamo helemaal geen spanning meer. Leverancier zegt, dan zit er een triode in en lukt het niet.
Nu, met nieuwe dynamo, laadt de accu met lagere spanning en stroom, komt niet meer vol.
ik gebruik
Justech 12V 140A Voltage Sensitive Split Charge Relay VSR
om startaccu voorrang te geven bij laden.
Vraag kan ik de AGM lichtaccu rechtstreeks op de accu aansluiten en de lood accu via de splitter aangesloten laten? De AGM accu heeft dan een 0,7V hogere laadspanning.

Ik heb het topic tot nu toe blijven volgen, maar ik vraag me af of die originele dynamo ( alternator vermoed ik ) niet te herstellen valt. Dat is verreweg de eenvoudigste oplossing.
Binnenbrengen bij een revisiebedrijf en kijken of ze hem kunnen herstellen.
Een paar koolborstels of een nieuwe diodebrug kost lang niet zoveel als alle andere voorgestelde oplossingen. Die andere alternator kan je dan weer verkopen. ( een alternator zonder sense ingang zou ik zowiezo niet aan boord willen. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo spanning verhogen 28 feb 2025 20:04 #1613883

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1792
Tony2920 schreef :
Serena33 schreef :
Ik heb op mijn Yanmar 3GM mijn dynamo kapot.
Er was hierop een diode geplaatst om de laadspanning te verhogen voor mijn AGM lichtaccu.
Nieuwe dynamo gemonteerd maar hierop kan ik niet de diode plaatsen, dan geeft de dynamo helemaal geen spanning meer. Leverancier zegt, dan zit er een triode in en lukt het niet.
Nu, met nieuwe dynamo, laadt de accu met lagere spanning en stroom, komt niet meer vol.
ik gebruik
Justech 12V 140A Voltage Sensitive Split Charge Relay VSR
om startaccu voorrang te geven bij laden.
Vraag kan ik de AGM lichtaccu rechtstreeks op de accu aansluiten en de lood accu via de splitter aangesloten laten? De AGM accu heeft dan een 0,7V hogere laadspanning.

Ik heb het topic tot nu toe blijven volgen, maar ik vraag me af of die originele dynamo ( alternator vermoed ik ) niet te herstellen valt. Dat is verreweg de eenvoudigste oplossing.
Binnenbrengen bij een revisiebedrijf en kijken of ze hem kunnen herstellen.
Een paar koolborstels of een nieuwe diodebrug kost lang niet zoveel als alle andere voorgestelde oplossingen. Die andere alternator kan je dan weer verkopen. ( een alternator zonder sense ingang zou ik zowiezo niet aan boord willen. )

Helemaal mee eens!
Vergeet ook niet de interne spanningsregelaar. Je kunt het beste de alternator (laten) uitkleden tot alleen de spoelen en diodes, spanningsregelaar extern. V-sense is functie van de spanningsregelaar. Bij problemen makkelijk te debuggen als je je een klein beetje in de principes verdiept. Het verbaast me steeds weer dat “men” enorm veel tijd besteedt aan schema’s en configuratie van allerlei blauwe dozen terwijl de meest elementaire zaken waar het bij het elektrisch systeem om draait worden vergeten.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo spanning verhogen 28 feb 2025 20:34 #1613893

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1792
Ik ben al jaren geleden afgestapt van parallel laden van huis en startaccu’s. Het blijft altijd een dilemma: Of je overlaadt de startaccu met te hoog voltage, of je laadt de huisaccu met te laag voltage om redelijk snel vol te laden.
De startaccu wil je laden met 14 of 14.2 V, huis (lood) met 14.4-14.6. De startaccu is in no time vol, een paar minuten met zeg maar 6-8Amperes.
Naar mijn ervaring werkt dit het beste: Alternator dedicated op huis accu bank, startaccu laden met 8A $10 buck/ boost convertertje afgesteld op 14 of 14.2V. De laatste wordt gevoed door huis accu. Als je de motor stopt verbruikt de buck boost (of alleen buck bij lood) zo weinig (14V is bereikt) dat je die gewoon aan kunt laten staan. Houdt als minimaal verbruiker de startaccu netjes op niveau.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo spanning verhogen 28 feb 2025 23:09 #1613920

WaltB, Bij mij het zelfde,

de startaccu en huishoud accu parallel gaat bij mij al jaren goed met een forse diode van huishpud naar start er tussen.

Het verwachtte doorbranden van de diode gebeurde niet, een kleinere geprobeerd, bleef ook heel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo spanning verhogen 01 mrt 2025 08:06 #1613950

  • Serena33
  • Serena33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Bedankt voor het meedenken. Ik ga dit weekend de nieuwe dynamo terugplaatsen en de diode in de draad naar RR proberen.
De oude repareren is ook een goede optie. Heeft iemand een goed adres daarvoor?
Maandag verslag van het terugplaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo spanning verhogen 01 mrt 2025 08:12 #1613953

Ten overvloedde: van het contactslot naar "RR" moet dan de doorlaatrichting zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo spanning verhogen 01 mrt 2025 11:48 #1613997

  • Serena33
  • Serena33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Ik ben aan boord en moet helaas melden dat de diode plaatsen geen invloed heeft op de laadspanning en stroom. Accu's zijn geladen door walstroom. Ik heb nu een dynamo spanning van 14,2 / 14,3V ook op de accu. Met de oude dynamo 14,8V.
Nu dus iemand vinden die de oude kan repareren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo spanning verhogen 01 mrt 2025 18:35 #1614058

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7733
Serena33 schreef :
Ik ben aan boord en moet helaas melden dat de diode plaatsen geen invloed heeft op de laadspanning en stroom. Accu's zijn geladen door walstroom. Ik heb nu een dynamo spanning van 14,2 / 14,3V ook op de accu. Met de oude dynamo 14,8V.
Nu dus iemand vinden die de oude kan repareren.

Revisie Techniek Verwijs Drukkerij 16 Steenbergen Noord Brabant.
Maar waarschijnlijk zijn er ook revisiebedrijven in jou buurt, indien Steenbergen verder weg is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl