Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel?

Re:Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 12 okt 2025 16:33 #1654931

Jollenbaas schreef :
Voor zowel mijn Yanmar en de Webasto gebruik ik, als het even kan, al jaren uitsluitend GTL of HVO100.
Tot nu geen klachten.

Wat voor Yanmar heb je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 12 okt 2025 16:45 #1654932

Een 3GM30eu uit 2002 met kielkoeling en droge uitlaat.
Laatst bewerkt: 12 okt 2025 16:45 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 12 okt 2025 17:47 #1654950

Thanks, en geen negatieve bijeffecten vooralsnog? Ik vind dit wel interessant, ook omdat de webasto op dezelfde tank zit, en ik dan dat dieselluchtje kwijt ben bij het opstarten van de kachel.
Laatst bewerkt: 12 okt 2025 17:48 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 13 okt 2025 08:50 #1655019

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1782
Wadloper schreef :
H700 schreef :
Ik had in mijn caravan ook zo'n Trumatic met een ventilator erachter, met buizen die de warme lucht door de caravan bliezen. heel behagelijk inderdaad, maar daar was stroom natuurlijk geen probleem.

De mijne heeft geen ventilator. Vandaar.

De 3000 serie moet je dan hebben. Die kun je voor weinig wel tweedehands op de kop tikken.

Het mooie van zo'n Autotherm is dat je geen flessengas mee hoeft te nemen.
Diesel is veel veiliger aan boord en is in elke haven wel te koop in tegenstelling tot het gezeul met gasflessen.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 13 okt 2025 09:06 #1655022

AndreAzuree schreef :
Thanks, en geen negatieve bijeffecten vooralsnog? Ik vind dit wel interessant, ook omdat de webasto op dezelfde tank zit, en ik dan dat dieselluchtje kwijt ben bij het opstarten van de kachel.


Geen klachten, integendeel zelfs!
Laatst bewerkt: 13 okt 2025 09:06 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 13 okt 2025 16:38 #1655125

  • vribo
  • vribo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 412
Naat een Planar hetelucht kachel hebben we ook een Dickinson Newport diesel kachel aan boord.
Bij het opstarten kan je daar een vinnetje gebruiken als hulp.
Bij een goede lengte van de kachelpijp hoef je deze echter niet te gebruiken.
De Dickinson gebruiken we veel als het echt wat kouder is.
Tot die tijd de Planar.
Het stroomverbruik is daarvan alleen hoog tijdens het opstarten.
Daarna weinig.
Beide kachels branden beter en schoner op GTL en HVO dan op de gewone diesel.
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 14 okt 2025 14:12 #1655329

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 730
Ik stookte mijn Wallas 3000D (uit 1995) vaak op petroleum, werkte perfect. In Werkendam kon je petroleum aan de pomp tanken. Het manual beval zelfs aan om af en toe petroleum te stoken, zou de kachel schoonbranden. Bij verandering van importeur nog eens contact gehad en daar brulde de nieuwe monteur dat petroleum absoluut niet mocht (!). Ook GTL is perfect voor kachels vanwege de afwezigheid van aromaten - daarom is het ook reukloos. Aromaten zijn cyclische koolwaterstofverbindingen: zeer stabiel en daarom moeilijker verbrandend en dus eerder roetvormend. Dit geldt ook voor motoren trouwens, buiten eventuele problemen met seal compatibility. Er gaat op dit terrein een hoop kretologie rond en in dit geval ben ik geneigd Kok hiervan te verdenken. Het makkelijkste als je het niet weet is zeggen dat het niet kan!
Zowiezo is verbranden in een kachel minder kritisch dan in een een dieselmotor.
En de oude Mercedes diesels liepen prima op slaolie, kende indertijd een paar gevallen die kratten slaolie bij de Lidl kochten voor hun auto, vanwege het feit dat de politiek vergeten was wegenbelasting op de slaolie te heffen. (Hoop dat ik niemand op een idee gebracht heb, want belastingopbrengst is voor een politicus nog verslavender dan heroine voor een junk!)
Laatst bewerkt: 14 okt 2025 14:20 door Aad77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 15 okt 2025 11:09 #1655502

H700 schreef :
Maar op zich, ivm met het stroomgebruik, is dat niet beter dan een Planar, of valt dat stroomverbruik mee?

