Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: AIS antenne toch op de hekstoel..?

AIS antenne toch op de hekstoel..? 21 apr 2025 08:59 #1621588

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15691
Calidris schreef :
Fair Winds schreef :
3Noreen schreef :
...

Zo werkt het niet helemaal. Als alle tijd slots vol zitten gaan A transponders en SOTDMA B transponders zenden op de tijd slots die gebruikt worden door transponders die verder weg zijn. Met als gevolg dat jij met jou lage antenne die gaat ontvangen.

Bij oude plotters gaat het niet om de AIS slots (beschikbaarheid / hoeveelheid), maar om wat de plotter aan kan qua verwerking..

Pcies

Tot 2 jaar terug gebruikte ik een RM C120. Het maakte niet uit hoe hoog mijn ontvangende AIS antenne was met betrekking tot vollopen van de plotter. Met andere woorden je antenne lager plaatsen maakt niet uit. Ja tenzij je hem horizontaal in de bakskist neer legt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS antenne toch op de hekstoel..? 21 apr 2025 13:06 #1621656

Het is inderdaad een 90 widescreen van Raymarine. Ik heb hem nig steeds in bedrijf omdat de Zeus3 me al een paar keer in de steek liet dus twee plotters, maar het ding kan inderdaad niet zoveel aan. Orca pod is leuk maar ik wil geen tablets... Ook bagger. Nu nog eens op Nederlandse meertjes zie ik het nut niet in van meer dan 5 mijl reikwijdte.
Op de North Atlantic ben je soms blij dat je op 50 mijl een schip kan ontwaren....

m.a.w. voor 99% van de lui hier maakt het geen bal uit waar je de AIS VHF antenne monteert. Wel.is het zo dat je met een splitter de performantie van je VHF marifoon ruineert. Ruisgetal naar de knoppen en meer van dat moois..... Nu ja de meesten gebruiken het ding ook maar alleen om een sluis op 300m afstand aan te roepen.

Ik heb een laatste generatie Icom marifoon naast een 25 jaar oude Kenwood TM-D700 amateur dual bander hangen en die laatste is zoveel gevoeliger dan de Icom...

DR
Freedom is...
Sailing an Oyster 595 around the globe...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS antenne toch op de hekstoel..? 21 apr 2025 15:24 #1621683

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30101
WildOrchid schreef :
Het is inderdaad een 90 widescreen van Raymarine. Ik heb hem nig steeds in bedrijf omdat de Zeus3 me al een paar keer in de steek liet dus twee plotters, maar het ding kan inderdaad niet zoveel aan. Orca pod is leuk maar ik wil geen tablets... Ook bagger. Nu nog eens op Nederlandse meertjes zie ik het nut niet in van meer dan 5 mijl reikwijdte.
Op de North Atlantic ben je soms blij dat je op 50 mijl een schip kan ontwaren....

m.a.w. voor 99% van de lui hier maakt het geen bal uit waar je de AIS VHF antenne monteert. Wel.is het zo dat je met een splitter de performantie van je VHF marifoon ruineert. Ruisgetal naar de knoppen en meer van dat moois..... Nu ja de meesten gebruiken het ding ook maar alleen om een sluis op 300m afstand aan te roepen.

Ik heb een laatste generatie Icom marifoon naast een 25 jaar oude Kenwood TM-D700 amateur dual bander hangen en die laatste is zoveel gevoeliger dan de Icom...

DR

Je weet niet precies waar je het over hebt en raaskalt maar wat.
- ruisgetal voor FM ontvangt maakt geen bal uit. Of je nu 0,4 of 1,7 hebt voor FM kan je niet horen.
- Leg eens uit waardoor het ruisgetal verslechterd en hoeveel.
- Heb je getallen hoeveel dB een splitter aan verlies oplevert bij RX en TX? (ik wel).

Splitter levert bij ontvangst -3dB op (1/2 spunt) , dat ga je bij FM niet merken.

Een amateur TRX, zoals de die kenwood, zijn niet ontworpen op grootsignaal gedrag (dynamisch bereik), maar wel op gevoeligheid voor mobiel gebruik.
Een knappe marifoon kan wel veel vreemd signaal hebben zonder van streek te raken. Dat kán gepaart gaan met iets verlies van de gevoeligheid, maar hoeft niet.

Als je toch heel veel verlies ervaart met een splitter, is het verstandig om hem eens door te laten meten of zelf doen met de juiste apparatuur.

Je beweringen zijn dus van een hoog gebakken lucht en popie-jopie gehalte, zonder een gedegen onderbouwing.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 apr 2025 15:31 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS antenne toch op de hekstoel..? 21 apr 2025 16:26 #1621703

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1874
Calidris schreef :
Thijs1971 schreef :
Ik heb net een splitter gekocht, omdat ik van mijn achtermastje

Thijs,
Het ligt zowel aan de geschiktheid van de antenne, alsmede de hoogt. Een broerde antenne op hoogte presteert nog steeds beroerd.
Ik kom veel lage (goede) antennes tegen op b.v. skutsjes op het roer, elke keer verbaasd hoe ver die nog ontvangen. soms wel tot 5-7 mijl.

Name caching: doe vertel? nieuwe term in AIS land?

name lagging was een betere term en idd, ook bij Navionics zit iets van caching dat ie oude namen nog herkent!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS antenne toch op de hekstoel..? 21 apr 2025 17:16 #1621713

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Bij ons aan boord op de hekstoel (wel speciale ais antenne) met transponder. Nooit problemen gehad maar heb nu ook weer niet de apparatuur en wijsheid om daaraan te twijfelen
Voorheen enkel receiver met splitter maar monteur raadde dat af bij plaatsing transponder
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS antenne toch op de hekstoel..? 21 apr 2025 19:32 #1621742

3Noreen schreef :
Orange Sunset schreef :
Maar AIS heeft in praktijk met 2watt een groter effectief bereik dan een marifoon. Het hiervoor ontwikkelde digitale protocol is robuuster dan gewoon spraak.

Ik denk dat mijn lichaamscellen daar geen onderscheid in maken. Ze gaan gewoon analoog stuk. Of niet. Dat laatste is waarschijnlijker.

Ging meer over reikwijdte. Maar radiogolven in deze VHF frequentierange doen niet veel zover ik weet van onderzoeken. In de GHz warmen ze mogelijk de huid iets op bij flinke bestraling en zeer grote vermogens. 2000W in de 3 - 430 THz range houdt je lekker warm, kun je uren voor blijven zitten in te winter. Maar bij >750 THz begint het dan goed fout te gaan bij flinke blootstelling ondanks lagere vermogens en slopen nogal lichaamscellen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 21 apr 2025 19:33 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS antenne toch op de hekstoel..? 21 apr 2025 20:29 #1621757

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30101
Uit ervaring kan ik vertellen dat 1000 watt erp op 150MHz al best voelbaar is, net als 10watt op 10GHz uit een golfpijp. beide 100% continue draaggolf.

Staat natuurlijk niet in verhouding tot 0,026 seconde puls op 160Mhz per 30 seconden.

Maar ja, de prinses op de erwt komt steeds vaker voor (tussen de oren)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS antenne toch op de hekstoel..? 22 apr 2025 12:33 #1621840

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1512
Mijn splitter is een oud type True Heading met een verlies van -4dB (ontvangst).
Zenden minder dan -1dB maar andere verliezen zijn er toch ook door extra stekkers, kabels en extra bochten.
Hoeveel dat is zou ik moeten meten.

Maar ongeacht de meting: Geen splitter,geen extra stekkers en dito kabels is toch beter?

Waarbij ik meteen aanneem dat een moderne AIS transponder met ingebouwde splitter prima zou moeten werken.
Het hoe en waarom van mijn keuze heb ik al eerder uiteengezet.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS antenne toch op de hekstoel..? 22 apr 2025 18:42 #1621906

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30101
Prima.

Die oude splitter zou ik maar op marktplaats zetten, 4 generaties geleden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS antenne toch op de hekstoel..? 22 apr 2025 19:31 #1621921

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1512
Scheelt 4 generaties zoveel?
Dan toch alleen in ontvangen maak ik op uit de specificaties oude splitter versus modern.
Elke splitter geeft toch verlies?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS antenne toch op de hekstoel..? 22 apr 2025 19:53 #1621925

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30101
H700 schreef :
Scheelt 4 generaties zoveel?
Dan toch alleen in ontvangen maak ik op uit de specificaties oude splitter versus modern.
Elke splitter geeft toch verlies?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ja, in theorie wel, maar -4dB is best veel. Het ontvangst signaal kan nooit minder worden dan -3dB (= factor 2) omdat je het signaal in 2 verdeelt.
Zenden is echt 26 mSec omschakelen.

En ja, door voortschrijdende techniek scheelt het ook veel in stroomverbruik.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 apr 2025 19:54 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS antenne toch op de hekstoel..? 22 apr 2025 20:30 #1621935

Calidris je moet toch bij mij eens opnieuw cursus lopen in het vak "mobile communication systems"....

Een recente VHF transceiver heeft een ruisgetal van 2 dB wat resulteert in een gevoeligheid van ongeveer 0,2 uV voor 20 dB sinad.

zet je daar een AIS splitter voor dan ga je heel diep zakken, de 4 dB insertion loss van de splitter plus nog eens de vermoedelijk 20m RG58U van bedenkelijke Poolse kwaliteit die er nog eens 3 dB bij doet. Dus je komt op een systeemruisggetal van 9 dB. Potdoof dus.

OK maakt in de praktijk op 300m van de sluis niet veel uit maar wel als je op het midden van de Noordzee naar de navigational warnings van de kustwachten wil luisteren.

Over dit soort van topics discussieer je best niet met mij want dan moet je het onderspit delven...

Dus neem dat popie-jopie gedoe maar terug.
Freedom is...
Sailing an Oyster 595 around the globe...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS antenne toch op de hekstoel..? 23 apr 2025 07:06 #1621972

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30101
WildOrchid schreef :
Calidris je moet toch bij mij eens opnieuw cursus lopen in het vak "mobile communication systems"....

Een recente VHF transceiver heeft een ruisgetal van 2 dB wat resulteert in een gevoeligheid van ongeveer 0,2 uV voor 20 dB sinad.

zet je daar een AIS splitter voor dan ga je heel diep zakken, de 4 dB insertion loss van de splitter plus nog eens de vermoedelijk 20m RG58U van bedenkelijke Poolse kwaliteit die er nog eens 3 dB bij doet. Dus je komt op een systeemruisggetal van 9 dB. Potdoof dus.

OK maakt in de praktijk op 300m van de sluis niet veel uit maar wel als je op het midden van de Noordzee naar de navigational warnings van de kustwachten wil luisteren.

Over dit soort van topics discussieer je best niet met mij want dan moet je het onderspit delven...

Dus neem dat popie-jopie gedoe maar terug.

Je houdt het nog steeds bij populaire opmerkingen en ongefundeerde aannames.

Gevoeligheid van een ontvanger druk je uit in signaal/ruis (s/n) verhouding in dB's.
Voor communicatie geldt een norm van 12dB s/n uitgedrukt in dBm's. met dB's kan je makkelijk rekenen en meten, met uVolten kan je weinig.
Een normale FM ontvanger met 3-5Khz breedte haalt rond de -120dBm, met een splitter wordt dat rond de -117dBm.
Dat gaat niemand merken, jij ook niet, alleen met de juiste apparatuur kan je dat vaststellen.
Je aanname van RG58 heeft werkelijk niet met dit het probleem te maken en staat er los van, ook zonder splitter.

Het lijkt er op dat jij niet helemaal begrijpt wat het "ruisgetal" is en waaruit het opgebouwd is.
Je aanduiding in uV en sinad komt uit de omroepwereld en is niet gebruikelijk in de communicatiewereld.
Ik raad je met klem aan dit eens te lezen:
www.tetech.nl/begripAP.htm

Het is mijn dagelijks werk, vandaar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 apr 2025 07:09 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS antenne toch op de hekstoel..? 23 apr 2025 07:36 #1621977

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1512
WildOrchid schreef :
Calidris je moet toch bij mij eens opnieuw cursus lopen in het vak "mobile communication systems"....


OK maakt in de praktijk op 300m van de sluis niet veel uit maar wel als je op het midden van de Noordzee naar de navigational warnings van de kustwachten wil luisteren.

Over dit soort van topics discussieer je best niet met mij want dan moet je het onderspit delven...

Dus neem dat popie-jopie gedoe maar terug.

Het midden van de Noordzee is zo'n beetje 300km van elke kust verwijderd.
Voor de waarschuwingen van de Kustwacht kun je een Navtex gebruiken of een MF transceiver.
Op een boorplatform waar ik lang geleden zat als hulp-medic, en dat niet eens precies midden Noordzee was de VHF zender alleen bedoeld voor schepen rondom. En de antenne stak hoog hoor!
Met de kust werd de MF zender gebruikt. De hoofd medic aan boord bediende deze en had marcom-A daarvoor moeten halen.

Verder zou het je sieren je toon wat aan te passen, dat is toch nergens voor nodig?
Ik heb dit onderwerp gestart omdat ik ontevreden ben met de huidige installatie.
Als men van mening verschilt wat kan, doe dit dan met respect,
Kosten, naast eenvoud en stroomverbruik zijn voor mij redenen om eens van gedachten te wisselen hier over een AIS antenne zo hoog als maar kan op de hekstoel. Op een 22ft bootje...
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 23 apr 2025 07:54 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS antenne toch op de hekstoel..? 23 apr 2025 07:51 #1621978

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1512
Calidris schreef :
H700 schreef :
Scheelt 4 generaties zoveel?
Dan toch alleen in ontvangen maak ik op uit de specificaties oude splitter versus modern.
Elke splitter geeft toch verlies?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ja, in theorie wel, maar -4dB is best veel. Het ontvangst signaal kan nooit minder worden dan -3dB (= factor 2) omdat je het signaal in 2 verdeelt.
Zenden is echt 26 mSec omschakelen.

En ja, door voortschrijdende techniek scheelt het ook veel in stroomverbruik.

Correctie, er staat inderdaad < -4dB, maar dat kan dus alles onder de -4 zijn.
Een nieuwe True Heading houdt dit op 0dB, zoek ik net op.
Omschakelen wordt als <10uS genoemd voor mijn oude splitter.

Meer verlies treedt natuurlijk op bij elke stekker extra en meters kabel die je extra in je installatie hebt.
Dit zijn er nu 4: Antenne aansluiting - coax, Antenne - Splitter. Splitter - Marifoon.
Terwijl het er 2 waren; Antennevoet rechtstreeks door naar de marifoon.

(Mochten er verdere discussie ontstaan over verlies: De kabel is dus geen Poolse rg58 maar Italiaanse Highflex 7,2mm met PL-7 neo stekkers_
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS antenne toch op de hekstoel..? 24 apr 2025 08:53 #1622176

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30101
WildOrchid schreef :
Calidris je moet toch bij mij eens opnieuw cursus lopen in het vak "mobile communication systems"....

Een recente VHF transceiver heeft een ruisgetal van 2 dB wat resulteert in een gevoeligheid van ongeveer 0,2 uV voor 20 dB sinad.

zet je daar een AIS splitter voor dan ga je heel diep zakken, de 4 dB insertion loss van de splitter plus nog eens de vermoedelijk 20m RG58U van bedenkelijke Poolse kwaliteit die er nog eens 3 dB bij doet. Dus je komt op een systeemruisggetal van 9 dB. Potdoof dus.

OK maakt in de praktijk op 300m van de sluis niet veel uit maar wel als je op het midden van de Noordzee naar de navigational warnings van de kustwachten wil luisteren.

Over dit soort van topics discussieer je best niet met mij want dan moet je het onderspit delven...

Dus neem dat popie-jopie gedoe maar terug.

Ik was even vergeten dat je Digitalrubbish bent, Alfons of ON7...
Ooit hebben we elkaar wel eens gesproken op 80m.

Het puriteinse dat zendamateurs altijd voorstaan is in de basis goed, echter blijkt dat niet zelden los te staan van de praktijk belevingen van de gebruikers. De puriteinse kennis moet je dus vaak omvormen naar een praktisch bruikbare vorm, dan kom je het meest ver in oplossingen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 apr 2025 08:53 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS antenne toch op de hekstoel..? 26 apr 2025 04:05 #1622474

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4523
sy helios schreef :
volgens mij is piekvermogen van een radar een andere grootte...

Zeker, en de golflengte en tijdsduren van zenden verschillen ook. Daarom zou ik een AIS antenne - als het alleen om de afgegeven straling zou gaan - rustig op de hekstoel monteren, en een jachtenradar toch liever iets hoger.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 26 apr 2025 04:06 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl