Ber schreef :
It Paradyske schreef :
Zolang we geen flauw idee hebben wat voor motor je hebt, is daar weinig zinnigs over te zeggen.
het is een motor die ook gebruikt wordt op 4x4 auto’s uit het goedkope segment tot 100 euro. CE gecertificeerd gelukkig, die M van marine schrijf ik er zelf wel op.
12v
909 kg trekkracht
700 watt
Aha, zo'n voorbumperliertje.
Deze liertjes zijn vooral bedoeld als decoratief element op een slechtgebouwde amerikaanse auto van een baardige bierbuik in ruitjesoverhemd.
Wel, daar heb je helemaal niks aan. Donder weg of geef weg.
Die dingen roesten geweldig. De trekdraad loopt geheid klem. Ze hebben geen houd-rem (wat op schepen een vang heet) of hooguit een heel kleine, en geen pallenbaan. Gedoseerd vieren als er grote kracht op staat, dat gaat niet, de lier is dan niet te stoppen en zal verbranden.
De inwendige constructie is knudde, met slechte en zwakke lagertjes, asjes en tandwieltjes.
Voor scheepsgebruik is dit soort liertjes totaal ongeschikt en gevaarlijk.
Als je er tóch mee verder wilt klooien, zorg er dan voor dat de relais die je gaat gebruiken extreem zwaar zijn, in verband met de enorm inductieve belasting. Bij elke keer schakelen zorgt het motortje voor een jaap van een vonk tussen de contacten. Er is een groot risico van vastsmelten (waarbij de motor dus blijft lopen) of kapotsmelten (waarbij de motor niks meer doet).
Nog beter is het om dan maatregelen te treffen die de vonkvorming dempen.
Maar nogmaals, het àllerbeste is dat je het ding wegflikkert.