Het stroomverbruik van de dieselkachel is een interessant vraagstuk waar ik veel naar heb gekeken. Planar bestaat overigens al aardig wat jaren niet meer laten we de huidige naam gebruiken: Autoterm.

De specificaties van Autoterm voor wat betreft brandstofverbruik schijnen accuraat te zijn (0,1-0,24 liter diesel per uur voor de AIR-2D), maar de specs voor het stroomverbruik zijn niet correct. Ze noemen voor de 2D namelijk 10-29W, maar dit klopt niet. In de opstartfase (bij koude start altijd de eerste +-3 minuten), is het vermogen bij mij bijna continue 149W (de fan + de gloeiplug gaan dan aan). De fan is verder wel zuinig, want draait de kachel eenmaal goed (na 3 minuten dus hete lucht) dan komt het totale stroomverbruik bij mijn 2D tussen 7 en de 15W (dat is dus kachel fan + het brandstofpompje), en daar blijft het dan ook bij.

Je kunt de kachel vervolgens dus uren laten draaien met vrij weinig stroomverbruik. Totdat je de kachel weer uitdoet. Ik weet niet precies waarom, maar het stroomverbruik gaat dan weer richting 140W. De fan gaat dan ook wat harder aan om de kachel snel af te laten koelen - tot zo ver logisch. Maar kennelijk gaat ook de gloeiplug ook aan tijdens uitschakel-procedure. Dit duurt overigens minder lang dan bij het opstarten.

Met de Autoterm comfort control kun je deze kachels in meerdere modes draaien; o.a. De standaard "temperature" mode, maar ook de thermostat mode. Ik gebruikte voorheen meestal thermostat mode: de kachel gaat dan helemaal uit als de kajuit de insteltemperatuur heeft bereikt. Lijkt prima toch? Groot nadeel: je verbruikt dan over meerdere uren gezien veel meer stroom, want juist de opstart- en uitschakelprocedure kost veel. Daarom gebruik ik tegenwoordig alleen nog maar de "Temperature" mode, de kachel blijft dan altijd aan, maar zodra de temperatuur is bereikt gaat hij op een lager vermogen door. Overshoot van insteltemperatuur is dus mogelijk, maar je verbruikt vele malen minder stroom op een koude ochtend/avond.

Dit is tevens een extra argument om NIET een te groot model dieselkachel te kopen! Bij mij is de Autoterm 2D (2 KW) ruim zat, ik denk dat het ook voor wat grotere bootjes, wellicht t/m 32 voet nog steeds prima kan met de 2D. Koop je een grotere 4 KW kachel op een te kleine boot, dan heb je veel meer temperatuur overshoot, en ga je dus vaker in- en uitschakelen heb je dus een véél hoger stroomverbruik.

Voor een gewone bootaccu is kortstondig 149W leveren geen probleem. Veel mensen (in andere toepassingen dan boten) proberen zo’n kachel echter te voeden met de 12V (car) uitgang van bijvoorbeeld een powerstation. Probleem is dat die 12V-uitgang van verreweg de meeste powerstations wordt afgekapt boven 120W. Dus de meeste powerstations kunnen een dieselkachel niet aan. Ik vond echter één (ook nog mooi klein & fijne) LFP powerstation die dit wél kan; de Anker Solix 300DC. Kan bevestigen dat die werkt (ook al geven de specs maar 120W op voor deze 12V-uitgang). Afgelopen zomer na de grote stroomstoring in Leeuwarden zo’n ding in huis gehaald. Ik kan hem nu ook op de boot voor van alles gebruiken en heb een backup circuit gemaakt om de dieselkachel via de 12V uitgang van die powerstation te voeden. Tot nu toe werkt dit prima.

Ergens komende winter ga ik mijn huishoud loodaccu waarschijnlijk vervangen voor een LFP exemplaar met wat meer capaciteit. De backup powerstation heb ik dan ook niet meer nodig voor de kachel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 15 okt 2025 11:19 #1655503

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4941
Helder en herkenbaar verhaal.
Wel eens gekeken op de Victron app wat die laadt als de kachel start, draait en afsluit.
Is ook een 2D, en je ziet de accu dan even ca 8-10a vragen, om daarna weer terug te zakken naar weinig. Bik afsluiten idd even een korte piek.
Zou de gloeiplig branden, om de laatste 'onvolledige' hoeveelheid diesel te helpen verbranden?

Draai overigens op 'straat' diesel..en zover ( bijna 4 jaar) geen klachten of problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl