Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel?

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 12 sept 2025 15:27 #1649302

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29103
Omdat ik deze winter ook wil zeilen, overweeg ik een dieselkacheltje. Daarbij denk ik aan een Autoterm. Was ooit een Russisch product, komt nu uit Litouwen. Nou, dan mag het misschien wel..

Maar als ik op de website van Kok kijk (voor mij de dichtstbijzijnde watersportwinkel) zie ik bij de Autoterm kachel de mededeling "Let op gebruik geen bio-diesel en HVO-diesel". Op dezelfde, bij de kachels van Webasto, ontbreekt deze mededeling. De vraag is trouwens ook nog wat "bio-diesel" volgens Kok is. Valt GTL daar ook onder? En in 'normale' diesel zit ook bio-diesel.
Kniest is wat helderder en stelt: 100% Bio diesel: Niet, AV50/100: Niet, GTL: Wel, Diesel: Wel.

Natuurlijk kan ik de vraag bij Kok of Kniest stellen, maar wat vindt ZF hiervan? Wie gebruikt er HVO-100 of GTL in zijn Autoterm?
Laatst bewerkt: 12 sept 2025 15:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 12 sept 2025 15:30 #1649303

Voor zowel mijn Yanmar en de Webasto gebruik ik, als het even kan, al jaren uitsluitend GTL of HVO100.
Tot nu geen klachten.
Laatst bewerkt: 12 sept 2025 15:30 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 12 sept 2025 15:32 #1649304

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 412
Ik gebruik al jaren GTL in mijn Webasto (en die zal niet veel verschillen van een Autoterm). Nooit problemen gehad - en ik vermoed dat de GTL-verbranding minder roet geeft dan echte diesel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 12 sept 2025 15:39 #1649306

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4862
Gebruik een autoterm ( Russisch, maar was voor de inval)
Gewone diesel, wel een los 5l can die ik kan loskoppelen.
Brandt als een tierelier, na 4 jaar ( regelmatig) gebruik geen klachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 12 sept 2025 15:41 #1649307

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31523
Hier HVO100 in de Ebensprecher de laatste 6 jaar, geen enkel probleem. Blijft lekker schoon.

mogelijk dat de waarschuwing iets te maken heeft met de pakkingen en afdichtingen?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 12 sept 2025 15:54 #1649313

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18121
Neem even contact op met Sander van :
www.vbdservices.nl/
Forumsponsor en importeur van Autoterm!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 12 sept 2025 16:06 #1649317

Wadloper schreef :
Omdat ik deze winter ook wil zeilen, overweeg ik een dieselkacheltje. Daarbij denk ik aan een Autoterm. Was ooit een Russisch product, komt nu uit Litouwen. Nou, dan mag het misschien wel..

Maar als ik op de website van Kok kijk (voor mij de dichtstbijzijnde watersportwinkel) zie ik bij de Autoterm kachel de mededeling "Let op gebruik geen bio-diesel en HVO-diesel". Op dezelfde, bij de kachels van Webasto, ontbreekt deze mededeling. De vraag is trouwens ook nog wat "bio-diesel" volgens Kok is. Valt GTL daar ook onder? En in 'normale' diesel zit ook bio-diesel.
Kniest is wat helderder en stelt: 100% Bio diesel: Niet, AV50/100: Niet, GTL: Wel, Diesel: Wel.

Natuurlijk kan ik de vraag bij Kok of Kniest stellen, maar wat vindt ZF hiervan? Wie gebruikt er HVO-100 of GTL in zijn Autoterm?

Geproduceerd in Samara (Rusland), verkoop via Litouwen.

Zolang de diesel voldoet aan de GOST305 norm werkt ie; dat is een Russische normering: www.russiangost.com/p-62584-gost-305-2013.aspx
In de praktijk doet een Planar het zowel op hvo, gtl als gewoon diesel van de pomp. Ideaal dus. (Zoals je mag verwachten van een allround product uit Rusland (is oorspronkelijk ontwikkelt voor vrachtwagen verwarming en van cabines voor werklui door het hele land (en dus koude winters..).)
Gebruik zelf GTL en gewone diesel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 12 sept 2025 16:40 #1649329

  • jeroen26
  • jeroen26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Ik gebruik nu 4 jaar een planar kachel.
Vanaf nieuw alleen maar GTL/HVO100 gebruikt.gaat super!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 12 sept 2025 17:40 #1649355

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1945
jeroen26 schreef :
Ik gebruik nu 4 jaar een planar kachel.
Vanaf nieuw alleen maar GTL/HVO100 gebruikt.gaat super!

Kan ik mijn ervaringen aan toevoegen. Staat ook nergens in de mij na inbouw verstrekte documentatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 12 sept 2025 17:54 #1649358

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3172
Mijn Rus loopt ook overal prima op. Al minimaal 4 jaar.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 12 sept 2025 18:24 #1649366

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
In mijn ervaring zijn alle stijlen van Webasto-kacheltjes zo ongeveer alles-branders: alles wat vaag op dieselolie lijkt kan er goed in. HVO en GTL mogen al helemáál geen probleem zijn.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 12 sept 2025 19:27 #1649374

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2718
Wadloper schreef :
"Let op gebruik geen bio-diesel en HVO-diesel". Op dezelfde, bij de kachels van Webasto, ontbreekt deze mededeling. De vraag is trouwens ook nog wat "bio-diesel" volgens Kok is.

Waarschijnlijk heeft iemand bedacht dat HVO100 uit biomassa gewonnen wordt en dat het daarom 'biodiesel' is. Wat men 'biodiesel' noemt, bestaat uit FAME (fatty acid methylester) en is de boosdoener mbt snelle degradatie van je diesel. FAME moet verplicht worden bijgemengd bij normale fossiele diesel aan de pomp en heeft niets met HVO te maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 12 sept 2025 20:38 #1649383

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Mijn Chinees verwarmt de boot al sinds 2018 probleemloos. Een echte 2kw, het kleine model. Geen afgeknepen 5kw (groot model) Brand prima op gewone diesel, bio diesel en gtl. Hvo nog niet geprobeerd, maar zal ook geen probleem zijn.
Heeft iemand al slaolie geprobeerd? :woohoo:


Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 13 sept 2025 05:57 #1649403

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29103
Iedereen bedankt voor zijn input!

Misschien moet ik inderdaad, zoals Holtere adviseert, de importeur eens bellen.
Bij googelen kwam ik ergens (ik kan het nu niet meer terugvinden) bij planar/autoterm tegen dat men vooral bang lijkt te zijn voor vervuiling in de pomp en daarom wat bunzig is voor alles dat naar 'bio-diesel' zweemt. Nergens iets over problemen met pakkingen of aantasting door bepaalde soorten diesel.

Ik hou jullie op de hoogte van eventuele nieuwe bevindingen.
Laatst bewerkt: 13 sept 2025 08:29 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 13 sept 2025 07:12 #1649407

Of gewoon dat ding kopen en aan de slag gaan. Dat kan ook he?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 13 sept 2025 07:13 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 13 sept 2025 07:40 #1649411

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29103
Only Fools Rush in schreef :
Of gewoon dat ding kopen en aan de slag gaan. Dat kan ook he?

Ja, dat kan ook.

Jij had je ook van deze opmerking, die niets met de vraag te maken heeft, kunnen onthouden. Doe je niet. Is je goed recht, maar het bevordert de sfeer niet.
Laatst bewerkt: 13 sept 2025 08:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 13 sept 2025 10:35 #1649451

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29103
Rinus schreef :
Waarschijnlijk heeft iemand bedacht dat HVO100 uit biomassa gewonnen wordt en dat het daarom 'biodiesel' is. Wat men 'biodiesel' noemt, bestaat uit FAME (fatty acid methylester) en is de boosdoener mbt snelle degradatie van je diesel. FAME moet verplicht worden bijgemengd bij normale fossiele diesel aan de pomp en heeft niets met HVO te maken

Dat is niet zo'n gekke hypothese. Want Kniest stelt dat GTL (waarvan men wel weet dat het uit aardgas wordt gemaakt, waarschijnlijk) wèl kan.

Ik heb eigenlijk al besloten om me er maar niet teveel van aan te trekken, temeer omdat er zich al diverse Planar/Autoterm-gebruikers hebben gemeld die wèl, vaak al jaren, gewoon HVO100 gebruiken.
Want dat is ondertussen voor de motor al de brandstof van mijn keus, temeer omdat ik, met een klein eindje omrijden op weg naar de boot, bij Numansdorp HVO100 kan tanken

Nog een vraag: hoe voeden jullie je kachel? Met een apart tankje, of via een aftakking vanaf de tank die ook de motor bedient? Is er daarbij nog iets om op te letten?
Laatst bewerkt: 13 sept 2025 10:50 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 13 sept 2025 10:41 #1649452

Mijn Webasto heeft een eigen tankje (van Flambeau) van 4 liter.
Op mijn brandstoftank zit een extra aanzuigbuis voor de kachel maar die gebruik ik niet.

Een aftakking van de motor toevoer geeft risico op lucht en dat wil je niet.



Laatst bewerkt: 13 sept 2025 11:34 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 13 sept 2025 11:19 #1649458

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4862
Heb een losse 5l tank/ jerrycan met 2 doppen:
1 met brandstofslang door de dop tijdens gebruik
1 losse dop om de tank / jerrycan af te sluiten en mee te nemen naar de pomp.
Mn bbm lust namelijk geen diesel ;)
En zo scheelt het een derde tank om de diesel eens bij te vullen (<1x/ jaar).
Er worden ook 10l tanks geleverd voor vaste montage:
- lijkt me nogal veel
- lastig oude diesel uit te halen.

Als je kunt koppelenet je hoofdtank is dat wel zo eenvoudig.
Laatst bewerkt: 13 sept 2025 12:14 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 13 sept 2025 11:51 #1649467

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 412
Ik heb een losse buitenboordmotor tank eraan gekoppeld. 10 liter die ik 1 keer per jaar bijvul met GTL als de matrassen nog van boord zijn (want het zit daaronder in de achterkajuit). De ontluchting van dat tankje staat wel altijd open, heb nog niet gemerkt dat hij onder helling lekt.
De aftakking aan de hoofdtank heb ik wegens de hiervoor al geuite bezwaren eraf gehaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 13 sept 2025 16:05 #1649514

Je moet in elk geval géén aftakking op de zuigleiding van je motor maken: kans op luchtaanzuiging wanneer de klepjes van de “metering pump” (weet de Nederlandse naam niet; ik bedoel het magneet/pulspompje), oud worden.
Ik trek uit de normale dieseltank met een eigen zuigbuis die een stukje korter is dan die van de motor. Zo voorkom je dat de kachel te tank kritisch leeg kan trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 13 sept 2025 16:38 #1649527

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31523
Nachtvlinder schreef :
Je moet in elk geval géén aftakking op de zuigleiding van je motor maken: kans op luchtaanzuiging wanneer de klepjes van de “metering pump” (weet de Nederlandse naam niet; ik bedoel het magneet/pulspompje), oud worden.
Ik trek uit de normale dieseltank met een eigen zuigbuis die een stukje korter is dan die van de motor. Zo voorkom je dat de kachel te tank kritisch leeg kan trekken.

Dat heet gewoon een brandstof opvoerpompje, ofwel een rikketikker....
Als die klepjeoud worden na 30+ jaren moet je hem gewoon vervangen. Zoals jij zegt dat het niet moet, zit bij mij al 39 jaar zo zonder problemen.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 13 sept 2025 16:39 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 13 sept 2025 16:55 #1649539

Nee, de flow is gecalibreerd op het te leveren vermogen: elke “tik” is een vast volume. Als alles goed en gezond is laat er niets door uiteraard, maar je introduceert wel extra gevoeligheden in een kritisch brandstofsysteem van je motor waar je absoluut geen lucht wilt hebben.

Op vorige boot flink gezocht om een stationair pendelend toerental van de motor op te lossen. Dat bleek door een minieme aangezogen luchthoeveelheid in die leiding veroorzaakt te worden. Als kachel draaide (die draaide goed) geen probleem. Toevallig achtergekomen door die correlatie te ontdekken…
Laatst bewerkt: 13 sept 2025 17:03 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 13 sept 2025 16:55 #1649540

Mijn dieseltanks ligger hoger dan de dieselaanvoer naar de kachels. Daarom aparte 7ltr. tankjes voor de kachels gemaakt. Die zijn verbonden met de dieseltanks en worden gevuld volgens het principe van de communicerende vaten. Tot voor kort met GTL, nu HVO100.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 13 sept 2025 16:59 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen GTL of HVO100 in Autoterm kachel? 13 sept 2025 17:02 #1649547

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31523
Nachtvlinder schreef :
Nee, de flow is gecalibreerd op het te leveren vermogen: elke “tik” is een vast volume. Als alles goed en gezond is laat er niets door uiteraard, maar je introduceert wel extra gevoeligheden in een kritisch brandstofsysteem van je motor waar je absoluut geen lucht wilt hebben.

Maar de pomp (tik) frequentie, dus de debiet modulatie komt vanuit de elektronika. Dat pompje doet een vast (toevallig) volume per tik. De elektronika stuurt dat aan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl