Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat voor lijn? Welke toepassing / eigenschappen

Wat voor lijn? Welke toepassing / eigenschappen 26 mrt 2025 09:54 #1617527

Hoi beste Forumleden.
Inmiddels hebben we op de standfast 33 die we in 2021 gekocht hebben alle staalkabels en lijnen en vallen met een polyesterkern vervangen door Dyneema en /of goedkopere HMPE lijnen op één na. De lijn waarmee de rolfok wordt opgerold.

De vorige eigenaar heeft hiervoor een lijn gemonteerd met een aramide (Kevlar) kern. De 6 mm. lijn is vrij stug en doordat ik (stom als ik was) er met de hogedrukreiniger op heb gespoten is de mantel op sommige stukken wat pluizig. Er ligt een nieuwe HMPE lijn klaar (Lekker licht en soepel en zeker sterk genoeg)

Ik heb nog nooit een lijn met een kevlar kern gehad, vandaar mijn vraag? Wat is dat eigenlijk voor een lijnsoort? Ik kom het bij een watersportwinkel eigenlijk nooit tegen. Was dit alleen maar een lijn voordag DSM de dyneema® ontwikkelde? Er ligt nog een haspel met c.a. 30m. in het vooronder, wat zijn de eigenschappen van die lijn en wat kan ik er nog mee? Of is het een antieke rariteit die het beste bij het restafval kan worden gegooid?

Ik ben benieuwd naar jullie kennis.
Door tegenwind sneller
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor lijn? Welke toepassing / eigenschappen 26 mrt 2025 10:23 #1617531

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 620
Beste Freonxkipper,

Op een vorige boot heb ik zo'n lijn als grootzeilval gebruikt. Reden voor deze keuze was de geringe rek gecombineerd met een lagere prijs dan de reguliere dyneema vallen.
De rek was inderdaad gering; nadeel vond ik dat de lijn erg hard en stug bleef. Daarom heb ik op mijn huidige boot voor kwalitatief goede vallen met een dyneema kern gekozen.

Voor de rolfoklijn lijkt deze lijn me geschikt omdat het een vrij harde lijn is. Risico dat de lijn op de trommel tussen twee andere slagen klemt is klein. Nadeel van de stugheid blijft natuurlijk.

Kortom; ik zou de lijn niet meer aanschaffen, maar een rol van 30 meter ook zeker niet weggooien.

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor lijn? Welke toepassing / eigenschappen 26 mrt 2025 10:46 #1617534

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15540
freonxkipper schreef :

Ik heb nog nooit een lijn met een kevlar kern gehad, vandaar mijn vraag? Wat is dat eigenlijk voor een lijnsoort? Ik kom het bij een watersportwinkel eigenlijk nooit tegen. Was dit alleen maar een lijn voordag DSM de dyneema® ontwikkelde? Er ligt nog een haspel met c.a. 30m. in het vooronder, wat zijn de eigenschappen van die lijn en wat kan ik er nog mee? Of is het een antieke rariteit die het beste bij het restafval kan worden gegooid?

Ik ben benieuwd naar jullie kennis.

Kevlar (aramide) heeft een aantal gunstige eigenschappen t.o.v. dyneema. Echter in de praktijk is gebleken dat die niet opwegen tegen de nadelen. Die zijn namelijk zeer slecht UV bestendig en niet geleidelijke veroudering. De lijn kan als die ouder wordt plotseling breken. Al met al wordt het bijna niet meer gebruikt.
Zelf heb ik het alleen maar nog in gebruik als mantel in de stoppers. Het is lekker stroef in tegenstelling tot dyneema en zeer goed hitte bestendig dus kan goed tegen de warmte ontwikkeling door wrijving in de stopper.
Een andere prettige eigenschap is dat het een kleinere elasticiteitsmodulus en niet of nauwelijks creep.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat voor lijn? Welke toepassing / eigenschappen 26 mrt 2025 16:21 #1617591

Hoi Jurrien en 3Noreen, bedankt voor jullie antwoord.
Ik zal jullie raad opvolgen
Door tegenwind sneller
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl