Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dieselproblemen na aankoop VP MD7A

Dieselproblemen na aankoop VP MD7A 01 mrt 2025 18:49 #1614060

  • Marces
  • Marces's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Heb eind 2024 een Bandholm 27 gekocht. Waren wat dieselproblemen en vond motorruimte erg nat en vies. Heb eerste de de injectoren laten vervangen. Dat hielp wel maar er bleef veel rook en olie uitkomen.
Daarop heb ik de dieseltank leeggehaald en schone diesel toegevoegd met additief tegen bacteriegroei. Ook extra brandstoffilter vervangen.

Dat leek even goed te gaan. Wel beduidend minder rook, maar daarna stopte de motor. Wat bleek. Door de additieven was de blijkbaar in brandstofsysteem aanwezige bacterieontwikkeling beëindigd met als gevolg het neerslaan van bezinksel/bacterieresten. Daardoor was filtertje in brandstofpomp volgelopen.

Mijn les is dus dat additieven toevoegen bij vervuild brandstofsysteem niet zonder risico is.

Om probleem voor eens en altijd op te lossen heb ik eerst tank geopend (via zijluik) en volledig gereinigd van binnenuit. Daarna leidingen doorgespoten en pomp gedemonteerd en gereinigd en daarna met schone diesel (wel weer met additief vanwege start winter) gevuld. De motor heb ik nog uurtje voor winterstop laten lopen en die liep mooi en zonder rook. Gaat om Volvo Penta MD7A. Ben benieuwd of hij straks in april goed gaat lopen.

Ben ondertussen begonnen met vervangen saildrive 110s manchet. Zie andere post.
Bijlagen:
Banholm 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselproblemen na aankoop VP MD7A 01 mrt 2025 19:07 #1614062

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1856
Dit verhaal klinkt mij niet onlogisch in de oren. Zeker bij een scheepje waarvan je de geschiedenis niet weet of de motor lang stil heeft gestaan, heb je eigenlijk de werkwijze omgedraait. Ik zou eerst bij de tank zijn begonnen en dan naar de motor toe. Maar maakt niet uit, je heb nu alles gedaan en dan moet het eigenlijk wel goed gaan. Maar maak je geen illusies wat betreft rook en oliedamp neerslag. De Volvo MD7a staat er om bekend een betrouwbare motor te zijn maar ook dat ze altijd iets blijven roken. En kijk niet vreemd op in de sluis dat er soms wat olieresten op het water drijft nabij je uitlaat.
Ik heb er twee gehad en uiteindelijk beiden vervangen voor een jonger type motor. Als je op de website van Beta Marine (Kuijkhoven) kijkt zie je de vervanging destijds in onze Sigma 33. Veel plezier ermee.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselproblemen na aankoop VP MD7A 01 mrt 2025 19:08 #1614063

Zo je foto bekijkend trek ik je conclusie wel in twijfel.
Mijn opvoerpomp zag er ook zo uit en ik heb nooit additieven oid gebruikt. De MD7A is netzoals mijn MD11C bijna een antieke motor. Vervuiling van de opvoerpomp is meer te wijten aan de leeftijd en de liters diesel die de pomp te verwerken heeft gehad in zijn bestaan.
Neemt niet weg dat jou reinigings actie de verbranding goed zal doen dus nee je werkzaamheden zijn wel broodnodig geweest
Laatst bewerkt: 01 mrt 2025 19:09 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselproblemen na aankoop VP MD7A 01 mrt 2025 19:59 #1614067

  • Marces
  • Marces's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Dank voor je reactie. Mocht de MD7A ermee stoppen dan weet ik waar ik moet kijken.
Banholm 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.110 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl