H700 schreef :
Maar op zich, ivm met het stroomgebruik, is dat niet beter dan een Planar, of valt dat stroomverbruik mee?
Het stroomverbruik van de dieselkachel is een interessant vraagstuk waar ik veel naar heb gekeken. Planar bestaat overigens al aardig wat jaren niet meer laten we de huidige naam gebruiken: Autoterm.
De specificaties van Autoterm voor wat betreft
brandstofverbruik schijnen accuraat te zijn (0,1-0,24 liter diesel per uur voor de AIR-2D), maar de specs voor het
stroomverbruik zijn niet correct. Ze noemen voor de 2D namelijk 10-29W, maar dit klopt niet. In de opstartfase (bij koude start altijd de eerste +-3 minuten), is het vermogen bij mij bijna continue 149W (de fan + de gloeiplug gaan dan aan). De fan is verder wel zuinig, want draait de kachel eenmaal goed (na 3 minuten dus hete lucht) dan komt het totale stroomverbruik bij mijn 2D tussen 7 en de 15W (dat is dus kachel fan + het brandstofpompje), en daar blijft het dan ook bij.
Je kunt de kachel vervolgens dus uren laten draaien met vrij weinig stroomverbruik.
Totdat je de kachel weer uitdoet. Ik weet niet precies waarom, maar het stroomverbruik gaat dan weer richting 140W. De fan gaat dan ook wat harder aan om de kachel snel af te laten koelen - tot zo ver logisch. Maar kennelijk gaat ook de gloeiplug ook
aan tijdens uitschakel-procedure. Dit duurt overigens minder lang dan bij het opstarten.
Met de Autoterm comfort control kun je deze kachels in meerdere modes draaien; o.a. De standaard "temperature" mode, maar ook de thermostat mode. Ik gebruikte voorheen meestal thermostat mode: de kachel gaat dan helemaal uit als de kajuit de insteltemperatuur heeft bereikt. Lijkt prima toch? Groot nadeel: je verbruikt dan over meerdere uren gezien veel meer stroom, want juist de opstart- en uitschakelprocedure kost veel. Daarom gebruik ik tegenwoordig alleen nog maar de "Temperature" mode, de kachel blijft dan altijd aan, maar zodra de temperatuur is bereikt gaat hij op een lager vermogen door. Overshoot van insteltemperatuur is dus mogelijk, maar je verbruikt vele malen minder stroom op een koude ochtend/avond.
Dit is tevens een extra argument om
NIET een te groot model dieselkachel te kopen! Bij mij is de Autoterm 2D (2 KW) ruim zat, ik denk dat het ook voor wat grotere bootjes, wellicht t/m 32 voet nog steeds prima kan met de 2D. Koop je een grotere 4 KW kachel op een te kleine boot, dan heb je veel meer temperatuur overshoot, en ga je dus vaker in- en uitschakelen heb je dus een véél hoger stroomverbruik.
Voor een gewone bootaccu is kortstondig 149W leveren geen probleem. Veel mensen (in andere toepassingen dan boten) proberen zo’n kachel echter te voeden met de 12V (car) uitgang van bijvoorbeeld een powerstation. Probleem is dat die 12V-uitgang van verreweg de meeste powerstations wordt afgekapt boven 120W. Dus de meeste powerstations kunnen een dieselkachel niet aan. Ik vond echter één (ook nog mooi klein & fijne) LFP powerstation die dit wél kan; de Anker Solix 300DC. Kan bevestigen dat die werkt (ook al geven de specs maar 120W op voor deze 12V-uitgang). Afgelopen zomer na de grote stroomstoring in Leeuwarden zo’n ding in huis gehaald. Ik kan hem nu ook op de boot voor van alles gebruiken en heb een backup circuit gemaakt om de dieselkachel via de 12V uitgang van die powerstation te voeden. Tot nu toe werkt dit prima.
Ergens komende winter ga ik mijn huishoud loodaccu waarschijnlijk vervangen voor een LFP exemplaar met wat meer capaciteit. De backup powerstation heb ik dan ook niet meer nodig voor de kachel.